PDA

View Full Version : Bassisten....Een uitgestorven ras ???



Nolimit-Custom
30 november 2010, 21:52
Hallo medemuzikanten en snarenplukkers,

Mischien dat jullie als muzikanten er ook ervaring mee hebben of mischien wel helemaal niet ( dat zo nog beter zijn )
Maar het begint er een beetje op te lijken dat we in de muziekwereld toch een groot tekort aan bassisten hebben.
ik heb door de jaren in verschillende projecten/bands gezeten en was er altijd een ruim aanbod aan bassisten, maar die tijd is volgens mij een beetje voorbij.
Wij als band Lost-Shot zijn al een maand intensief aan het adverteren op verschillende sites, ( om precies te zijn hebben we 30 advertenties op verschillende site geplaatst. MAAR TOTAAL GEEN ENKELE REACTIE

Het is in het algemeen bekend dat het gewoon moeilijk is om een goede zanger/es te vinden, dat is nogal schaars en als je een geschikte hebt gevonden moet je er erg zuinig mee zijn.. ( ook hier hebben we flink op geadverteerd en kregen in een korte periode kregen we maar liefst 12 reacties.....

kortom de rollen zijn een beetje omgedraaid :S

Voor de gene die wel eens op muzikantenbank zitten zullen het met mij eens zijn dat er veel vraag is naar bassisten. Veel advertenties staan er een aantal weken op omdat ze totaal geen reactie krijgen.

Dit is onze advertentie.

-------------------------------------------------
Bassist Gezocht ( omg Heerenveen FR )

Wij zijn een opstartende band (geen beginners) en op zoek naar een Bassist.
Genre: top 100, pop/rock

Onze band heet Lost-Shot en we houden ons bezig met Classicrock en het betere werk van nu.
Onze gemiddelde leeftijden zijn 25 a 35 Jaar.
De bedoeling is om een leuke setlist op te bouwen en vervolgens te gaan optreden.
We zoeken een enthousiaste bassist die onze band wil komen versterken.
We oefenen in Heerenveen.

Mocht je intresse hebben dan horen wij dat graag !!!

---------------------------------------------------

Volgens mij niet echt schrikbarende advertentie. maar het wil maar niet lukken..

ik denk dat er een groot tekort is aan bassisten. mijn vraag is herkennen jullie dit probleem? en hoe zou dat kunnen?

RUIS
30 november 2010, 22:04
Tja, zelf ben ik bassist en heb ik al bij meerdere audities de band niet aangenomen ;) Ben al wel twee jaar (niet al te fanatiek) op zoek naar iets leuks. Heerenveen is me te ver weg.
Advertentie lijkt me prima. Een deel van de setlist vermelden is wel handig, dat is duidelijker dan alleen het genre noemen. Eventueel een link naar een site waar wat opnames staan als je die hebt.

refused199
30 november 2010, 22:07
Ik herken het probleem ook wel. Ik denk dat het niet uit maakt in welke uithoek van het land je je begeeft. zal overal wel hetzelfde zijn.
Zelf ben ik enkele jaar geleden ook bas er naast gaan doen. Inmiddels speel ik al aardig wat jaar gitaar en hou te veel van m'n marshall fullstack om over te stappen maar je merkt wel dat je als bassist een veel drukker leven leidt en men je vaak nodig heeft om inderdaad rond te komen.
Uiteindelijk zal dat wel weer bijdraaien denk ik. Het zal wel een golfbeweging zijn, en zodra het weer een beetje in trek raakt om juist basgitaarles te nemen zal dat vast wel goed komen.

Mr Orange
1 december 2010, 11:15
Herkenbaar , erg op zoek naar death metal bassist regio amsterdam maar helaas..

Menneskedyr
1 december 2010, 21:55
Zelfde probleem hier... uiteindelijk hebben we maar besloten dat ik de bas in de band ga doen en een nieuwe gitarist te zoeken (binnen een maand een gevonden die alles aankan :rockon: ).

