PDA

View Full Version : amp stands



x19
30 november 2010, 20:06
Hallo.
Heeft er hier iemand ervaring met een amp-staander?
Soms hoor ik mezelf echt slecht op een optrede, en vaak is er alleen een PA voor de zang.
Ik speel op een vox ac30 en die staat in het slechtste geval op de grond.
Nu heb ik al beam blockers gekocht maar deze lossen mijn probleem niet op.
Ik dacht al een flightcase te kopen voor men vox, dan kan ik hem er op zetten.
Maar wat is dat duur seg..
Nu dacht ik aan deze (http://www.musicstore.com/nl_NL/BEF/Music-Store-Combo-Staender-/art-GIT0011057-000?recId=6a0c6f27-904f-47ff-bc18-4643731929e7&campaign=EPOQ) of deze (http://www.musicstore.com/nl_NL/BEF/Gitaren/Standaards/Quik-Lok-Quiklok-BS-317-Amp-Staender-/art-GIT0019894-000).
Is dat iets?

budje
30 november 2010, 20:23
ik leen meestal 2 kratjes van de bareigenaar, en zet m daar op :soinnocent:

peter_heijnen
30 november 2010, 20:24
http://www.thomann.de/nl/standback_ampstand.htm?sid=9f671b130f91383b64bedd8 f389900dd

Je kunt ook een lijmklem nemen.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Lijmklem1.jpg&imgrefurl=http://nl.wikibooks.org/wiki/Klassieke_Mechanica/Wrijving&usg=__IkvpE3exTl3Mk-BkfFu0Jb5yYQY=&h=173&w=338&sz=7&hl=nl&start=12&zoom=1&tbnid=_GJwFjQzq7cS8M:&tbnh=105&tbnw=205&prev=/images%3Fq%3Dlijmklem%26hl%3Dnl%26biw%3D1024%26bih %3D653%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:10,700&itbs=1&iact=hc&vpx=530&vpy=318&dur=630&hovh=138&hovw=270&tx=118&ty=79&ei=xED1TK3YPMaSOuqX6NUI&oei=u0D1TKTOB43oOb7p6N4G&esq=2&page=2&ndsp=14&ved=1t:429,r:12,s:12&biw=1024&bih=653
Zet die vast op het lage achterpaneel van je versterker en laat hem naar achter uitsteken. Nu kun je de amp kantelen tot het uiteinde van de klem de grond raakt. Even zoeken voor de goede hoek en klaar.

Ik heb dat een tijdje zo gedaan maar vond het niet echt praktisch, ik hoop dat die standback me blijer gaat maken (vandaag besteld).

x19
30 november 2010, 21:14
Aan een lijmklem had ik nog niet gedacht.
Dat zou moeten werken.
Laat me zeker weten wat je van die standback vind!

roger
30 november 2010, 21:18
Mijn ervaring met amp-stands is dat je lage tonen mist. Ik had voorheen een as-steuntje (van de automaterialen) en daar zette ik de achterkant van de versterker op zodat hij onder een hoek komt te staan. Door het contact met de grond hou je volgens mij meer laag. Tegenwoordig zet ik 'm op de flightcase.

Meneer I.
30 november 2010, 21:49
Ik heb prima ervaringen met mijn amp stand voor mijn Blackstar HT 40 combo. En gewoon bij tonefactory besteld en is belastbaar tot 90kg.

Nou gebruik ik wel een Palmer PDI09, met 3 emulated speakeroutputs, om mijn versterker ook via de PA er in te mixen. On stage is het dus puur mijn eigen monitor.

Jan Buurman
30 november 2010, 23:29
Ik gebruik mijn Marshall 4x12 als ampstand voor mijn JCM800 combo. En als hij er toch staat sluit ik hem ook maar aan... :rockon:

big dooley
1 december 2010, 00:17
Ik gebruik mijn Marshall 4x12 als ampstand voor mijn JCM800 combo. En als hij er toch staat sluit ik hem ook maar aan... :rockon:

kom je wel uit met de impedantie's?

kenx
1 december 2010, 00:35
kom je wel uit met de impedantie's?

Anders zou hij hem niet aansluiten... Denk ik...:sssh:

Ace 1.15.19
1 december 2010, 00:37
Wat voor uitgang zit er op zo'n JCM 800, 8 ohm? Er van uit gaande dat hij een Marshall 1960 heeft dan is dat geen enkel probleem. ;)

pimmetje
1 december 2010, 09:08
Ik heb bij optredens vaak zo'n stand als in de tweede link van TS (http://www.musicstore.com/nl_NL/BEF/Gitaren/Standaards/Quik-Lok-Quiklok-BS-317-Amp-Staender-/art-GIT0019894-000) bij me. Nu heb ik meestal weinig problemen met het horen van m'n amp, maar als 't toevallig eens wat lastig is, helpt die stand zeker.
En hij is lekker compact te vouwen...

