PDA

View Full Version : Twijfel over versterker (combo/top)



semt-x
30 november 2010, 11:30
Hallo allemaal,

ik wil graag een nieuwe versterker aanschaffen, maar weet niet echt waar ik goed aan doe.
Ik twijfel tussen een Randall RG75 G3 Plus combo en een Randall RH150 G3 Plus top met cabinet.
Het is voor thuis, ik ga er niet mee over straat en treed er dus ook niet mee op.
Gewoon voor op zolder om lekker te jammen. Het hoeft niet keihard, want ik wil graag nog een goede relatie met me buren hebben ;-)

Qua volume zullen ze allebei genoeg in huis hebben, maar wat zouden jullie kiezen?
Maakt het in een ruimte van 3x4m nog uit of het een combo (1 speaker) of top met cab (2x12/4x12) is?

Wat zouden jullie doen?
Bedankt!

snaarplukker
30 november 2010, 12:16
Dus de keuze uit 100Watt en 150Watt Buizenversterker. De mastervolume niet verder dan 1 draaien om nog een goede relatie met de buren te houden.;)

speedmusic
30 november 2010, 12:41
Je zult je nickname eer aan doen als je qua volume boven de 1 gaat zitten :seriousf:

HaroldA
30 november 2010, 13:29
Je zult je nickname eer aan doen als je qua volume boven de 1 gaat zitten :seriousf:

Nou, ik stond mijn mijn 50 Watt Marshalltje ook maar op standje 1 afgelopen optreden in de W2 in Den Bosch. De geluidsman had het graag nog zachter gehad...

Echt jammer dat laag vermogen versterkers nergens naar klinken, anders had ik al lang een 1-5 watter gehad!

driftkop
30 november 2010, 14:27
Als het alleen voor thuis op zolder is zou ik een versterker kiezen die niet meer dan 20W is. En zelfs dat is al veel :ok:

semt-x
30 november 2010, 14:32
Als het goed is zijn die Randalls zogehete hybride versterkers. Werkt dit dan hetzelfde als bij buizen? Hoe harder, hoe mooier???
Ik heb hiervoor ooit een Marshall MG30 gehad, maar dit vond ik een erg slechte amp. Die randalls lijken mij geschikter voor de muziek die ik speel (Stevige rock/Metal).
Mochten jullie andere opties hebben hoor ik ze graag!

ThnX

Kim Wilson
30 november 2010, 14:34
Voor slaapkamergebruik zou ik op zoek gaan naar een leuke modelling amp. Fender Mustang, Vox VT, dat spul. Klinkt meer dan prima, en op laag volume vaak beter dan de doorsnee (budget) buizenamp.

driftkop
30 november 2010, 15:00
Hier staan ook een aantal suggesties:
http://guitargeek.com/chat/showthread.php?s=&threadid=86047

Wat is je budget?

semt-x
30 november 2010, 15:05
Budget ongeveer rond de 500 euro.
Maar eventueel iets er boven, maar eronder is geen enkel probleem... ;-)




... Zijn die randalls echt zo hard voor thuis?...

big dooley
30 november 2010, 15:12
Nou, ik stond mijn mijn 50 Watt Marshalltje ook maar op standje 1 afgelopen optreden in de W2 in Den Bosch. De geluidsman had het graag nog zachter gehad...

niet te geloven...tegenwoordig moet je inpluggen in een ipod wil je die gasten tevreden houden

Henri H
30 november 2010, 15:35
Nou, ik stond mijn mijn 50 Watt Marshalltje ook maar op standje 1 afgelopen optreden in de W2 in Den Bosch. De geluidsman had het graag nog zachter gehad....Damn! Speel je zware metal, mag je maar op standje 1. :confused: :stop:

Was het zo'n klein zaaltje dan?

Ik zag trouwens dat je je stack in de hoek had staan.
Misschien beter om hem dwars op het podium te zetten, dus pal naast je.
Dan heeft de geluidsman er minder last van, je bandgenoten des te meer, maar die moeten niet zeuren, mietjes. :)

On topic: Ik zou ook een modeler nemen, en als het echt puur en alleen voor thuis is een mooie Pod/Tonelab/GT-X o.i.d., en aansluiten op een hifi-set, PC speakers of full range monitor.
Neem er een koptelefoon bij, dan kun je ook in de late uurtjes nog muziek maken.

driftkop
30 november 2010, 15:51
Zijn die randalls echt zo hard voor thuis?...

Ja die 100W en 150W kunnen heel erg hard :ok:

HaroldA
30 november 2010, 16:18
Damn! Speel je zware metal, mag je maar op standje 1. :confused: :stop:

Was het zo'n klein zaaltje dan?

Ik noem de W2 zeker niet klein, maar veel breder dan het podium wordt het niet en het is dus een flinke pijp die alles versterkt wat er van het podium af komt.

Het cabinet was schuin gemikt richting het midden van de voorkant van het podium, dus zeker niet in de richting van de geluidsman!

Daarnaast is 1 nog steeds vrij hard voor een JMP. De VM van de andere gitarist stond een stuk harder, maar die valt gewoon weg in de mix.

Jasper.
30 november 2010, 16:25
Gewoon de 150 watt nemen, hoe meer vermogen hoe beter, ik gebruik ook een JCM900 op mijn slaapkamertje. Knallen met dat ding!

G.G.
30 november 2010, 17:41
Echt jammer dat laag vermogen versterkers nergens naar klinken, anders had ik al lang een 1-5 watter gehad!

Ze zijn er wel (althans.... Het is te bouwen), maar volgens mij mis je de "druk" dan van een set dikke speakers.

HaroldA
30 november 2010, 17:46
Ze zijn er wel (althans.... Het is te bouwen), maar volgens mij mis je de "druk" dan van een set dikke speakers.

