PDA

View Full Version : gitaarhals versterken of niet?



element
28 november 2010, 17:38
Ik ben een Peavey Wolfgang aan het na bouwen en ik heb gelezen dat de hals versterkt is met 2 grafiet of carbon staven erin.
Deze hals ga ik namaken met een dual-action truss rod erin zoals in de originele.
Het hout is maple en ook het fretboard is maple.

Is het verstandig om ook de staven erin te verwerken of maakt het niet veel uit?
Waar kan ik het kopen buitenom voxh.? (best prijzig)
Of zijn er alternatieven? Aluminium oid ?

Graag jullie ervaring met, of juist zonder versterking in de hals.

M!KE

gengar
28 november 2010, 21:03
bij stewmac of lmii heb ik ze wel eens gekocht. Ik heb verder niet bij leveranciers in Nedrland gekeken, maar als je bijvoorbeeld naar polyservice belt, waar ik carbon matjes e.d. kocht, kunnen die je misschien verder helpen aan een alternatieve goedkope manier om hieraan te komen. Ik zou verwachten dat je ze toch wel ergens per meter voor veeel betere prijzen kunt kopen en dan gewoon welf op maat maken. Wel goed masker dragen hierbij!

Ik zou het zeker doen, ik doe het standaard op elke hals, heeft naar mijn mening alleen voordelen.

Mattia
29 november 2010, 17:58
Zoeken op carbon staven op google moet iets opleveren in europa; ik heb tot op heden al mijn spullen uit de VS gehaald.

Ik doe in alle halzen 2 CF rods en een dual action truss. Is het strikt nodig? Nee. Maar het geeft wel een zeer stijve, consistente hals, en dat vind ik wel prettig. Ik werk zelf vooral met mahonie halzen.

barno
29 november 2010, 18:41
het zal zeker meer stabiliteit geven, gek genoeg hou ik niet zo van superstijve halzen. ik weet echt niet waarom want logisch zou zijn dat je voorkeur geeft aan betere kwaliteit.

no 1 hops
29 november 2010, 19:12
niet om de topic te kapen maar even volgende vraag.
als je te maken hebt met een hals die teveel doorbuigt.

je kan hem stijver maken met dikkere frettang frets.
maar als dit niet genoeg is zou je dan ook naderhand 2 carbon strips aan de achterkant van de hals kunnen infrezen?
en is carbon te lakken?

Mattia
29 november 2010, 19:54
niet om de topic te kapen maar even volgende vraag.
als je te maken hebt met een hals die teveel doorbuigt.

je kan hem stijver maken met dikkere frettang frets.
maar als dit niet genoeg is zou je dan ook naderhand 2 carbon strips aan de achterkant van de hals kunnen infrezen?
en is carbon te lakken?

Theoretisch wel, ja, maar het is echt makkelijker om de toets te trekken en ze 'gewoon' erin te leggen.

Barno: veel mensen zijn 'slappe' halzen gewend, en spelen ermee - in de zin van 'tremolo' effect geven met de hals. Ik vind de stijvere hals een langere sustain hebben en een consistente, strakke tone. Helder laag, helder hoog, gewoon lekker. Velen vinden bij stijver hout ronde, holle 1/4" (6mm) carbon fiber buizen prettig, verkrijgbaar bij zowat iedere vliegerwinkel. Stukken minder stijfheid, wel wat, iets meer stabiliteit, maar laat volgens hun iets meer karakter van het hout doorspelen. Ik vind dat de halzen die ik maak allemaal erg verschillen afhankelijk van houtsoort en vooral afmetingen (paar mm dikte maakt een enorm verschil in sterkte).

barno
29 november 2010, 20:28
ja, zal wel dat strakkere, meer sustain zijn wat minder mijn ding is. Ik zit meer in de vintage hoek qua sound, meer het ploink ploink gebeuren :)
en het gevoel hebben idd dat ik nog wat kan tremoloën met de hals enzo.

Mattia
29 november 2010, 20:46
ja, zal wel dat strakkere, meer sustain zijn wat minder mijn ding is. Ik zit meer in de vintage hoek qua sound, meer het ploink ploink gebeuren :)
en het gevoel hebben idd dat ik nog wat kan tremoloën met de hals enzo.

