PDA

View Full Version : "pro" pedalboard met weinig kabels



gieleke6
29 november 2010, 20:02
iemand ervaring met 'professionele' pedalboards?
Je ziet ze soms zo goed gebouwd dat er maar 1 kabel naar de versterker gaat, terwijl er op het bord pedalen staan die in de loop moeten en pedalen die er voor komen.

iemand een idee hoe dit werkt?
thnx

nico verduin
29 november 2010, 20:35
iemand ervaring met 'professionele' pedalboards?
Je ziet ze soms zo goed gebouwd dat er maar 1 kabel naar de versterker gaat, terwijl er op het bord pedalen staan die in de loop moeten en pedalen die er voor komen.

iemand een idee hoe dit werkt?
thnx
Je kan bij verschillende kabel leveranciers kabels op maat laten maken. Dwz. verschillende soorten in een mantel. Kwestie van geld. als je het wil betalen kan je in principe elke soort 'verzamel kabel' laten maken.
In het pedaal haal je de buitenmantel eraf en je hebt de verschillende kabels. Idem voor bij de versterker.

MaBerY
29 november 2010, 20:58
Heb er ooit een paar gebouwd in de vroege jaren 80 toen ik nog studeerde.
De eerste was voor mijn gitaarleraar en de tweede voor de zanger/slaggitarist

19" rack met de 3 a 4 effectpedalen netjes er in met een lichtbakje er boven.
true bypass met goede relais en een afgeschermde multikabel met profi connectoren naar een pedaal met 10 schakelaars en twee gitaaringangen
het ding stuurde twee amps aan. (VOX AC30 en Sessionette)

Helaas zijn er twee verloren gegaan door een brand indertijd (ook de VOX meen ik)
Ik heb alleen nog een zwart/wit foto waar het ding op de achtergrond staat.

Zou het nu wel iets anders bouwen dan toen.

cluseau
29 november 2010, 21:08
Je ziet ze soms zo goed gebouwd dat er maar 1 kabel naar de versterker gaat, terwijl er op het bord pedalen staan die in de loop moeten en pedalen die er voor komen.


Je hebt naar mijn idee drie signaal lijnen welke je af kan doen met één mono en één stereo kabel. Wil je echt alles in één kabel zul je deze moeten splitten bij de amp en bij het pedalboard of zul je een andere connector moeten gebruiken met meerdere aansluitingen. Ik denk dat je het beste bij de jack standaard kan blijven waarmee je dus twee standaard kabels moet gebruiken. Bedenk je ook dat een op maat gemaakte kabel kan sneuvelen en deze meer kost om te vervangen dan een standaard kabel. Toevallig ben ik net met zo'n "opmaat" klusje bezig, heb je vragen mail je maar.

Frans.

gieleke6
29 november 2010, 21:08
oke thnx

kun je zo'n mantel los bestellen? of is dat alles in 1? heb je toevallig n linkje naar zo'n shop? kan vrij weinig vinden.

dan nog heb je ín die mantel natuurlijk 2 kabels voor je loop en 1 naar je amp input. ik dacht dat er n andere oplossing was..?

gieleke6
29 november 2010, 21:13
he frans
dank voor je antwoord

ik heb nu dus 2 kabels van/naar pedalen in loop, en 2 kabels voor gitaar-wah-amp.
hoe kan ik 2 mono kabels vervangen door 1 stereokabel? (ik ben gitarist, geen techneut, vandaar dat ik hier zit ;-))

cluseau
29 november 2010, 21:17
ik heb nu dus 2 kabels van/naar pedalen in loop, en 2 kabels voor gitaar-wah-amp.
hoe kan ik 2 mono kabels vervangen door 1 stereokabel?

Wat ik inmiddels heb geleerd is dat er pedalen voor de amp moeten blijven en andere weer in de FXloop. De pre loop heeft dus een mono kabel naar de input van de amp en de pedalen welke naar de send/return moeten kun je met een stereokabel doen. Deze zul je dan kort bij de amp alsnog moeten splitten naar twee mono jacks omdat deze op de amp altijd in mono zijn uitgevoerd.

Frans.

Frits van Mourik
29 november 2010, 21:19
oke thnx

kun je zo'n mantel los bestellen? of is dat alles in 1? heb je toevallig n linkje naar zo'n shop? kan vrij weinig vinden.

dan nog heb je ín die mantel natuurlijk 2 kabels voor je loop en 1 naar je amp input. ik dacht dat er n andere oplossing was..?

