PDA

View Full Version : Dual Channel amp? Advies gevraagd



Mr. Dynamite
27 november 2010, 19:55
Hallo gitaar addicten!

Toch maar even een topic aangemaakt, misschien dat jullie mij verder kunnen helpen. :ok:

Het zit zo, op het moment heb ik een Marshall TSL 60 met 1936v speakerkast.
Erg leuk setje, maar hij doet toch eigenlijk niet precies wat ik wil.
De laatste tijd speel ik eigenlijk alleen nog maar op het clean channel en dan met een soort TS clone ervoor.
Dat wil heel redelijk maar nog niet zoals ik het wil

Nou denk ik dus dat ik gewoon opzoek ben naar een dual channel amp. Ik heb simpelweg alleen maar een clean en overdrive nodig.
Ik denk toch dat je met een pedaaltje niet kunt bereiken wat je kunt met een complete pre amp met buizen etc.
Dit merk ik ook bij de Vintage Modern van mijn maat, je hebt toch meer interactie ofzo met een amp. :dontgeti:


Mijn voorkeur gaat sterk uit naar die lekkere rauwe britse crunch die een Marshall op 10 levert :cooler:
Dan moet je een beetje denken aan bands als: Airbourne, AcDc, Guns 'n Roses. Bijvoorbeeld:
Airboune (geluid harder zetten!) (http://www.youtube.com/watch?v=13z_9WBpE4A&feature=channel)

Dit is echt waar ik de amp op uitzoek.
Ik speel 8 van de 10 keer nummers waar ik zo'n sound voor gebruik. Lekker veel ballen, veel mids en niet te veel gain.


Maar dan spelen we met de band ook nog wat cleane nummers. Of nummers waarbij je echt ineens schakelt naar overdrive.
Wat ik dus wil is een schakelbaar clean channel.
Wel is het clean channel een bijkomstigheid. H
et hoeft geen fender clean te zijn, mag ook wel iets een randje aan zitten maar moet wel clean zijn zonder al te veel aan de volume knop te draaien.


Dan ga je rondkijken, blijkt dat er maar bar weinig amps zijn met deze specs :dontgeti: Wat mij zelf wel interessant leek:

Ceriatone 2550 ( Silver Jubilee )
Eigenlijk was ik er al over uit, dit moest hem worden.
Past mooi in mijn budget (zo'n 1000 euro) Marshall overdrive, en een clean channel. Perfect toch?
Wat blijkt nou, als je een lekkere sound hebt ingedraaid op het od kanaal gaat de clean heel hard :( Misschien op te lossen met een mod?
Deze amp wekt nog steeds de meeste interesse bij mij.

Engl Classic 50
Ik zag net Dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=ewRRGpbwsNI) en hier komt hij toch redelijk overtuigend over. Maar twijfel erg, de Engl's die ik tot nu toe gehoord heb lagen mij allemaal niet qua sound.

Orange Rockerverb 50
Deze een tijdje geleden getest. Ik was helemaal overtuigd en dit moest hem worden.
Alleen is mijn smaak iets veranderd en vind ik een iets meer bijtende sound wel lekker.
We hadden hem toen naast een Vintage Modern staan en die was iets meer bijtend (het od kanaal van de VM vind ik erg lekker trouwens)
Maar de Orange moet ik nog maar eens aan de tand voelen.

Even nog ter informatie:
Het moet een head zijn, liefst zon 50 watt, 100+ watt vind ik wat veel.
Ik houd erg van poweramp overdrive en dit is nog redelijk te realiseren bij een 50 watter. FX loop is een plus maar niet noodzakelijk. Budget is 1000 euro.

Wat ik al getest heb maar het niet was:

Engl Ritchie Blackmore, Thunder, Screamer
Hiwatt Hi Gain 50
H&K Dual Statesman
Marshall DSL, JVM, MA, Kerry King
Marshall 2205 ( maar die wil ik nog eens keer testen)

Alvast bedankt :ok:

robert-gitarist
27 november 2010, 20:02
H.Huisjes heeft een JCM800 2205 te koop.

Fireburst
27 november 2010, 20:19
2 aussie broertjes die strakke rock 'n roll spelen, de opvolging is verzekerd ? :)
Merci voor de link, ik kende de band nog niet. AC/DC à la 2010, me like...:mmmm:

Wat ik hoor moet écht wel uit die TSL te halen zijn, ze spelen zelf ook op Marshall ten andere. Is het geen kwestie van tweaken, of een andere speakerkast ? Misschien zelfs vooral dat laatste.
Als Orange fan kan ik zeggen : neem een Rocker30 (of de Rockerverb) en je hebt je britse crunch (en quasi het Airbourne geluid), maar een Marshall klinkt toch net iets anders.
Als je toch zou gaan testen, neem dan de Mesa Stiletto ook mee in je vergelijk.

Ijselrobo 07
27 november 2010, 21:34
Nou denk ik dus dat ik gewoon opzoek ben naar een dual channel amp. Ik heb simpelweg alleen maar een clean en overdrive nodig.
Ik denk toch dat je met een pedaaltje niet kunt bereiken wat je kunt met een complete pre amp met buizen etc.

Even mijn correctie..
Probeer eens een van de Blackstar OD pedalen (http://www.blackstaramps.co.uk/products/ht/index.html).
Hier zitten buizen in, en als je slim bent, dan test je eens de HT-Dual, die gebruik ik voor mijn clean tones met een randje, en de overdrive ervan gebruik ik best vaak -omdat het een goede od is-... en dan gebruik je de clean van je marshall voor het échte cleane werk.

én zo'n pedaaltje bespaart je eigenlijk meer geld dan dat je bijvoorbeeld een nieuwe top en/of box gaat kopen.

Grtz.
Ijselrobo 07

JimmY41
27 november 2010, 22:43
Blackstar Combo ? Heb deze week HT-20 aangeschaft en ben opzoek naar hetzelfde geluid als jou, Airbourne, GnR etc

Thiez
27 november 2010, 22:47
Je kunt misschien eens kijken naar vintage modern van marshall. Wat ik begrepen heb heeft die alles van clean tot plexi tot JCM800 "achtige" sounds. Of een JMP.
De engl classic denk ik niet dat je zoekt. Heerlijke blues sounds maar niet dat smerige rocksoundje.
Staat trouwens ook een silver jub te koop op marktplaats.

Is het voor thuis of voor een band?

