PDA

View Full Version : 1972 strat



Coolcat
30 november 2010, 11:09
Overlaatst kwam ik iemand tegen die een seventies strat verkocht, maar ik heb sterke twijfels over de echtheid daarvan.

Heel veel aan de strat is niet origineel, maar ik vraag mij af of er iets "wel" origineel aan is.

Ik heb hier enkele specs gekregen van de verkoper:

Herkomst : America Kleur body: zwart Hout
body: elzen Hout toets: Palissander bruin Metalen beslag (verguld )
Serial op halsplaat - 4 bolt neck met "adjustable tilt" mechaniek om de halshoek te regelen en grote kop

De tremolo is vervangen door een precisie tremolo met volle zadels, op twee punten scharnierend
Nieuwe slagplaat en tremolo deksel, in tortoise (3 ply )

De hals is in zeer goede staat en
vertoont bijna nog geen speelsporen. Fretten zijn als nieuw (herfret) .
Gewicht netto 3.7 kg

Het serienummer op de neckplate wijst op:
Fullerton Plant (Fender - CBS Era), USA
in the Year(s): 1972

Ik heb ook enkele foto's:

http://i51.tinypic.com/2f0gmxl.jpg

http://i56.tinypic.com/119m329.jpg

http://i54.tinypic.com/6pp4pu.jpg

http://i54.tinypic.com/w6xy1e.jpg

http://i51.tinypic.com/2lbp1uf.jpg

Ik heb er sterke twijfels bij, dus ik zou zeggen dat ik het hier even aan de pro's overlaat.

Ron Houben
30 november 2010, 12:08
Deze gitaar is NIET uit 1972. Misschien heet die "1972 strat" . Fender heeft zoveel modellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar aan deze gitaar is NIETS 38 jaar oud.

Maleco
30 november 2010, 12:22
http://www.vintageguitars.org.uk/fender72p7.php

Little Jay
30 november 2010, 12:23
Er zitten hier veel experts die je zo alles kunnen vertellen. Mijn eerste reactie is dezelfde als die van Ron hierboven: lijkt me eerder een moderne strat gebaseerd op een '70er en dan enkel vanwege de grotere kop.
Zelfs de neckplate met het serienummer - dat dan op '72 zou moeten duiden - kan volgens mij niet origineel zijn, want dat had dan een 3-bolt plate moeten zijn volgens mij!

Wil natuurlijk allemaal niet zeggen dat 't geen lekker gitaartje is, maar 70ies.... mwuaaah..... denk 't nie....

artnaz
30 november 2010, 12:29
Gaan de grote koppen niet altijd samen met een Bullet Truss Rod en de neck plate met 3 schroeven?

Pepe
30 november 2010, 12:35
Ik zou het andersom vragen.. noem eens 1 ding wat WEL klopt.

It's a joke right? Ik bedoel...is dit serieus?

geert1976
30 november 2010, 12:41
Ik zou het andersom vragen.. noem eens 1 ding wat WEL klopt.

It's a joke right? Ik bedoel...is dit serieus?

Dat was ook mijn idee, de hals lijkt wel van een MIM strat af te komen, of het een driepunter moet zijn laat ik even in het midden (dat weet Mr. Fender uhh Fingers wel)

En voor een bijna 40 jaar oude gitaar, vind ik de neckplate er ook erg mooi uit zien, evenals de tuners, in die jaren werden het gemonteerde type snaargeleiders ook niet gebruikt naar mijn weten.

trouwens moeten de pick-ups geen staggered poles hebben?

benwave
30 november 2010, 12:41
Gaan de grote koppen niet altijd samen met een Bullet Truss Rod en de neck plate met 3 schroeven?

Nee ..........

benwave
30 november 2010, 12:45
Klopt Geert 1972 hebben driepunts verbindingen, en de stringtrees uit die tijd zien er anders uit
En verder klopt er helemaal niets aan die gitaar. Het plaatje met het serie nummer kun je zo bestellen

geert1976
30 november 2010, 12:48
Ik hoop maar niet dat de eigenaar de prijs heeft betaald van een 1972 strat, want dan is die naar mijn mening gigantisch gen**id.

Coolcat
30 november 2010, 12:52
Wel dat is inderdaad exact wat ik ook dacht.

