PDA

View Full Version : Ringkern trafo?



Thiez
28 november 2010, 18:43
Ik lees redelijk vaak dingen op internet over ringkern trafo's. Sommige mensen de zweren er echt bij andere zeggen dat je voor een gitaarversterker net zo goed een normale trafo kan gebruiken.
Wat zijn de meningen hierover? Is ringkern beter dan normale trafo? of wat verschilt het in sound?
Of is het specifiek beter voor een voeding of uitgangstrafo?

Ik weet dat ze in soldano SLO gebruikt worden maar wat zou het doen als je bijvoorbeeld een marshall clone bouwt met ringkern trafo bouwt?

crapton
28 november 2010, 19:30
In mijn Statesman EL34 en EL84 amps zitten ze ook. Zowel voeding als de uitgangstrafo.

Merk ik verschil in geluid? Uiteraard niet... Maar het zou het gewicht binnen de perken moeten houden omdat ringkerntrafo's compacter zijn, tevens minder/geen brom ivm minder magnetisch strooiveld.


Zie ook hier: Linkje (http://www.raftabtronics.com/TECHNOLOGY/ElectromagneticBasics/ToroidalTransformerBasics/tabid/112/Default.aspx)

Thiez
28 november 2010, 19:33
Ok bedankt voor je reactie alvast. De reden dat ik het vraag is dat ik via mijn huidige stageplaats korting kan krijgen op amplimo trafo's.
Ik heb nog wel eens in de planning om een marshall 2203 clone of SLO clone te gaan bouwen. En aangezien mercury magnets ook redelijk aan de prijs zijn en ik de amplimo's best mee vind vallen. Was ik benieuwd of dat ringkerns nu echt beter waren zoals veel mensen beweren.

cluseau
28 november 2010, 19:37
Is ringkern beter dan normale trafo? of wat verschilt het in sound?

Je geeft zelf al aan dat ze compacter zijn, das een voordeel. Verder is er in mijn beleving geen enkel verschil in sound. Zou het al hoorbaar zijn gaat het om geringe verschillen. Logisch is toch dat een trafo een bepaalde spanning bij een bepaalde stroom kan leveren. Zijn taak is immers de elko's vol te houden. Zolang hij daar aan voldoet :soinnocent:

G.G.
28 november 2010, 20:13
Heb ook pas een ringkernsetje overwogen. Helaas ben ik zo neurotisch dat ik ze alleen zou gebruiken als ze 100% uit het zicht zouden zitten. Vind het er niet uitzien, die donuts.

Thiez
28 november 2010, 20:34
Ok bedankt voor de tips.
Ik vind opzich ringkern trafo's ook minder mooi. Maar er zit toch een kastje om je top heen ;)
Ik ga eens informeren wat de prijzen zouden zijn met de korting eraf. Dan kan ik ze eens vergelijken met bijvoorbeeld mercury trafo's.

tommus42
29 november 2010, 06:47
Ik heb Amplimo ringkernen in m'n Vox. Klinkt goed, maar ze zijn ontworpen voor hifi toepassingen, ik kan me voorstellen dat ze daardoor een beetje netjes/onpersoonlijk klinken.

De man die ze ontworpen heeft, had voor de EL84 trafo dit schema in gedachte, ik denk dat ie nogal op een Koch schema lijkt.

http://img593.imageshack.us/img593/2606/el84eindl.jpg (http://img593.imageshack.us/i/el84eindl.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

guitarnijboer
29 november 2010, 09:18
IK herinner mij van school (lang geleden) dat er niet alleen maar voordelen aan een ringkern trafo zitten. Ik vindt ze ook niet erg geslaagd als uitgangstrafo in een buizenversterker.

G.G.
29 november 2010, 09:43
IK herinner mij van school (lang geleden) dat er niet alleen maar voordelen aan een ringkern trafo zitten. Ik vindt ze ook niet erg geslaagd als uitgangstrafo in een buizenversterker.


Weet je nog te herinneren wat de nadelen zijn? Het feit dat bij mij meespeelt, omdat ik nogal anaal ben wat uiterlijk betreft, is natuurlijk een prut argument.

