PDA

View Full Version : Floyd rose of vaste brug



Gera
28 november 2010, 19:53
Ik wil er graag een gitaar bij maar ik twijfel over een vaste brug of floyd rose.
Ik heb beide en nu twijfel ik wat verstandig is om te kopen.
De floyd rose die ik nu heb op mn Lag Arkane die blijft lang in stemming maar zoeen paar keer per jaar met wisselende seizoenen dan moet ik hem veel bijstellen en dan ben je toch er even mee bezig om hem goed te krijgen.
Ligt dit aan de soort licenced floyd rose en niet stabiele hals of heeft iedereen met een floyd rose er last van. Een vaste brug lijkt me daar minder last van te hebben.
Ik zou graag ervaringen hiermee horen.

Rens van Herpt
28 november 2010, 19:58
Het ligt wellicht wel aan de plek waar je gitaar staat. Als het in deze ruimte veel tocht dan zal je hem vaker moeten stemmen ivm de werking van het hout. Ik denk niet dat dat aan de floyd specifiek ligt. De mijne doet dit overigens niet.
Als je hem tijdens seizoenswisselingen veel gebruikt, zou het wel de floyd kunnen zijn.

Gera
28 november 2010, 20:06
Hij staat altijd op dezelfde plek in de kamer en niet op de tocht.
Het is deze week nu de temperatuur buiten weer ineens naar beneden gaat weer zo dat ik de schroefjes om te stemmen wel een slag of 2-3 moet verdraaien om te stemmen.
De gitaar is pas afgesteld waarbij ook de fretten gevlakt zijn en zo.

jerome
28 november 2010, 20:33
Jouw Lag heeft waarschijnlijk een zwevende Floyd Rose net als mijn supersstratje had.
Ik heb een kleine modificatie aangebracht waardoor de Floyd Rose in ruststand vrij stevig tegen een stripje hout op de body aandrukt en dus alleen nog naar voren kan (diven).
Hierdoor is deze gitaar ongelooflijk stemvast en stabiel geworden.
Stabieler en stemvaster dan welke gitaar met vaste brug dan ook en toch nog de mogenlijkheid van een tremelogebruik.
En ook meer tone en sustain als bij een zwevende trem

ghost-rider2006
28 november 2010, 20:34
mijn floyd blijft ook altijd wel goed ok klein beetje stellen maar dat heb je met andere mogelijk ook
blijft toch hout en dat werkt , zie je voordeur

het zou mij niet weerhouden een floyd te gebruiken

greetzzzz

Thiez
28 november 2010, 20:40
Het ligt er een beetje aan of je je floyd rose vaak gebruikt.
Ik ben zelf van mening als je het amper gebruikt je beter voor vaste brug kan gaan.
Het beste is natuurlijk het beide te hebben. Nummers dat je het niet gebruikt pak je vaste brug. Die veel stabieler is en sommige mensen zeggen ook meer sustain (ik hoor dit verschil meestal niet maar goed... sommige mensen horen alles). En wanneer je wel floyd rose wilt gebruiken pak je je superstratje of wat dan ook.
Ik zelf heb nooit floyd rose gemist. Het is wel leuk af en toe mee te kloten maar ik kan goed zonder dus voor mij heeft het geen prioriteit. Eerst een mooie gitaar met vaste brug.

Gera
1 december 2010, 09:56
gisteren weer eens een gitaar geprobeert maar ook met floyd rose en tja ik gebruik het eigenlijk niet dus vaste brug lijkt me toch een betere optie ook gezien het gemak van stemmen en zo.
Ik kan altijd nog op mn Lag een kwalitatief een betere floyd zetten want die gitaar heb ik toch.

signsofzodiac
1 december 2010, 10:36
Als je geen trem gebruikt zou ik lekker voor een hardtail gaan. Eender welke gitaar zal gaan werken bij temperatuur-schommelingen, ook hardtails. Hout blijft hout. Gitaren met trem zullen daar inherent iets gevoeliger voor zijn. Floyds kosten wat tijd om af te stellen, maar oefening baart kunst. Uiteindelijk kan je in no-time je gitaar weer in tiptop conditie krijgen voor elk jaargetijde ;). Ik breng hem altijd weg naar mijn favo tech aangezien hij dingen kan met gitaren die ik (nog) niet voor elkaar krijg, en twee keer per jaar wat TLC door een gitaarguru vind ik sowieso een prima investering.