HaroldA
28 november 2010, 01:28
H.Huisjes heeft een JCM800 2205 te koop.

+1. Hele goede versterker als je een 2 kanaals amp zoek met de echte Marshall crunch.


Je kunt misschien eens kijken naar vintage modern van marshall. Wat ik begrepen heb heeft die alles van clean tot plexi tot JCM800 "achtige" sounds. Of een JMP.

Nou, de Vintage Modern haalt het toch niet bij een echte JCM800 of JMP. Het zijn leuke versterkers, maar geen lekkere in-your-face crunchy sound wat de JCM800's en JMP's wel hebben.

Hell's Engl
28 november 2010, 06:47
Budget is 1000 euro.

.... Of sparen tot je 't drie-voudige hebt... http://www.youtube.com/watch?v=f95ce3mI7Kk

Joost

muziekschuur
28 november 2010, 09:34
Ik zie hele leuke tweede hands JCM800 tops voorbij komen. Voor rond de 600 euro.
En dan 400 euro over voor onderhoud?
(en als er geld over is of een gepadde hoes of een flightcase voor je top?)

Meneer I.
28 november 2010, 10:09
Probeer tijdens je zoektocht ook eens een Blackstar HT Club 40. Heerlijke clean sounds en alles van lichte crunch tot overdrive tot zware overdrive en richting metal. Beide kanalen hebben eigen volume en er zit een mastervolume op fx-loop en een reverb.

Mr. Dynamite
28 november 2010, 11:12
H.Huisjes heeft een JCM800 2205 te koop.

@Robert-Gitarist:
Ja inderdaad, die jeukt heel erg :soinnocent: Maar hoorde ik van Henri zelf dat je met humbuckers toch niet echt clean hebt, tenzij je echt flink aan de pot gaat draaien. Proberen dus.

@Fireburst:
Ja ben er helemaal weg van, inderdaad beetje acdc maar dan met een aar slokken redbull op :seriousf:
Het moet toch echt een andere amp worden, tweaken en speakerkast lukt niet. Ik zoek echt wat anders. De rocker leek mij ook interessant, heeft die ook een clean? Verder wil ik sowieso de Rockerverb nog eens testen ;)

@Ijselrobo 07:
Ik heb ook nog een beetje in mijn hoofd zitten om gewoon met een clean amp als basis te werken en dan pedalen ervoor. Maar ik ben nog niet overtuigd. Gisteren nog een Bassman met een OCD geprobeerd, maar toch net niet.

@Thiez:
De Vintage Modern vind ik een errug lekkere amp. Dit is ook wel een beetje wat ik zoek. Alleen mist hij soms wat punch ofzo, moeilijk te zeggen.
Het is overigens voor in de band. ;)

Blackstar had ik nog niet aan gedacht, zeker even meenemen in de test na al die positieve ervaringen :ok:
Mesa Stiletto heb ik al eens vlug aan de tand gevoelt, kon er toen niet helemaal mijn sound uit halen. Maar ik denk dat ik deze nog eens moet doen en er iets meer tijd voor nemen :)


To test lijstje voor nu:
- Orange Rocker(verb)
- Blackstar HT serie
- Mesa Stiletto
- Marshall 2205

Mukkez
28 november 2010, 12:40
2 aussie broertjes die strakke rock 'n roll spelen, de opvolging is verzekerd ? :)
Merci voor de link, ik kende de band nog niet. AC/DC à la 2010, me like...:mmmm:

...

Nog wat te doen morgenavond ? Zie sig. ^^

Ik zie dat je de Mesa Boogie Stiletto ook als kandidaat beschouwd. (buiten het feit dat ie veel duurder is) Heeft die Mesa echt zo'n ouwe Marshall crunch ?
Huisjes prijst die versterker ook heel vaak om die reden. Zal dan wel een kern van waarheid inzitten.

heavy-metal-thunder
28 november 2010, 12:43
Soldano? of die nieuwe Jett city (maar die ken ik enkel van youtube).
die nieuwe 30W orange?

Mr. Dynamite
28 november 2010, 12:47
Ik zie dat je de Mesa Boogie Stiletto ook als kandidaat beschouwd. (buiten het feit dat ie veel duurder is) Heeft die Mesa echt zo'n ouwe Marshall crunch ?
Huisjes prijst die versterker ook heel vaak om die reden. Zal dan wel een kern van waarheid inzitten.

Ik kan het haast niet geloven, en de vorige keer dat ik hem teste kreeg ik het er ook niet uit. Maar toen even vlug getest dus ik wil het nog wel eens proberen.
Laatst stond er een voor 999 op marktplaats dus het is te doen ;) Dat is wel de bovenkant van mijn budget maar als hij echt lekker is dan moet het maar :soinnocent:

robert-gitarist
28 november 2010, 13:30
De 2205 die Huisjes te koop heeft is inderdaad clean met humbuckers een lastige maar wie weet is dit wel optelossen dmv. een preamp buisje te vervangen ;) Ik vind het echt een heerlijke amp. Je blijft clean icm. een humbucker een klein randje drive horen maar ik vind het zelf niet heel erg storend. k weet niet hoe dat blijft op hoog volume.

Een Mesa Stiletto is ook een hele fijne versterker. Heel veelzijdig en met het juiste pedaaltje er voor haal je er toch wel een behoorlijke sound uit a la Metallica etc. Als je uit deze versterker niet het gewenste geluid kan halen, ligt het probleem echt bij jezelf ;) :crazyhappy:
Enigste wat ik minder vind aan de amp is dat hij de chunch heeft zoals een Marshall, ook welde ballen maar dat karakter mis je wel een beetje, dat is toch niets ietjes anders (duh, uiteraad :D) maar het is wel een typisch Britse amp maar dan van Amerikaanse makkelij.

Fireburst
28 november 2010, 13:50
Nog wat te doen morgenavond ? Zie sig. ^^


Eigenlijk wel, ik ga morgenavond naar Kings of Leon in het Sportpaleis.
Maar evengoed bedankt, ik ga vlug eens kijken of / wanneer ze in België spelen.

@TS : de Rocker heeft wel een clean, maar evengoed met Humbuckers is er al vlug een randje aan. Ik hou daar wel van, maar het moet je smaak zijn.
Het pure is wel : geen EQ op clean kanaal ! Zoals je gitaar is, zal ze klinken en al dan niet door de mand vallen... :sssh:

Toch denk ik dat je de Mesa moet hebben, die zal toch iets veelzijdiger zijn.