De verkoper heeft net nog deze foto gestuurd van de neck hiel.

http://i56.tinypic.com/29y5jeu.jpg

Hij blijft erbij dat de nek en body van 72 zijn, maar dat er voor de rest veel aan geupgrade is (pickups, slagplaat, elektronica, tuners, refret..). Persoonlijk geloof ik er niet veel van, maar ik kon fout zijn. Vandaar dat ik de foto's hier even gezet heb.

minas
30 november 2010, 13:24
Ben ook niet helemaal zeker van de echtheid, maar dat moet je maar de pro's hier overlaten.

Is die 3 punts niet pas vanaf '74 gekomen en daarvoor (dus ook 72) gewoon 4 punts? Staat vast wel ergens op het grote internet.

Stratman70
30 november 2010, 13:42
Heeft iets weg van een Highway1 strat, maar ik denk niet dat het er zo één is, omdat de fretjes me daar weer te dun voor lijken.

't Is in ieder geval een moderne strat en komt zeker niet uit 1972.

Zitten er nu deuken in de body, of zie ik dat verkeerd???
En is de body deels mat en deels glanzend????

rijsberman
30 november 2010, 13:47
En is de body deels mat en deels glanzend????
Dat is door de reflectie in de lak, van verschillende dingen in de omgeving. Hij glanst gewoon.

joke
30 november 2010, 14:12
misschien een domme vraag maar wat zijn "staggered "poles , zijn die afgerond van boven ofzo?
ik heb een standard usa strat (2005 ongeveer ) en die heeft echt busjes als magneetpooltjes en ook een mim fat strat ( 1998) en die pooltjes zijn aan de bovenkant iets afgerond , al weet ik niet of die origineel/stock zijn...
misschien weet iemand van jullie dat ?
ook die mim brug heeft niet de open zadeltjes die je meestal ziet ook geen rechthoekige vlakke maar ze zijn massief maar met wel een zadelvorm erin.
vragen , vreagen , vragen

Eko
30 november 2010, 16:58
Als de verkoper er zo zeker van is heeft ie vast geen bezwaar tegen een expertise. Ga er dan mee naar een goede dealer. Ik neem aan dat hij er een leuk bedrag voor wil hebben.
Er zou een bullet trussrod op moeten zitten en nog meer zaken. De data`s zouden in de body en op de hiel moeten staan. Als je hem als investering wilt kopen moet je het volgende weten: Fender maakt dagelijks vele body`s en halzen. Soms komt het voor dat halzen liggen te wachten op body`s. Het kan voor komen dat de data wat verschillen door produktieproblemen. Als verzamelaars er naar kijken mag er niet meer verschil tussen de delen zitten dan 3 maanden. Zit er meer tijd tussen dan geld de gitaar als niet origineel. Dat hoeft nog niet erg te zijn , maar kan grote invloed hebben op de waarde.

Staggered pole`s zijn trouwens de verhoogde pooltjes van de elementen. Die liggen bij sommige types vlak met de beschermkappen en bij andere modellen staan ze wat hoger. Dat verhoogde heet staggered.

joke
30 november 2010, 17:14
ooh, ik dacht dat sommige pooltjes hoger stonden omdat ze meten hoe de snaren in combinatie met elkaar klinken en als er eentje (of meer ) zachter klinkt dat ze dan dat pooltjes aan de onderkant een mep geven zodat ie iets gaat uitsteken en dat het dus een harmonisch homogeen klank beeld oplevert op die manier .
op mijn usa strat zijn sommige hoger an andere dus niet dus dat moet met afstellen te maken hebben .
de randjes van de pups op de mim zijn afgeronder is dat stock?

Coolcat
30 november 2010, 17:28
Wel het ding is, de verkoper vraagt er 500 euro voor. (ook grote indicatie voor mijn twijfel aan de echtheid) Maar mijn vraag is dan vooral, wat zou het wel kunnen zijn? Want op zich ziet het er geen brol uit als ik de foto's bekijk.

geert1976
30 november 2010, 17:37
Wel het ding is, de verkoper vraagt er 500 euro voor. (ook grote indicatie voor mijn twijfel aan de echtheid) Maar mijn vraag is dan vooral, wat zou het wel kunnen zijn? Want op zich ziet het er geen brol uit als ik de foto's bekijk.

In mijn ogen is het een parts-o-caster, er zitten weliswaar Fender spullen in verwerkt, maar mijns inziens is het een ratjetoe.

