PDA

View Full Version : Hoe verlijmen jullie het rosette?



BLUEWEY
29 november 2010, 23:29
Hoi, deze vraag betreft zowel steelstring als nylonstring.

Smeren jullie het beide zijdig in, dus en rosette en soundboard en leg je er iets boven op, en zo ja.., wat ?? Het rosette valt namelijk iets dieper in het soundboard.

En met welke lijm ?

Kan hier niets over vinden..
Je ziet altijd dat het is ingelijmd.., maar hoe staat er nooit bij :dontgeti:

B.V.D. en groetjes

Javaca
30 november 2010, 06:18
Ik leg enkel lijm in de geul waar de rozet in komt.

Verlijmen? Met titebond of beenderlijm.

Stijn had een handig trucje om de lijm niet door capilaire werking in het hout te laten trekken. Eerst dunne lijm er op en dat weer wegvegen.

Ik laat m'n rozetten altijd een stukje boven het bovenblad uitsteken. Hier gaat krantenpapier overheen (om de lijm te absorberen) en klem daarop een mdf blok met daarop kurk (druk verdelen) en cellotape (ook geschikt voor gitaar).

Na het lijmen gaat het blok er af en wordt de rozet vlak geschaafd en geschraapt.

Een tip om ze rozet er makkelijker in te laten gaan bij het lijmen; 'breek' de onderrandjes met een vijltje.

oigun
30 november 2010, 08:03
cellotape (ook geschikt voor gitaar).


LOL:seriousf::seriousf::seriousf:

("kantje breken" is een hoekje van 45graden maken, dus niet de randjes stukslaan!)

superfly
30 november 2010, 08:59
+1 voor dierlijk, maar dan huidenlijm (zonder reden heb geen beenderlijm liggen)

op OLF heeft Robbie O'Brien toevallig gisteren een nieuw filmpje gepubliceerd.

http://www.youtube.com/watch?v=PFxfdpbfw_U&feature=player_embedded#at=13

Pas op kwijlcontent, er komen een paar prachtige rosettes langs

Wim

BLUEWEY
30 november 2010, 14:11
Ik leg enkel lijm in de geul waar de rozet in komt.

Verlijmen? Met titebond of beenderlijm.

Stijn had een handig trucje om de lijm niet door capilaire werking in het hout te laten trekken. Eerst dunne lijm er op en dat weer wegvegen.

Ik laat m'n rozetten altijd een stukje boven het bovenblad uitsteken. Hier gaat krantenpapier overheen (om de lijm te absorberen) en klem daarop een mdf blok met daarop kurk (druk verdelen) en cellotape (ook geschikt voor gitaar).

Na het lijmen gaat het blok er af en wordt de rozet vlak geschaafd en geschraapt.

Een tip om de rozet er makkelijker in te laten gaan bij het lijmen; 'breek' de onderrandjes met een vijltje.

Tof Jav. thx voor de tips.

Zou wel 'n beetje bang zijn dat die krant.pap. aan rosette blijft zitten...
Zal er wel aan liggen welk type rosette.

Zag bij Koot z'n topic, dat ie ook rosette laat uitsteken en dan schrapen.. (van wie zal ie dat hebben.. :soinnocent: ? )
Maar mijn rosette stikt de marinemoord v.d. "splinters". Als ik die ga schrapen... aiii... Kan dat bij ieder rosette ? Heb 't idee dat je al die 'blokjes' kapot schraapt..,

Heb gisteren avond bij Google hiernaar gezocht en je raait nooit wat ik als eerste bericht zag staan...; mijn eigen zelfbouw topic.. :seriousf:.., was wel lachen.. :soinnocent:

Er is/was op Google zelfs erg weinig over te vinden. Zullen we es wat aan doen.., ;) (maar ze zijn er wel snel bij.., moet ik zeggen..)

PS: Mijn complimenten voor je nieuwe Heerlijke handtekening Javaca.., 'n genot om te lezen !!