Thiez
28 november 2010, 15:11
Wat was er ook al weer mis met de engl blackmore? Heb het welleens gevraagd aan je maar weet niet meer wat het was.
Met de blackmore kun je op kanaal 3 (low gain lead) een prima airbourne crunch eruit halen. Weet niet op wat voor speakerkast je de blackmore geprobeerd heb maar ik kan zeker een greenback kast aanraden eronder. Ik had eerst ook V30 maar dat maakte hem ontzettend strak en metal. Terwijl greenbacks hem meer laten schuren.
Ik miste nog iets maar heb nu vandaag bij de repetitie een Boss GE7 equalizer voor mijn amp gezet (dus niet in effectsloop) en het midden gebied wat gefinetuned en dat klinkt echt heerlijk.
De komende tijd blijft de blackmore bij mij nog wel een tijdje.

Henri H
28 november 2010, 15:15
De 2205 die Huisjes te koop heeft is inderdaad clean met humbuckers een lastige maar wie weet is dit wel optelossen dmv. een preamp buisje te vervangen ;) Ik vind het echt een heerlijke amp. Je blijft clean icm. een humbucker een klein randje drive horen maar ik vind het zelf niet heel erg storend. k weet niet hoe dat blijft op hoog volume.

Een Mesa Stiletto is ook een hele fijne versterker. Heel veelzijdig en met het juiste pedaaltje er voor haal je er toch wel een behoorlijke sound uit a la Metallica etc. Als je uit deze versterker niet het gewenste geluid kan halen, ligt het probleem echt bij jezelf ;) :crazyhappy:
Enigste wat ik minder vind aan de amp is dat hij de chunch heeft zoals een Marshall, ook welde ballen maar dat karakter mis je wel een beetje, dat is toch niets ietjes anders (duh, uiteraad :D) maar het is wel een typisch Britse amp maar dan van Amerikaanse makkelij.Het schijnt dat het clean channel v.d. 2205 met een 12au7(?) buisje beter gaat klinken, ik heb het nog niet getest.
Eerlijk gezegd lijkt me de overdrive v.d. 2205 ook minder geschikt voor wat jij zoekt. Vergis je niet, hij heeft (te)veel gain.
Ik heb dat heel lang erg lekker gevonden, en als je'm boost met een tubescreamer wordt ie lekker strak, maar ik hou toch meer van een versterker met een wat opener sound, zoals b.v. de 2204.

De Mesa Stiletto kan het AC/DC en Airborne truukje met gemak, en dan heb je ook nog een subliem clean channel.
Wat Robert zegt klopt trouwens wel: De Stiletto heeft z'n eigen karakter, je blijft een "clean soundje" door z'n overdrive heen horen.

Buzzel
28 november 2010, 17:20
Ik heb ook nog een beetje in mijn hoofd zitten om gewoon met een clean amp als basis te werken en dan pedalen ervoor. Maar ik ben nog niet overtuigd. Gisteren nog een Bassman met een OCD geprobeerd, maar toch net niet.



Niet vergeten dat die bassman kwa buizen en inhoud helemaal toast is he ;)

gaan we lekker volgen.

Mr. Dynamite
28 november 2010, 18:52
@Robert-gitarist:
Ik had nog na gevraagd bij iemand die een 2210 heeft. Hij heeft de amp inderdaad een stuk cleaner gekregen door het 12AX7 buisje te vervangen voor een 12AT7.

De Stiletto vond ik toen al een heel erg lekkere amp, mooie cleans ook en en heerlijke metallica scheur. Maar voor die oldschool rock tone vond ik hem wat minder, hij kon het wel maar net niet zeg maar. Hij miste inderdaad toch een beetje dat karakter. :(

@Thiez:
Ja je hebt me die ENGL al eens vaker aangeraden ja ;)
Heb hem nu iets van 3 keer aan de tand gevoelt maar ook de 3e keer dacht ik, nee net niet.
Ik was wel erg verrast van wat hij kon maar ik weet dat dat gewoon niet mijn amp is. Denk het zelfde verhaal als hierboven.

@H.Huisjes:
Wat je hier zegt kan ik mijzelf ook wel in vinden. Ik heb de 2205 wel eens getest en toen was ik verbaasd van de hoeveelheid gain die je beschikbaar hebt. Tot toen dacht ik altijd, jcm800 is beetje lo-mid gain maar deze heeft heel wat op de tap :) Ook die kerel waar ik het hierboven over heb zegt dit.
Hij beschikt over een 2210 en een Ceriatone 2555. Ik ga waarschijnlijk daar eens testen om het nog eens te horen. :ok:

@Buzzel:
Ja klopt wel, maar je krijgt wel een idee van wat het is. ;)

robert-gitarist
28 november 2010, 18:58
Mja te veel gain maakt niet uit, kwestie van minder gain in draaien ;) Daarbij denk ik dat Dynamite dat wel gewent is mijn zijn TSL, die heeft minstens zoveel gain als de 2205 ;) Ik heb het zelf ook met mijn DSL, je draaid er makkelijk te veel gain in. Mooiste is gain op 10-11 uur. Vind ik dan. Voor meer gain gewoon een TS intrappen en gaan!:punk:

Stiletto is zeker wel geschikt voor wat ouder werk (low gain), kwestie van de versterker beter leren kennen ;) Ik heb Henri vaak genoeg mooie dingen horen spelen met weinig gain en dat klonk erg overtuigend. Ik blijf het een fantastische amp vinden alleen zou ik er zelf niet voor kiezen (denk ik) omdat ik typisch van het Marshall karakter hou, en dat heeft de Stiletto natuurlijk niet maar hij heeft wel de Marshall scheur en meer.

robert-gitarist
28 november 2010, 19:01
dubbel.............

Thiez
28 november 2010, 19:03
Anders moet je eens een pedaaltje proberen voor je TSL. Een EQ of misschien een boost pedaaltje.
De meeste 80´s sounds die je hoord zijn JCM800 maar dan wel met een boost of EQ ervoor.
Ik weet precies wat je bedoeld qua sound hoor. Ben er ook lang naar op zoek geweest. Maar vind het ook wel gaaf om beetje mijn eigen soundje te creeren ipv een sound te pakken die je op elk jaren 80 album wel ergens terug vind.

