PDA

View Full Version : 'Stroeve' frets bij benden



Orbis
29 november 2010, 22:18
Beste mensen,

Ik zit met een klein probleem, met mijn Fender MiM Std. Telecaster. De laatste tijd gebeurt het steeds vaker dat het op enkele frets stroef benden is. Het benden geeft een soort raspend gevoel, zeg maar. Dit komt met name voor op de 9e en 12e fret, daar waar ik normaal gesproken veel bend.

Maar, hoe komt dit? Ligt het aan de frets of aan de snaren? Er ligt nu een setje Ernie Ball .010 op, van een maand of twee oud. Dat lijkt me nog een acceptabele leeftijd, eigenlijk. Ook maak ik de frets en snaren ongeveer om de andere dag schoon met een droge doek (verder geen middeltjes en smeerseltjes).

Wie heeft een idee?

Alvast bedankt!

Gearjunkie
29 november 2010, 22:20
Ik polijst ze heel af en toe met wat commandant en bijv. een schuursponsje. Wel de toets afdekken natuurlijk. Daarna speelt het weer als nieuw.

Noid
29 november 2010, 23:04
Verdenk je alleen de frets of kan het ook aan het fretboard liggen? Is de toets wellicht droog?

barno
29 november 2010, 23:15
raspend gevoel? strange, zelfs met diepe putten inde frets heb ik nooit dat gevoel gehad. zien ze er anders uit dan andere frets? zijn ze ooit gevlakt?

heb je al gekeken naar topkam en brug?

jerome
30 november 2010, 00:41
Raspend gevoel is inderdaad vreemd...
Dan moeten er haast bramen of beschadigingen op de frets zitten.
Is tie soms een keer omgevallen of zo?
Als er beschadigingen, bramen en/of deuken op/in de fretjes zitten en dan moeten ze gevlakt worden...

Maar als de frets alleen maar een beetje ruw zijn door oxidatie en/of vuil kun je ze heel simpel polijsten met een schone doek en een druppeltje vloeibare chroomreiniger (bijv. van Motip, dat kan je in een autoshop of een automaterialenwinkel halen)
Als je een klein druppeltje gebruikt en alleen de fretjes poetst hoef je de toets niet af te plakken...
En GEEN schuursponsjes gebruiken want dan maak je krassen!

Orpheo
30 november 2010, 09:57
Raspend gevoel is inderdaad vreemd...
Dan moeten er haast bramen of beschadigingen op de frets zitten.
Is tie soms een keer omgevallen of zo?
Als er beschadigingen, bramen en/of deuken op/in de fretjes zitten en dan moeten ze gevlakt worden...

Maar als de frets alleen maar een beetje ruw zijn door oxidatie en/of vuil kun je ze heel simpel polijsten met een schone doek en een druppeltje vloeibare chroomreiniger (bijv. van Motip, dat kan je in een autoshop of een automaterialenwinkel halen)
Als je een klein druppeltje gebruikt en alleen de fretjes poetst hoef je de toets niet af te plakken...
En GEEN schuursponsjes gebruiken want dan maak je krassen!

helemaal mee eens. frets zijn niet van superhard metaal gemaakt (helaas). ik zou gelijk je toets schoonmaken met wat aanstekervloeistof (naphta), en dan in de olie zetten. gewone parafineolie werkt imho het best. lemonoil van dunlop is gewoon parafineolie met een geurtje. kan best, maar kost je flink wat meer. teakolie zou ik niet doen, dat gaat zich ophopen in de toets.

Ron Houben
30 november 2010, 10:41
De frets zijn gewoon een beetje geoxideerd. Dat gebeurt, niks aan de hand. Gebruik de polijst tips zoals ze hierboven staan. Ik zou de toets wel afplakken. En als je toch bezig bent, maak de toets ook even schoon met wasbenzine en zet hem even goed in de olie (lemon oil, te krijgen in iedere muziekwinkel). Let wel op dat de olie goed is ingetrokken voordat je de nieuwe snaren er op legt. Speelt daarna weer als een zonnetje.

Herman
30 november 2010, 11:18
En toch zou ik ook snaren van 2 maand niet uitsluiten. Ik denk dat ik snap wat je bedoeld.. Als ik mijn snaren er een behoorlijke tijd op heb lijkt het met benden ook meer frictie te geven. Voor mij is dat vaak toch een teken dat mijn snaren gewoon op zijn, en als ik 2 maand snaren op m'n gitaar heb zitten zijn ze ook echt morsdood. Nou is dit niet bij iedereen zo, en heb ik ook wel echt ongelofelijke zweet klauwen, maar het zou niet onmogelijk zijn. :)

Orbis
30 november 2010, 15:25
Bedankt voor het meedenken! En dan nu een monsterantwoord:


Verdenk je alleen de frets of kan het ook aan het fretboard liggen? Is de toets wellicht droog?

Het zit hem echt in de frets. De hals en toets zijn van maple, dus daar zal 't niet in zitten.


raspend gevoel? strange, zelfs met diepe putten inde frets heb ik nooit dat gevoel gehad. zien ze er anders uit dan andere frets? zijn ze ooit gevlakt?

heb je al gekeken naar topkam en brug?

