PDA

View Full Version : Incidenteel uitgefikte voedingsweerstand naar screen



fredjuh
29 november 2010, 23:38
Hallo heren,

Ik heb voor een vriend een Fender Blues Junior gemod en een nieuwe speaker eringezet. Toen dat klaar was was ik blij, klinkt allemaal top, dus ik ga trots naar m toe, op de fiets, in de sneeuw, met dat ding achterop alsof het een kratje bier was. Daar aangekomen aanzetten, inpluggen, spelen, niks aan het handje. Tot opeens het volume gestaag afneemt terwijl er alleen maar overdrive bijkomt. Ik begin me verschrikt allerlei rampscenario's voor te stellen en denk aan een inzakkende voeding, en schakel het apparaat uit. Op dat moment komt er een vreselijke stank uit het ding, smeulende printplaat. Open dus dat rotding, en ik zie een hard uitgefikte weerstand, namelijk de eerste in de keten van de voeding. R32 op het tweede blad. (beige printplaat dus, geen groene)
http://link.marktplaats.nl/389120310
Dat is de weerstand naar de 2e elco en de screen grids. Ik kon wel door de grond zakken! Ik dat ding weer mee naar huis, uitgefikte 2k2 weerstand even overbruggen met een 10k, en hij loopt als een zonnetje! Wat moet ik nu doen voor ik de versterker weer teruggeef, en nadat ik die weerstand definitief heb vervangen? De ergste problemen zijn die, die er niet lijken te zijn, maar er wel of niet zijn en elk moment kunnen toeslaan!

The Bertman
29 november 2010, 23:42
Nou, om te beginnen niet meer achter op je fiets vervoeren, lijkt me... :D

cluseau
30 november 2010, 07:55
Wat moet ik nu doen voor ik de versterker weer teruggeef, en nadat ik die weerstand definitief heb vervangen?

Check je anode voeding van betreffende buis. Mogelijk een rotte buisvoet of de buis zelf. Trafoaansluiting die onderbreekt, whatever. Nog een mogelijkheid is dat het ding ineens hoogfrequent gaat gillen maar dan verwacht je eigenlijk dat beide weerstanden de hoofdrol spelen bij de crematie.



Frans.

nico verduin
30 november 2010, 10:34
Frans
Ik weet niet wat ie gemod heeft. Als hij de preamps wat hoger stookt, neemt de stroom toe en dus ook het gedissipeerde vermogen in de voedingsketen weerstanden. En bij die moderne Fenders/Marshalls is het toch al vaak op het randje. Kan best zijn dat die weerstand tegen zijn limiet aanzat en er nu overheen ging.
En die link gaat naar een orgel??????

cluseau
30 november 2010, 10:56
En die link gaat naar een orgel??????

Ik vreet me ijsmuts op als ik iets van die link begrijp :crazyhappy:.

Schermroosterweerstand heeft toch niets te maken met de rest van de schakeling? Owja, nu ff goed gelezen. Het heeft geen fuck met het schermrooster te maken. Soooorry, mijn fout. (shame shame http://home.casema.nl/jajop/cluseau/hide.gif)

edit
misschien is de gedachte toch niet zo gek, de plus "x" voed namelijk alleen de schermroosters en de 100Ohm stoppers zullen als laatste iets laten merken. Houd dus je schermroosters in de gaten als de fout optreed.
/edit

master99
1 december 2010, 16:05
Ik vind het een lelijk orgel! Dit doet je topic geen goed hoor ;)

Ik zou weer een originele 2K2 weerstand terug zetten voor R32. Spanning over de weerstand meten en kijken hoeveel stroom er door gaat, als je hem aan switcht. Als er meer dan 65V over staat, dan moet deze weerstand meer dan 2W in warmte omzetten, en dan gaat hij roken .. dus snel uit in dat geval.

Vervolgens de spanning over de 100ohm schermroosterweerstanden R25 en R24 meten. Zelfde verhaal; meet je meer dan 7V, dan gaan ze roken. Normaal zal je iets van 0,2V moeten meten over deze weerstanden, wat overeenkomt met een stroom van ca. 2mA. Meet ook even, terwijl er geen spanning op de amp staat, of de 100ohm weerstanden wel 100ohm zijn.

Meet ook even, wat Frans al suggereerde, of de anodes van de eindbuizen wel degelijk verbonden zijn met de uitgangstrafo, en dat de center-tap van de uitgangstrafo wel met de B+ verbonden is. Klinkt misschien vanzelfsprekend, maar als die ontbreekt gaan je schermroosters als anode werken .. en dat kunnen ze niet goed. De schermrooster trekken dan veel te veel stroom en er gaat wat kapot .. de buis, de schermrooster weerstanden of R32.

Als ik mij goed herinner zit de center-rap met een stekkertje op de print. Heb je hem wel op de juiste plek op de print terug geduwd?

Als je nog steeds rokende weerstanden hebt, trek beide EL84 er eens uit, en zet de amp aan. Als het dan nog steeds mis is, kan je voedingelco C17 verdenken of een sluiting van X naar de massa.

Succes,

Erik

fredjuh
3 december 2010, 15:33
Hallo,

Tot op heden gaat het goed, ik hoop dat het bij één keer blijft. Anodes enzo zijn in orde. De anodes moeten wel spanning hebben gehad, want het geluid stierf langzaam weg door het inzakken van de spanning op de preamp. Ik denk dat er buiten het normale circuit om kortsluiting is opgetreden, want er is door de betreffende weerstand nog meer stroom gegaan dan de ruststroom van de eindbuizen. Zulke stroom kan niet door de screens of preamp zijn getrokken.

Ajuus!

Ik heb hier in mn slaapkamer trouwens zo'n zelfde orgel staan.:) Erg leuk!
Ik bedoelde ik die link het schema te zetten.

master99
23 december 2010, 12:13
Ik heb hier in mn slaapkamer trouwens zo'n zelfde orgel staan.:) Erg leuk!



.. Ik zou zeggen: kerstbomenverbranding
... man wat is dat ding lelijk !

fredjuh
23 december 2010, 16:57
Jongeh, het publiek ziet de voorkant toch niet. En sowieso is het onomstotelijk dat orgels vet zijn en de beste begeleiding voor elektrisch gitaar. Dus kruip maar weer lekker niks anders spelen kunnend in je gitaristenholletje. Ik ben blij met een awesome klinkend hammond-orgel.

tommus42
25 december 2010, 13:23
.....Ik ben blij met een awesome klinkend hammond-orgel.

Ja man, op die laatste van Marco Borsato:makeup::mmmm: