PDA

View Full Version : Overdrivepedaal als vervanging voor amp



SEAL
29 november 2010, 22:36
Oi!
thuis heb ik een prachtige vox ad 100 vt modeling amp staan, die bij mij standaard in de marshall-stand (UK 80's of UK modern) staat. Gain voluit en het klinkt geweldig. Het probleem wil nu dat ik met mijn bandje soms in een oefenruimte kom te spelen waar Peavy transtube versterkers staan... Om de een of andere reden kan ik niet eens in de buurt komen van mijn favoriete sound...

ik had zo'n vermoeden dat zoiets wel opgelost zou kunnen worden door een overdrivepedaal. Met het pedaal de gain en eq minofmeer regelen en de transtube op cleaner dan clean.

mijn vragen zijn: Am I right about that?
en als ik gelijk heb, wat zou ik in ieder geval moeten bekijken?
mijn budget ligt op dit moment beneden pijl... 50 euro max, maar dat wordt nog opgeschroefd :)

MegaDrive
30 november 2010, 05:50
Oi! :)

You're right. Bij het lezen van je post dacht ik meteen aan de Guv'nor, een overdrive pedaal van Marshall met de typische Marshall sound en vintage voicing. Peavey op clean, pedaal erin en beuken. Ik weet niet of je die inmiddels voor 50 EU kunt bemachtigen maar voor een paar tientjes meer moet dat zeker lukken.

marc_o
30 november 2010, 09:04
Rek je budget a.u.b. een beetje op, een paar tientjes doen al wonderen...dan kom je reeds in de 2e handsprijzen van echt goede pedalen zoals de Barber Direct Drive, een heel goede marshall-cloon, en inderdaad, er zijn ook een aantal zeer prettige marshallpedaaltjes, maar.......hoe ze klinken op een Peavey transtube.........verwacht a.u.b. geen grote wonderen. Ik verwacht overigens wel dat je met een Blackstar buizenpedaal een degelijke sound neer kunt zetten op een paevey, die zijn toch vrij steriel en knalhard....een blackstar drivepedaal weet daar wel raad mee.

SEAL
30 november 2010, 13:38
hulde en dank :)
ik ga lekker sparen, dan ga ik voor de blackstar, daar heb ik al een en ander goeds over gehoord... zijn er ook nog andere buizenpedalen?

marc_o
30 november 2010, 13:40
hulde en dank :)
ik ga lekker sparen, dan ga ik voor de blackstar, daar heb ik al een en ander goeds over gehoord... zijn er ook nog andere buizenpedalen?


Uiteraard zijn die er, de Mesa twin onder andere, of de Koch Pedaltone...en nog een berg.

MaximVMH
30 november 2010, 13:44
Als je een pedaal zoekt waarmee je bijna overal (op alle versterkers) een gelijkaardige sound hebt, kan je mss een multi-effect pedaal overwegen?

Squier4ever
30 november 2010, 13:59
Als je een pedaal zoekt waarmee je bijna overal (op alle versterkers) een gelijkaardige sound hebt, kan je mss een multi-effect pedaal overwegen?

Een multi-effect is bullshit. Hij wil alleen een dikke overdrive sound, die haal je IMO nooit uit een multi-effect. Multi-effect kan leuk zijn als je veel modulatie en die onzin allemaal gebruikt. Koop lekker Blackstar achtig pedaal, ik heb ook een HT-Dist, echt een geweldig vet pedaal. OVerigens gain voluit werkt niet in bandsituaties, dat wordt over het algemeen een brij.

SEAL
30 november 2010, 18:11
multipedaaltjes ga ik niet aan beginnen, die trap ik zo aan gort, en bovendien zijn dat teveel knopjes... en ik heb die effecten niet nodig. wat ik nodigheb aan effecten is basiccally een whammy en een wah. de rest moet ik later ooit nog los kopen.

ik ga voor het buizengeluid, als ik dat uit elke versterker kan krijgen, dan ben ik heulheulheul blij :)

carbon_hill
1 december 2010, 22:12
Als je met minder goede versterkers toch een buizen geluid wil hebben zou ik even kijken naar de Blackstar HT-dual. Heb die zelf net aangeschaft, hij heeft 2 kanalen om te schakelen tussen overdrive en distortion, en met de ISF knop kan je een balans vinden tussen een Amerikaanse en Britse gain-sound. Omdat er een buis in zit klinkt hij super op elke versterker, ik kon er zelfs een cube mee laten scheuren =D

Nitefly7
1 december 2010, 22:31
mijn aanraders op cleany clean versterkers:

Boss/Fender reeks (FDR-1 en FBM-1); erg erg fijne dingen die een 'extra kanaal geven'

EuroCinema
3 december 2010, 11:30
Eens met Nitefly, dat zijn goeie dingen. Een Rat doet het ook prima, onafhankelijk van waar je hem in plugt. Verder zou ik met jouw vraag juist WEL iets zoeken met veel knopjes. Hoe meer je kunt bijstellen, hoe beter je dezelfde sound uit verschillende amps kan krijgen.