PDA

View Full Version : Extra 1x12 cab,vol vermogen?! Wie helpt?



jutter
28 november 2010, 12:43
Gisteren wat versterkers uitgeprobeert bij de gitaarboer. Ik speel al jaren op een Koch TwinTone die mij supergoed bevalt maar ik wil een wat breder en minder dozig geluid. De verkoper gaf mij de tip om een 1x12 Koch cabinetje erbij te kopen. De TwinTone moet ik op 4 ohm zetten, de 1x12 cab aansluiten en zo zou ik "vol vermogen" hebben. Later thuis gekomen vroeg ik mij af wat dat eigenlijk betekend....?

En klopt het dat als ik er een 1x12 aanhang dat het geluid minder dozig is?

En heb ik een betere spreiding van mijn geluid en ben ik beter in de band/podium te horen?

Op zich lijkt mij zo'n 1x12 cab erbij wel ideaal;het is minder belastend voor mijn zwakke rug i.p.v. een 2x12 cab te moeten sjouwen.

Graag advies!

Mitch
28 november 2010, 13:13
Vol vermogen is een beetje wazig gebruikt in dit geval. Misschien dat -ie bedoelt dat je dan op 4ohm draait in plaats van op 8 ohm, maar da's dan een beetje een klok en klepel verhaal.
Wat me opvalt aan je verhaal: je vindt de klank nu een beetje te dozig. Juist bij een open back combo zou je daar niet teveel last van moeten hebben. Een aanvullende 1x12 zou 'm dan met een extra open back wat breder moeten maken of met een closed back 1x12 wat steviger/voller. Persoonlijk zou ik voor de laatste optie kiezen, maar ik vraag me af of je niet gewoon bedoelt dat de huidige speaker je niet helemaal bevalt.

big dooley
28 november 2010, 13:22
vol vermogen... ik denk zomaar dat er iemand weer transistors met buizen verwart... inderdaad zal er bij transistors meer vermogen worden afgenomen van de versterker, maar bij buizen werkt dit niet zo, omdat je de speaker matched met de uitgangstrafo (iets wat een transistorbak niet heeft)

hoe hoger de impedantie van een uitgang, des te meer secundaire wikkelingen er gebruikt worden van de OT en andersom, op die manier blijft het afgegeven vermogen bij een buizenversterker altijd gelijk... het wordt een ander verhaal, als je een 4ohm cab in een 16ohm uitgang plugt, maar de eindbuizen gaan dan boven hun macht werken, wat resulteerd in arcen, kortsluiting, en das iets wat de OT niet zo lekker vind... in het gunstigste geval blaas je de HT-zekering op, maar het gebeurt ook, dat die ingreep net te laat plaats vind en dan kan je de trafo weggooien

plug helemaal geen speaker in en de trafo krijgt vermogen wat ie niet door kan geven en dus om gaat zetten in warmte... net zolang, totdat ie als een klontje samensmelt

jutter
28 november 2010, 13:30
Vol vermogen is een beetje wazig gebruikt in dit geval. Misschien dat -ie bedoelt dat je dan op 4ohm draait in plaats van op 8 ohm, maar da's dan een beetje een klok en klepel verhaal.
Wat me opvalt aan je verhaal: je vindt de klank nu een beetje te dozig. Juist bij een open back combo zou je daar niet teveel last van moeten hebben. Een aanvullende 1x12 zou 'm dan met een extra open back wat breder moeten maken of met een closed back 1x12 wat steviger/voller. Persoonlijk zou ik voor de laatste optie kiezen, maar ik vraag me af of je niet gewoon bedoelt dat de huidige speaker je niet helemaal bevalt.

Hoi Mitch, ik zal het proberen beter uit te leggen;
"Dozig": ik heb jaren, voordat ik mijn Koch had, op combo's gespeeld met een 2x12 speakers erin. Dit gaf mij het geluid dat ik breder en mooier vond klinken. Het geluid van mijn huidige 1x12 amp vind ik wat minder opener, moeilijk uit te leggen maar misschien begrijp je wat ik bedoel. Later heb ik een Kool&Elfrink 2x12 onder mijn Koch gehad maar vond het niet een goede match. Ook het gesjouw (rugklachten) met deze 2x12 cab heeft mij besloten om de cab te verkopen. Toch zoek ik weer die bredere en opener sound. De losse Koch 1x12 cab heeft een closed back. Krijg ik hiermee de sound die ik zoek?
Ik hoop dat het zo duidelijker is....

Mitch
28 november 2010, 13:50
Moeilijk hoor. Ik ken die Twintone combo's wel en vind ze wat puntig, maar niet per se dozig. Wel is het zo dat ze altijd wat 'kleiner' klinken dan 2x12s. Dat verandert wel wat als je met een extra closed back 1x12 gaat werken, maar dat klinkt toch weer anders dan een 2x12 combo (open back) of een 2x12 closed back cab. K&E is prima, maar ik kan me voorstellen dat het een beetje te puntig wordt met een Twintone.
Als je graag een 2x12 wil maar niet te zwaar dan zou ik je van harte de Vernet 212MK willen aanraden, die heeft een brede sound en is niet zwaar.

jutter
28 november 2010, 13:55
Je hebt het prima verwoord! Dank je voor je advies!