PDA

View Full Version : Beginnersvraagjes effectenbouw



Tiddo
30 november 2010, 22:02
Beste allemaal,

Ik ben van plan om binnenkort zelf te beginnen met effectenbouw. Ik heb al een aantal schema's opgezocht, maar ik had een paar vraagjes erover, en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

-Ik zag dat er weerstanden bestonden van verschillende materialen/maximale vermogens. Klopt het dat metal over het algemeen een beter resultaat geeft dan carbon en dat de maximale vermogens niet heel veel uitmaken, zolang t maar meer dan 1/4 watt is?
-Voor condensatoren zag ik ook een heleboel verschillende typen, wat is hier het verschil tussen? (en dan heb ik het dus niet over de capaciteit, maar puur over de materialen enzo).
-Ik weet het verschil tussen pnp en npn transistoren, maar behalve dat zag ik dat er ook nog echt heel veel soorten waren, maar behalve de typenummers kon ik er weinig uit opmaken wat de verschillen nou precies waren. Heeft iemand daar wat uitleg over?
-En als laatste vraag over de aarding, in al die schema's zie je geregeld delen die geaard moeten worden, moet dit aan de aarding van de jack plug gesoldeerd worden ofso, of ergens anders aan?

alvast bedankt!

Groetjes
Tiddo

Negative K3 fan
30 november 2010, 23:04
Antwoorden op deze vragen zouden perfect in de FAQ kunnen als ze er nog niet in staan.

Tiddo
30 november 2010, 23:09
Waar is de faq dan?

driftkop
30 november 2010, 23:29
Bovenaan de onderwerpenlijst: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=67765 :sssh:

Tiddo
30 november 2010, 23:32
ow okej, jah die had ik al gevonden, maar dat zijn dus vooral links naar andere pagina's, en daar kon ik het ook niet zo snel vinden:O

driftkop
1 december 2010, 01:30
Ik kan je sterk aanraden om eens te beginnen met een complete kit, dan hoef je je niet druk te maken om de onderdelen. Kun je trouwens al solderen?

Tiddo
1 december 2010, 11:07
Het wordt voor mij zeker niet de eerste keer dat ik soldeer, dat lukt wel, maar als ik een complete kit koop, dan wordt ik er alsnog vrij weinig wijzer van, dan weet ik nog steeds niet wat alle verschillen enzo nou zijn...