jerome
1 december 2010, 19:17
Mijn ervaring is dat een gitaar met een niet zwevende floyd rose stabieler is dan een gitaar met een vaste brug (en dan heb ik het over de vergelijking van 2 goed afgestelde kwaliteits gitaren)
Je kan extreem, ja echt extreem benden zonder dat er daarna maar iets onstemt is.
Ander voordeel is dat nieuwe snaren na montage nauwelijks nog rekken en je dus gelijk ermee kan gaan spelen/optreden zonder allerlei "snarenuitrek& inspeelgedoe".
En dan ook nog het voordeel dat een Floyd fijnstemmers heeft, stemmen is zo gepiept...
Zelfs als ik de Floyd trem niet of weinig zou gebruiken zou ik zelf/persoonlijk toch voor een gitaar met een Floyd gaan... :)

Thiez
1 december 2010, 19:21
Een snaar rekt toch altijd wel? Bij vaste brug heb je idd dat hij zich nog moet vestigen om de tuner. Maar voordeel is dat je bij een vaste brug gewoon stemt en je bent klaar. Wanneer bij een floyd rose de finetune niet toereikend genoeg zijn moet je gelijk inbusje erbij gaan pakken. al die dingen losdraaien, stemmen, vastzetten en nog eens finetunen met je trem.
Vergis je niet, ik vind floyd rose erg gaaf, maar dat het stabieler is dan een vaste brug kan ik niet zeggen. En zeker niet als je geen geld hebt voor een degelijke gitaar met floyd rose. Wanneer jij voor een B-serie jackson of ibanez gaat dan ben je slechter af dan met bijvoorbeeld een epiphone met vaste brug mijn inziens.
Maar dat is natuurlijk ook allemaal deels smaakgebonden.

jerome
1 december 2010, 19:30
Een snaar rekt toch altijd wel? Bij vaste brug heb je idd dat hij zich nog moet vestigen om de tuner. Maar voordeel is dat je bij een vaste brug gewoon stemt en je bent klaar. Wanneer bij een floyd rose de finetune niet toereikend genoeg zijn moet je gelijk inbusje erbij gaan pakken. al die dingen losdraaien, stemmen, vastzetten en nog eens finetunen met je trem.
Vergis je niet, ik vind floyd rose erg gaaf, maar dat het stabieler is dan een vaste brug kan ik niet zeggen. En zeker niet als je geen geld hebt voor een degelijke gitaar met floyd rose. Wanneer jij voor een B-serie jackson of ibanez gaat dan ben je slechter af dan met bijvoorbeeld een epiphone met vaste brug mijn inziens.
Maar dat is natuurlijk ook allemaal deels smaakgebonden.
Toch heb je bij een gitaar met een Floyd minder last van uitrekkende nieuwe snaren. Omdat de snaren onder en boven gelockt zitten, is dus het snaargedeelte dat nog kan uitrekken een stuk korter dan bij een gitaar zonder Floyd.
En dat andere nadeel wat jij noemt heb ik zelf eigelijk nooit last van.
Ik moet natuurlijk wel ff de fijntuners in het midden van het afstelgebied draaien voordat ik lockingboutjes bij de headstock vastdraai... ;)

Thiez
1 december 2010, 19:49
Ja zoals ik al zei heb je er minder last van bij floyd rose. Maar nog steeds wel last. Bij vaste brug zit hij onder in principe ook gewoon vast. Alleen boven heeft hij wat meer ruimte om te werken.
En bij een kwaliteitsgitaar is floyd rose idd ook niet slecht. Maar wanneer naar een wat lagere klasse gaat zou ik adviseren weg te blijven van floyd rose.
Andere gitarist van mijn band heeft een ibanez JS100 en dat is niks dan gezeik. Zelf heb ik een tijdje een jackson dinky gehad (weet niet meer welke serie precies maar ook een lagere prijsklasse) en dat ding was nooit stemvast. Zodra je hem achterover trok moest je daarna een keer voorover om hem nog beetje goed in stemming te krijgen.
Maar goed, ieder zijn smaak natuurlijk. en het heeft beide zijn voor en nadelen vind ik.

