PDA

View Full Version : Blackstar HT-20 of HT-40



The Mess
1 december 2010, 12:05
Hallo,

Ik overweeg om een buizenversterker te kopen. Een tijdje terug heb ik op de Blackstar HT-5 gespeeld, en dat vond ik echt super (ik zoek iets wat bluesrock tot metalcore aankan, al speel ik vooral dingen die tussen rock en metal inzitten.)
Nu zoek ik wel iets wat luid genoeg is om mee te repeteren en optreden te spelen met een luide band. (Bij repetities zet ik mijn Marshall MG100 DFX half open.) Zodoende ben ik dus aan het twijfelen tussen de HT-20 en de HT-40 (combo's). Zou de HT-20 luid genoeg zijn? Ik speel 90% van de tijd met overdrive/distortion.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

nak
1 december 2010, 12:27
Heb zelf de HT60 stage.
Lekker drie kanalen, clean,scheur, en nog meer scheur.
Zit genoeg volume in zodat die nooit op z'n max hoeft te staan te ronken.
Maare, ik zou minimaal voor de HT40 gaan.

Ijselrobo 07
1 december 2010, 13:25
ey,,

ik heb zelf de HT-20 combo,, en dat gaat écht hard genoeg..
maar als je ooit meer kracht nodig hebt (wat ik betwijfel) dan kun je gewoon een microfoon ervoor zetten en door de PA spelen.

Nog een aanvulling: als je de HT-40 neemt, en je kan thuis alleen zacht spelen, dan is 20 watt eigenlijk beter om goed geluid te kunnen krijgen.

grtz.
Ijselrobo 07

JimmY41
1 december 2010, 13:32
20 watt is zowiezo genoeg

marc_o
1 december 2010, 14:14
Pak de 40, dan heb je genoeg. Thuis klinkt ie ook nog prima hoor.

guitarguru
1 december 2010, 16:53
Als je veel met vervorming speelt is 20 watt ruim voldoende. 40 watt is overigens voor het menselijk oor nauwelijks harder dan 20 watt.

Maar uitproberen is het beste. Weet niet zeker of er ook klankverschillen zitten tussen beide amps....

The Mess
1 december 2010, 19:12
Ik heb trouwens ook wel gelezen dat het volumeverschil tussen de HT-20 en de HT-40 behoorlijk klein is.
En dat je als je veel met vervorming speelt beter een amp van lager wattage kan hebben (oversturing van de buizen zonder dat het oorverdovend hard wordt) en dat als je hard clean wilt spelen dat je dan beter heel veel wattage kan hebben.

Het is ook een beetje een kostenafweging trouwens. Ik kan de HT-20 bij een winkel in de buurt kopen voor €600,- maar ik kan ook de HT-40 bestellen bij Musicallin voor €580,- maar dan kan ik niet zomaar even langs voor service.
Ik weet niet wat hier wijsheid is (sinds ik ook wel verhalen heb gelezen over Blackstar HT amps die kuren vertonen.)

Wat is jullie kijk hierop?

marc_o
1 december 2010, 20:01
Pak nu maar gewoon de 40. Inderdaad, het volumeverschikl zal niet groot zijn. Je cleane headroom is wel wat groter en mocht je 'm ooit doorverkopen, heb je een grotere doelgroep. Voor je drivekanaal zal het weinig uitmaken, zeker met redelijk wat gain...voor je clean wel.
Ze zijn toch te hard om thuis open te draaien, ongeacht je keuze. Live ga je meer hebben aan je 40 watter, wanneer ik voor het gemak aanneem dat je niet met een geluidsman of aparte uitversterking van je gitaar werkt.

Meneer I.
1 december 2010, 20:37
De HT40 heeft toch de voicing buttons en de HT20 niet? Geeft je wat meer klankopties, beide zijn meer dan luid genoeg!

crapton
1 december 2010, 21:53
In een rock band heb je minimaal de 40W nodig, en ik zou zelfs de 60W adviseren. 20W is absoluut onvoldoende.

Erg belangrijk is nog type speakers, opstelling en aantal. Ofwel neem een 2x12 kast met hoog rendement V30's en je bent met 40W snel luid genoeg, maar met een 1x12 combo met een std speaker kom je tekort. Als je over een PA speelt en je je speakers dicht bij je kan opstellen naar je toe, en een beschaafde drummer hebt gaat het wel prima.

Je kan ook twee combo's nemen en die op repetitie of optredens doorlussen, heb ik ook gedaan werkt prima. Thuis gewoon op enkel combo.

Mijn ervaringen in optreed en repetitie situaties verschillende bandjes met pop/rock muziek - zie maar wat je ermee doet:
- 40W 1x12 Statesman combo gaat net, en onvoldoende voor solo's
- 50W EL34 Statesman head met 212 V30 kast is ruim voldoende
- EL34 60W 1x12 combo ging vrij aardig
- Bugera 6262 212 combo heel ruuuiiiiim voldoende en volle sound

JazzBass
1 december 2010, 23:29
Ik heb zelf de HT-20 combo. Ik vind het voor mezelf (coverband alle stijlen) prima. Zit er alleen over na te denken om een extra cabinet erbij te kopen (1x12) en dan beide speakers te vervangen door v30's ofzoiets.
Volume is nu, naar mijn mening, geen probleem.