Ik heb nu voor mijn blackmore ook een EQ en dan kun je echt dingen heel fijn instellen. Wanneer jij voor je amp de bass weghaalt en dan de eq van je amp wat meer bass toevoegd word je sound wel strakker. en zo kun je met een eq toch wel aardig je sound shapen.

Je zit beetje met zelfde probleem als andere gitarist van mij band. die heeft TSL100 en die vind hem wel lekker klinken maar hij mist toch net iets.

Mr. Dynamite
28 november 2010, 19:04
Klopt wel, de TSL heeft wel zo veel gain op het lead kanaal dat is niet meer leuk :seriousf:
Maar die Stiletto lijkt me nog steeds echt wel een kick ass amp :crazyhappy:
Gewoon nog maar eens testen dus ;)

EDIT: Nu speel ik dus alleen nog maar met het clean kanaal van de TSL.
Daar speel ik meestal over met een soort TS808/Blues Pro clone.
Ook heb ik nog een Crunch box maar die vind ik in band verband niet zo lekker.
Heb ook wel een MXR EQ maar ook hiermee word het gewoon niet precies als ik wil.

Altijd als ik iets van Airbourne hoor denk ik, yeah dat is een lekkere sound.
Gewoon simpel een oldschool Marshall die flink open staat.
Dit krijg ik niet uit de TSL, die is net te modern en iets te dichtgesmeerd.
Een maat van me heeft dus een Vintage Modern, als deze lekker open staat kun je hier ook echt een lekkere sound uit halen.
Maar dan heb je weer geen clean channel..

toneblo
28 november 2010, 19:07
single channel fender en je ben der.

Thiez
28 november 2010, 19:08
De stilleto vond ik wel lekker klinken opzich maar het heeft echt die mesa sound in zich die ik net fijn vind. Clean vind ik erg mooi maar de gain van een mesa doet me vrij weinig. Hoewel hij voor leads wel weer lekker is maar voor riffing is het niet mijn ding. Kan het ook niet goed uitleggen wat het is. Gewoon te clean ofzo. Hij heeft niet dat smerige van een marshall vind ik.

HaroldA
28 november 2010, 19:10
single channel fender en je ben der.

Ja, een single channel Fender is echt de beste dual channel versterker met een dikke Marshall scheur! :ok:

Mr. Dynamite
28 november 2010, 19:13
@Toneblo:
Ja dat speelt ook nog wel. Misschien is er wel geen amp die beide echt goed kan. :( Maar hoe ervaar jij dat? Zijn er pedalen die een amp zo goed kunnen nabootsen en de interactie geven als een echte versterker?

@Thiez:
Wat je hier zegt ervaarde(?) ik zelf ook toen ik hem teste.
Btw, die Blackmore heb ik op V30's, Een Randall kast, en een Marshall Greenback kast gehoord. Dus daar kan het niet aan liggen.

@harold:
LOL :seriousf:

toneblo
28 november 2010, 19:15
de discussie is misschien ietwat ontaard, maar er wordt in de openingspost toch nog steeds gerefereerd aan de wens om op een single channel te gaan spelen.
In de topic titel stond geloof ik iets van advies gevraagd?
Dit was dus mijn advies, geen maatstaf, gewoon een pure aanvulling op het topic.
Die fender kan praktisch alles met pedaaltjes en boosters vreet ie rauw!
Dus, alsnog een dikke vette scheur te halen uit een fender...


... en hop, je ben der!

No hard feelings;)

Thiez
28 november 2010, 19:17
Ik zie in je eerste post dat de 2203KK afvalt. Deze versterkers gebruikt airbourne ook live en op het no guts no glory album evenals DSL.
De eerste ´ready to rock´ van airbourne is gemaakt met plexi´s.
Voor het 2e album hebben ze geloof ik marshall 2203 en JMP gebruikt.
Dus als je niet persee een 2 channel amp hoeft te hebben zou ik zeggen ga voor die 2203 JMP die nu te koop staat in den bosh.
Vond die JMP van Harold ook erg lekker klinken met de pedalmeeting in rijsbergen.

Mr. Dynamite
28 november 2010, 19:18
de discussie is misschien ietwat ontaard, maar er wordt in de openingspost toch nog steeds gerefereerd aan de wens om op een single channel te gaan spelen.
In de topic titel stond geloof ik iets van advies gevraagd?
Dit was dus mijn advies, geen maatstaf, gewoon een pure aanvulling op het topic.
Die fender kan praktisch alles met pedaaltjes en boosters vreet ie rauw!
Dus, alsnog een dikke vette scheur te halen uit een fender...


... en hop, je ben der!

No hard feelings;)

Klopt, en ik waardeer je inbreng ook zeer :ok:
Toch ben ik nog niet overtuigd van dat een klein pedaaltje een dikke buizenbak kan na bootsen :dontgeti: Waarom zouden mensen anders zon groot lomp ding bouwen? :???:

toneblo
28 november 2010, 19:18
@Toneblo:
Ja dat speelt ook nog wel. Misschien is er wel geen amp die beide echt goed kan. :( Maar hoe ervaar jij dat? Zijn er pedalen die een amp zo goed kunnen nabootsen en de interactie geven als een echte versterker?

@Thiez:
Wat je hier zegt ervaarde(?) ik zelf ook toen ik hem teste.
Btw, die Blackmore heb ik op V30's, Een Randall kast, en een Marshall Greenback kast gehoord. Dus daar kan het niet aan liggen.

@harold:
LOL :seriousf:

Ik gebruik een aangepaste versie van een super-hard on voor alles wat er verder nog achteraan komt, Ts09, Twoverdrive ( man, daar zitten een ballen in!!! )
Die geeft die fender zo een schop onder zijn kont dat ie echt helemaal los komt!
Zo heb ik toch een beetje mijn drie kanaals, over mijn bandmaster '69 head.

Buzzel
28 november 2010, 19:27
Ik hoor het al. Dat worden twee versterkers kopen:seriousf:
een dikke fender en een marshall :blast: het beste van beide. alleen een beetje lomp.

toneblo
28 november 2010, 19:30
Klopt, en ik waardeer je inbreng ook zeer :ok:
Toch ben ik nog niet overtuigd van dat een klein pedaaltje een dikke buizenbak kan na bootsen :dontgeti: Waarom zouden mensen anders zon groot lomp ding bouwen? :???:

Het kost wat moeite ( misschien meer geld ) maar dan heeft z-vex toch echt leuk speelgoed om van alle amps een look-a-like sound te kunnen maken.
Ook heb ik dit weekend eens een boss pedaal getest ( had eerder deze week iets aan de stok met iemand die vond dat ik het maar "aan nam")

De St-2

Nou, vooruit, van boss het beste wat ik gehoord heb.
Ja, maar toch blijf ik bij mijn standpunt dat ook die wat gaten laat vallen wanneer je verwacht een echt geluid uit die dingen te halen.

