PDA

View Full Version : Bosch - Jazz Standard - Bernie's Tune met PRS CU22



Bosch
30 november 2010, 10:14
Saluut,

Ik heb weer een opname gemaakt met mijn nieuwe PRS Custom 22. PRS zijn echt gave gitaren. Zit nu te denken aan een Hollow PRS. Iemand ervaring?

Het geluid: PRS (met PRS Dragon 2's elementen) via Effectrode Tube Drive (met heel lichte distortion van 12AY7 buizen) naar solid state Henriksen Jazzamp Mini-Stack.

Backing track is gemaakt door Aebersold. Let op de contrabas die klinkt echt super.

Click here: Bernie's Tune.mp3 (http://www.freejazzinstitute.org/uploads/20101130020825_Bosch.mp3)

Rgrdz,

Bosch

Duhsjaak
1 december 2010, 16:11
HiBoschie
Hoe je het m flikt weet ik niet en dat ligt helemaal aan mij. Ik weet echt geen pest van Band in a Box en Aebersold. Een vriendje van mij speelt trompet en zweert erbij.
Ik ben zo'n ouw lul dat ik mijn eigen begeleiding zelf speel. En misschien is daar ook de oorzaak van mijn puntjes van krtiek in te vinden:
- ja, ook ik vind die bas heerlijk klinken
- maar ik hoor m te weinig
- geldt ook voor de drums
- voor zover is na te gaan klinkt dat ook allemaal OK, niks teveel, niks te weinig
- de piano daar en tegen maakt mij helemaal opgejaagd
- maar die is dan ook goed te horen
- meer nog dan jouw gitaar, die ik zeer de moeite waard vind
- afgezien van het bekende motiefje kom je met heerlijk melodieuze stukjes waar ik helemaal blij van wordt
- kom net terug van de tandarts en er is tenminste toch een halve weergaloos ontspannen smile op mijn kop
- en ik kan dan ook niet veel anders bedenken dan dat ik hoop dat je nog een hoop Boschie's Tunes gaat opnemen
Keep on keepin' on, zeiden ze dan in 1969.

Eigenlijk vind ik dit dus gewoon een heerlijk stukkie muziek. Mijn kritiek is dus niet zo zeer wat er wordt gespeeld. Ik vind de mix alleen behoorlijk ballen, waardoor de sterkste klanken (gitaar en bas) volledig zijn ondergesneeuwd.

Verder vind ik het niveau van jazzers en blues achtigers op dit 'sounds' deel van het forum achterlijk hoog. Je krijgt er gewoon de typhus van.
Zeer vriendelijke groet,
Gus

Bosch
2 december 2010, 08:22
:D

Altijd leuk je reacties Sjaak :)

Voor jazz zijn band in a box en in iets mindere mate Aebersolds eigenlijk pure armoede. Het heeft bijna niets met jazz te maken omdat er tussen de solist en de begeleiding geen enkele interactie plaatsvindt. Ik probeer het wel zo te laten lijken, maat spontaan is er weinig. Toch is het heel mooi dat het er is want is goede oefening.

Inmiddels een waanzinnige bassist gevonden (kruising Jacco Pastorius en Eddie Gomez!) voor het jazztrio waarin ik speel dus binnenkort ook daar opnames van. Ook nog een andere hele bijzondere bassist ontmoet dus straks is het klaar met de backingtracks hoop ik.

Keep on keeping!

Saluut!

Little Jay
2 december 2010, 09:28
Ik geniet altijd erg van de zelfverzekerde trefzekerheid in je spel! Ben ik wel jaloers op.... geen onvertogen noot te horen en ik kan je nergens betrappen op een slip of the finger. Je timing is ook zodanig dat 't lekker blijft om naar te luisteren, het heeft pit.

Akkoorden-solootje rond 2.30 voordat je het thema weer inzet (en daarna weer verder soleert) vind ik ook erg lekker, chapeau.

Alleen maar veren in je reet heb je niets aan, dus nu de duimschroeven erop: het zou je notenkeuze ten goede komen als je wat experimenteerde met gealtereerde ladders, wat verminderd her en der of zelfs wat outside en weer terug. Dat is dan ook het enige kritiekpunt: je blijft wat braaf binnen de ladders. Maar is ook een smaak-ding, dat besef ik wel.

En die Aebersold-tracks, ach het is bedoeld voor studiedoeleinden dus.... Wat ik trouwens zelf wel eens gedaan heb is het linker kanaal en het rechterkanaal beide als mono-tracks in m'n recording-tooltje laden (mixdown to channel hard links cq rechts). Omdat bas en piano gescheiden op links en rechts staan krijg je dan een bas en piano track waarmee je wat meer kunt mixen. Ook vaak erg leuk: piano gewoon weglaten en er een bas/drum/gitaar trio van maken!

Al met al: keep 'em coming cat! :D

terrasbeest
2 december 2010, 10:25
Al bij al is Aebersold nog zo slecht niet, als je vergelijkt met BIAB.
Je kan natuurlijk ook altijd hier even kijken, mss zit er wel ergens een ' versie' tussen die beter past bij het moment :

http://ralphpatt.com/Backing.html

Ja, backing tracks improviseren zelf niets, he.

Bosch
3 december 2010, 10:32
Thanx!

Je hebt gelijk! Ik speel welgeteld 6 x niet diatonisch. Het was de stemming denk ik want bij mijn andere opnames was dat anders. Ik knoop het in mijn oren voor als ik hem weer speel. Want deze opname gaat snel vervelen en ik denk dat, dat te maken heeft met het gebrek aan harmonische spanning.

Ja, ik ik mix ze ook wel eens stereo, maar voor deze vond ik de L+R verdeling wel geinig. :)

Bedankt voor die site, maar ik kende hem al; volgens mij zijn dat juist BIAB versies toch?

TimoSomers
3 december 2010, 12:45
Jij hebt zoooo'n lekkere timing altijd!
Jij hebt precies wat ik vaak mis bij 90% van de jazz: goeie timing, toch een ruw randje, redelijk dikke sound, lekkere feel.

Duhsjaak
3 december 2010, 18:41
@LittleJay
Fijne tip vent. Dank dank 1000 maal dank.
Fijn weekend!
Gus

Little Jay
3 december 2010, 20:49
@LittleJay
Fijne tip vent. Dank dank 1000 maal dank.
Fijn weekend!
Gus

Haha! Graag gedaan!
Heb 't zelf al in praktijk gebracht: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=141372

Schedel
4 december 2010, 22:18
Beste Bosch,
Sinds kort ben ik in het bezit van een PRS Hollowbody2, wat mij betreft de allermooiste gitaar die er is. Fantastisch geluid en zeer licht gewicht, dit in combinatie met de sublieme afwerking waar PRS bekend om staat is deze gitaar mijn grote liefde geworden, en staat mijn strat stof te happen..

Jij speelt veel beter dan mij en zeker met de stukken die ik nu van je geluisterd heb weet ik zeker dat jij die Hollowbody fantastisch gaat vinden:lp:

Er is maar een nadeel en dat is dat die PRS,en zo f*cking duur zijn dat ik doodsbang bent dat er wat mee gebeurd, ik heb hem dan ook laten verzekeren tegen schade...