PDA

View Full Version : Extra 1x12 cab,vol vermogen?! Wie helpt?



jutter
28 november 2010, 12:43
Gisteren wat versterkers uitgeprobeert bij de gitaarboer. Ik speel al jaren op een Koch TwinTone die mij supergoed bevalt maar ik wil een wat breder en minder dozig geluid. De verkoper gaf mij de tip om een 1x12 Koch cabinetje erbij te kopen. De TwinTone moet ik op 4 ohm zetten, de 1x12 cab aansluiten en zo zou ik "vol vermogen" hebben. Later thuis gekomen vroeg ik mij af wat dat eigenlijk betekend....?

En klopt het dat als ik er een 1x12 aanhang dat het geluid minder dozig is?

En heb ik een betere spreiding van mijn geluid en ben ik beter in de band/podium te horen?

Op zich lijkt mij zo'n 1x12 cab erbij wel ideaal;het is minder belastend voor mijn zwakke rug i.p.v. een 2x12 cab te moeten sjouwen.

Graag advies!

Mitch
28 november 2010, 13:13
Vol vermogen is een beetje wazig gebruikt in dit geval. Misschien dat -ie bedoelt dat je dan op 4ohm draait in plaats van op 8 ohm, maar da's dan een beetje een klok en klepel verhaal.
Wat me opvalt aan je verhaal: je vindt de klank nu een beetje te dozig. Juist bij een open back combo zou je daar niet teveel last van moeten hebben. Een aanvullende 1x12 zou 'm dan met een extra open back wat breder moeten maken of met een closed back 1x12 wat steviger/voller. Persoonlijk zou ik voor de laatste optie kiezen, maar ik vraag me af of je niet gewoon bedoelt dat de huidige speaker je niet helemaal bevalt.

big dooley
28 november 2010, 13:22
vol vermogen... ik denk zomaar dat er iemand weer transistors met buizen verwart... inderdaad zal er bij transistors meer vermogen worden afgenomen van de versterker, maar bij buizen werkt dit niet zo, omdat je de speaker matched met de uitgangstrafo (iets wat een transistorbak niet heeft)