Mijn beslissing om te kiezen voor een fender is ook gebaseerd op vele ervaringen die ik zelf met andere versterkers heb opgedaan.
Je betrapt jezelf er iedere keer weer op dat je een authentiek geluid van een oude vintage bak wilt halen uit iets waar dat gewoon net niet in zit.
Ik leunde zelf nogal naar het clean van Fender.
Vandaar dat ik toch ook maar een oude vintage head op de kop heb getikt.
Ooit eerder een dual showman gehad en die weggedaan, had nooit moeten gebeuren vandaar.

In verschillende oefenkotten heb ik ook al aardig wat verschillende bakkies onder handen gehad.
Zelfs van Koch en hook.
Niets ten nadele voor de mensen die dit wel lekker vinden, ik kwam er telkens net niet mee aan mijn trekken.
Niet fris genoeg in het clean, stug te bespelen, en net niet genoeg mojo!

Tot op de dag van vandaag nog steeds gelukkig met mijn oude dame!
Ze doet het altijd, is makkelijk te onderhouden en eventueel te modden tot een twee kanaals met scheur..
Vindt alleen wel even een goede technicus die je hierin kan helpen.


Graag ingebracht dynamite.

Mr. Dynamite
28 november 2010, 19:40
Ik neem zeker een single channel amp ook mee in mijn overwegingen.
Die bassman (silverface) van Buzzel word over niet al te lange tijd helemaal opgeknapt.
Dan kan ik goed de tijd nemen om eens te luisteren of het wat voor mij is. :) Nu heeft hij iig al een heele gave clean :crazyhappy:

Nog iets wat miss ook wel een optie is, beetje duur alleen.
met 2 amps spelen, dus gewoon een clean amp en een met overdrive?
En dan gewoon na mijn effecten bak een ABY box plaatsen om zo te schakelen.
Zoiets zou opzich ook nog wel kunnen hoewel het wel veel gedoe is, zeker ook met opbouwen.

Thiez
28 november 2010, 19:45
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=134593

Misschien heefth ij zelf nog wel behoefte aan inruil van een van je huidige amps.

toneblo
28 november 2010, 19:46
Ik neem zeker een single channel amp ook mee in mijn overwegingen.
Die bassman (silverface) van Buzzel word over niet al te lange tijd helemaal opgeknapt.
Dan kan ik goed de tijd nemen om eens te luisteren of het wat voor mij is. :) Nu heeft hij iig al een heele gave clean :crazyhappy:

Nog iets wat miss ook wel een optie is, beetje duur alleen.
met 2 amps spelen, dus gewoon een clean amp en een met overdrive?
En dan gewoon na mijn effecten bak een ABY box plaatsen om zo te schakelen.
Zoiets zou opzich ook nog wel kunnen hoewel het wel veel gedoe is, zeker ook met opbouwen.


Het is hetgene wat ikzelf ook gaa doen.
Ben bezig met het samenstellen van een Marshall buizenbak.
Fender voor clean, marshall voor scheur.

Het gedoe met opbouwen heeft mij nog nooit in de weg gezeten.
Mijn huidige set zet ik vanuit de auto tot op het podium binnen vijf minuten op.
Eerst speakerkast en top plaatsen, pedalenboard ervoor, stekkers erin, gitaar eraan stemmen en gaan!
Ik kan er nog wel een setje naats hebben op die manier, wordt het hooguit 10 minuten, okay, je bent wel even heel druk, maar je houdt dus ook meer tijd over om redelijk op adem te komen, ruim te kunnen soundchecken en groupies af te werken...:ok:

Mr. Dynamite
28 november 2010, 19:50
@Thiez:
Ja die had ik ook gezien, mega gaaf ding natuurlijk maargoed :seriousf: :soinnocent:

Nee serieus, ik vind het een mega gaaf ding en geloof meteen dat er een lekker geluid in zit.
Maar denk niet dat het is wat ik zoek.

@Toneblo:
Lijkt me wel heel gaaf om te hebben, best of both worlds.
En nu ik er over nadenk, als je 1 speakerkast gebuikt hoef je alleen maar 2 kabels meer aan te sluiten en 1 top meer mee te sjouwen, valt te overzien :)

toneblo
28 november 2010, 19:56
@Thiez:
Ja die had ik ook gezien, mega gaaf ding natuurlijk maargoed :seriousf: :soinnocent:

Nee serieus, ik vind het een mega gaaf ding en geloof meteen dat er een lekker geluid in zit.
Maar denk niet dat het is wat ik zoek.

@Toneblo:
Lijkt me wel heel gaaf om te hebben, best of both worlds.
En nu ik er over nadenk, als je 1 speakerkast gebuikt hoef je alleen maar 2 kabels meer aan te sluiten en 1 top meer mee te sjouwen, valt te overzien :)


Zou je ook kunnen doen ja.
Ik ga alleen voor twee half stacks, gewoon, ik ben gitarist en heb testosteron in mijn lijf dus gewoon twee sets!:mmmm:

Maar, gebruik maken van 1 speakerkast is ook een hele goede optie en dus kun je na 7,5 minuut al aan de schare opringerige, in niemendalletjes gehuld publiek beginnen!:ok:

Je snapt wel wat ik bedoel te zeggen, kijk toch tot die tijd eens naar een goede single channel amp, het komt je sound en spel ook alleen maar ten goede.

Mr. Dynamite
28 november 2010, 19:56
Wat ik ook wel zou willen is gewoon een single channel amp ala JMP, Plexi.
Deze dan zo ingesteld dat je er een lekkere low gain crunch uit haalt en je lead tone bereikt dmv een booster.

