PDA

View Full Version : preamp sound-verschillen:



Lex81
1 december 2010, 12:40
hallo,


Ik ben van plan om een preamp aan te schaffen, van een van de volgende merken:
- CAE 3+
- Ernst Rover
- Koch Pedaltone

Mijn vraag is: in welk opzicht lijken de preamps klankmatig op elkaar? En in welk opzicht niet.

caliban
1 december 2010, 13:28
Hoe kom je juist bij deze drie uit als je geen idee hebt hoe ze klinken... Ik heb enkel van de eerste een idee hoe hij ongeveer klinkt, maar dat is niet eenvoudig in woorden om te zetten. Kijk ook sowieso verder dan enkel deze preamps. Wat voor geluid zoek je achter?

newbreed
1 december 2010, 13:39
Hoe kom je juist bij deze drie uit als je geen idee hebt hoe ze klinken... Ik heb enkel van de eerste een idee hoe hij ongeveer klinkt, maar dat is niet eenvoudig in woorden om te zetten. Kijk ook sowieso verder dan enkel deze preamps. Wat voor geluid zoek je achter?

Dacht ik ook al. Ga eerst zelf eens testen en vertrouw
op je eigen oren

Liquid_Metal
1 december 2010, 14:07
Wellicht is er een heel goede reden om deze drie preamps te noemen, maar anders is het verstandig om voor jezelf een referentiecollectie op te bouwen. Je kunt beginnen met het beluisteren van clips op bijvoorbeeld www.netmusicians.org. Als bepaalde amps je erg aanspreken kun je daar meer info over inwinnen en vervolgens gaan testen. Dan kun je spreken over "Ik vind deze preamp lekker klinken en die lijkt op die, dus die zal me waarschijnlijk ook liggen."

Lex81
1 december 2010, 16:46
Ik zoek een veelzijdige buizen preamp, die je direct kan afstellen (zonder te programeren).
Ik vind bijvoorbeeld de sound van Bert Meulendijk (in de paul de leeuw-shows) top. Hij gebruikt onderandere de Rover, maar soms ook de Cae; ik kan alleen niet zien welke wanneer...



Dacht ik ook al. Ga eerst zelf eens testen en vertrouw
op je eigen oren

Een Cae en een Ernst Rover kun je niet in elke winkel testen, wardoor dit advies lastig wordt om wat mee te doen.

tnijland
1 december 2010, 19:12
Heb zowel de Ernst Rover als de CAE3+SE gehad. Goede keuze en niet met elkaar te vergelijken. Een korte klankbeschrijving:

De CAE vind ik beter voor strak en modern rythem werk en Steve Lukather achtige solos. Ideaal in een Borsato sound setup. Modern, veelzijdig en nog steeds onovertroffen.

De Ernst Rover heeft wat meer een Marshall voicing en klink meer als een moderne Marshall maar dan veel strakker. Clean 2 vond ik een subliem clean/crunch kanaal met een heel mooi randje. Voor de liefhebber van de beter preamp.

...

caliban
1 december 2010, 19:51
ENGL maakt ook heel erg veelzijdige preamp :). Vraag maar aan liquid!! En soldano preamps zie je ook wel eens 'geliefd worden'.

Chiel
2 december 2010, 13:21
hallo,


Ik ben van plan om een preamp aan te schaffen, van een van de volgende merken:
- CAE 3+
- Ernst Rover
- Koch Pedaltone

Mijn vraag is: in welk opzicht lijken de preamps klankmatig op elkaar? En in welk opzicht niet.

Heb ze alle drie gehad. Vergeet de Pedaltone, deze is echt crap t.o.v. de eerste twee.
De CAE en Rover zijn in geen geval met elkaar te vergelijken. Beide zijn gewoon top maar totaal verschillend. Wat mij wel op viel, is dat de Rover gewoon al vet klinkt van zich zelf, terwijl de CAE pas echt tot zijn recht komt met een vette eindtrap (bijv. VHT2/50/2 of Mesa 2:90).

