PDA

View Full Version : Project: Zelfbouw Hifi-speakers



Psychomantis
30 november 2010, 18:06
Hoi iedereen.
Ik weet niet of dit in het juiste subforum staat, maar ik dacht, hier zitten veel zelfbouwers dus die zullen er wel wat van weten.

Voor een project van Fysica (we mogen zelf een onderwerp kiezen) heb ik en mijn maat gekozen om een Hifi luidspreker zelf te gaan bouwen. Kwestie van het voor ons ook nog een beetje interessant te houden ipv een tekst af te dreunen over de werking van een zonnepaneel ofzo.

We willen het zo goedkoop mogelijk houden, we hebben immers nog geen ervaring met het bouwen van speakers. Zo blijft het gat in onze portemonnee klein als we het verbrodden. En het is ook niet zo dat het systeem op audiofiel niveau moet spelen.
We willen wel minsten een 2-weg systeem bouwen, we willen graag een systeem met één of meer crossovers.
Het eerste wat we willen doen is speakers zoeken naar ons budget.
Daarop kunnen we de crossovers en de kast dan baseren.

Nu heb ik een aanbieding gekregen van 6 tweedehandse JVC speakers, voor in een 3-weg systeem.
dit is de info die de verkoper ons geeft:

2x Woofer XSA 20-25
2x midrange HSA 0816
2x Tweeter HSA 0506

De chassis zijn alle met aangeperste bevestigingsflens, zijn dus gelijk afgewerkt. Alle 8 ohm impedantie.
Aanbevolen kastinhoud (gesloten) 20 -25 liter.
Scheidingsfrequenties 800/4.000 hertz.
Laag 6db, midden en hoog 12db.

De prijs voor dit alles is 25 euro. Op het internet is echter geen enkele informatie te vinden over deze speakers, weet er iemand iets meer van deze speakers? En is dit een schappelijke prijs? Het is ook vrij belangrijk dat de kast en de crossover vrij makkelijk te maken is. Ik dacht dat dit wel zo is (bij nieuwe woofers wordt meestal een basreflexbehuizing aanbevolen en daar wil ik nog even van weg blijven), maar ik vraag het toch nog maar even.

Ik zal hier regelmatig nog wel met wat vragen afkomen, over welk materiaal enzovoort het beste is voor de kast, we hebben nog helemaal geen ervaring.

Voor degenen die denken dat we niet weten waar we aan beginnen: Dat is deels wel zo, maar daarom vraag ik ook info en het is dus de bedoeling dat we vooral veel bijleren over luidsprekerbouw, niet dat we een high-end speakerset gaan maken.

Alvast bedankt,
Psycho

buescher1964
30 november 2010, 19:05
Hoi Psychomantis,

Ik zou je echt willen adviseren je aan te melden op het forum van zelfbouwaudio.nl. Ik hing daar zelf jaren geleden rond en heb diverse hifi luidsprekers gebouwd. Er hangen daar sympathieke lui rond die je absoluut willen helpen.

Tip: kijk ook even op het topic "showcase": er zijn daar mensen die echte kunstwerken bouwen.

Succes,

Buescher
*ex boxenbouwer*

Psychomantis
30 november 2010, 19:47
bedankt voor je tip, Buescher! Ik heb al een post gedaan op het forum. :)

buescher1964
1 december 2010, 16:35
geen dank, ik zal er weer eens een kijkje nemen (zal me wel in moeten houden om zelf weer een projectje te starten)..