Indien die geweldig speelt en klinkt en je hebt er E 500,00 voor over, moet je het doen, maar doe het niet met de gedachte dat je een strat koopt uit 1972...

Pepe
30 november 2010, 17:42
My guess: de neck is een Highway one. De rest is onduidelijk vanaf deze foto's, dat kan van alles zijn.
De neck is ongeveer 150 waard.
Dan moet er op de achterkant het serienummer staan, anders is de neck nauwelijks iets waard

Een omgekatte Highway zou zomaar kunnen, alleen die laatste fret klopt dan weer niet?
Vergelijk maar eens (http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/0111760306v1_hi-2a1b77eb40650cc12e540efc5ef99d76.jpg)

geert1976
30 november 2010, 17:55
My guess: de neck is een Highway one. De rest is onduidelijk vanaf deze foto's, dat kan van alles zijn.
De neck is ongeveer 150 waard.
Dan moet er op de achterkant het serienummer staan, anders is de neck nauwelijks iets waard

Een omgekatte Highway zou zomaar kunnen, alleen die laatste fret klopt dan weer niet?
Vergelijk maar eens (http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/0111760306v1_hi-2a1b77eb40650cc12e540efc5ef99d76.jpg)

HW1 is volgens mij 22 frets, deze heeft volgens mij 21 frets en HW heeft geen necktilt systeem, volgens mij hebben de sommige Mexicanen dit wel.

Deze heeft eveneens een zwart plastic ringetje bij de ingang van de trusrodd, terwijl de HW1 hier het normale kurkje heeft....

barno
30 november 2010, 18:03
http://i51.tinypic.com/2f0gmxl.jpg



zie ik slecht of gaapt daar toch een soort grand canyon tussen body en neck aan de pocket?

ik hou ook niet van de photoshop. als ie de randjes mooi kan doen, kan er wel meer

spirit
30 november 2010, 18:08
Wel dat is inderdaad exact wat ik ook dacht.

De verkoper heeft net nog deze foto gestuurd van de neck hiel.

http://i56.tinypic.com/29y5jeu.jpg

Hij blijft erbij dat de nek en body van 72 zijn, maar dat er voor de rest veel aan geupgrade is (pickups, slagplaat, elektronica, tuners, refret..). Persoonlijk geloof ik er niet veel van, maar ik kon fout zijn. Vandaar dat ik de foto's hier even gezet heb.

Zelfs van de stempel klopt niets, check hier maar eens http://www.stratocaster.nl/html/historie/halzen2.htm

Ook zie je dat er andere schroefgaten dicht gemaakt zijn, dus body en hals zijn zowiezo al géén match.

Ik zou de verkoper een link sturen van dit topic, kijken hoe hij reageerd.

pasqual
30 november 2010, 18:31
en een 2-punts tremelo in 1972? dacht 't niet! ik vind zelfs 500,- nogal veel. ik zou eerst eens de body onder de slagplaat willen zien. en de dikte van de body? 42 mm is squier multiplex of misschien nog erger. fendermaat is 45mm. dit is een bijeengeraapte gitaar met misschien wel stagg elementen etc....

zoek ff verder.

succes en groeten Pasqual.

Coolcat
30 november 2010, 18:33
zie ik slecht of gaapt daar toch een soort grand canyon tussen body en neck aan de pocket?

ik hou ook niet van de photoshop. als ie de randjes mooi kan doen, kan er wel meer

Wat bedoel je met de randjes doen?

Coolcat
30 november 2010, 18:34
en een 2-punts tremelo in 1972? dacht 't niet! ik vind zelfs 500,- nogal veel. ik zou eerst eens de body onder de slagplaat willen zien. en de dikte van de body? 42 mm is squier multiplex of misschien nog erger. fendermaat is 45mm. dit is een bijeengeraapte gitaar met misschien wel stagg elementen etc....

zoek ff verder.

succes en groeten Pasqual.

Ja over de hardware en elektronica zegt hij zelf dat ze geupgrade is naar beter materiaal.. Het gaat me nu nog puur over wat de nek en body wel zouden kunnen zijn.

pasqual
30 november 2010, 18:54
je hebt nu een hele reeks antwoorden waaruit blijkt dat deze gitaar NIET is wat verkoper beweert:

- de hals: -schroefgaten zijn opgevuld en opnieuw geboord.
-de datum op de hiel
-stringretainers
-neckplate
-nieuwe frets? hij bedoelt waarschijnlijk nieuwe hals.
- elementen: -géén staggered poles
-tutoise slagplaat niet orgineel.
- body : - geen orginele 6 punts tremelo
- nieuw uiterlijk

ik ben vast en zeker nog wat puntjes vergeten...
ook zou ik de slagplaat aan de onderkant willen zien om de elementen en electronica te bekijken. en de uitsparingen in de body.

groeten Pasqual.

