PDA

View Full Version : Gibson LP Classic



UncomfortableDotOrg
10 mei 2003, 21:19
Misschien een heel domme vraag maar welke kleur zijn die inlays van een lp classic nou eigenlijk? bij elk model zien ze er anders uit, maar het gaat me dus om de vintage sunburst...

Ojah... als ik zo eens enkele gitaren bekijk, dan ziet een rosewood toets er altijd anders van kleur uit... Vooral die hele lichte kleur vind ik zo lelijk, kleurt dat nog bij na verloop van tijd?

Ic3gl0vE
10 mei 2003, 22:10
heel licht rosewood is minder goed dan donker rosewood. hoe donkerder het hout is, hoe harder (minder groefjes erin).
de kleur van de inlays is paarlemoer of abalone en dat spul ziet er nooit helemaal hetzelfde uit omdat het geen verf is

fred dons
11 mei 2003, 18:42
de classic heeft net als alle andere les pauls (behalve de customs) plastic inleg, het is pearloid wat geen echt parelmoer is, de classic heeft dan nog iets bijzonders, de inleg is hier groen (wat veel les paul liefhebbers spuuglelijk vinden)
de toets kan nog wat donkerder worden door veel gebruik (vingervet) maar een beetje lemonoil doet ook al wonderen

Ic3gl0vE
11 mei 2003, 22:53
citroenolie??? bijt dat niet in het hout???

fred dons
12 mei 2003, 08:02
nee citroenolie zit in de meeste producten om je rosewood toetsen te onderhouden en bijt niet. Het verwijdert wel het vuil van je toets.
Het is geen permanente oplossing om een droge toets donkerder te maken, daarvoor kun je beter eerst een was voor donkere houtsoorten op je toets wrijven.

UncomfortableDotOrg
12 mei 2003, 10:28
Okay... ik snap het

tanx

john.3001
12 mei 2003, 12:22
Op 2003-05-11 18:42, schreef fred dons:
de classic heeft net als alle andere les pauls (behalve de customs) plastic inleg, het is pearloid wat geen echt parelmoer is, de classic heeft dan nog iets bijzonders, de inleg is hier groen (wat veel les paul liefhebbers spuuglelijk vinden)
de toets kan nog wat donkerder worden door veel gebruik (vingervet) maar een beetje lemonoil doet ook al wonderen


Uhm, naar mijn weten is pearloid een synthetisch gekweekte parelsoort???
Dus geen plastic, dacht ik...

fred dons
12 mei 2003, 12:58
syntetisch gekweekt parelmoer bestaat niet,
er bestaand wel gecultiveerde parels maar daar bij worden echte oesters gebruikt die door middel van een vreemd voorwerp ingebracht in de schelp, een parel produceren.
Wat je misschien bedoelt is Abalam wat ook op de PRS gebruikt wordt waarbij kleine stukjes abalone verlijmd worden op een kunstof plaat zodat er een groter stuk abalone of parelmoer ontstaat.
Gibson gebruikt toch echt plastic (behalve op de custom waar wel parelmoer wordt gebruikt)

skabouter
12 mei 2003, 13:03
hmmm, gebruikt epi ook plastic ?
ik heb een prachtige sheraton II, met parelmoer/abalone inlay. heel mooi.

maar is dat dan plastic ?

fred dons
12 mei 2003, 13:11
de sheraton heeft toevallig echte abalone inleg op een pearloid achtergrond (de witte blokjes zijn pearloid, de groene strepen overdwars zijn abalone)
het logo en de tree of life op de kop is echt parelmoer alleen is het niet ingelegd maar er op gelegd en daarna met een dikke lak
laag bedekt zodat je het niet voeld
er zijn verschillende epis met echt parelmoer hoewel de meeste pearloid hebben

skabouter
12 mei 2003, 13:17
ahhh, das wel fijn om te horen.

tjeetje, mijn epi parelmoer, pearloid EN abalone

en de gibsons moeten het maar met plastic doen. rare wereld, hoor :grin:

woutB
12 mei 2003, 21:17
Plastic?...Schandalig voor een gitaar van 3000 euro