Die low gain dan met je volume op de gitaar terug draaien voor een clean sound.
Dit is ook een goede optie, alleen als ik mijn pot terug draai word alles zo dof :(
Dat is dan het minpunt, en waarom ik dit niet zou willen. Of is dit nog ergens simpel mee op te lossen?

robert-gitarist
28 november 2010, 19:57
@Toneblo:
Lijkt me wel heel gaaf om te hebben, best of both worlds.
En nu ik er over nadenk, als je 1 speakerkast gebuikt hoef je alleen maar 2 kabels meer aan te sluiten en 1 top meer mee te sjouwen, valt te overzien :)

In dat geval een Marshall 2204 oid. voor de scheur en een London City Dea voor het cleane werk ;) :D (of een of andere Fender top).

Thiez
28 november 2010, 20:06
Wat ik ook wel zou willen is gewoon een single channel amp ala JMP, Plexi.
Deze dan zo ingesteld dat je er een lekkere low gain crunch uit haalt en je lead tone bereikt dmv een booster.

Die low gain dan met je volume op de gitaar terug draaien voor een clean sound.
Dit is ook een goede optie, alleen als ik mijn pot terug draai word alles zo dof :(
Dat is dan het minpunt, en waarom ik dit niet zou willen. Of is dit nog ergens simpel mee op te lossen?

is op te lossen met weerstand en condensatortje over je volume pot geloof ik.

Maar zoals ik al zei. Als je airbourne sound wilt. Zij spelen op Marshall DSL, Plexi, JMP en 2203KK. Niks geen pedalen ervoor, gewoon rechtstreeks gitaar in de amp. Wel staan ze aardig hard. Op voorste rij hoor je vaak meer de amps dan de PA.

toneblo
28 november 2010, 20:08
Ik houd het bij mijn bandmaster clean1/ clean2 vibrato, en dan een '67 superbass/lead marshall re-build met wat mods en tricks voor de scheur!

Zal hem wanneer af, posten.

Henri H
28 november 2010, 21:39
...
Nee serieus, ik vind het een mega gaaf ding en geloof meteen dat er een lekker geluid in zit.
Maar denk niet dat het is wat ik zoek....)Ik denk het wel! AC/DC en Airboren sound all the way!
Als je er per se een echte clean sound bij wilt, zou je ook een piezo-systeem kunnen overwegen, of een klein (transistor-) combootje?
De JMP heeft echter ook een prachtige clean, en dat doffe in je volume-pot is ook simpel op te lossen.
Het nadeel is wel dat je volume gaat verliezen als je de pot van je gitaar dichtdraait (ja duh!), met een dual channel heb je daar geen last van.
Ik zit eraan te denken om een 2e master te laten bouwen op mijn 2204, zodat je dat volume verschil kunt opvangen.

@Robert: wat betreft de hoeveelheid gain v.d. 2205, die valt idd wel te temperen, maar dan nog klinkt het niet zoals een éénkanaals JMP/JCM800.
Ik denk dat het crunch kanaal van een DSL nog meer in de buurt komt.

HaroldA
28 november 2010, 21:42
Ik denk dat het crunch kanaal van een DSL nog meer in de buurt komt.

Die amp wou ik ook nog een keer tippen. Heel anders dan de TSL, veel meer rock dan de metal van de TSL...

robert-gitarist
28 november 2010, 21:58
@Robert: wat betreft de hoeveelheid gain v.d. 2205, die valt idd wel te temperen, maar dan nog klinkt het niet zoals een éénkanaals JMP/JCM800.
Ik denk dat het crunch kanaal van een DSL nog meer in de buurt komt.

Nee klopt, maar JMP/JCM800 is dan ook echt een heel eigen karakter waarbij eigelijk inderdaad alleen de DSL van in de buurt komen en de Marshall 6100 (wat ik ook zeker in mijn lijstje even toe zou voegen als ik de topicstarter zou zijn ;) ). De DSL heb ik de TS al eens als advies mee gegeven tijdens zijn zoektocht na een andere amp. Hij heeft toen de TSL gekozen omdat deze een 3de kanaal heeft waarmee hij ook Metallica achtig werk kan benaderen. Maar dat zou even goed ook kunnen met een DSL want die heeft ook belachelijk veel gain ;) Ik speel er zelfs Godsmack mee en dat is plenty of gain en dat werkt zelfs zonder pedaal heel goed. Hou zijn eigelijk nog eens goed een DSL moeten uittesten, heel uitvoerig, liefst een van rond 97-98 met de Drake trafo's. Deze amp past echt geweldig goed bij zijn muzieksmaak namelijk. En als hij de kans heeft ook zeker eens een Marshall 6100 uittesten. Kosten niet veel, 3 kanalen en een heerlijke scheur :ok:

Thiez
29 november 2010, 16:40
Ik zat vandaag in de auto naar airbourne te luisteren. Het is zeker wel een heerlijke sound maar het moet echt bij je muziek passen. Ze gebruiken helemaal niet zo veel gain (in de stijl van acdc). Maar dit past dus wel in de open akkoorden rock (om het zo maar even te noemen) die ze maken. Wanneer jij palm mute riffs gaat spelen denk ik dat je mutes een beetje dood gaan vallen met zo weinig gain. Vooral eerste album heeft die lekkere rauwe crunch sound erin zitten. Maar dat zijn echt de plexi's en JMP volgens mij.
Ik vind zelf de JCM800 Kerry King nog steeds een geweldig lekkere amp. Hoewel ik eigenlijk beast functie constant uit had staan. Maar dan nog klonk hij iets agressiever als een normale 2203 volgens mij of dat zit tussen de oren.

Die 6100 komen de laatste tijd trouwens best vaak voorbij op marktplaats. Heb ook al vaker mijn twijfels gehad of ik niet een keer iemand zou mailen om hem eens uit te mogen proberen.

Mr. Dynamite
29 november 2010, 17:05
Klopt, en die stijl speel ik ook heel veel.
Bijvoorbeeld een open D akkoord, dat klinkt zoooo vet als je de goede amp er voor hebt. In hun latere albums hebben ze in sommige nummers echt een lekkere sound maar soms klinkt het lang niet zo lekker.

De JCM800KK heb ik ook al eens getest maar dit vond ik 10x niks.
De beast functie vond ik helemaal niet bruikbaar (ik doe er iig niks me) en op het normale channel leek het net of er continue een noise gate op stond. De noten klonken niet lekker door etc.

Momenteel neigt mijn voorkeur toch naar een single channel amp.
Je hoort mensen vaak zeggen dat een channelswitcher dit wel goed nabootst maar het toch net niet trekt zoals the real deal zeg maar. Als ik hem dan clean kan krijgen met de gitaarpot vind ik het ook goed. Desnoods prik ik hem voor cleane nummers in de low input?