HaroldA
1 december 2010, 10:39
Wat voor uitgang zit er op zo'n JCM 800, 8 ohm? Er van uit gaande dat hij een Marshall 1960 heeft dan is dat geen enkel probleem. ;)

4, 8 en 16 Ohm. Een moderne 1960 kan 4 en 16 Ohm aan, de oudjes alleen 16 Ohm. Ik heb 2 x 8 Ohm G12-65's in mijn 2x12" combo gezet om samen met een 1960 op 8 Ohm te kunnen draaien! :ok:

Tip voor de TS: een flightcase! Beschermt je amp tijdens vervoer en ook nog eens handig om je amp op te zetten tijdens optredens.

Kim Wilson
1 december 2010, 11:08
En je kunt je bandnaam er mooi op kwijt! :ok:

marc_o
1 december 2010, 11:14
Ik heb ook die 2e link van de topicstarter. Werkt erg goed en ziet er beter uit dan die eeuwige kutkratjes. Overigens zit een kroegeigenaar er ook niet steeds op te wachten dat ie weer 2 dezelfde kratjes uit z'n opslag mag gaan trekken. Amstand is een goed idee, en je kunt de versterker precies op jezelf richten, dan hoeft ie ook niet zo hard wanneer je uitversterkt speelt en heb je een lekkere gitaarmonitor.

pimmetje
1 december 2010, 11:50
Overigens zit een kroegeigenaar er ook niet steeds op te wachten dat ie weer 2 dezelfde kratjes uit z'n opslag mag gaan trekken.+1. Dat vind ik ook zeker een belangrijk argument. Het kan nooit kwaad om zelf relatief kleine dingen bij je te hebben, waarvoor je dan niemand lastig hoeft te vallen.
Wat dat betreft valt zo'n standaard voor mij in dezelfde categorie als stroomvoorziening (haspeltje en een paar stekkerblokjes). Het kost vrijwel geen ruimte en investering om dat op orde te hebben en scheelt een boel als 't plots nodig blijkt.

marc_o
1 december 2010, 12:26
+1. Dat vind ik ook zeker een belangrijk argument. Het kan nooit kwaad om zelf relatief kleine dingen bij je te hebben, waarvoor je dan niemand lastig hoeft te vallen.
Wat dat betreft valt zo'n standaard voor mij in dezelfde categorie als stroomvoorziening (haspeltje en een paar stekkerblokjes). Het kost vrijwel geen ruimte en investering om dat op orde te hebben en scheelt een boel als 't plots nodig blijkt.


Inderdaad, stroom is ook zoiets, alsof een kroegeigenaar opeens een paar verlengsnoeren over heeft. Kost bijna niks in een bouwmarkt, maar het komt net even wat beter over wanneer je het zelf meeneemt.

Jan Buurman
1 december 2010, 15:42
kom je wel uit met de impedantie's?

Combo kan geschakeld worden tussen 4,8 en 16 Ohm. Speaker van combo is 16 Ohm, 4x12 is 16 Ohm. samen wordt dat 8 Ohm..... (heb ik mij laten vertellen)

driftkop
1 december 2010, 16:44
Ik heb eens geprobeerd om mijn versterker op zo een opvouwbare gitaarstandaard te zetten. Dat ging prima, en was stevig genoeg maar ik vond het geluid een stuk minder vol. Tijdens de repetitie zet ik mijn versterker op een oude speakerbox, tijdens een optreden meestal op een stoel. YMMV.

The Bertman
1 december 2010, 17:29
Als je echt krap in je geld zit, is dit (http://www.peterverspuy.nl/versterkerstatieven/stagg/gas3-2-versterker-statief-7334.html)wel een koopje.

x19
2 december 2010, 22:16
Bedankt voor de reacties :ok:
Ik ga die uit mijn 2de link kopen denk ik.
Het kost niet zo veel en kan super handig zijn.
Beter zo iets bijhebben , dan jezelf niet horen.