De frets zijn nooit gevlakt en zien er op het oog niet anders uit. De topkam en de brug zijn ook niet het probleem: het doet zich zeer specifiek voor op de genoemde frets en daar is het ook maar een klein plekje dat echter wel met meerdere snaren te raken is. De plek zit bijvoorbeeld bijna recht onder de B-snaar, maar als ik er met de G-snaar overheen ga, voel ik het ook.


Raspend gevoel is inderdaad vreemd...
Dan moeten er haast bramen of beschadigingen op de frets zitten.
Is tie soms een keer omgevallen of zo?
Als er beschadigingen, bramen en/of deuken op/in de fretjes zitten en dan moeten ze gevlakt worden...

Maar als de frets alleen maar een beetje ruw zijn door oxidatie en/of vuil kun je ze heel simpel polijsten met een schone doek en een druppeltje vloeibare chroomreiniger (bijv. van Motip, dat kan je in een autoshop of een automaterialenwinkel halen)
Als je een klein druppeltje gebruikt en alleen de fretjes poetst hoef je de toets niet af te plakken...
En GEEN schuursponsjes gebruiken want dan maak je krassen!

Dan ga ik dat maar eens van het weekend proberen. Nu ben ik op dit vlak volledig nieuw: spreekt het gebruik van chroomreiniger voor zich, of vereist dat nog een bepaalde aanpak?


helemaal mee eens. frets zijn niet van superhard metaal gemaakt (helaas). ik zou gelijk je toets schoonmaken met wat aanstekervloeistof (naphta), en dan in de olie zetten. gewone parafineolie werkt imho het best. lemonoil van dunlop is gewoon parafineolie met een geurtje. kan best, maar kost je flink wat meer. teakolie zou ik niet doen, dat gaat zich ophopen in de toets.

Aangezien ik een maple toets heb, geldt het schoonmaken met naphta dan ook? Het in de olie zetten zal ik natuurlijk achterwege laten.


En toch zou ik ook snaren van 2 maand niet uitsluiten. Ik denk dat ik snap wat je bedoeld.. Als ik mijn snaren er een behoorlijke tijd op heb lijkt het met benden ook meer frictie te geven. Voor mij is dat vaak toch een teken dat mijn snaren gewoon op zijn, en als ik 2 maand snaren op m'n gitaar heb zitten zijn ze ook echt morsdood. Nou is dit niet bij iedereen zo, en heb ik ook wel echt ongelofelijke zweet klauwen, maar het zou niet onmogelijk zijn. :)

Als ik de frets ga schoonmaken leg ik er ook gelijk maar nieuwe snaren op, dan is gelijk alles uitgesloten.

Wat ik nog vergeten ben te vermelden: als ik de genoemde plek zeer grondig poets, wordt het wel tijdelijk minder. Wellicht dat dit nog iets aangeeft?

Overigens heb ik gelijk nog een bonusvraag: recentelijk heb ik de actie van mijn snaren verlaagd, dit ging allemaal prima. Maar bij de drie hoogste snaren merkte ik dat bij het benden de 19e fret de bend doodsloeg. De lagere snaren hebben dit probleem niet, terwijl ze juist lager staan dan de hogere. Het gevolg is dus dat de hogere snaren naar mijn smaak iets te hoog moeten blijven staan. Valt dit nog op een (simpele) wijze op te lossen, of wordt dit ofwel een duur traject ofwel een probleem waar ik mee zal moeten leren leven?

jerome
30 november 2010, 21:39
Dan ga ik dat maar eens van het weekend proberen. Nu ben ik op dit vlak volledig nieuw: spreekt het gebruik van chroomreiniger voor zich, of vereist dat nog een bepaalde aanpak?
Bus vloeibare chroompoets even goed schudden, klein druppeltje op een pluisvrije schone doek (oud t-shirt werkt prima) en fretje voor fretje inpoetsen/polijsten en daarna met schoon gedeelte van de doek uitpoetsen/napolijsten.




Aangezien ik een maple toets heb, geldt het schoonmaken met naphta dan ook? Het in de olie zetten zal ik natuurlijk achterwege laten.?
Een gelakte maple toets kan je perfekt schoonmaken met autopolish.
Ik doe het altijd zelf altijd met Turtle Wax Original (na het poljisten van de fretjes). Bus Turtle wax goed schudden en een klein beetje op een doek doen en de toets inpoetsen/polijsten.
Goed laten drogen en dan met een schone doek zeer goed uitpoetsen (ook langs de fretjes). Het vuil is weg en de lak is lekker glad en ziet er als nieuw uit.



Wat ik nog vergeten ben te vermelden: als ik de genoemde plek zeer grondig poets, wordt het wel tijdelijk minder. Wellicht dat dit nog iets aangeeft?. Ik denk dat er toch een kleine kras of zo in dat fretje zit.
Gewoon even een paar maal flink polijsten en dan zal het probleem waarschijnlijk minder worden of helemaal verdwijnen...