Fender83
2 december 2010, 13:25
Misschien is dit een stichting-open-deur-tje...

Maar heb je al geprobeerd om een ad te zetten op basgitaar specifieke sites, zoals basgitaristen forum? Daar hebben wij die van ons gevonden..

Olorin
2 december 2010, 13:44
Hm,

Nee herken ik niet. (wij hebben er zelfs 2 :makeup: 1 reserve :cheerup: )

Wat jij (jullie) hebben, hebben wij met een drummer (weliswaar een aantal reacties, maar nog steeds niets concreets)

Drummers zijn zo wie zo lastig volk :soinnocent:

Maar idd, zoek eens op bas forums (of is het fora :???: ), meer kans lijkt me.

Eko
2 december 2010, 17:35
Zoals vaak is het maar net wat je zoekt. ( Wij hebben een sixties band met een behoorlijk hoog niveau) Toen ik een advertentie zette voor een bassist had ik zoveel reacties dat we meerdere avonden audities hebben moeten houden. na ongeveer 20 man afgewezen te hebben en een bassist op proef te hebben gehad , ging het mis en moesten we opnieuw op zoek. Wederom veel reacties en audities.
Muziekantenbank.net deed veel en Marktplaats uiteraard.

rudolf
3 december 2010, 14:21
hehe wij hadden eerst 2 bassisten ;)

Juuleman
14 december 2010, 19:11
Zelfde probleem hier, bijna geen enkele bassist bij mij in de buurt..

Midwolda
14 december 2010, 21:37
Houdt moed! :D
Vorige maand besefte ik me dat ik na vier decennia pielen op zes draden, nog nooit een basgitaar had vastgehouden...
dus snel een plank met vier draden aangeschaft, een goedkoopje om te kijken of ik het leuk vind.
De afstelling is nu bijna in orde, en binnenkort schaf ik me wel een klein bascombo'tje aan,
dan kan ik er eens een tijdje serieus mee aan de slag. Wie weet... ;)
(maar Heerenveen is voor mij ook te ver...)

JohnLord
14 december 2010, 22:00
Ik zit er wel eens aan te denken om naast gitaar ook bas te gaan spelen, hoewel toetsen (waar ik ooit als jochie mee ben begonnen ook blijft trekken). Maar alleen het feit dat je als bassist al snel aan de slag kunt is voor mij niet genoeg mij over de streep te trekken.
(Ik woon wél vlakbij Heerenveen overigens...)

Edit: In één keer zeven identieke ads plaatsen met dezelfde foto is misschien niet het allerhandigst!

iWishmaster
15 december 2010, 10:47
Mijn vriendin is bassiste en al ongeveer 2 jaar op zoek naar een band, maar zonder langdurig succes. Nu is ze ook wat kieskeurig (geen covers, alleen eigen werk in genre punk, grunge, stoner), maar toch ...
Ook zelf een band beginnen lijkt hopeloos, geen drummers en geen zangers in dit deel van het land. Het is zo erg dat ik (valse kraai) ben begonnen met zanglessen ...

Quicktime
15 december 2010, 18:42
wel nee,

er zijn zoveel bassisten aleen de ervaring is het probleem.

De meeste bassitsten hebben niet genoeg ervaring.

Basisten genoeg op de wereld:ok:

Thyrif
22 december 2010, 15:14
Ik kom altijd plenty bassisten tegen, maar weinig die mij/ons echt liggen. We hebben nu een geweldige, ik weet niet wat ik zou doen zonder hem.

