PDA

View Full Version : Ompoolbeveiliging voor pedaaltjes



cluseau
29 november 2010, 22:35
Beste pedaal knutselaars.

Het valt me op dat er veel gestoeid wordt met de ompool beveiligings diode welke wordt toegepast in de pedaaltjes wereld. Er is toch een veel eenvoudiger oplossing om dit te beveiligen omdat de beveiligings diode toch meestal sneuveld bij verkeerd aansluiten van de voeding.

De oplossing is even simpel als doeltreffend.

1 Soldeer de aansluitingen van de DC bus los van de print.
2 De aansluitdraden welke van de DC bus afkomen voer je nu naar de wissel aansluitingen van een brugcel.
3 De plus en min van de brugcel sluit je aan op de overeenkomstige aansluiting van het pedaal.

Het maakt nu geen flikker meer uit wat voor voedingspolariteit je aansluit.

NC of PC, zelfs wisselspannings adapters zullen je pedaal niet vernietigen.

Mocht de DC bus op een print zitten wordt het een wat lastiger verhaal maar waar een wil is is een weg. Eventueel kun je het chassisdeel omgekeerd boven de print monteren en de rest met draadjes aansluiten.

succes
Frans.

nico verduin
29 november 2010, 22:45
Beste pedaal knutselaars.

Het valt me op dat er veel gestoeid wordt met de ompool beveiligings diode welke wordt toegepast in de pedaaltjes wereld. Er is toch een veel eenvoudiger oplossing om dit te beveiligen omdat de beveiligings diode toch meestal sneuveld bij verkeerd aansluiten van de voeding.

De oplossing is even simpel als doeltreffend.

1 Soldeer de aansluitingen van de DC bus los van de print.
2 De aansluitdraden welke van de DC bus afkomen voer je nu naar de wissel aansluitingen van een brugcel.
3 De plus en min van de brugcel sluit je aan op de overeenkomstige aansluiting van het pedaal.

Het maakt nu geen flikker meer uit wat voor voedingspolariteit je aansluit.

NC of PC, zelfs wisselspannings adapters zullen je pedaal niet vernietigen.

Mocht de DC bus op een print zitten wordt het een wat lastiger verhaal maar waar een wil is is een weg. Eventueel kun je het chassisdeel omgekeerd boven de print monteren en de rest met draadjes aansluiten.

succes
Frans.
En heb je het geld er voor over, gooi er gelijk een ge-isoleerde DC-DC converter tussen. Is de voeding gelijk galvanisch gescheiden waardoor je ook van evt. Groundloops af ben.

driftkop
30 november 2010, 01:40
Geniaal. :ok:

Zijn er ook pedaaltjes waar dit al in zit?

GitaarLAB
30 november 2010, 03:05
Absolute supertip, maar het is bij voorkeur alleen bedoeld voor adapter-ingangen!

De gemiddelde diode in 'n brugcel levert 'n standaard een spanningsval van 0.7 volt op. Maar de stroom gaat door 2 diodes en dus heb je (2x0.7volt=)1.4 volt spanningsval van je 9 volt en dus nog maar 7.6 volt werkspanning!
Als je dus een 9 volt batterij OOK door die brugcel laat lopen zakt de head-room van veel pedaal-schakelingen al meteen en lijkt (en klinkt) een volle verse 9volt batterij al een stuk leger. Zodra de batterij misschien (even als voorbeeld) half leeg is, 'klinkt' ie al alsof de batterij leeg is.

Dus wel even kijken hoe de schakeling precies loopt als het pedaal ook nog 'normaal' van een batterij moet kunnen werken! (wilde ik even toevoegen :hippie:)

Edit:
als je pedalenboard of koffer zelf een stroom-ingang heeft, is dit de ideale plek om die brug-cel te plaatsen (en dc-dc converter).
Dan moet je alleen je stroom-verdeel kabeltjes met de juiste polariteit solderen EN je hoeft geen pedalen open te schroeven en aan te passen.

Ik gebruik dit vaak om 'n midi-controller footboard in een koffer te bouwen. Het koffer heeft dan een stevige neutrik midi-chassis-deel (5 polig). 3 polen (pin 5,2 en 4) worden voor midi gebruikt, de overige 2 (pin 1 en 3) zijn NC ofwel not connected ofwel niet in gebruik (Mooie plek voor 'n plus en min).

Dan maakte ik zelf (vaak iets aanpassen) een voeding die zijn stroom over een midi-stekker gooide naast het midi-signaal. Tada, 1 koffer, 1 kabel.
Of je maakte een kastje met midi out (naar fx/amp) en een midi in (naar pedaal/koffer) waar je de stroom van een externe adapter aan toe kon voegen (met brugcel!). Let op: wel natuurlijk niet pin 1 en 3 van de midi-in en midi-out doorverbinden in de voeding, er moet geen stroom naar je apparatuur, alleen naar je pedaal/koffer!
Of allebei ;-) als je interne voeding stuk gaat, kun je 'n externe universele adapter aansluiten als backup-voeding van je pedaal/koffer.
Want the show must go on! :punk:

cluseau
30 november 2010, 07:42
Waardevolle aanvullingen mensen. Uiteraard is deze oplossing bedoeld voor diegene die veel risico loopt om zo'n fout te maken. Daarmee doel ik op de wat minder secure (niet lelijk bedoeld) gebruiker die veel schuift met adapters en pedalen of vaak iets (uit)lenen. Ook is het natuurlijk niet voor ieder pedaal toepasbaar en dient de batterij aan de plus/min zijde van de brugcel te blijven. Voordeel is ook dat de schakelfunctie van de DC ingang kan vervallen. Deze functie wordt namelijk ook overgenomen door de brugcel. Al met al toch een veilige oplossing voor de risico dragers dacht ik.