PS: Pin je niet vast op de sound van Bert. Hij heeft al zoveel ervaring in zijn vingers; ook al plugged hij zijn gitaar in een keutel dan klinkt het nog vet.

LordRiffenstein
2 december 2010, 14:37
PS: Pin je niet vast op de sound van Bert. Hij heeft al zoveel ervaring in zijn vingers; ook al plugged hij zijn gitaar in een keutel dan klinkt het nog vet.

Vandaar de uitdrukking: "vette shit!"

marc_o
2 december 2010, 15:00
Ik heb de CAE gehoord van vrind Riffenstein en daarvan was ik erg onder de indruk.
Pedaltone is een leuk ding, maar staat niet in verhouding tot de andere 2, niet in sound en zeker niet qua prijs.....neemt niet weg dat je er goede sounds mee kunt maken hoor, maar is echt een andere league.

E.e.a. ligt ook aan de rest van je apparatuur, zoals eindtrap, speakers en noem maar op.

hole
2 december 2010, 20:43
CAE3+ en een VHT 2/50/2

Gheyle Shit ouwe! :D

Nocki
2 december 2010, 21:56
Helaas ken ik de Rover niet. De CAE 3+ (de oude versie dus) heb ik nu alweer een jaar of 2 geloof ik en blijft mn absolute nummer 1!

In de combi CEA 3+, intellifex, VHT 2/50/2 Bogner 4x12 heb ik een set gevonden die me nog steeds versteld doet staan. Jaren lang gezocht naar iets wat zo reageerde op mn spel en dit doet het.
ik kan je zelfs melden dat dit nooit de sound is geweest die ik zocht maar dat het gewoon helemaal klopt als ik sta te spelen...

Heerlijke set die echt bij me past al had ik dat nooit verwacht.

BeeJee
2 december 2010, 23:46
Ik heb de Rover al 8 jaar icm. een Traveller van Ernst.
Meerdere malen heb ik er geweldige buizentops en preamps bij/langs gehad, maar die gaan er meestal weer uit, om terug te komen bij deze set. Geweldige sounds, zeer direct en puur.
Onlangs heb ik de set te koop aangeboden, maar ik ben inmiddels alweer blij dat ik ze niet verkocht heb en speel ik weer veel op deze set.
De soundbeschrijving van Tnijland eerder in dit topic klopt. Het A clean kanaal is daarbij een geweldig Fenderachtig clean. De CAE heb ik nooit gehad, maar een testdrive met de Rover kan ik je van harte aanbevelen, mits je niet echte zwae metalsounds uit je preamp nodig hebt, want dat trekt ie i.m.o. niet echt.

LordRiffenstein
3 december 2010, 08:48
Heb zelf de CAE en de 2 anderen wel een keertje gehoord. De CAE blijft voor mij DE preamp, elke keer als ik inplug word ik er weer helemaal blij van.

De Pedaltone vond ik niet veel soeps maar ik hou sowieso niet van de Koch-sound. De Rover heb ik in een band een aantal keren gehoord en dat leek me ook wel een erg goeie preamp. Hoewel ik vond dat de higher gain sounds TE smooth en hifi klonken. Als ik vergelijk met de CAE lijkt me de Rover wat minder ballen en in-your-face tone te hebben.

Jan-Willem
4 december 2010, 17:15
Hoe verschillende gain kanalen bij de Rover en de CAE eigenlijk van elkaar?

srv-man
5 december 2010, 23:09
Heb ze ook alledrie gehad (en van de CAE de 3+ en de 3+SE). Met de pedaltone heb ik nooit echt goede vrienden kunnen worden. Voor de prijs is het een geweldig ding, maar alle waar naar zijn geld.

De Rover is een super apparaat:
Kanaal 1: Fender clean
Kanaal 2: Fender crunch
Kanaal 3: Marshall crunch
Kanaal 4: Soldano-achtige lead, maar minder heftig en minder gain. Veel mids.
En als je de complete versie hebt, een zeer doordacht systeem (mixer, VCA, pedalloop). Ik vind het wel een vrij beschaafd geluid, voor mij was het uiteindelijk te netjes.