Weet je, sustain is misschien niet eens het goede woord. Minder decay is wellicht beter. 'Mijn' geluid is helemaal niet zo 'modern', en dat heeft dan vooral met de pickupselectie te maken; vintage-achtig ('59's, etc) zonder knetter hoge output. Ik bouw ook vooral hollowbodies (of chambered, iig) waarbij de toon toch al 'warmer' en meer 'akoestisch' is, waarbij het minimaliseren van akoestisch energieverlies IMO wenselijk is. En vooral ook bij akoestische gitaren, waarbij ik zoveel mogelijk energie de body in will 'dumpen'.

Ik ben ook eerlijk gezegd niet echt van de Fender-achtige instrumenten/bolt ons, dus ik zoek naar een ander soort geluid, denk ik. Ik weet eigenlijk niet eens welk soort geluid ik precies wil...

element
29 november 2010, 23:19
bedankt voor jullie reacties!

Ik heb bij conrad twee staafjes besteld.
Ze waren niet zo gek duur dus het is het proberen waard.

oja, moet je die verlijmen, zo ja met welke soort lijm / hars?

D3nnis
1 december 2010, 13:56
Heeft iemand enig idee of de carbon staven van Stewmac nog anders mbt samenstelling zijn dan bijvoorbeeld bij Conrad?

Bij stewmac kost een 3.18x9.52x457.2mm $15.40, terwijl je bij diverse (nederlandse) webwinkels staven van 8x0.8x1000mm koopt voor nog geen 4 euro; zou je deze bv. tegen elkaar kunnen lijmen (met epoxy) tot de gewenste dikte van ca. 3mm zoals bij stewmac, of is dat een dom plan?

Mattia
1 december 2010, 21:57
Heeft iemand enig idee of de carbon staven van Stewmac nog anders mbt samenstelling zijn dan bijvoorbeeld bij Conrad?

Bij stewmac kost een 3.18x9.52x457.2mm $15.40, terwijl je bij diverse (nederlandse) webwinkels staven van 8x0.8x1000mm koopt voor nog geen 4 euro; zou je deze bv. tegen elkaar kunnen lijmen (met epoxy) tot de gewenste dikte van ca. 3mm zoals bij stewmac, of is dat een dom plan?

Moet zonder meer kunnen.

hanz777
2 december 2010, 12:20
Misschien wel opletten met lijmkeuze,
weet niet of de lijm mogelijk de hars van de Carbon strips aantast.
Hoe leggen jullie die carbon strips erin eigenlijk?
Direct naast je trussrod en vastlijmen aan je halshout of iets dergelijks?

gengar
2 december 2010, 17:08
dat lijmen zou ik doen met epoxy die bestemd is voor carbon te verlijmen, ik heb een liter staan die ik bij polyservice heb gekocht. Maar anders zou ik het gewoon met andere epoxy lijmen als het niet werkt kom je daar vanzelf achter.

Thiez
5 december 2010, 15:35
Ik ben zelf nu ook bezig met een stratje te maken. Maple neckje maar wel een wat slankere hals. Tussen strat en Wizzard II wil ik in gaan zitten.
Is het dan slim om versteviging aan te brengen? Had het niet gepland maar aangezien mijn fretboard nog niet vast zit kan ik dat nog altijd wel aanbrengen.

Jullie bedoelen dit principe?
http://www.biscegliaguitars.com/files/Carbon%20Fiber%20Rods%20with%20neck%20view.jpg

Mattia
10 december 2010, 21:21
Zo doe ik het. Pas wel erg op hoe je ze laat lopen - je moet er niet doorheen carven bij vormen van de hals!

jos geers
15 december 2010, 19:35
hoi
Heb een selmer gebeouwd met daarin twee carbon staven plat hoog 10 mm dik 2 mm dik ! en 1 mtr kosten circa 8 euro per stuk en je hebt er twee nodig.
Heb in mn selmer twee sleuven gemaakt en de strips met seconden lijm erin gezet als een huis!
Heb ook een stalensnaar eastman maar de hals van de selmer is veel stugger De strips kun je kopen via de site van Graupner modelvliegtuigbouw in duitsland
succes
jos

Lowland
23 december 2010, 10:33
Ik heb inmiddels begrepen dat de carbon staven al zijn aangeschaft. Misschien een handig weetje voor de volgende keer.. Surinaams Groenhart (houtsoort) erg goedkoop en stijver dan carbon is een goed (beter) alternatief. Heeft daarnaast ook nog eens goede geluidseigenschappen (vergelijkbaar met Ebben) en zeer geschikt voor de toets.