Liquid_Metal
1 december 2010, 21:40
Ik heb dit dilemma ook wel een beetje en heb besloten een gitaar met Floyd Rose te halen. De gitaar die ik wil is met vaste brug en FR te krijgen (Mayones Setius). Aanvankelijk wilde ik een 'gewone' tremolo, maar de Setius is daarmee niet verkrijgbaar. Ik gebruik tremolo niet veel, maar wel vaak genoeg om er een te missen.
Het feit dat de gitaar volledig ontstemd is als je een snaar breekt is voor mij niet erg van belang aangezien ik bijna nooit snaren breek. Het langer stemmen vind ik niet zo'n probleem.
De enorme stemvastheid en extreme tremolo-mogelijkheden zijn natuurlijk erg fijn.

Gera
2 december 2010, 08:41
toch lijkt me een vaste brug makkelijker in gebruik zoals stemmen snaren vervangen en die hoeft ook minder vaak afgesteld lijkt me.
Ik gebrui hem bij mn huidige gitaar ook nooit, sterker nog die heb ik nu 4 jaar en nog nooit de hendel erop gehad.Vandaar dat ik dan ook denk aan de makkelijke vaste brug.

Liquid_Metal
2 december 2010, 09:01
toch lijkt me een vaste brug makkelijker in gebruik zoals stemmen snaren vervangen en die hoeft ook minder vaak afgesteld lijkt me.
Ik gebrui hem bij mn huidige gitaar ook nooit, sterker nog die heb ik nu 4 jaar en nog nooit de hendel erop gehad.Vandaar dat ik dan ook denk aan de makkelijke vaste brug.

Dan moet je sowieso voor een vaste brug gaan. Levert je ook meer sustain.

RedBuell
3 december 2010, 12:15
Tremelo of vast, ik heb er ook vaak aan gedacht. Als een floyd goed is, is het een heerlijk ding, maar soms is er ook geen land mee te bezeilen en blijft ie ontstemmen, dan lijkt het soms net een vrouw :soinnocent:

Een setje andere snaren zet je er ook niet zomaar ff op, ik heb altijd een back up gitaar mee ivm een eventuele snaar breuk en ff een andere stemming gaat niet lukken. MAAR mijn Ibanez RG770 is veel stemvaster dan mijn LTD EC1000, die RG heb ik veel langer dan die LTD maar toch is die LTD vaker afgesteld. Ik gebruik de floyd niet heel vaak maar soms is een dive toch weel heel lekker in een solo en ik vind het ook wel fijn om ook omhoog te kunnen vooral met van die whammybar harmonics... Misschien is zoals Jerome als zei, dive only een goed compromis want het elimineert een paar grote nadelen terwijl de voordelen blijven, je kan alleen niet omhoog.

TimoSomers
3 december 2010, 12:33
Floyd Rose -> Dunner geluid, onstemd, je kan wel lekker FRIESSJWFIEWWWWWPLFZZFEISZZZZ doen
Vaste Brug -> Dikkere sound, onstemd minder, geen FREISSSJSJWWIEFIWWWPLZZFFFIESSSZZZ

zoonchild
3 december 2010, 13:41
Floyd all the way.......:blast: Als je weet hoe je ze af moet stellen (en ja...dat vraagt enige oefening) dan gaat er niets boven. Heb nu een gitaartje of 19 met een floyd en ik wil niet meer zonder. En wat sustain betreft....groter blokje erin en fatsoenlijke elementen en je hebt ECHT geen probleem.

jze
3 december 2010, 14:16
Floyd Rose -> Dunner geluid, onstemd, je kan wel lekker FRIESSJWFIEWWWWWPLFZZFEISZZZZ doen
Vaste Brug -> Dikkere sound, onstemd minder, geen FREISSSJSJWWIEFIWWWPLZZFFFIESSSZZZ

Wat betreft ontstemmen heb ik juist een tegenovergestelde ervaring..
De Edge/Pro Edge tremelo's van Ibanez hebben me nog nooit in de steek gelaten, hebben ook weinig finetuning nodig als ze eenmaal goed gestemd zijn.

