PDA

View Full Version : (Bas)Gitaar droog opnemen kastje (ANALOOG)



GitaarLAB
30 november 2010, 00:29
Hoi allemaal,

Ik zoek me al geruime tijd klem naar EEN product dat kan wat ik wil. En ik snap niet dat ik dat echt niet kan vinden. Dus voordat ik zelf maar wat ga ontwerpen hoop ik dat iemand van jullie EEN kant en klaar kastje weet dat gewoon te koop is en doet wat ik wil. :cheerup:

Ik zoek dus een commercieel verkrijgbaar kastje met de volgende aansluitingen/functies:
> Gitaar-ingang met een (bij extreem grote voorkeur regelbare) hoge impedantie (rond 1M).
> Gebufferde en ge-isoleerde uitgang van het ingangs-signaal naar de gitaarversterker (die bijvoorbeeld ook 4.5 volt van 'n actieve bas clipvrij doorgeeft, of een -6db schakelaar?) en dus GEEN DIRECT LINK (al mag die er EXTRA wel op zitten als je het kastje ook tussen versterker en speaker mag hangen).
> 2 Gebufferde gebalanceerde en ge-isoleerde uitgangen, elk schakelbaar tussen mic en line niveau (bij voorkeur ook nog schakelbaar tussen pro en consumer signaal-level). (Ik ga ermee akkoord als het 'hard-wired' 1 mic EN 1 line ipv beide schakelbaar is.)


Het zou mooi zijn als de trafo die het signaal naar de gitaarversterker stuurt ook kan worden als re-amp (waarbij een aparte line-input het ingangs-gedeelte by-past) en het zo vrijgekomen ingangs-kanaal misschien als mic-ingang gebruikt kan worden dat zo naar 1 of 2 line-levels versterkt kan worden.



Extra info/uitleg waarom ik dit zoek:
Het is voor recording ja :cheerup:.

Een passieve DI gaat niet zomaar 'n hoge ingangsimpedantie hebben. En als je al 'n exclusieve passive DI vindt met 1 meg en een direct link waar je je gitaarversterker op aansluit ziet je gitaar nog steeds minder impedantie als wanneer hij alleen op die versterker zat. Belabberd dus.

Een actieve DI heeft wel makkelijk een hogere ingangs-impedantie, maar ook hier speelt het probleem vaak van de voltage-deler als deze 'n direct-link heeft waar de gitaarversterker op moet worden aangesloten.

Bovendien is moet je in beide gevallen sowiso nog 'n kabel aan die DI hangen die weer naar een 'dure' Mic-pre-amp gaat (en van daaruit pas 'n kabel naar je DAW). Je gaat dus altijd hoe dan ook door minimaal één versterker.

Dus waarom kan die actieve DI niet tevens 'n line-out hebben?
Beetje stom als je er ook bij stil staat dat we anders een gitaarsignaal eerst verzwakken tot microfoon-signaal en het daarna gaan versterken met een pre-amp, bijna alleen om de impedantie aan te passen... En als je dus droge gitaar wilt opnemen is het juist hier dat je GEEN smaakje (eq dus) wilt van de apparatuur maar een lineair frequentie verloop. Dus voor mij zijn er hierbij eigenlijk maar 3 dingen om de klank van 't kastje te beoordelen: neutraal lineair frequentie verloop, headroom en (gebrek aan) ruis.

Ik snap dat zo'n ding minimaal 160 euro voor alleen al 2 a 3 trafo's kost. Echter, ik bespaar zo wel flink op alle rommel die ik niet meer nodig heb. Maar bovenal heb ik vooral een aardig aantal elementen (lees eq's) geschrapt in mijn signaal-pad!

Vast hartelijk bedankt voor de hulp, ik weet niet meer waar te zoeken!

PS: ik zoek dus geen usb/firewire 'makkelijk' prul (het mag er wel extra op zitten..als 't moet..). Daar ben ik gewoon helemaal klaar mee en usb levert sowiso geen low-latency en vooral JITTERVRIJ geluid op (verdiep je maar eens in de specs van usb2 ga maar naar 't gedeelte over polling-rate). IMHO hooguit leuk voor 'n semi-accoustische gitaar op te nemen met latency-compensatie, zeker geen live timing afhankelijke zaken.

jim__
30 november 2010, 10:18
Noem mij maar gek, maar waarom zo moeilijk? Met bijvoorbeeld een Behringer GI100 (kom maar met de rotopmerkingen :soinnocent:) ben je volgens mij al klaar.