Nee, die klinken gewoon "anders". Dunner, voornamelijk.

5 watt kan speakers ook laten wapperen, dus dat is het niet...

Fireburst
30 november 2010, 19:32
Nee, die klinken gewoon "anders". Dunner, voornamelijk.

5 watt kan speakers ook laten wapperen, dus dat is het niet...

Een beetje zoals : met een 1400VTEC kan je ook 180 rijden tegen 9600rpm, maar met een dikke 5,7L V8 klinkt het wel beter, of zo?:ok:

HaroldA
30 november 2010, 19:37
Een beetje zoals : met een 1400VTEC kan je ook 180 rijden tegen 9600rpm, maar met een dikke 5,7L V8 klinkt het wel beter, of zo?:ok:

Nou, daar zou best nog wel eens wat waarheid in kunnen zitten! Met een 100 watter hoef je echt niet altijd op "topsnelheid" te rijden, maar ook langzamer rijd het gewoon relaxter! ;)

Dat en lage tonen kosten gewoon meer vermogen.

semt-x
1 december 2010, 08:03
Ja die 100W en 150W kunnen heel erg hard :ok:

Dat zullen ze zeker, maar is het ook zo dat bij deze "hybride" amps hoe harder hoe mooier? Of is het hetzelfde als bij transistor dat het bij laag volume ook goed is?
Anders kan ik waarschijnlijk toch beter aan een buizenbak gaan denken?

Zijn er uberhaupt mensen die gewoon thuis een buizenbak hebben staan?
En wat is hun ervaring met een normaal volume?

guitarkid
1 december 2010, 08:16
Dat zullen ze zeker, maar is het ook zo dat bij deze "hybride" amps hoe harder hoe mooier? Of is het hetzelfde als bij transistor dat het bij laag volume ook goed is?
Anders kan ik waarschijnlijk toch beter aan een buizenbak gaan denken?

Zijn er uberhaupt mensen die gewoon thuis een buizenbak hebben staan?
En wat is hun ervaring met een normaal volume?

Ha, ik heb o.a. mijn Delta Blues gewoon in de studio staan. Minimaal half open en dan lekker meeknallen met een kleine PA met mp3's met backing tracks of zo. Heerlijk!
Daar heb jij niets aan, maar ik wou het toch even kwijt... ;)
Ik heb overigens ook een Vox DA-5 combootje: 220 V, batterijen, een hoop fx en modelling, evt. koptelefoon. Echt leuk voor als het zacht moet of onhoorbaar voor de buren. Ik neem 'm ook mee naar de camping etc. Klinkt best ok.
Ik zou dus niet voor een compromis gaan, maar een serieuze amp kopen als je t.z.t. wel wilt optreden en nu eerst iets kleins voor thuis vinden.
Anders heb je straks vlees noch vis! Ik sluit me derhalve bij Kim Wilson aan: Fender Mustang, Vox VT o.i.d.

Gr. C.

Henri H
1 december 2010, 08:43
Ik heb een aantal buizenbakken "versleten" de laatste paar jaar.
Daarvan was ongeveer de helft "bruikbaar" voor thuis op "normaal" (ik neem aan dat je laag volume bedoelt) volume.

Mijn ervaringen:

Wel/redelijk geschikt op laag volume:

- Marshall 6100
- Mesa Stiletto
- JCM 800 2204
- JMP 50W combo

Met name de Stiletto is erg geschikt voor thuisgebruik!

Niet/minder geschikt:

- JCM 800 2205/4212
- HOOK Captain 34

Ik heb het idee dat ik er een paar vergeten ben....:confused:

semt-x
1 december 2010, 08:49
Als ik naar een buizenamp kijk, zit ik te kijken naar een 6505+ 112. Maar waarschijnlijk to much voor thuis.
Misschien toch maar kijken naar een Randall...... een Bandit 112 waarschijnlijk ook leuke optie?

Kim Wilson
1 december 2010, 08:59
Nee, geen Bandit!! Koop dan een degelijke modelling amp, die klinken wel als een gitaaramp.

Henri H
1 december 2010, 09:17
Ik heb toch van verschillende mensen gehoord dat een Bandit een prima ding is, maar geen buizen toch?

'k Vind het een beetje kort door de bocht in ieder geval om zo'n Bandit gelijk af te serveren alsof het geen echte gitaarversterker zou zijn.
Dat is jouw mening, dus een beetje genuanceerder zou misschien wenselijk zijn Hans. No hard feelings....

HaroldA
1 december 2010, 09:18
Nee, geen Bandit!! Koop dan een degelijke modelling amp, die klinken wel als een gitaaramp.

Nou, een bandit is echt niet slecht hoor. Ik vind ze zelfs beter dat de gemiddelde (budget) modelling amp!

Kim Wilson
1 december 2010, 10:05
Ghehe...

Iets genuanceerder: ik heb het ding wel uitgebreid mogen (lees: moeten) testen, tijdens een oefensessie waar alleen zo'n Bandit stond. Het ding klinkt kil, prikt totaal niet door de mix en heeft geen definitie. Prima als je daarvan houdt, maar ik vond het niks.

semt-x
1 december 2010, 15:48
En een Blackstar ht-5/ht-20?
Zou die beter zijn voor thuis om hardere rock/metal te kunnen spelen?
Gewoon ff een vraag....

Jasper.
1 december 2010, 15:52
Ik heb er nog nooit over gespeeld maar dat moet wel kunnen volgens mij. Maar ik speel thuis ook gewoon over een JCM900 100watter, die vind ik ook erg mooi klinken op laag volume hoor. Het klinkt gewoon ietsje mooier op hoog volume.