PDA

View Full Version : Silent Rehearsal --> Jamhub?



Nils47
29 november 2010, 12:06
Beste gitaarnetters,

Ik zal even kort uitleggen waarom ik dit topic start. Al geruime tijd oefenen huren we oefenruimte met onze band. Graag zouden we een eigen oefenruimte hebben (wie niet).

Hoe hebben jullie deze gevonden? Ooit ergens zomaar aangebeld voor een ruimte, of via een bekende?

Verder was ik aan het bedenken dat repetities (zoals het bij veel bands gaat) eigenlijk belachelijk zijn... Onze drummer mept als een dolle, beide gitaristen gooien de versterker open en de zanger probeert erover heen te schreeuwen. Tegen het lawaai stoppen we oordoppen in onze oren. Klinkt bekend?

Mijn oog viel op de Jamhub silent rehearsal oplossing. Het ziet er allemaal degelijk uit en het idee is goed. Via via kan ik aan het Greenroom model komen om te testen. Wel zullen we het met een akoestisch drumkit gaan testen omdat onze drummer de feel van een electrische kit niet ziet zitten...

Hoe staan jullie hier tegenover, oefenen met koptelefoons?

Groeten,

Nils

MaximVMH
29 november 2010, 12:16
Ik repeteer vaak met hoofdtelefoons / in-ears. Voordelen? Minder geluidsoverlast, iedereen krijgt een eigen monitormix, beter voor de oren (tenzij je je hoofdtelefoon vollenbak gaat zetten), vaak ook betere repetitie-opnames (minder overspraak). Nadelen? Minder 'feeling' met het geluid dat je maakt, iets meer afgesloten van de rest, etc. ...

Ik gebruik geen Jamhub, maar een M-Audio Fast Track Ultra 8R in combinatie met een MacBook. Op mijn MacBook neem ik alles op, en maak ik de monitormixes voor de hoofdtelefoons. Voordeel tov de Jamhub: je kan er ook heel erg degelijk mee opnemen (zowel repetities als live), je kan effecten uit je opnamesoftware gebruiken (reverb, compressie, ...) en het is ook bruikbaar als je met PA (niet stil) repeteert. Je betaalt er natuurlijk wel wat meer voor (Fast Track Ultra 8R kost zo'n €400), je hebt een degelijke computer voor nodig, het ziet er minder fancy uit en je hebt minstens 1 persoon nodig die goed met de opnamesoftware overweg kan (monitormixen maken tijdens het spelen is nu ook weer niet zo gemakkelijk).

Nils47
1 december 2010, 12:05
Repeteren jullie met een akoestisch drumstel of een electrische?

Groet,

Nils

MaximVMH
1 december 2010, 12:18
Akoestisch. Qua geluidsoverlast is drum nog altijd veel minder 'zwaar' dan drum met zware PA :)

ABM
8 december 2010, 17:06
Wel wat de Jamhub betreft, zijn er tal van voordelen:

1) kostenplaatje valt heel goed mee, zeg maar de kost van een Wii.
2) met de Tourbus kan je je repetities opnemen op SD-kaart.
3) drummers en/of toetsenmensen kunnen via de remote lekker gemakkelijk hun monitormix regelen.

En een kennis van mij repeteert met akoestische drum. Gewoon effe je volumes in de koptelefoon aanpassen en hup (Hub) weg ben je.

Tot nu toe, en volgens mijn bescheiden mening, de goedkoopste en simpelste oplossing om te repeteren met hoofdtelefoons.
Tenminste geen last meer met de buren haha.

Succes!