Laat je signaal van je bas via de direct link 1 op 1 door naar je versterker, en je hebt een xlr-out voor naar je DAW met een keuze om deze wel of niet in sterkte te minderen via de -20 knoppen.

Mocht je 2 XLR-kanalen willen, kun je er altijd nog 2 achter elkaar aanhangen, dan heb je ook nog de keuze tussen verschillende uitgangsniveau's.

PS Staar je niet blind op impedantieniveau's, voltage verdelers en dergelijke, we zijn muzikanten en geen natuurkundigen :supercool:. Wat telt is dat je het geluid knap op de band krijgt...

skanky
30 november 2010, 11:29
Misschien is de Michael Wagener MW1 studio tool iets voor je?

http://www.creationaudiolabs.com/mw1studiotool

GitaarLAB
1 december 2010, 09:47
@Jim: Behringer maakt soms wel leuke dingen...
ADA8000 is 'iedereen' tevreden over (en levert 'n heerlijk goedkope 10 in 10 out studio met 'n emu-1212m (2ehands rond de 200 euro klaar) :cheerup:) en we weten inmiddels allemaal wel dat daar gewoon de echte Alesis-chips inzitten en dat het ding point to point gekopieerd is van een RME AEB8-I....
Het enige wat daar 'mis' is zijn weer die te goedkope opamps in hun 'invisible mic-pre-amp' ding. Die wordt dan ook veel ge-bypassed, iets wat ik ook schakelbaar wil maken op 'n aantal kanalen...

Korte versie (van lang verhaal dat eigenlijk al in de topic-start staat..): G100 voldoet veruit niet aan de gestelde eisen voor het beoogde doel.
Uit dit verhaal wil ik wel deze link omtrend mic-pre-amps (http://www.audiomasterclass.com/?p=archive&a=well-could-you-hear-the-difference-could-you) nog bewaren/delen (voor mij 'n eye opener, zeker als je dan verder googled en ontdekt dat opamps/jfets ook in dure pro-gear zoals cd spelers, geluids/recording kaarten, mengtafels en noem maar op worden 'ge-upgrade'..)

Edit: Ik heb vrij bewust voor een emu1212m interface gekozen nadat ik al had gekozen om voor de 'extra' in/uit kanalen adat lightpipe te gebruiken ipv usb/fire-wire en ik zocht dus iets om binnenkort een ada8000 mee aan een pc te knopen. Ook al had ik die ada8k (met mic-preamps) al in huis, nog steeds is de bedoeling dat die adat kanalen 'extra' zijn en dat ik over de aardig goed geteste akm-ingangen van die 1212m mijn gitaar wil opnemen (en ook gebruik kunnen maken van die belachelijk hoge sample-rate als ik dat wil). En die kaart heeft geen mic-preamps...
Dus ik word ofwel lid van de club die een 'eerlijke' mic-preamp zoekt en stoei nog steeds met impedantie en splitters en weet ik veel, of ik zoek gewoon naar de juiste oplossing voor dit specifieke doel. Bovendien lijkt mij zo'n kastje over 50 jaar nog net zo functioneel als het nu is, of speelt dan echt iedereen over een laptop op een barkruk?
En die keer dat ik daadwerkelijk serieus ga re-ampen (als in: dat komt op de cd) mag ik best wel 'die dikke buizen-preamp' van een vriend lenen. Dan mag er ook 'n kleurtje over, dat is 'normaal' als je 'n microfoon voor 'n gitaar-speaker zet. Natuurlijk is dit ook maar mijn mening, het zou niet goed zijn als iedereen dezelfde apparatuur met dezelfde instellingen gebruikte... beetje saai dan niet?


@skanky: BEDANKT, die kende ik niet en voldoet inderdaad aardig aan de eisen! Vetjes!! :cheerup:
Paar dingen die mij opvielen als ik zo 't blokschema (http://www.creationaudiolabs.com/storage/support/mw1manual1feb08.pdf#page=8) bekijk:

Heeft zo te zien geen mic out (al is dat niet zo belangrijk voor deze toepassing; er zitten immers geen 'vette' buizen in een gitaar, dus waarom zou je die hier wel opnemen..)
Ik zie ook dat er nergens trafo's zitten in 't signaal voor galvanische scheiding, ga je die trafo's niet missen of kan een goed actief ontwerp toch trafos overbodig maken voor dit doel?
klopt het dat dit ding alleen signalen kan versterken (tot 30dB) en wat gebeurt er dan met een flink heet actief bas-signaal van bv 4 volt dat voor lijn-signaal toch ergens in de buurt van 1.7 volt of max 2 volt oid gebracht zou moeten worden?
Ik vind niet de min/max ingangs - impedantie in de specs of manual. Iemand?