BLUEWEY
30 november 2010, 14:20
+1 voor dierlijk, maar dan huidenlijm (zonder reden heb geen beenderlijm liggen)

op OLF heeft Robbie O'Brien toevallig gisteren een nieuw filmpje gepubliceerd.

http://www.youtube.com/watch?v=PFxfdpbfw_U&feature=player_embedded#at=13

Pas op kwijlcontent, er komen een paar prachtige rosettes langs

Wim

Yaaaakkie Wim..., m'n hele trui is vies !! :D

Gouden Tip jongen.., 100 punten !!

Beetje jammer dat 't filmpje iedere keer her en der blijft hangen..., is op deze manier wel 'n goede 'leerschool' ...., alleen nie al te best voor m'n trui :soinnocent:

Mattia
30 november 2010, 19:13
Ik zorg ervoor dat de roset boven het blad uitsteekt, seal het kanaal met schellak, en verlijm met secondenlijm. Ook omdat ik tegenwordig de 'Chris Verhoeven' methode gebruik, en vooral houten ringen inleg met daaromheen purfling; eerst de ring (grofweg, hoeft niet precies) inlijmen, daarna kanaal voor de purfling (wel precies) en die dan inlijmen.

Gitaarbouwer
30 november 2010, 19:23
Denk bij het verlijmen ook aan de snelheid waarmee je dat doet. Want het hout zal door de aangebrachte lijm in de loop der seconden een fractie uitzetten. Als je dubbelzijdig lijm hebt aangebracht twéé fracties:-)
Als je droog al een hele strakke passing had, dan loop je het risico dat de rozet nat niet eens meer in de gleuf past.

BLUEWEY
30 november 2010, 19:41
'Tis wel 'n vak apart, heb ik zojuist gemerkt. Het klusje is geklaard !!

Pffieuw.., volgens mij is't perfect gelukt dankzij jullie geweldige tips.., en met name dat filmpje van Wim:makeup: . Daardoor kon ik zien hoeveel lijm er ongeveer in de goot moest.

Zal als 't ff kan vanavond(laat) nog 'n verslag ervan opzetten op mijn topic, incl pics, anders morgen.

@Mattia; rosette steekt er bij jou ook boven uit, i.v.m. druk erop uit oefenen neem ik aan ?? Doe jij daarna ook schrapen of schuren ?
Die houten ringen met daar omheen purfling of abalone..., daar hou ik wel van.

Febo W. heeft ook van die te gekke dingen. Jongen doet het goed.., als je 't mij vraagt !

@Gitaarbouwer..., zag net ook jouw bericht(via e-mail) en dat heb ik dus ook idd ontdekt, wat jij daarover zegt.
Zal daar omtrend ook wat in m'n verslag vermelden.

Ben bijzonder opgelucht momenteel..., heb best wel 'n wijntje verdiend.. :soinnocent:

Tot nou toe kei bedankt jullie allen. :ok:

Dat dit topic nog met vele tips uitgebreid mogen worden. Er zijn schijnbaar vele manieren..,

Mattia
30 november 2010, 20:47
@Mattia; rosette steekt er bij jou ook boven uit, i.v.m. druk erop uit oefenen neem ik aan ?? Doe jij daarna ook schrapen of schuren ?
Die houten ringen met daar omheen purfling of abalone..., daar hou ik wel van.


Gewoon, door het iets dikker te maken dan de gleuf diep is. Qua 'klemmen' is het simpelweg een stukje triplex met doorzichtige inpaktape erop (plakt zo goed als geen enkele lijmsoort op, ook geen secondenlijm) en iets zwaars (soms een schaaf, soms een boek, soms een blik lak...wat in de buurt zit). Daarna inderdaad of schrapen, meestal door de vandikteschuurmachine sturen (zeker als er abalone in zit of het iets van een burl of spalt is).