Mr. Dynamite
29 november 2010, 17:10
Ohja, ik had nog eens goed nagedacht van wat ik nou eigenlijk veel speel:

- Vooral dus die Marshall Crunch zoals in Airbourne en AcDc (Angus)
- Wat in de stijl van malcolm young, dus echt low gain riffing
- Af en toe iets van funk met de tele, clean
- Wat bluesrock ala ZZ Top
- En dan nog een low gain blues tone, Les Paul op Neck pickup en dan een hele volle warme cleanish tone.

Dan speel ik ook nog wat Metallica stuff maar steeds minder en dit hoeft hij ook niet persee te kunnen :)

HaroldA
29 november 2010, 17:14
Als je in de buurt woonde had je m'n 2204 wel een avondje mogen lenen...

E-J
29 november 2010, 17:25
ik zie dat je Vintage 30 speakers gebruikt dus ik zeg: probeer je TSL op een cabinet met andere speakers, een 1960A/B met Greenbacks ofzo. Je wilt niet weten wat voor verschil dat kan maken.

Ik heb op verschillende jamavonden in Engeland een aantal keren op TSL´s mogen spelen en wat je zoekt moet echt goed uit je TSL te halen zijn. Sterker nog, dikwijls kwamen nummers als Sweet Child O Mine, Back In Black, Just Got Paid voorbij en dat klonk erg tof met een geleende Les Paul Standard over een TSL60. Tweede kanaal, beetje gain, flink veel mid en treble in en je snijdt als een gek door de mix heen. Zet ook je master hoog en het kanaalvolume lager, alle Marshalls moet je meestal wat harder zetten voor de beste resultaten.

HaroldA
29 november 2010, 17:33
Als je in de buurt woonde had je m'n 1960B met greenbacks wel een avondje mogen lenen...

Mr. Dynamite
29 november 2010, 17:44
@Harold:
:seriousf: In ieder geval bedankt voor het aanbod :ok:

@EJ NL:
Tja, hiervoor had ik een standaard 1960A met GT75's erin.
Maar dit was voor mij niet erg praktisch en die speakers waren niet helemaal mij ding. Met de V30's die ik nu heb vond ik hem lekkerder klinken.
Ook eens bij Huigens een TSL60 op een 1960 greenback cab gehoord.
Dit klonk helemaal niet verkeerd moet ik zeggen, maar toch is het niet dé sound die ik zoek. Hij is wat te modern gevoiced ofzo :dontgeti:

Thiez
29 november 2010, 18:07
Als TSL je wel bevalt maar hij is te modern zou ik zeker de DSL idd nog eens proberen.
Maar als ik de stijlen op de vorige bladzijde lees blijf ik bij Marshall JMP2203 of 2204.
Voor die metallica dingen gooi je er een boost voor en voor de rest pure amp oversturing!
Voor clean je pot dichtdraaien en gaan.
Simpel but effective!

HaroldA
29 november 2010, 18:15
Voor clean je pot dichtdraaien en gaan.
Simpel but effective!

Daar gebruikte ik tot voor kort een EHX Signalpad achtige looper voor: een volume pot in een looper pedaaltje dat gelijk m'n OD uit de signaalketen haalde! ;)

Nu ben ik een stuk wijzer en snap nu eindelijk dat clean nogal overschat wordt. Scheuren met die handel: clean is voor mietjes en huilebalken! :rockon:

Thiez
29 november 2010, 18:55
Amen harold! ;) Wie heeft er nou clean nodig.
Ik zit ook al langere tijd te denken om over te stappen naar een vette 1 kanaals amp en dan gewoon een booster voor het solo werk.
Ik gebruik nu op mijn engl ook eigenlijk maar 2 kanalen, ritme en solo kanaal.

robert-gitarist
29 november 2010, 19:14
Ohja, ik had nog eens goed nagedacht van wat ik nou eigenlijk veel speel:

- Vooral dus die Marshall Crunch zoals in Airbourne en AcDc (Angus)
- Wat in de stijl van malcolm young, dus echt low gain riffing
- Af en toe iets van funk met de tele, clean
- Wat bluesrock ala ZZ Top
- En dan nog een low gain blues tone, Les Paul op Neck pickup en dan een hele volle warme cleanish tone.

Dan speel ik ook nog wat Metallica stuff maar steeds minder en dit hoeft hij ook niet persee te kunnen :)

Hmm dat is bijna de beschijving van een Marshall DSL :D ;)
Ik blijf het zeggen, ga nog eens een DSL uittesten want dat is echt een hele goede amo voor dit soort dingen. Ik moet zeggen, er zit wel verschil in de DSL's onderling. Ik heb er een uit 1997 met Drake trafo's maar tegenwoordig zitten er andere trafo's in en dat merk je wel met de chrunch op het eerste kanaal. Geloof me, ze hebben echt genoeg gain voor Metallica ook, zeker als je een pedaaltje gebruikt zoals een Chrunchbox. Speel eens wat met de tone knop, deep switch etc. Kan een hele hoop schelen.

svdijk
29 november 2010, 19:58
Je kan bij mij een Marshall JCM800 2203 testen, de Ceriatone 2555 (wel met Marshall trafo's trouwens), een JCM 800 2210, en een JVM410H.
De sound van Airbourne en AC/DC is de JCM800 2203, de Ceriatone klinkt wat dichtgesmeerder en heeft meer gain.
De JCM800 2210 heeft veeeeeel meer gain en met een 12AT7 buis in de preamp is het een goede channelswitcher geworden, met een mooi clean (met mooie veren-galm) en een supervette lead-sound, maar het lead klinkt weer niet zo open als van de 2203 en 2555.
De JVM kan alles, maar met minder punch en karakter.

Squier02
29 november 2010, 20:18
Hey, allereerst bedankt voor de tip over Airbourne, Te gekke band!

ik speel over een JCM800 2203 met een mercury output. Ik haal echt ontzettend veel AC/DC uit deze bak, ik raad je deze echt aan als je voor die Crunch gaat! Gaat wel ten koste van je gain, echte metal gaat niet meer, maar dit los ik zelf op met een pedaaltje.

