PDA

View Full Version : 1e Zelfbouw project!



thomasdebruin
30 november 2010, 17:47
Hallo

Ik ben van plan om binnen nu en een maand te gaan beginnen aan een zelfbouwproject. Ik heb nog nooit een gitaar gebouwd maar heb wel veel ervaring met hout bewerken.
Ik wil als basis voor de gitaar een telecaster model aanhouden en deze een klein beetje aanpassen. Voor mijn eerste project wil ik het mijzelf niet te moeilijk maken en zal ik een standaard hals aanschaffen. Nou vroeg ik mij af of ik een stratocaster hals kan gebruiken op en telecaster body? Ik vind een telecaster hals namelijk niet zo fijn spelen.
Ik heb een heel gaaf idee voor de body, daar ga ik in deze dagen een tekening van maken en zal die dan hier posten.

Ik heb er zin in!

Thomas

Ace 1.15.19
30 november 2010, 17:53
Uiteraard kan je een Strat hals monteren op een Tele body, en al helemaal als je de body zelf maakt. Moet je er wel voor zorgen dat hij goed aansluit in de neckpocket, maar dat lijkt me voor zich spreken. Weet niet precies of dit nog aanpassingen vergt van het orginele model (ivm. mensuur e.d.).

Mattia
30 november 2010, 21:35
Als je het zelf maakt, geen probleem. Als je licensed onderdelen koop past het ene wel op het andere, maar niet andersom (weet even niet hoe het zat, ik dacht strat wel op tele, tele niet op strat...google will tell) vanwege de andere vorm van het uiteinde van de hals.

Verder zijn de specs op tele en strat halzen veelal identiek qua carve, mensuur is altijd hetzelfde, alleen de kop is anders en de hiel als je een kopie bouwt.

Cocobolo
30 november 2010, 21:49
Op deze pagina kun je wel aardig de verschillen zien en wat op wat past :
warmoth (http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/faq2.aspx)

thomasdebruin
30 november 2010, 22:15
Bedankt voor de reacties!
Ik ga deze week nog naar de muziekwinkel om op zowel een tele als een strat te spelen.
Wat is eigenlijk een gangbare prijs voor een goede hals? Ik heb ze gezien van 200 euro maar ook van 60 euro en dan zijn de specs vaak hetzelfde. Waar moet ik op letten?

Mattia
30 november 2010, 23:00
Bedankt voor de reacties!
Ik ga deze week nog naar de muziekwinkel om op zowel een tele als een strat te spelen.
Wat is eigenlijk een gangbare prijs voor een goede hals? Ik heb ze gezien van 200 euro maar ook van 60 euro en dan zijn de specs vaak hetzelfde. Waar moet ik op letten?

Weet je, als je een 'standaard' Fender hals of Fender clone hals gewoon lekker vind spelen, en je wil niets bijzonders qua houtsoorten (gewoon maple on maple of rosewood on maple) zou ik simpelweg voor een goedkope licensed hals gaan. Ja, Warmoth levert enorm goed spul, maar het is ook enorm duur. De halzen van Guitarsupplies.nl zagen er wel prima uit. Als je in Amsterdam woont heeft The String af en toe allparts halzen die ook gewoon prima zijn (tenminste, hadden ze in het verleden. Even bellen is handig). Je kan ze gelakt kopen, of gewoon zelf lakken of olieen (wat mijn voorkeur heeft qua feel).

...of je gaat gewoon zelf een hals maken. Zo moeilijk is het nou ook weer niet. Ergens zit een (stokoude) thread van mij met een min-of-meer stap-voor-stap relaas van de bouw van een strat en tele paar (tot mijn grote droevenis nog steeds niet helemaal af, nog een paar laagjes lak...)

Stefan16384
1 december 2010, 12:50
Jij hebt ervaring met houtbewerking. Ik had dat niet en ik had mij door dit forum over laten halen om toch zelf een hals te maken. Stiekem is dat niet zo heel erg moeilijk. Als de body lukt, gaat die hals ook wel lukken. Geduld is het belangrijkste.

Mijn eerste hals zou mislukken dacht ik. Ik had ook genoeg hout voor weinig geld om er 4 te maken. Uiteindelijk werd hals 1 precies zoals hij worden moest. Nummer 2 is inmiddels in de maak. Het grote voordeel, de vorm kan je exact zelf bepalen, de radius, de frets alles!

Wat ik aan gereedschap nodig had? Een set raspen, goedkope bovenfrees en veel schuurpapier.

Verder: Een tele hals is recht aan het uiteinde, een strat hals is rond. Dit is zeer zeker zonder veel moeite passend te maken.

Ik heb zelf (naast mijn zelfbouw) een tweetal halzen van de eerder genoemde guitarsupplies, waarvan 1 voor een telecaster, maar dan met 12 inch radius. Ik had ook een allparts hals van the sting in Amsterdam, maar deze weer weggedaan omdat die standaard radius mij niet aanstond. Die halsjes van gs zijn een prima kwaliteit.

thomasdebruin
6 december 2010, 18:03
Hallo,

Ik heb ondertussen een stratocaster model hals gevonden!
Ik ben nu ook alle onderdelen aan het verzamelen en had daar wat vragen over:

Elementen:
Ik heb op marktplaats "entwistle filtertron humbuckers gevonden voor een redelijk lage prijs. Nou kan ik niet echt reacties vinden over deze elementen en vroeg mij af of een van jullie er ervaring mee heeft.

Tuners:
Ik zou graag zwarte tuners willen, deze kan ik wel vinden maar dan zijn ze glimmend. Weet iemand waar ik deze in een matte uitvoering kan verkrijgen.

Jilles
7 december 2010, 11:00
Schaller verkoopt volgens mij wel mat zwarte tuners. Guitarsupplies kan dat voor je bestellen bij Schaller zelf, geloof ik.
Succes met je bouw!

Jilles