Mattia
23 december 2010, 11:36
Ik heb inmiddels begrepen dat de carbon staven al zijn aangeschaft. Misschien een handig weetje voor de volgende keer.. Surinaams Groenhart (houtsoort) erg goedkoop en stijver dan carbon is een goed (beter) alternatief. Heeft daarnaast ook nog eens goede geluidseigenschappen (vergelijkbaar met Ebben) en zeer geschikt voor de toets.

Uh, waar haal je je gegevens vandaan dat Groenhart (ook wel Ipe genoemd) stijver is dan Carbon? De 'stiffness' figures die ik kan vinden vind ik moeilijk te vergelijken, omdat het geen egaal materiaal is, en veel afhangt van de compositie en orientatie van de fibers. Het grootste voordeel van CF is niet zozeer de uitmuntende stijfheid per eenheid gewicht, maar vooral ook het feit dat het perfecte elasticiteit veel beter benaderd dan welke houtsoort dan ook - het veert terug in de oorspronkelijke vorm, terwijl alle houtsoorten in meer of mindere mate plastisch zijn en vervormen. Dat is de reden dat ik het wel eens gebruik in flattop bracing - minder vervorming over de tijd.

Ebben vind ik trouwens een van de veel gebruikte houtsoorten met de slechtste geluideigenschappen; dof, hoge damping, weinig sustain. Macassar is al stukken beter. Ik gebruik het vooral omdat het hard en zwart is...

superfly
23 december 2010, 12:45
De strips kun je kopen via de site van Graupner modelvliegtuigbouw in duitsland


Goeie tip Jos, dank je!

Wim

niekb
23 december 2010, 13:39
Ebben vind ik trouwens een van de veel gebruikte houtsoorten met de slechtste geluideigenschappen; dof, hoge damping, weinig sustain. Macassar is al stukken beter. Ik gebruik het vooral omdat het hard en zwart is...

Mee eens. Daarnaast is het ook mooi glad af te werken.

Hoewel de staven al aangeschaft zijn zou ik het bij een volledig maple neck niet toepassen aangezien dat al stug genoeg is (persoonlijke voorkeur, ben zelf meer van mahonie)

Ik heb het bij mijn 8 snaar wel gedaan omdat daar meer kracht op komt. Deze hals is gelamineerd esdoorn en mahonie en in principe ook erg stevig.

Shave
19 januari 2011, 17:39
Hallo,

Om maar niet meteen een nieuw draadje te openen, stel ik mijn vraag maar even in deze.

Ik ben van plan binnenkort een 7string te bouwen en dacht dus platte 3mm carbon strips besteld te hebben bij Conrad. (ik had gedacht er 2 op elkaar te plakken.

Echter, vandaag is de bestelling binnen gekomen en het blijken ronde staafjes
met een diameter van 3mm te zijn.....

Dat wordt dus lastig op elkaar plakken.

Heeft het enkele zin om 2 van die staafjes in de hals(maple/purperhart/maple)
te plakken, of heeft dit met deze dikte van 3mm geen enkel nut?

Alvast bedankt

Ik ben zelf van mening dat het niet heel veel gaat toevoegen.

element
19 januari 2011, 18:35
Het is natuurlijk wel de bedoeling om je hals stugger te maken dus ik denk zelf dat het niet zo veel nut heeft met 3mm.

In mijn gitaar heb ik twee ronde 5mm carbon staafjes gedaan. Het is jammer van je aankoop maar ik zou gewoon een paar dikkere bestellen van 5mm of 6mm. Bij Conrad zijn ze niet zo duur.