Nobler
27 december 2010, 15:50
Misschien een leuk moment voor het volgende: ik denk dat we wel mogen stellen dat bij popmusici de meeste aandacht altijd uitgaat naar zangers en gitaristen, uitzonderingen natuurlijk daargelaten. Drummers en bassisten lijken een beetje veroordeeld tot de achtergrond, hoe belangrijk ze ook zijn. Ik ben zelf zanger/gitarist en voel me daar enerzijds wel eens wat schuldig over, maar anderzijds heb ik mij wel eens afgevraagd of ik het er voor over zou hebben om een stapje terug te doen en basgitaar te gaan spelen.... Eerlijk gezegd niet. Sterker nog, ik wil de gitaar ook niet laten hangen om me volledig op het zingen te richten en andersom ook niet. Ben ik daardoor egoïstisch? Ik heb me eerlijk gezegd wel eens afgevraagd wat mensen beweegt om hun hele leven bas te spelen. Ik wil echt niet zo ver gaan dat basspelers mislukte gitaristen zouden zijn, maar statistisch gezien is er in elk vrijwel bandje een bassist nodig en één of twee gitaristen (gemiddeld 1,5). Er zou dan dus 'plaats' zijn voor een aantal bassisten van 2/3e van het aantal gitaristen. Mij lijkt echter dat de gitaar toch méér geinteseerde aspirantspelers zal trekken dan de bas. Overigens was in mijn beleving 25 jaar geleden al een tekort aan bassisten en drummers.

JohnLord
27 december 2010, 17:34
Een mislukte gitarist zal volgens mij nooit een goede bassist worden. Ik ken trouwens best wat bassiste die inderdaad 25 jaar lang in vele bands bassen en dat heerlijk vinden.

kamiel
9 januari 2011, 19:52
Misschien een leuk moment voor het volgende: ik denk dat we wel mogen stellen dat bij popmusici de meeste aandacht altijd uitgaat naar zangers en gitaristen, uitzonderingen natuurlijk daargelaten. Drummers en bassisten lijken een beetje veroordeeld tot de achtergrond, hoe belangrijk ze ook zijn. Ik ben zelf zanger/gitarist en voel me daar enerzijds wel eens wat schuldig over, maar anderzijds heb ik mij wel eens afgevraagd of ik het er voor over zou hebben om een stapje terug te doen en basgitaar te gaan spelen.... Eerlijk gezegd niet. Sterker nog, ik wil de gitaar ook niet laten hangen om me volledig op het zingen te richten en andersom ook niet. Ben ik daardoor egoïstisch? Ik heb me eerlijk gezegd wel eens afgevraagd wat mensen beweegt om hun hele leven bas te spelen. Ik wil echt niet zo ver gaan dat basspelers mislukte gitaristen zouden zijn, maar statistisch gezien is er in elk vrijwel bandje een bassist nodig en één of twee gitaristen (gemiddeld 1,5). Er zou dan dus 'plaats' zijn voor een aantal bassisten van 2/3e van het aantal gitaristen. Mij lijkt echter dat de gitaar toch méér geinteseerde aspirantspelers zal trekken dan de bas. Overigens was in mijn beleving 25 jaar geleden al een tekort aan bassisten en drummers.

Het feit dat wij naar de achtergrond worden geschoven lijkt mij ook gewoon de reden dat er zo weinig zijn? Vraag aan 10 beginende gitaristen ofze weten wat een bassgitaar is en je krijgt mss wel de helft keer nee als antwoord?:D (dan heb ik het uiteraard over kinderen, ik vermoed dat de meeste volwassen mensen dit al iets beter zouden kunnen beantwoorden, maar toch...)
Ik vind het in ieder geval fantastisch om op een subtiele doch belangrijke manier de band te 'dragen', en mij in de achtergrond te begeven, maar mij toch volledig te geven.

elendaeril
10 januari 2011, 11:51
Daar kan ik mij, om het even kort en krachtig te zetten, volledig in vinden. Mooi gezegd :)

onrust nv
10 januari 2011, 13:31
Ik ken eigenlijk meer bassisten dan gitaristen.

ThaBluesBreaker
10 januari 2011, 14:47
Ik ken in mijn omgeving wel een aantal goeie bassisten, veel gitaristen... en zangeres maar weinig keyboard. Maar dat is persoonlijk.