Ben zelf wel echt benieuwd wat de verschillend zijn in klank (naast minder brom)

bluegate
29 november 2010, 09:54
Ik denk dat een ringkern als PT geen probleem mag zijn.
Zolang deze de juiste spanning en stroom kan leveren zal de invloed op het geluid minimaal zijn.

Als OT heb ik wel mijn bedenkingen, we zijn allemaal gewend aan de normale trafo als OT.
De ringkern heeft een andere opbouw waardoor verzadiging e.d. afwijken.
Daar zou je dus zeker een geluidsverschil kunnen horen tussen een ringkern en een normale OT.

Thiez
29 november 2010, 16:36
Als een ringkern netter/cleaner dan een normale trafo klinkt is het niks voor mij. Ik vind het juist heerlijk als een versterker een beetje smerig randje heeft.
Dat is ook wat ik soms mis aan mijn engl blackmore.

cluseau
29 november 2010, 18:23
Als een ringkern netter/cleaner dan een normale trafo klinkt is het niks voor mij. Ik vind het juist heerlijk als een versterker een beetje smerig randje heeft.

Een randje komt imo niet door de OT, dwz niet als deze aan dezelfde specs voldoet. Zou je er een te klein bemeten trafo inzetten wordt het een ander verhaal maar dat geldt net zo goed voor een conventionele OT. De negative berichten kan ik niet weerleggen maar zie ook geen onderbouwing voor die argumenten. Het blijft dus een geval van "het zou kunnen". Zolang er geen onderbouwing is denk ik dat het eventuele verschil zelf moet ervaren. Het mooiste zou zijn als je een omschakelbare situatie hebt en dan blind iemand anders laat schakelen.

Thiez
29 november 2010, 18:46
Idd, twee trafo's met dezelfde specs. Maarjah dat is weer een duur grapje en ik ben nog geen ervaren bouwen ofzo ;)
Ik had alleen nu de kans om korting te krijgen bij amplimo. En aangezien sommige mensen helemaal lyrisch zijn over ringkern trafo's wilde ik dit toch eens even navragen.

MaBerY
29 november 2010, 21:38
Ringkernen hebben een hogere koppel en kwaliteitsfactor en minder strooiveld.
Nadeel van die rinkernen voor OT's is dat je balans van de eintrap zeer nauwkeurig moet instellen omdat er anders DC magnetisatie in de kern optreed.

Een en ander is in diverse publikaties van Menno van der Veen te vinden.

Ze gaan wel tot 100 Khz in het hoog. voor gitaar niet echt nodig.
Ik deel de mening dat ze voor gitaar nogal steriel klinken.
De eerste Koch''s hadden ook ringkernen meen ik.
Van de latere series weet ik het niet.

Voor HIFI versterkers worden ze wel vaker gebruikt.
ringlern voedingstrafo's moeten vaak voor de hogere vermogens met inschakel NTC's worden uitgerust omdat anderss de stop er uitgaat.
Ik heb een grote variac waar er ook zó eentje in moest.

cluseau
29 november 2010, 21:49
Ringkernen hebben een hogere koppel en kwaliteitsfactor en minder strooiveld.
Nadeel van die rinkernen voor OT's is dat je balans van de eintrap zeer nauwkeurig moet instellen omdat er anders DC magnetisatie in de kern optreed.
Tnx, dat is ten minste een beetje een verklaring. Het verschijnsel magnetisatie is naar mijn idee ook aanwezig bij gelamelleerde trafo's.


Ze gaan wel tot 100 Khz in het hoog. voor gitaar niet echt nodig.
Daar zijn de meningen over verdeeld, met oog op de harmonischen zegt men. Zelf heb ik daar ook zo mijn twijfels over.


ringlern voedingstrafo's moeten vaak voor de hogere vermogens met inschakel NTC's worden uitgerust omdat anderss de stop er uitgaat.Dit is ook van toepassing bij gewone trafo's.

Frans.

Thiez
30 november 2010, 16:59
Ok bedankt! Dat is goede informatie.
Maar enige nadeel zit hem in de OT. Dus wat PT betreft heeft een ringkern in principe alleen maar voordelen? lichter, betere kwaliteit en minder strooiveld?