Wel cool dat je een gitaartrack die met veel te hoge Z is opgenomen achteraf met re-ampen nog wat kunt bij-regelen door de output-z hoger te zetten.

Ik moest ook even na-denken over dat clean-boost kanaal. Maar ik snap 't nu denk ik. Je stuurt kennelijk 't gitaar-signaal met 0dB door naar je gitaarversterker OF boost 't signaal (ongebalanceerd) tot op lijn-signaal dat je (meer iets bij 'n bas-gitaar) meteen in de mengtafel kunt prikken.
Ook die impedance-regeling op het clean-boost kanaal moest ik even over na-denken, maar is ook zo gek niet. Je KUNT het signaal met 'n hogere impedantie opnemen dan wat je naar de 'versterker' stuurt als je het geheel ziet als eq.
Ook zag ik de voor mij eerste nuttige reden om 'n losse schakeling te hebben voor het re-amp-gedeelte: je kunt zo studio-kwaliteit effecten zoals 'n compressor (op line-level) aansturen en via de re-amp naar je gitaar-versterker sturen (ipv vanuit je clean-boost kanaal).. nice!

Hij is wel 'n beetje duur (ik bedoel, er zitten geen trafo's in en iets van 8 opamps?). Maargoed, als dit nu echt het enige kastje ter wereld zou zijn dat ongeveer zo werkt...

Als je snapt wat impedantie doet, lijkt het me 'n goed en makkelijk te bedienen apparaat. Heeft iemand hier ervaringen met dit ding?
Ik zal er ook wat reviews van zoeken.

Anyway, PLEASE NOG ZULKE APPARATEN!!

PS: in het filmpje over de MW1 hadden ze het over michaelwagener.com real-amping service (http://michaelwagener.com/html/realamp.html)... Cool, nooit bij stil gestaan dat zoiets ook kan...

skanky
1 december 2010, 19:29
Misschien is de Radial JD7 dan meer wat je zoekt?

http://www.radialeng.com/di-jd7-features.htm

verder:

1. Als je een actieve bas met een heet signaal door een actieve DI stuurt overstuur je het actieve circuit en krijg je een heel rommelig geluid. Daarom moet je bij actieve bassen (en gitaren) altijd een passieve DI gebruiken, je moet wel hale rare fratsen uithalen om de trafo te oversturen.

2. Een DI brengt je signaal niet naar mic-level (alleen als je het PAD/-30 knopje indrukt) Maar brengt alleen de impedantie naar microfoon niveau. Als je dus met een actieve bas (line level) een passieve DI ingaat, komt er ook line level uit, maar dan met een veel lagere impendatie.

De JD7 heeft dus zowel een actieve als een passieve DI-ingang. En kan je ook nog de impedantie wijzigen. Hij heeft ook nog reamp-line-level ingang aan de achterkant.

succes!

GitaarLAB
5 december 2010, 00:01
Die Radial JD7 lijkt ook absoluut te voldoen aan de gestelde eisen.

Voor snelle referentie heb ik het blok-schema uit de manual van die JD7 online (http://img213.imageshack.us/img213/3346/jd7blockdiag.jpg) gezet.
Maar misschien zijn 7 uitgangen toch iets 'te veel' van 't goede (ook veel extra te betalen Jensen Trafo's..).
Ik begrijp dat dit ding net als de MW1 moeilijk te krijgen is in Nederland/Europa en dat ie nog wat duurder is dan de MW1.


Om voor veel mensen de volgbaarheid van dit topic te vergroten:
Signaal-sterktes worden meestal uitgedrukt in dBu of dBV en die verwijzen eigenlijk naar vaste coresponderende voltages (die je dus zelfs in 'n tabel kunt opzoeken en naar elkaar kunt her-berekenen) (hadden ze me dat maar 20 jaar geleden zo uitgelegd..).

0 dBu (vroeger dBv) (Pro audio USA) = 0.775 volt.
0 dBV (consumentenaudio) = 1 volt.

Dus zou je wat 'vuistregels' voor veel-voorkomende signalen kunnen stellen:

Pro Line Level (USA standaard): +4 dBu (= +1.8 dbV = 1.23 volt)
Semi-pro & Consumer Line Level: -10 dBV (= -7.8 dBu = 0.32 volt)
Instrument level: Ongeveer: -17.7 dBu (= -20.0 dBV = 0.1 volt) TOT +15.5 dBu (= 13.3 dBV = 4.6 volt)
Hard Wired EMG (http://www.emginc.com/content/wiringdiagrams/EMG-H-60-81-85_r0230-0014a.pdf#page=1) versus Solderless EMG (http://www.emginc.com/content/wiringdiagrams/H_0230-0106D.pdf#page=1) hmm.. wat een enorme verschillen in spec's, stekker beter dan solderen?!?! Wtf...

