PDA

View Full Version : Uitversterken van mn akoestische gitaar in knalharde rockband



Dude
28 november 2010, 17:33
ola

om een beetje tegemoed te komen aan de rustige 1e setwensen bij bruiloften is het plan wat meer akoestisch te gaan doen. Gitaartje onder het stof vandaan, lekker afgesteld en nieuwe batterij in het piezo ding.

Alleen nu dus de vraag, ik heb het ding 10 jaar geleden meegehad in de oefenruimte, en weet dat monitoring toen al een flink probleem was, kreeg veel feedback. Nou speel ik nu in een aardig stevige band, heb een eigen monitor voor mn snuffert. Geef mij eens tips om de feedback tot een minimum te beperken ?

gaat om onderstaand systeem.

http://img130.imageshack.us/img130/3407/dsc00006pi.jpg

JazzBass
28 november 2010, 17:36
Zowieso eerst ff zo'n feedback-buster in het klankgat zetten. Zo'n rubber ding dat hem afdicht, en dus feedback minimaliseert.

LaurentB
28 november 2010, 18:03
Ik heb die dubbele thread even verwijderd, was waarschijnlijk een foutje, nietwaar?

LaurentB
28 november 2010, 18:04
Oh God ja, De Eerste Set, ik ken het probleem :D Zet toch gewoon een CD op, die eerste twee uur, denk ik altijd, en dan barst om tien uur de band los.

Maar zo'n feedbackbuster doet veel, ja.

Harald
28 november 2010, 18:29
Helpt natuurlijk ook om gewoon niet al te achterlijk hard te spelen. Lijkt me sowieso op een bruiloft niet de beste optie. Bovendien, als je snoeihard gaat spelen heeft het 'unplugged' doen van de eerste set (neem aan omdat het dan nog wat rustiger is) ook niet zoveel zin lijkt me.

In principe moet je met een feedbackbuster en piezo toch een behoorljik volume kunnen halen.

Dude
28 november 2010, 18:30
Ik heb die dubbele thread even verwijderd, was waarschijnlijk een foutje, nietwaar?

foutjes kunnen gebeuren, nietwaar ?


en die feedbackbuster is een goeie tip, ga ik meteen scoren.

En bert, je kent het ja... soms zelfs de eerste 2 sets volledig dood, en dan de 3e set zit er voldoende drank in en komen ze naderhand zeuren dat je stopt, heb je verdomme 3,5 uur staan spelen is het nog niet goed haha

LaurentB
28 november 2010, 18:31
foutjes kunnen gebeuren, nietwaar ?


Ja, geen probleem! :-)

LaurentB
28 november 2010, 18:32
Helpt natuurlijk ook om gewoon niet al te achterlijk hard te spelen. Lijkt me sowieso op een bruiloft niet de beste optie. Bovendien, als je snoeihard gaat spelen heeft het 'unplugged' doen van de eerste set (neem aan omdat het dan nog wat rustiger is) ook niet zoveel zin lijkt me.

Om de een of andere reden zitten de (over)(groot)ouders van het gelukkige paar ook altijd pal voor de PA-speakers. Van de andere kant zijn die meestal toch stokdoof...

Harald
28 november 2010, 19:24
Eigenlijk zou je het in ear idee door moeten trekken. Dat iedereen gewoon een draadloze hoofdtelefoon op krijgt, ipv een PA die staat te blazen :seriousf:

LaurentB
28 november 2010, 19:26
Eigenlijk zou je het in ear idee door moeten trekken. Dat iedereen gewoon een draadloze hoofdtelefoon op krijgt, ipv een PA die staat te blazen :seriousf:

Dat is volgens mij wel eens gedaan in een discotheek.

Squier02
28 november 2010, 19:30
Eigenlijk zou je het in ear idee door moeten trekken. Dat iedereen gewoon een draadloze hoofdtelefoon op krijgt, ipv een PA die staat te blazen :seriousf:

Dag wapperende broekspijpen, hallo stiltegebied :hippie:

LaurentB
28 november 2010, 19:32
Dag wapperende broekspijpen, hallo stiltegebied :hippie:

Ja, dat mensen die hun sinds 1974 verloren gewaande achterneef ontmoeten bij zo'n bruiloft ook daadwerkelijk met hem kunnen praten.

budje
28 november 2010, 19:41
en, tip: als ik m'n feedbackbuster vergeet dan plak ik mn klankgat gewoon dicht met ducktape. maar een feedbackbuster laat minder lijmresten achter :seriousf:

Plant
28 november 2010, 21:12
Dat is volgens mij wel eens gedaan in een discotheek.

Haha :seriousf: klopt!

Tijdens "De Parade" 's zomers in de steden Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht kennen ze de "Silent Disco". Iedereen op de dansvloer krijgt een hoofdtelefoon. Als omstander zie je de DJ en de dansers dus helemaal uit hun dak gaan en wild bewegen, maar je hoort helemaal niks.

Eko
28 november 2010, 22:58
Ook ik speel met een acoustische regelmatig in de band. Die eerste sets ken ik inderdaad. We spelen zelfs regelmatig ,,fluisterconcerten,, waarbij we semiacoustisch op heel laag volume spelen. Aangezien we 3-4 stemmig zingen is dat niet altijd een nadeel.
Ik speel ,denk ik , ook heel ander repertoire ( alleen 60`s en 70`s) , maar het probleem is hetzelfde.
Ik gebruik een AER tijdens optredens bij m`n ColeClark. Naar mijn smaak geen beter combinatie mogelijk , maar daar mag iedereen anders over denken. Die AER gaat van fluisterend tot zeer HARD! Het is een Domino met 100 watt. Die komt echt boven m`n Marble uit en dan is de geluidskwaliteit nog steeds extreem goed. Als je je best gaat doen om goed te klinken i.p.v. hard kom je er wel achter dat zachtjes goed spelen moeilijker is. Die ColeClark is bijna niet aan het rondzingen te krijgen. Die gaat ook trouwens bijna nooit over de p.a. Vroeger deed ik er ook een feedbackbuster in maar na verloop van tijd bleek die teveel toon te zuigen en niet nodig te zijn.
Die zgn. fluistergigs zijn 10 tegen 1 bruiloften van 25-40 jaar getrouwd. Dat laatste is helemaal mooi. Meestal `s middags en van 14.30 uur tot ca 18.00 uur. Niet vroeg op en toch vroeg thuis ( en o ja , het verdient veel beter dan hele avond en nacht in een kroeg).

peter_heijnen
29 november 2010, 08:37
Feedbackkiller.

Sluit je gitaar aan, zet de monitor aan en start de feedbackkiller. Die gaat op zoek naar de probleemfrequenties en haalt deze er dan uit. Zit bijv op de veel te prijzige fishman aura spectrum di, maar bijv ook op de yamaha acoustic stomp, wellicht ook op andere apparaten.

En anders zelf aan de slag met een parametrische eq.

Dude
29 november 2010, 09:37
bedankt voor alle adviezen, ik kom hier al een tijdje weinig meer en was even vergeten dat alle bijzaken ook altijd uitvoerig besproken worden haha

anyway, ga eerst maar eens aan de gang met zo'n rubber dop. De gitaarzaak hier vertelde me dat het element in mn gitaar geen verkeerde is dus ik ga het eerst direct in de pa proberen en eens kijken wat de resultaten zijn.


thanks, mag wmb slotje op laurens

LaurentB
29 november 2010, 12:53
Een slot doen we alleen als er alleen nog maar onzinnige reacties komen of er iets uit de hand loopt.