Mijn PRS custom 22 ontstemt veel sneller.. (Toch eens onderzoeken/naar laten kijken)

signsofzodiac
3 december 2010, 15:22
Floyd Rose -> Dunner geluid, onstemd, je kan wel lekker FRIESSJWFIEWWWWWPLFZZFEISZZZZ doen
Vaste Brug -> Dikkere sound, onstemd minder, geen FREISSSJSJWWIEFIWWWPLZZFFFIESSSZZZ

Wel een enorme generalisering Timo. Er zijn hardtails met een blikken geluid en de sustain van een sigarenkistje, die ook nog eens ontstemmen als je er te intens naar kijkt. Andersom net zo. Voor een identieke gitaar met alleen een andere brug zal het grotendeels op gaan, maar ook daar zijn weer variabelen in wood, wire and magnets.

TimoSomers
3 december 2010, 15:23
Nouja mijn ervaring is dat floyds (een goede) wel goed blijven staan, maar vooral als je er ff niet op speelt onstemmen ze snel.
Maar daarnaast, al mijn vaste brug gitaren blijven gewoon een maand op stemming. (ik heb echter geen ervaring met low end gitaren met vaste brug, die zullen vast ook onstemmen).
Maar dat allemaal terzijde, ik vind gitaren met floyds allemaal dun klinken.
Niet slecht, maar wel dun.
Dus als je je trem niet gebruikt zou ik al helemaal geen floyd nemen.
(Ikzelf was een enthousiaste trem misbruiker maar heb floyds en snelle ibanezen ingeruild voor toneeee)

TimoSomers
3 december 2010, 15:29
Wel een enorme generalisering Timo. Er zijn hardtails met een blikken geluid en de sustain van een sigarenkistje, die ook nog eens ontstemmen als je er te intens naar kijkt. Andersom net zo. Voor een identieke gitaar met alleen een andere brug zal het grotendeels op gaan, maar ook daar zijn weer variabelen in wood, wire and magnets.

Dat is zeer zeker waar, ik moet het dan ook iets anders stellen inderdaad.
Een hele goede hardtail klinkt (naar mijn ervaring) altijd dikker dan een hele goede gitaar met floyd.
Ofwel: exact dezelfde gitaar klinkt met floyd dunner dan zonder, maar een goede gitaar blijft een goede en een slechte blijft een slechte (ongeacht de brug)

signsofzodiac
3 december 2010, 15:30
Nouja mijn ervaring is dat floyds (een goede) wel goed blijven staan, maar vooral als je er ff niet op speelt onstemmen ze snel.
Maar daarnaast, al mijn vaste brug gitaren blijven gewoon een maand op stemming. (ik heb echter geen ervaring met low end gitaren met vaste brug, die zullen vast ook onstemmen).
Maar dat allemaal terzijde, ik vind gitaren met floyds allemaal dun klinken.
Niet slecht, maar wel dun.
Dus als je je trem niet gebruikt zou ik al helemaal geen floyd nemen.
(Ikzelf was een enthousiaste trem misbruiker maar heb floyds en snelle ibanezen ingeruild voor toneeee)

Nou zal je ongetwijfeld de eerste zijn om "toneeee" als uiterst subjectief te bestempelen :). Overigens zou ik ook zeker geen floyd aanraden als je (zo goed als) geen trem gebruikt, maar dat is meer een ease of use kwestie.

TimoSomers
3 december 2010, 15:36
Nouja ik bedoel meer dat ik nu puur voor de sound van een gitaar kies, ipv de features of hoe makkelijk het speelt.
Natuurlijk is de ideale sound voor iedereen anders, ik heb het dan ook over mijn eigen ervaring.

Gera
3 december 2010, 17:38
Ik zit aan een Bo-El te denken maar die MC-6 is in mn favo kleur alleen met floyd rose en dat is ook een punt.
Nu dacht ik eruit te zijn door een vaste brug te kiezen maar ik heb me eens verdiept in het blokkeren en ook wat you tube filmpjes gezien bij Floyd rose update en je kunt hem dan nog wel voor diven gebruiken zoals ik zie. Mocht ik in de toekomst ooit wel de floyd volledig willen gebruiken dan is dat ook mogelijk en met een vaste brug zit je toch weer aan een andere gitaar vast.
Misschien dat ik het op mn Lag eens ga proberen met een blokje ertussen .
Moet je de veren dan wel strakker stellen zeker.?