Coolcat
30 november 2010, 22:02
Ik heb de verkoper daarnet een mailtje gestuurd in de stijl van 'we weten beiden dat dit geen 72 strat is, maar kan je me dan toch even vertellen wat het wel is'. Maar opeens stuurt hij niet meer terug.. vreemd... :seriousf:

Gearjunkie
30 november 2010, 22:42
Jongens kijk eens naar het decal op de headstock. Je ziet duidelijk dat 7ender en stratocaster separaat zijn. Naar mijn idee (maar ik heb niet de kennis van mr. Fingers) is het zo dat:

A: een zichtbaar decal alleen in de 50's en 60's aan de orde was
B: een zichtbaar decal uit één stuk bestaat

Conclusie: een allparts oid hals waar 7ender op is geplakt.

Pepe
30 november 2010, 22:55
Dat 2 stukken decal zie ik niet zo maar wel:
Bij veel repro's zie je het verkeerde decal voor vroege strats. Het is niet algemeen bekend blijkbaar want ik lees daar nooit iets over maar een staggerd seventies stratlogo is anders dan een non staggerd seventies logo, afgezien van het serienummer.
Wat de doehetzelf doorgaans doen is het nonstaggerd logo printen zonder serienummer en dat als staggerd aanbieden. Dat is hier ook gebeurd.
Volgt u het nog?

Het is dus een late seventies logo zonder serienummer. Dat heeft nooit bestaan.

Maar het ontbreken van de bullet is wel de grootste giveaway natuurlijk.

guitarkid
1 december 2010, 07:51
Dat 2 stukken decal zie ik niet zo maar wel:
Bij veel repro's zie je het verkeerde decal voor vroege strats. Het is niet algemeen bekend blijkbaar want ik lees daar nooit iets over maar een staggerd seventies stratlogo is anders dan een non staggerd seventies logo, afgezien van het serienummer.
Wat de doehetzelf doorgaans doen is het nonstaggerd logo printen zonder serienummer en dat als staggerd aanbieden. Dat is hier ook gebeurd.
Volgt u het nog?
Het is dus een late seventies logo zonder serienummer. Dat heeft nooit bestaan.
Maar het ontbreken van de bullet is wel de grootste giveaway natuurlijk.

Nee.... ;) Wat noem jij een "(non-)staggered seventies logo"? Ik ken "staggered" wel in de context met pu's. Of bedoel je dat het decal niet onder maar op de lak zit?
Hoe dan ook, deze gitaar is fake, maar dat wisten we al!!

Gr. C.

Pepe
1 december 2010, 10:59
Hier zie je 4 logo's. De bovenste zijn van staggerd (pre 75) strats, de onderste van non staggerds (post 75)
De ® is kleiner en verplaatst en het zwart is dikker bij de bovenste
http://img202.imageshack.us/img202/842/logo2nrk.jpg

De bovenste is nonstaggerd, de onderste staggerd en de middelste van onze vriend. Zie hoe de ® niet de juiste locatie heeft en de contour van post 75
Daarnaast is de uitloop van de R te lang, het verkeerde font zoals je ziet bij de S...

http://img593.imageshack.us/img593/7504/logozb.jpg

guitarkid
1 december 2010, 11:30
Hier zie je 4 logo's. De bovenste zijn van staggerd (pre 75) strats, de onderste van non staggerds (post 75)
De ® is kleiner en verplaatst en het zwart is dikker bij de bovenste


Kende wel de verschillen in 70's decals, maar wist niet dat dat "staggered" genoemd werd. Weer wat geleerd!

Gr. C.

barno
1 december 2010, 13:04
respect voor dat fijne stukje onderzoeksjournalistiek pepe.

tja, lettertypes: details maar erg belangrijk. Ik heb onlangs mijn eigen logo manueel wat aangepast zodat het geen standaard lettertype meer is. ook al omdat ik had ontdekt dat ik per toeval hetzelfde lettertype had gekozen als een of ander groot guitar magazine.