MusicXtra
13 december 2010, 00:56
Dat je minder laag hebt wanneer je versterker niet op de grond staat klopt wel, je gaat van half space naar full space. In normaal NL; in het laag is de afstraling bolvormig, op de grond wordt dit dus een halve bol met daarin dezelfde hoeveelheid energie en dus meer laag. Daarbij hoor je het hoog beter op hoogte wat het effect nog eens versterkt.
Ik lees hier over twee kratjes om de versterker op te zetten, nooit geweten dat de oren van gitaristen ter hoogte van hun middel zitten?;)
Lekkerste werkt het toch echt de speaker op je hoofd te richten, dit kan door hem te kantelen of door iets meer kratjes te gebruiken.

spijkie
13 december 2010, 12:09
Dat je minder laag hebt wanneer je versterker niet op de grond staat klopt wel, je gaat van half space naar full space. In normaal NL; in het laag is de afstraling bolvormig, op de grond wordt dit dus een halve bol met daarin dezelfde hoeveelheid energie en dus meer laag. Daarbij hoor je het hoog beter op hoogte wat het effect nog eens versterkt.
Ik lees hier over twee kratjes om de versterker op te zetten, nooit geweten dat de oren van gitaristen ter hoogte van hun middel zitten?;)
Lekkerste werkt het toch echt de speaker op je hoofd te richten, dit kan door hem te kantelen of door iets meer kratjes te gebruiken.

Jou uitleg klinkt logisch maar heb toch nog een vraagje.

Klopt het dan dat hoe meer je de versterker kantelt hoe mee de half space naar full space gaat als hij op de grond staat of op een tafel bijvoorbeeld?
Ik gebruik zelf ook een ampstand en heb ook het idee dat je minder laag hebt en zat er al aan te denken om te versterker toch maar weer op de grond te zetten en te kantelen maar las toen jouw theorie...

MusicXtra
13 december 2010, 17:30
De meeste gitaarversterkers hebben 12" speakers, deze speakers hebben als eigenschap dat het hoog sterk gebundeld is. Zet je de versterker nu op de grond dan staat die bundel tegen je kuiten aan te tetteren terwijl het laag wel je oren bereikt. Kantel je de versterker zodanig dat het hoog wel op je hoofd gericht is dan kan het verschil in geluidsdruk voor het hoog wel 10 dB of meer toeneemt terwijl het laag gelijk blijft, voor je gevoel is het laag dan dus verdwenen. Zolang de versterker dicht bij de grond blijft is de afstraling voor het laag min of meer vergelijkbaar met een half-space afstraling, dus een halve bol. Pas wanneer de versterker op hoogte wordt gezet neemt de energie in het laag met 6 dB af omdat de afstraling dan wel bolvormig wordt. Bij versterking via een microfoon heb je geen last van deze eigenschappen omdat een microfoon vlak voor de speaker wordt geplaatst, wel is het zo dat wanneer je de microfoon meer naar het midden van de speaker richt het geluid meer hoog bevat.

spijkie
14 december 2010, 09:14
Kijk, en zo leren we iedere dag weer bij...;)

Bedankt voor je informatie!!

Liquid_Metal
16 december 2010, 19:21
Ik gebruik gewoon een van de deksels van m'n rack om m'n cabinet te kantelen. Ik leg de deksel dus aan de voorkant onder het cabinet. Mits je het niet teveel kantelt valt het echt niet om.
Op oorhoogte werkt nog fijner dan kantelen, maar dan moet je bijna twee meter de hoogte in. Dat is me echt teveel en op twee kratjes plaatjes voegt voor mij echt niets toe. Dan hoor ik het nog steeds even slecht.

Bij de repetitieruimte waar ik af en toe repeteer staan de versterkers op flightcases en dus op buikhoogte. Dat is echt waanzin, maar onze oplossing is verder weg te gaan staan. Ik sta dus voor het cabinet van de bassist en hij voor dat van mij. Helaas hoor ik hem, door het 'laag-verhaal' nog heel goed en hij mij redelijk. Door de enorme focus van hogere tonen hoor ik mezelf nog steeds niet optimaal. Soms kantel ik de versterker nog een stukje (op buikhoogte dus).

peter_heijnen
17 december 2010, 10:56
Laat me zeker weten wat je van die standback vind!
Ik vind hem geweldig: klein, licht, handzaam, en doet wat ie doet.

http://standback.net/

pimmetje
17 december 2010, 11:29
Ik heb er net ook maar ff eentje besteld.
Hij is sowieso kleiner op te vouwen dan die die ik nu heb, dus da's altijd beter....

JohnLord
17 december 2010, 13:02
Ik heb ook nog wel ergens een oude gevarendriehoek liggen:)

Het lijkt me dat niet alle combo's hierboor geschikt zijn, afhankelijk van de lay-out van de achterkant.

peter_heijnen
21 december 2010, 10:35
Ik heb er net ook maar ff eentje besteld.
Hij is sowieso kleiner op te vouwen dan die die ik nu heb, dus da's altijd beter....
You're gonna like it! :)

@JohnLord: Op de site staat idd dat de gevarendriehoek voor de MEESTE amps werkt.

ThaBluesBreaker
4 januari 2011, 22:44
Als je minder bas hebt gooi er toch gewoon wat meer bas op, what is the problem?