Aikara
13 augustus 2012, 09:42
Even een klein kickje:

Dit topic leek me de meest geschikte plek voor mijn vraag. Aangezien ik alleen ervaring heb met gitaren met een Floyd Rose brug, vroeg ik me af hoe snel gitaren met een vaste brug omgestemd kunnen worden. Ik speel namelijk in een aantal verschillende stemmingen en om te voorkomen dat ik een hoop gitaren mee moet slepen naar optredens ben ik aan het overwegen om een gitaar met een vaste brug te kopen. Maar dan hangt het er een beetje van af hoe snel ik die gitaar om kan stemmen. De stemmingen waar ik in speel zijn standaard, drop D en een halve toon lager. Is het live een beetje te doen om tussen de nummers door die gitaar om te stemmen? Zelf denk ik dat dat geen probleem moet zijn. Maar gezien mijn gebrek aan ervaring met een vaste brug ben ik toch nog even benieuwd naar jullie ervaringen.

Terminus
13 augustus 2012, 09:45
Het hangt er een beetje van af, in het ideale geval zijn ze in één keer goed en kun je rustig gaan spelen. Soms protesteren de topkam of het hout en dan moet je bijstemmen. Verwacht wel dat als je bijvoorbeeld een halve toon lager stemt dat je na alle snaren één keer lager te hebben gedraaid nog een keer moet stemmen om alles goed te krijgen, dus heel snel is het niet.

peter_heijnen
13 augustus 2012, 10:13
Als je nut ok is kun je snel om stemmen. Kwestie van eerst de om te stemmen snaren doen en daarna het geheel bij stemmen waar nodig. Kan trouwens ook met een traditionele fender trem, maar dan moet deze wel strak op de body liggen ipv zwevend.

Aikara
15 augustus 2012, 18:12
Ik kom nu tot de conclusie dat (goede) superstrats met een vaste brug dun gezaaid zijn. Op de verschillende sites voor tweedehands artikelen staan eigenlijk alleen maar gitaren met een floyd rose of anderssoortige zwevende brug. Gelukkig heb ik er geen haast mee en kan ik rustig afwachten tot er een geschikt exemplaar in de verkoop komt.

Terminus
15 augustus 2012, 21:34
Ik kom nu tot de conclusie dat (goede) superstrats met een vaste brug dun gezaaid zijn. Op de verschillende sites voor tweedehands artikelen staan eigenlijk alleen maar gitaren met een floyd rose of anderssoortige zwevende brug. Gelukkig heb ik er geen haast mee en kan ik rustig afwachten tot er een geschikt exemplaar in de verkoop komt.

Er zijn er best wel wat, en anders kun je de brug blokkeren. Ibanez RG321's zijn goed te vinden, net als veel LTD's en ESP's. Schecters zie je zelfs meestal met vaste bruggen. Als je goed zoekt vind je misschien een Godin Redline, schijnen extreem goede gitaren te zijn voor het geld.

FrankC
15 augustus 2012, 23:23
Even een klein kickje:

Dit topic leek me de meest geschikte plek voor mijn vraag. Aangezien ik alleen ervaring heb met gitaren met een Floyd Rose brug, vroeg ik me af hoe snel gitaren met een vaste brug omgestemd kunnen worden. Ik speel namelijk in een aantal verschillende stemmingen en om te voorkomen dat ik een hoop gitaren mee moet slepen naar optredens ben ik aan het overwegen om een gitaar met een vaste brug te kopen. Maar dan hangt het er een beetje van af hoe snel ik die gitaar om kan stemmen. De stemmingen waar ik in speel zijn standaard, drop D en een halve toon lager. Is het live een beetje te doen om tussen de nummers door die gitaar om te stemmen? Zelf denk ik dat dat geen probleem moet zijn. Maar gezien mijn gebrek aan ervaring met een vaste brug ben ik toch nog even benieuwd naar jullie ervaringen.

Is Gibson met van die robot tuners niks voor jou? Dan ben je snel op stemming.