EMG 85: String=2.10 volt | Strum = 4.5 volt
EMG 60: String=1.25 volt | Strum = 3.5 volt
EMG HA: String=1.00 volt | Strum = 1.5 volt
DiMarzio X2N DP102: 0.510 volt
DiMarzio Super Distortion DP100: 0.425 volt
DiMarzio Fred DP153: 0.305 volt
DiMarzio PAF 36Ann. Neck DP103: 0.250 volt

Met veel zoeken helaas alleen Seymour Duncan Redesign Spec's (http://www.seymourduncan.com/products/redesign/specifications/) gevonden.. Iemand?
Mic level: Ongeveer: -57.8 dBu (= -60 dBV = 0.001 volt) TOT +2.2 dBu (= 0 dBV = 1.0 volt)

Shure SM57: -54.0 dBu (= -56.0 dBV = 0.0016 volt)
Shure SM58: -52.3 dBu (= -54.5 dBV = 0.00185 volt)



@Skanky:
Het modderige geluid is vaak gebrek aan 'headroom' en heel basic gezien begint dat meestal al bij de voedingsspanning, vandaar dat betere/duurdere actieve DI/Buffer/Splitter/enz. vaak met 2 9-volt batterijen werken: 9+9=18 volt!

Als ik dus volgens jouw stelling 'n EMG85 over 'n trafo zou gooien en op 'n Pro Line-in zou gooien zou ik dus een goede 4 volt aansturen naar een ingang die rond de 1.23 volt verwacht... Of zie ik dat verkeerd?
Een passieve gitaar zou volgens die stelling wel aardig op een consumer line ingang aangesloten kunnen worden (na impedantie-aanpassing)??

Echter mij LIJKT (en ik dacht dat dat meestal ook zo was) dat een DI trafo meestal toch wel 'n aardige padding op 't signaal gooit (dus 't voltage net als 'n stroom-trafo omlaag haalt naar mic-level).

Mij LIJKT dus ook dat passieve gitaren vaak (een beetje) versterkt 'moeten' worden tot Pro-Line niveau maar actieve gitaren 'moeten' juist meer worden afgezwakt/gedempt/padding/attenuating naar line-level. Of waar sla ik de plank nu mis?



:metal:IDEE: Is het niet een goed idee om onderaan de topic-start een lijstje toe te voegen (updaten) met gevonden apparaten die aan de gestelde eis voldoen?

Zelf heb ik er ook nog een gevonden toen ik op MW1 en JD7 googlede (beetje astronomisch duur overigens):
Millenia TD-1 (http://www.mil-media.com/td-1.html) en hier blok-schema (http://www.mil-media.com/pdf/ManualWebTD-1.pdf#page=14).
Zo, weer een bij de lijst.

Dan hebben we er nu 3, misschien zijn er nog meer (betaalbaarder? of 'n mix tussen de JD7 en MW1) ?????

GitaarLAB
6 december 2010, 20:47
Sorry mensen, ik weet dat het 'schandalig' is om 2 keer achter elkaar te posten, maar ik kan om een of andere manier NIET mijn bovenstaande bericht (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2524357#post2524357) wijzigen.



2. Een DI brengt je signaal niet naar mic-level (alleen als je het PAD/-30 knopje indrukt) Maar brengt alleen de impedantie naar microfoon niveau. Als je dus met een actieve bas (line level) een passieve DI ingaat, komt er ook line level uit, maar dan met een veel lagere impendatie.


Dit bleef me maar in mijn hoofd spoken:
Volgens wikipedia en veel andere bronnen komt er toch een 'creatief' mic-level signaal uit een DI.
In veel 'betere' passieve DI's zit vaak 'Step-Down' trafo (zoals een Jensen JT-DB-E) met een ratio van 10:1 tot 12:1.
Losstaand van impedantie zou je dus met 4 volt in (bij een 10:1 ratio) 0.4 volt op de uitgang krijgen (wat wel ergens in de buurt van consumer line level zit). Of mis ik nu iets?

GitaarLAB
10 december 2010, 19:49
Hmm, ik begrijp dat mijn idee om de topic-start te updaten met een lijste gevonden apperatuur dus niet kan. Kennelijk kun je na 24 uur oid geen berichten meer aanpassen.

Maar aangezien ik nu opeens met nog meer vragen zit (zie boven) is dit meteen bedoelt als bump!