Je zou vlechtkous (braided sleeving) kunnen gebruiken...

cluseau
29 november 2010, 21:26
Kijk eens naar dit (http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=1002741+500012+444111&No=0&getResults=true&appliedparametrics=true&locale=nl_NL&catalogId=&prevNValues=1002741+500012&filtersHidden=false&appliedHidden=false&originalQueryURL=%2Fjsp%2Fsearch%2Fbrowse.jsp%3FN% 3D1002741%2B500012%26No%3D0%26getResults%3Dtrue%26 appliedparametrics%3Dtrue%26locale%3Dnl_NL%26catal ogId%3D%26prevNValues%3D1002741%2B500012) spul

Werk daar al heel lang mee, gebruik het zelfs achter de audio installatie thuis

gieleke6
29 november 2010, 21:33
dank voor jullie hulp! ik denk dat ik weer een eind verder ben!

Henri H
29 november 2010, 21:43
Ik heb een paar jaar geleden ook 's een dubbel geshielde multi-kabel gekocht (€50,- voor 7,5 m. excl. jacks!).
Op zich is dat wel handig, maar je zit idd wel "omhoog" als ie kapot gaat.

Ondertussen staan al mijn pedalen voor de preamp (dus niet meer in de FX-loop).
Ik heb m.n. de delay-pedalen er op uitgezocht. Deze klinken dus goed/bruikbaar voor de preamp, mits je niet teveel gain gebruikt.
Er loopt dus 1 kabel van m'n gitaar naar het pedalboard, en één naar m'n amp.
Verder nog een 9V. verleng-kabel en een footswitch kabel, in totaal dus 3 kabels.
Je kunt ze samenbinden met tie-wraps of dunne klittenbandjes, heb je ook een "multi-kabel".

In het geval je tie-wraps gebruikt, zou ik de scherpe afgeknipte uiteindes met een aansteker bewerken, zodat ze niet meer scherp zijn, en je dus je handen niet bezeerd bij het op- en afrollen.

cluseau
29 november 2010, 21:53
In het geval je tie-wraps gebruikt, zou ik de scherpe afgeknipte uiteindes met een aansteker bewerken, zodat ze niet meer scherp zijn, en je dus je handen niet bezeerd bij het op- en afrollen.

Das een goeie, om die reden heb ik een pesthekel aan tiewraps

gieleke6
29 november 2010, 22:01
o ja...

enig idee waar ik die hele platte haakse pluggen voor patchkabels kan kopen?

cluseau
29 november 2010, 22:08
enig idee waar ik die hele platte haakse pluggen voor patchkabels kan kopen?

bedoel je deze?
http://www.newtone-online.nl/catalog/images/stjckmmh.jpg

nico verduin
29 november 2010, 22:18
Of dit soort kabel. http://www.bax-shop.nl/multikabel-per-meter/op-rol/dap-mk-432-8-parige-dubbel-afgeschermde-multikabel-/product-details.html
En je hebt een PM.

gieleke6
29 november 2010, 23:04
Die bedoel ik ja! Heb t helemaal gehad met George L's..

Thnx Nico

Frits van Mourik
29 november 2010, 23:42
Kijk eens naar dit (http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=1002741+500012+444111&No=0&getResults=true&appliedparametrics=true&locale=nl_NL&catalogId=&prevNValues=1002741+500012&filtersHidden=false&appliedHidden=false&originalQueryURL=%2Fjsp%2Fsearch%2Fbrowse.jsp%3FN% 3D1002741%2B500012%26No%3D0%26getResults%3Dtrue%26 appliedparametrics%3Dtrue%26locale%3Dnl_NL%26catal ogId%3D%26prevNValues%3D1002741%2B500012) spul

Werk daar al heel lang mee, gebruik het zelfs achter de audio installatie thuis

Aha! Spirap & the like.
Prima spul voor (semi)permanente installatie.
Maar: heb je weleens een kabelboom van zeg 10 meter met dit spul gemaakt
en 'm een paar maanden lang ieder weekend 4 X op- en afgerold en op podia gebruikt?
:stop::stop::stop:

muziekschuur
30 november 2010, 10:21
Je hebt meestal 3 kabels nodig dan. Dus een kabel voor de input (versterker) en in/out voor de loop. Die 3 kabels kun je eenvoudig aan elkaar plakken met ducktape. Om de halve meter een wikkel. Is simpel.

Il_Falco
30 november 2010, 14:05
Misschien een domme vraag: heb je problemen als je de kabels aan elkaar taped?

cluseau
30 november 2010, 14:23
Misschien een domme vraag: heb je problemen als je de kabels aan elkaar taped?

Nee hoor, zolang je er niet over praat merken ze er nix van :sssh: