PDA

View Full Version : Amp swap footswitch



bartjo
28 november 2010, 17:25
beste gitaristen :)

Ik en een maat van me willen graag bij repetities snel van versterker ruilen. We gebruiken echter allebei een wireless en effecten, en de beste oplossing leek ons een soort A/B pedaal met deze situatie:
1:
A in -> A uit
B in -> B uit
2:
A in -> B uit
B in -> A uit

Waarbij A in de 1e gitaar is, en B in de 2e gitaar, en de A uit de 1e amp is en B uit de 2e amp.

Weten jullie een goeie en liefst de goedkoopste oplossing. Ik zal al te puzzelen met 2 ABY boxen maar ik kwam er niet uit :D

Maleco
29 november 2010, 11:25
Dus je wilt tussen 2 amp's switchen met 2 gitaristen?
Of elke gitarist heeft 2 amp's?

Bij 2 gitaren, 2 amp's heb je genoeg aan 1 switch, immers als de een switcht moet de ander ook..

HaroldA
29 november 2010, 12:02
Dan ga je wel de ground van 2 versterkers aan elkaar knopen wat ook weer voor problemen zou kunnen zorgen (groundloops).

Met een 2PDT schakelaar kun je al gitaren en versterkers omgooien:

1A|2A
1B|2B
1C|2C

* Gitaar 1 aan 1A en 2C
* Gitaar 2 aan 2A en 1C
* Versterkers aan 1B en 2B

Als je ook de ground mee wil schakelen heb je volgens mij een 4PDT nodig.

bartjo
29 november 2010, 17:23
:o Ok. Ik zal me eens goed verdiepen in die xPDT switches. De versterkers zullen in de zelfde groep en ook in dezelfde stekkerdoos zitten, dus dat zal de groundloops (denk ik?) wel verminderen.

Maar t probleem is dat ik ze beide tegelijk dus moet omwisselen. (2 gitaristen, 2 amps)

HaroldA
29 november 2010, 17:32
:o Ok. Ik zal me eens goed verdiepen in die xPDT switches. De versterkers zullen in de zelfde groep en ook in dezelfde stekkerdoos zitten, dus dat zal de groundloops (denk ik?) wel verminderen.

Zowel via randaarde als je signaalkabel een rondje maken van aarde zal niet bevorderlijk zijn. Isoleren of 1 versterker niet aarden, maar dat kan weer dodelijk zijn. Ach, wie weet heb je er wel helemaal geen last van!

In xPDT schakelaars zijn of A met B verbonden of B met C.


Maar t probleem is dat ik ze beide tegelijk dus moet omwisselen. (2 gitaristen, 2 amps)

Als je ze beiden verwisselt dan ben je weer terug bij af ;)


Standaard zit gitaar 1 (1A) aan versterker A (1B) en gitaar 2 (2A) aan versterker B (2B).

Gooi je de schakelaar om dan zit gitaar 1 (2C) aan versterker B (2B) en gitaar 2 (1C) aan versterker A (1B).

bartjo
29 november 2010, 17:56
:O dat is eigenlijk best wel makkelijk. de x geeft in xPDT neem ik aan het aantal schakelpoles aan? Ik denk dat ik voor de 4PDT ga en de grounds gewoon meeschakel, kwaad kan het nooit :)

Erg bedankt voor de hulp :hippie:

HaroldA
29 november 2010, 18:03
:O dat is eigenlijk best wel makkelijk. de x geeft in xPDT neem ik aan het aantal schakelpoles aan? Ik denk dat ik voor de 4PDT ga en de grounds gewoon meeschakel, kwaad kan het nooit :)

Zorg je dan ook voor geïsoleerde jacks? (op 1 na; om de behuizing te gronden) De bedrading is dan 2x wat ik hierboven beschreven heb.

xPxT: x pole, x throw = x polen(=schakelaars) met x standen.

Zo heb je bijvoorbeeld ook 4P3T draaischakelaars: 4 polen, 3 standen. True bypass + een LED wordt vaak met 3PDT geschakeld maar kan met een truukje ook met een DPDT (of 2PDT, of 2P2T, is allemaal hetzelfde)