Laga
2 december 2010, 11:42
Ik zou ook voor de HT 40 gaan.
Zelf speel ik op de 100 watt versie.. Veel te hard voor thuis maar daar gebruik ik hem dan ook niet. Hij staat braaf te wachten in de oefenruimte elke maandag :) Met optredens en in de oefenruimte is het heerlijk zo'n 100 watterr..
Thuis speel ik op een prima Fender Transistor versterker waar ik evt ook een koptelefoon op kan aansluiten.

Dus ja keuze genoeg...

PS. Ik heb zelf ook kuren gehad met m'n Blackstar versterker.. Dus zou wel ergens kopen waar ze je service bieden. Inmiddels is het probleem opgelost omdat ik een hele prima verkoper/tussenpersoon had die er steeds achteraan ging. Zou hem niet online bestellen als je meerdere van dat soort verhalen kent.

The Mess
2 december 2010, 22:10
Bedankt voor jullie input!
Ik heb het plan om een nieuwe versterker te kopen nog maar even op de lange baan geschoven. Toch maar besloten dat het weinig haast heeft, ik speel momenteel niet actief in een band en een 20/40/60 watt buizenversterker voor thuis is sowieso echt overkill (en écht goedkoop zijn ze nou ook weer niet.)
Eerst maar eens rustig rondkijken naar wat ik echt zoek dus.

Ben wel nog steeds benieuwd naar jullie reacties btw, het internet afzoekende zie ik wel dat er meer mensen zijn die met dezelfde vraag als mij zitten.

semt-x
9 december 2010, 23:08
Een vraag over deze amp...
Ik zit te kijken naar een ht-5, maar ik ben me nu aan het verdiepen in de ht-20...
Tuurlijk, het verschil is dat het 20 watt ipv 5 watt is, maar wat mij opvalt is dat er op de ht-20 een master volume zit. Ik speel voornamelijk hardrock/metal, maar is het nou zo dat als je je gain en volume van het kanaal opendraait en je master meer dicht deze ook te gebruiken is voor thuis? M.a.w. dat je de distortion van de amp beter kan gebruiken op wat lager volume?

Paragon
13 december 2010, 10:40
Een vraag over deze amp...
Ik zit te kijken naar een ht-5, maar ik ben me nu aan het verdiepen in de ht-20...
Tuurlijk, het verschil is dat het 20 watt ipv 5 watt is, maar wat mij opvalt is dat er op de ht-20 een master volume zit. Ik speel voornamelijk hardrock/metal, maar is het nou zo dat als je je gain en volume van het kanaal opendraait en je master meer dicht deze ook te gebruiken is voor thuis? M.a.w. dat je de distortion van de amp beter kan gebruiken op wat lager volume?

Zelf heb ik de 40 watt, en heb totaal geen problemen om een goede scheur er uit te halen op slaapkamervolume! :ok:

Thomk
18 januari 2011, 12:54
Ik lees alleen maar dat de 40 of 60 watter te hard zou zijn.


Volume hoog master laag? Dan blijf je toch ej vervorming houden..

marter544
18 januari 2011, 14:44
Ik zou toch ook minimaal voor de 40 watter gaan, en dan met een 2*12 erbij. In kroegen zonder PA is 20 watt toch erg krap hoor, zeker als je ook nog clean speelt. Wij hebben dan wel een gruwelijke houthakker als drummer, maar toch.

Lexvandoef
18 januari 2011, 15:27
Ik zou toch ook minimaal voor de 40 watter gaan, en dan met een 2*12 erbij. In kroegen zonder PA is 20 watt toch erg krap hoor, zeker als je ook nog clean speelt. Wij hebben dan wel een gruwelijke houthakker als drummer, maar toch.

Hangt erg van de amp en voicing af hoor... Ik heb zelf geen enkel probleem om met mijn 18W fender combo te spelen in mijn band, geen metal enzo, maar wel een zeer stevig meppende funk drummer. :cheerup:

Maar goed, als je voor minder die 40W kunt kopen zit je altijd veilig natuurlijk, zeker na de 'ik hoor mezelf nooit meer' thread van RoelSmoel... :soinnocent:

JohnLord
18 januari 2011, 15:41
Haha, dat topic is lekker representatief!

Zeker als je ook aan metal achtige dingen denkt, voor de 40 watter gaan. Die is thuis misschien niet op zijn best, maar zoals gezegd goed bruikbaar.

Lexvandoef
18 januari 2011, 15:54
Haha, dat topic is lekker representatief!

Hoezo? Dat is toch gewoon een praktijkervaring dat niet elke kleine amp ook daadwerkelijk goed mee komt in live situaties?

JohnLord
18 januari 2011, 16:20
Laat ik die conclusie nou net in dat topic gepost hebben ;)

Lexvandoef
18 januari 2011, 16:26
Laat ik die conclusie nou net in dat topic gepost hebben ;)

Dan is het toch een representatief topic ;)