PDA

View Full Version : Aantal beginnersvragen over spuiten en meer



LeNick
30 november 2010, 21:49
Hey,

Ik ben van plan om aan de hand van de onderstaande videos een Eddie Van Halen gitaar na te bouwen.

http://www.youtube.com/user/vanhalen5150jhs

Dit wordt mijn eerste 'zelfbouw' (alleen het spuitwerk, niet de body zagen) gitaar. Mijn interesses hebben nooit echt bij handarbeid gelegen dus veel verstand heb ik niet (en vaardigheden ook niet) hiervan.

Ik heb gezocht naar antwoorden op deze vragen, maar kon ze niet vinden. Het zijn wel belangrijke vragen, en ook de eerste stappen van het proces, maar ik kon ze na een zoek actie niet vinden.

1) Waar spuiten jullie je gitaren? Wij hebben namelijk niet echt een grote schuur, wel een soort van overdekt terras, maar dit moet naderhand wel weer in dezelfde staat zijn als daarvoor. Ook zou het eventueel in de badkamer kunnen, denk ik, maar dan moet ik alles afplakken (wat in principe ook geldt voor het overdekte terras). Klopt het dat je niet zomaar mag spuiten in de openlucht? Ivm chemische vervuiling..

2) Kan je een Squier als deze kopen en er voor gebruiken? http://www.thomann.de/nl/fender_squier_bullet_strat_rw_aw.htm of is dit af te raden? Het wordt een gitaar voor aan de muur (zou leuk zijn als die wel redelijk te bespelen is, maar dat is niet z'n hoofddoel).

3) Je hebt de gitaar. Hoeveel kosten ben je ongeveer meer kwijt aan alles wat je nodig hebt? Een ruime schatting dan..

Nu een aantal vragen waar een ja/nee (of iets anders kort) voldoende op is, nu ik het topic toch open kan het er wel bij, maar ik kan het tegen die tijd zelf verder uitzoeken.

4) Ik heb nog nooit een gitaar in/uit elkaar gehaald. Spreekt dit wel redelijk voor zich?

5) Wat is het nut van schuren eerst?

6) Zijn alle benodigde spullen in 1 a 2 winkels te koop, of moet je meerdere winkels af om uiteindelijk alles te kunnen kopen wat je nodig hebt?

Het zou me ontzettend helpen als deze vragen beantwoord kunnen worden. Het spijt me als dit topic niet mag eigenlijk of dat de vragen wel te vinden waren (ik wist ook niet echt waar ik op moest zoeken eigenlijk op vraag 1 vooral).

Bedankt! :ok:

Lodedsvd
30 november 2010, 21:56
Het spuiten doe je best NIET in de badkamer het beste is buiten volgens mij maar je moet er wel ook rekening mee houden dat je de gitaar moet te drogen leggen en dat het er op die plaats wel hard naar kan ruiken..

LeNick
30 november 2010, 21:58
Kan je hem ook buiten (in het overdekte terras, enkel boven dus een overdekking niet aan de zijkante) laten drogen? Of gaat dat niet werken?

Anders kan het drogen wel alsnog in de schuur. Dan hang ik hem gewoon op.

oigun
30 november 2010, 22:52
Heb even een pdfje op het web gezet, zet hem er maar even op dus wel snel zijn....
Het is een boek over hoe je een evh-copy kan maken

EN LAAT DUS METEEN VOOR IEDEREEN DUIDELIJK ZIJN DAT WE DIT HIER NIET TOESTAAN!!!

XXXX

Misschien heb je er wat aan!

Mattia
30 november 2010, 23:09
1) Buiten in de tuin/overdekt stukje naast de schuur. In de badkamer werkt prima voor watergedragen lakken (in het douchehok, gewoon wegspoelen) maar niet voor cellulose of andere lakken op thinnerbasis. ZEKER niet de 2-part lakken. De 'overspray' komt in principe nergens op terecht als je richting open lucht spuit, droogt in de lucht op en komt als stof neer. Bij mijn weten zijn er geen harde wetten (in de zin van: waar iemand wat aan gaat doen) betreffende het buiten lakken als je dat als privepersoon doet. Voor bedrijven gelden andere eisen.

2) Ga vooral je gang en koop een lekker goedkoop ding dat ongeveer de goede vormen heeft.

3) Reken minimaal honderd euro als je niks in huis hebt; goed schuurpapier, goede afplaktape, lak in spuitbussen is relatief duur (maar als je niet veel, veel meer bouwt nog steeds goedkoper dan een compressor met spuitinstallatie)

4) Voor een Fender-achtige wel, ja.

5) Oppervlakte enigsinds opruwen. Probleem zal eerder zijn dat je moet checken of de onderlaag goede hechting biedt aan de toplaag. Dat laat ik aan anderen over, gezien ik eigenlijk nooit refinish; als ik het doe, gaat het er allemaal af, tot aan het hout.

5) Guitarsupplies heeft heel veel. Voor pinstriping tape en dergelijke (en ook voor lakken) kun je eventueel zoeken naar winkels die auto tuning spullen verkopen; het refinishen heeft daar meer affiniteit mee.

Lees ook even de Lak FAQ door. Staat veel in.

Met betrekking tot drogen: als jij je niet prettig voelt in lichte kleding is het geen goede plek voor een gitaar. Dus: binnen, waar het redelijk warm is voor het uitharden van de lak. Doe ik zelfs zomers.

LeNick
30 november 2010, 23:09
Wow cool zeg. Ben nu op mijn iPhone. Staat ie er morgen om uurtje of 4 nog op?

oigun
30 november 2010, 23:13
Wow cool zeg. Ben nu op mijn iPhone. Staat ie er morgen om uurtje of 4 nog op?

Laat hem wel een paar dagen staan.

ernieman
1 december 2010, 12:35
Ben nu op ergens waar die site/pdf van jou wordt geblokkeerd (intranet), maar het is toch niks illegaals hoop ik?

LeNick
1 december 2010, 15:24
Heb even een pdfje op het web gezet, zet hem er maar even op dus wel snel zijn....
Het is een boek over hoe je een evh-copy kan maken

XXXX

Misschien heb je er wat aan!

Hij is er helaas af nu :( Kan je hem misschien er weer op zetten?

oigun
1 december 2010, 15:38
WE DOEN HIER NIET AAN ILLEGALE DOWNLOADS!
Foutje sorry...