CAE3+ laat zich wat lastiger in een hokje plaatsen, clean is ook Fender clean, maar kanaal 2 en 3 zijn gewoon het CAE geluid. Vooral kanaal 2 van de eerste versie vond ik geweldig: denk aan Toto: Kingdom of Desire. Dit kanaal gaat al net zo ver als kanaal 4 van de Rover. Kanaal 3 is voor mooie zingende leads. Vergelijking met Borsato gaat wel op, de Hook is weer gebaseerd op de CAE3+. Uiteindelijk heb ik hem ook weer weggedaan, vond hem niet strak genoeg voor een moderne rocksound (met name in het laag.)

BeeJee
6 december 2010, 01:31
Ik ben het wel een heel eind eens met de beschrijving van srv-man. Ik vind de rover (in ieder geval icm de Traveller) alleen niet per definitie braaf of netjes. Ik krijg er echt meer dan overtuigende marshall crunch rock sounds uit voor bijv. ACDC, RATM etc. Rauwe dynamische highway to hell en whole lotta rosie sounds zijn geen enkel probleem.
Braaf in de zin van 'Rammstein trekt ie niet op zichzelf' dat klopt. Echt moderne highgain sounds is niet zijn forte.

srv-man
6 december 2010, 09:58
Geluid laat zich altijd lastig omschrijven. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik vind dat de Rover erg sophisticated klinkt. De CAE (en dan met name de eerste versie) klinkt wat onbehouwener. En dat past een oude rocker wat beter :blast:

De Traveller is trouwens ook een beest van een amp! Helaas geldt dat ook voor het gewicht....Ik zag trouwens op de Ernst site een preview van de Rover MK2 staan, zou hij ze weer gaan maken? Zou geweldig zijn.

Jan-Willem
6 december 2010, 12:52
Jullie zijn van mening dat de CAE 3+ een betere gain pre-amp is dan de Rover?

HaroldA
6 december 2010, 13:25
Kijk ook eens naar een Egnater IE4...

BeeJee
6 december 2010, 13:41
De traveller is inderdaad een beetje aan de forse kant qua gewicht; flinke trafo's... (met alle voordelen van dien) ;)
Die Rover Mk2 staat al heel lang op de site van Ernst. Ik ben benieuwd of het er van komt?
@ Jan-Willem: de gainsounds van de Rover zijn echt meer dan goed en vooral 'vintage' georiënteerd. Voor echte brute highgain sounds kun je beter de CAE hebben, die doet de minder highgain sounds ook erg goed. De CAE en de Rover hebben gewoon een ander karakter.

Lex81
6 december 2010, 15:48
Wat is het verschil tussen de oude cae 3+ en de cae 3+se ?







Geluid laat zich altijd lastig omschrijven. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik vind dat de Rover erg sophisticated klinkt. De CAE (en dan met name de eerste versie) klinkt wat onbehouwener. En dat past een oude rocker wat beter :blast:

De Traveller is trouwens ook een beest van een amp! Helaas geldt dat ook voor het gewicht....Ik zag trouwens op de Ernst site een preview van de Rover MK2 staan, zou hij ze weer gaan maken? Zou geweldig zijn.

srv-man
6 december 2010, 17:38
Jullie zijn van mening dat de CAE 3+ een betere gain pre-amp is dan de Rover?

Niet per sé, het is maar net wat je zoekt. Voor echte high gain (richting metal) zou ik ze allebei niet nemen.

srv-man
6 december 2010, 17:39
Wat is het verschil tussen de oude cae 3+ en de cae 3+se ?

De 3+ heeft op kanaal 2 meer gain dan de SE en op kanaal 3 minder gain dan de SE.
De boost heeft op de 3+ een midscoop, de SE niet.