Mr. Dynamite
29 november 2010, 21:27
@Svdijk
Echt super dat ik die amps bij jou mag uittesten! :ok::ok:
Dat zijn zo'n beetje alle amps waar mijn interesse nu bij ligt.

@Squier02
Klopt, toen ik het ergens in 2008 voor het eerst hoorde was ik meteen verkocht.
Helemaal mijn ding, acdc on steroids zeg maar :blast: Wat een energie zit er in die muziek

@Harold
Dat systeem wat je daar beschrijft lijkt me ideaal! :crazyhappy:
Dan hoeft het nog niet 100% clean te zijn maar voor het idee is het altijd leuk

Anyway, in de kerstvakantie gaat de heer dynamiet eens langs Svdijk om wat amps te testen. Ik denk dat ik daar heel wat wijzer van ga worden :)

Squier02
29 november 2010, 23:24
Klopt! Ze stonden vanavond in Paradiso en 11 december staan ze in Eindhoven. Snel nog kaartjes proberen te scoren.

Succes met testen! :hippie:

The Running Man
30 november 2010, 18:19
Is die JCM 800 superbass niks voor Mr Dynamite
Te koop in Enschede voah weinugh

Mr. Dynamite
30 november 2010, 18:46
Hey, bedankt voor de tip.
Ik had hem zelf wel gezien maar dit is toch een bass versterker?
Of zijn de verschillend met de lead serie zo minimaal dat het simpel op te lossen is?

Fireburst
30 november 2010, 19:39
Je kan bij mij een Marshall JCM800 2203 testen, de Ceriatone 2555 (wel met Marshall trafo's trouwens), een JCM 800 2210, en een JVM410H.
De sound van Airbourne en AC/DC is de JCM800 2203, de Ceriatone klinkt wat dichtgesmeerder en heeft meer gain.
De JCM800 2210 heeft veeeeeel meer gain en met een 12AT7 buis in de preamp is het een goede channelswitcher geworden, met een mooi clean (met mooie veren-galm) en een supervette lead-sound, maar het lead klinkt weer niet zo open als van de 2203 en 2555.
De JVM kan alles, maar met minder punch en karakter.

Mooi gebaar ! Ik denk dat de TS dan ook 'meer op z'n gemak' als in een drukke muziekwinkel zijn keuze kan bepalen en waarschijnlijk reikt jouw kennis over deze amps ook verder dan die van de gemiddelde winkelmedewerker...

PS Gisterenavond een opengedraaide Vox gehoord, kwam toch ook een aardig brommetje uit hoor.;) Maar het moet je ding zijn.

The Running Man
30 november 2010, 23:16
Hey, bedankt voor de tip.
Ik had hem zelf wel gezien maar dit is toch een bass versterker?
Of zijn de verschillend met de lead serie zo minimaal dat het simpel op te lossen is?
Ken de details niet maar het is volgens mij iets simpels als een cap vervangen.

flo123
1 december 2010, 02:24
Volgens de schemas die ik heb bekeken, heeft de jcm800 bass versterker een behoorlijk andere versterker opzet dan de gitaar variant. Zowel in de voorversterker als eindversterker zitten flinke verschillen.

HaroldA
1 december 2010, 08:59
Volgens de schemas die ik heb bekeken, heeft de jcm800 bass versterker een behoorlijk andere versterker opzet dan de gitaar variant. Zowel in de voorversterker als eindversterker zitten flinke verschillen.

De Bass versie is veel cleaner en heeft veel meer laag tot z'n beschikking. Cleaner betekent in dit geval dat je je oversturing uit pedaaltjes moet halen. Hij schijnt wel een hele dikke blues tone voort te kunnen brengen!

The Running Man
3 december 2010, 14:17
Ik hoor het al. Dat worden twee versterkers kopen:seriousf:
een dikke fender en een marshall :blast: het beste van beide. alleen een beetje lomp.

Ehh ja.
Geen compromissen:blast:
Blonde Bassman en een Plexi met dubbele TS-9 ervoor

movo.
3 december 2010, 14:26
De Bass versie is veel cleaner en heeft veel meer laag tot z'n beschikking. Cleaner betekent in dit geval dat je je oversturing uit pedaaltjes moet halen. Hij schijnt wel een hele dikke blues tone voort te kunnen brengen!

Heb zelf ook een Superbass. Klinkt erg 'vol' en clean inderdaad. Heb alleen nog geen goede overdrive kunnen vinden die lekker samenwerkt. Boss DS-2 klinkt redelijk maar is een beetje levenloos. Dirty Little Secret is echt voor Fender versterkers. Big Muff klinkt veel te modderig.

The Running Man
3 december 2010, 14:35
Heb zelf ook een Superbass. Klinkt erg 'vol' en clean inderdaad. Heb alleen nog geen goede overdrive kunnen vinden die lekker samenwerkt. Boss DS-2 klinkt redelijk maar is een beetje levenloos. Dirty Little Secret is echt voor Fender versterkers. Big Muff klinkt veel te modderig.

Misschien is een IBZ TS-9 met een EH linear power booster wat.
Onze London City (heeft wat superbass trekjes) klinkt daarmee helemaal te gek:rockon:

movo.
3 december 2010, 14:42
Misschien is een IBZ TS-9 met een EH linear power booster wat.
Onze London City (heeft wat superbass trekjes) klinkt daarmee helemaal te gek:rockon:

Heb al een Ibanez TS-9 (1982) gehad maar die klonk wel zo dood, net als die Catalinbread. Beide klinken beter met Fender versterkers. Nou is die JCM800 Superbass weer heel anders dan een JMP Superbass. Ik moet een overdrive zien te vinden die erg 'bright' is denk.

HaroldA
3 december 2010, 14:44
Heb zelf ook een Superbass. Klinkt erg 'vol' en clean inderdaad. Heb alleen nog geen goede overdrive kunnen vinden die lekker samenwerkt. Boss DS-2 klinkt redelijk maar is een beetje levenloos. Dirty Little Secret is echt voor Fender versterkers. Big Muff klinkt veel te modderig.

MI Audio Blues Pro al geprobeerd? Of de Fulltone GT-500? De laatste is wel meer een distortion ipv overdrive...

movo.
4 december 2010, 13:34
MI Audio Blues Pro al geprobeerd? Of de Fulltone GT-500? De laatste is wel meer een distortion ipv overdrive...

Zal eens kijken naar die MI Audio Blues Pro. Maar eerst moet ie nog gerepareerd worden.