Wat betreft het spanningsval van 1,4V. Adapters leveren vaak iets meer dan de aangegeven spanning dus zal dit wel meevallen. Proberen kun je het altijd.

Frans.

GitaarLAB
30 november 2010, 08:34
Tjah, zou je niet zelf 'n brug-gelijkrichter kunnen maken van Schottkydiodes? Dan krijg je de spanningsval waarschijnlijk gehalveerd tot <0.8 volt.

Of met 1 schottkydiode bij de ground met de stroom-richting mee (het is toch dc..) zou er (volgens mij) voor zorgen dat het pedaal gewoon niet werkt met de voedings-polariteit omgedraaid, zonder dat er iets kapot gaat, er is toch geen stroomkring dacht ik zo...?
Dan zou je met een 1N5817 minder dan 0.4 volt spanningsval bij 1A hebben...
Die zou wel bruikbaar zijn bij gammel ontworpen schakelingen die echt niet omgepoold mogen worden (ook niet per ongeluk met 'n 9volt-battery-stekker). Of is dit nou onzin?

Gewoon opties toevoegen aan de 'kennis-bank' :ok:

Dirk_Hendrik
30 november 2010, 08:37
Geniaal. :ok:

Zijn er ook pedaaltjes waar dit al in zit?

Coron Jet Flanger & Filter Matrix

cluseau
30 november 2010, 08:43
Tjah, zou je niet zelf 'n brug-gelijkrichter kunnen maken van Schottkydiodes? Dan krijg je de spanningsval waarschijnlijk gehalveerd tot <0.8 volt.


Das natuurlijk helemaal super, ik dacht dat Schottky's zelfs maar 0.2V waren wat het totale verlies op 0.4V zou brengen. Zeker acceptabel. Alleen ben ik bang dat het voor enkele zelfbouwers nog een hele toer is om een brug na te solderen. Vandaar de gedachte van een kant en klaar brugcel.

Veilige oplossingen zijn er al maar het ging mij erom dat de brug volledig bullitproof is. Het pedaal zal zelfs normaal werken bij verkeerde polariteit. Voor een wisselspannings adapter zal er wel een brommetje overblijven maar er gaat niets stuk.

Frans.

GitaarLAB
30 november 2010, 19:26
Een schottky varieert (volgens wiki ed) tussen 0.14 en 0.4 afhankelijk van type, stroom en spanning. Dus is 0.4 idd worst case scenario :ok:

Hihi, Grappig dat je over dat mogelijke brommetje begint.

Zou het niet zowiso 'n goed idee zijn om stroom-ingang (voor el-cheapo adapter) wat beter af te vlakken (met wat condensatoren/elco's)? Alle rimpel en storing en ruis komt meestal van die adapter (waarom we meestal braaf die winkel-batterijen gebruiken ipv oplaadbare of adapters)..

Misschien nog wel 'n nuttigere tweak dan een ompool-beveiliging?

PS: @Cluseau: leuke duidelijke site man! Jij weet (denk ik) nog veel meer van de electro-kant dan mij haha. Misschien heb ik nog wel 's wat vragen binnenkort :grouphug:

Frits van Mourik
1 december 2010, 00:27
Zou het niet zowiso 'n goed idee zijn om stroom-ingang (voor el-cheapo adapter) wat beter af te vlakken (met wat condensatoren/elco's)? Alle rimpel en storing en ruis komt meestal van die adapter (waarom we meestal braaf die winkel-batterijen gebruiken ipv oplaadbare of adapters)..


Als het ff kan een (low-drop) spanningsregelaar monteren!

cluseau
1 december 2010, 08:10
Hihi, Grappig dat je over dat mogelijke brommetje begint.


Daarmee bedoel ik dan de onverlaat die het voor elkaar zou krijgen om er zonder te kijken een adapter aanhangt welke AC is en waarbij het effect ook nog eens niet is gebuffert met een Elko. Persoonlijk zou ik er altijd iets inzetten. Een 100uF is al in de goede richting, afhankelijk van de gevraagde energie.


Als het ff kan een (low-drop) spanningsregelaar monteren!

Kan dus niet, heeft altijd teveel "drop".

We zijn hier aan het knokken om een paar tienden Volts te besparen.


Frans.

guitarnijboer
1 december 2010, 10:05
Het solderen van een diode in sper over de voedingsaansluiting vind ik nog altijd de beste oplossing. Geen spanningsverliezen en geen risico op het defect raken van je pedaal door verkeerde polariteit of wisselspanning. Zit standaard in vrijwel elk effectpedaal.

Gewoon een 1A diode uit de 4000 serie gebruiken of zo, gaat echt niet stuk. De meeste adapters zijn 50 tot 200 mA en kortsluit veilig, dus die overleven het ook.

Verder geven de adapters die ik gebruiik (o.a. van Boss) precies 9V spanning en niet een beetje meer.

Naast spanningverlies heeft de brugcel nog een nadeel als je meerdere effecten in een chain gebruikt. Boss / Ibanez effecten hebben de massa aan de negatieve zijde van de voeding, maar er zijn ook pedalen die + aan massa leggen. Afzonderlijk zouden ze nu werken op de zelfde voeding met een brugcel in de effecten gebouwd, maar in een chain heb je gewoon weer kortsluiting via de patchkabeltjes.

Ik begrijp dat zo'n brugcel best kan, maar de voordelen ontgaan me echt.