Inloggen

View Full Version : Deukje / beschadiging lak in hals repareren



mlstolk
30 november 2010, 22:43
Heeft iemand suggesties voor het zelf repareren (of het laten doen) van een beschadiging in de hals van een Ibanez AW serie akoestische gitaar?
Er is iets opgevallen denk ik, dus er is een klein deukje gekomen in de hals en een stukje van de blanke lak weg.

Er moet dus opgevuld worden met twee componenten lak en dan bij geschuurd en gepolijst worden. Uiteindelijk iemand gevonden die dit wilde doen, maar dit vond ik toch vrij prijzig voor zo'n klein plekje.

Zelf doen zou kunnen, maar ik ben bang dat je het blijft voelen met spelen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Of anders een goed (betaalbaar) adresje in de buurt van Beverwijk/Haarlem/Amsterdam?

Wat denken jullie?

http://www.stolknet.nl/martin/extern/gitaarbeschadiging.jpg

Mattia
30 november 2010, 23:17
Zie Frets.com voor allerlei tutorials over refinishing en reparatie.

Zelf zou ik geneigd zijn om eventueel een beetje schellac erop te doen als bescherming, maar het verder zo te laten. Reparaties zijn uitermate moeilijk om onzichtbaar en goed uit te voeren; ik kan het wel, heb het wel eens gedaan, maar ik vind het uitermate niet leuk om te doen. Zo'n klein plekje is bijna meer werk dan een hele ruwe hals aflakken.

Wat voor laksoort is het trouwens? Weet je dat?

Ace 1.15.19
30 november 2010, 23:24
Als je er geen last van hebt tijdens het spelen zou ik het gewoon zo laten, misschien eventueel iets er op ter bescherming inderdaad. Ik denk dat het kalf groter wordt dan de koe als je zoiets wil laten maken.

Haha, die rode circel. Bang dat we het anders niet zouden zien? :D

gengar
2 december 2010, 17:16
beetje donker kleuren met beits en daarna laag voor laag opvullen met CA lijm(secondelijm), geen accelerator gebruiken. Werkt prima. Donker kleuren zorgt dat je het daarna niet zo goed ziet. Niet met een stift doen, na het aanbrengen van de lijm gaan de kleuren oplossen en komt rood vrij.

Hetzelfde zou je kun doen met je 2k lak als je die heb staan, maar niet te dik in een keer dan hardt het niet fatsoenlijk uit.

Nog veel makkelijker zijn de lacquer repair sticks, als je die toevallig hebt.