PDA

View Full Version : Nieuwe akoestische gitaar kopen



roy6644
27 november 2010, 18:53
Hallo Allemaal,

Ik had even een vraagje. Ik speel nu sinds 3 maanden gitaar. Omdat ik nog niet wist of dat ik gitaar spelen echt leuk zou vinden koste mijn eerste gitaar geen 200 of 300 euro.
Tot nu toe is gitaarspelen voor mij echt een verslaving en vind ik het super leuk om te doen.
Ik ben nu dus rond aan het kijken naar een nieuwe akoestische gitaar.
Maar ik had er toch even een vraagje over.
Mijn eerste gitaar koste 100 euro ongeveer. Maar als ik nu bijvoorbeeld een gitaar koop van 250 euro merk ik dan echt verschil als ik erop speel? Of waar zit het hem allemaal in? Als ik nu een nieuwe gitaar koop hoop ik natuurlijk wel dat er wat verschil in zit ipv die ik nu heb.
Dus kan iemand mij uitleggen waar het hem in zit?

Alvast bedankt.

JimmY41
27 november 2010, 19:46
Het beste is denk ik gewoon een winkel in lopen en duurdere gitaren uitproberen. Over het algemeen mag je verwachten dat het allemaal mooier gaat klinken.

Cue Zephyr
27 november 2010, 21:37
Daar beneden in 't prijsbereik zijn de verschillen nog erg groot, een honderdje meer of minder als je boven de één-of-meer-duizend komt maakt alweer veel en veel minder uit.

grayfink
27 november 2010, 21:44
Een gitaar van 300€ t.o.v. een van 100€ heeft meestal al een massief bovenblad ipv laminaat. Dat komt de klank ten goede. Onlangs heeft de zanger van mijn bandje een Washburn D10S (http://www.rockpalace.com/product/Washburn-D10S) gekocht en dat is gewoon een fijn gitaartje. :)

guinevere
1 december 2010, 09:52
Verschil tussen een gitaar van honderd euro en een van driehonderd euro is er zeker. En het belangrijkste is dan wel, zoals Grayfink ook al schreef, het massieve bovenblad. Voor rond de honderd euro is het bovenblad meestal niet massief. Wat inhoud dat zoals de gitaar op het moment klinkt wanneer hij dus nieuw in de winkel hangt zo blijft klinken. Bij een massief bovenblad zal de klank alleen maar verbeteren, de klank wordt meestal warmer en mooier. Zo'n gitaar moet echt 'ingespeeld' worden.
Een gitaar met een massief bovenblad is er volgens mij vanaf zo'n honderdtachtig euro? Dus met jouw budget zit je wel goed.
Je zou ook voor een goede tweedehands gitaar kunnen gaan. Je kunt op marktplaats kijken maar wat ook een leuke optie is; ga eens naar een muziekwinkel en vraag of ze ook tweedehands, veelal inruilgitaren, hebben. Het voordeel hiervan is dat ze de tweedehands gitaren vaak met drie maanden garantie verkopen.

Groetjes en succes met de aankoop van Guinevere

Flipkoos
1 december 2010, 18:29
Groetjes en succes met de aankoop van Guinevere

Is jezelf verkopen ook geen vorm van spam???
:)

Bovenblad, maar ook bespeelbaarheid en afwerking (actie, scherpe fretjes, bindingen etc.) zullen beter worden. Een merk dat het zelfs in de lagere prijsklasse mi prima doet is yamaha.

LaurentB
1 december 2010, 18:50
Is jezelf verkopen ook geen vorm van spam???
:)

Bovenblad, maar ook bespeelbaarheid en afwerking (actie, scherpe fretjes, bindingen etc.) zullen beter worden. Een merk dat het zelfs in de lagere prijsklasse mi prima doet is yamaha.

Na intensief overleg in het moderatorteam is besloten dat dit toch niet onder spam valt.

jazzie1
1 december 2010, 19:36
Nou wie doet het eerste openingsbod?:seriousf:

komani86
1 december 2010, 23:35
Ik had precies jou "probleem" en ben inderdaad gewoon naar winkels gegaan en heb gitaren geprobeerd.

Mijn beginners gitaar was echter 60e en was echt belabberd qua geluid, maar heb er 3 maanden van genoten. Heb sinds kort de Yamaha CPX 500 (Flamed Maple) gekocht en het is echt een plaatje! Oh ja en het geluid is ook al een wereld van verschil :P

Ik denk dat het niet zozeer de prijs is maar de gitaar dat bij je past.. nogmaals, ga gewoon langs gitaarwinkels in de buurt en probeer verschillende merken zoals Cort,Yamaha,Ibanez,Hudson etc.. Ikzelf ben dus verliefd geworden op de Yamaha :)

Oh ja en welke gitaar speel je?

Oeze
11 december 2010, 17:06
Tip: Let bij de aanschaf van een akoestische gitaar erop of de hals recht is.
En of bij het spelen geen vervelende trillingen optreden.
Verder de 'bespeelbaarheid' kan per gitaar sterk verschillen.
En natuurlijk het allerbelangrijkste : Welke klank vind je zelf mooi.
Warm, fel, of ergens daartussenin.
Dit wordt weer mede bepaald door de bouw en houtsoort.
Het beste is veel gitaren vergelijken en uitproberen.
Succes, (als je nog niets gekocht hebt)

Acoustic Capo
13 december 2010, 22:55
Ik heb een akoestische gitaar met nylon snaren van zo'n 120 euro dacht ik(de gitaar zelf).
Mooi geluidje, gaat me puur om dat ik nylon snaren erg leuk vindt en ijzeren snaren meer voor elektrisch. Nylon snaren zijn moeilijker te bespelen en zo'n echte spaanse akoestiche gitaar is het dus.
Maar de kwaliteit van ijzeren snaren is natuurlijk beter, mooiere klank enz.
Als je daarvoor gaat.

rijsberman
14 december 2010, 00:54
@SOA: staal is niet persé beter dan nylon, wel anders. En nylon is ook al niet moeilijker te bespelen dan stalen snaren. Wel anders.

Beetje vaag 'advies' dat jij geeft.

guinevere
14 december 2010, 16:06
Ik heb een akoestische gitaar met nylon snaren van zo'n 120 euro dacht ik(de gitaar zelf).
Mooi geluidje, gaat me puur om dat ik nylon snaren erg leuk vindt en ijzeren snaren meer voor elektrisch. Nylon snaren zijn moeilijker te bespelen en zo'n echte spaanse akoestiche gitaar is het dus.
Maar de kwaliteit van ijzeren snaren is natuurlijk beter, mooiere klank enz.
Als je daarvoor gaat.

Nylonsnaren zijn beslist niet moeilijker te bespelen dan stalen snaren. Het verschil zit hem in de gitaar. Een Spaans klassieke gitaar heeft een iets bredere hals dan een Country and Western, de staalsnarige gitaar. En staal -en nylonsnaren zijn beide geschikt voor een akoestische gitaar. En de kwaliteit van stalen snaren zijn beslist niet beter dan nylonsnaren.

Groetjes Guinevere.

vederlicht
14 december 2010, 21:51
Ik heb een akoestische gitaar met nylon snaren van zo'n 120 euro dacht ik(de gitaar zelf).
Mooi geluidje, gaat me puur om dat ik nylon snaren erg leuk vindt en ijzeren snaren meer voor elektrisch. Nylon snaren zijn moeilijker te bespelen en zo'n echte spaanse akoestiche gitaar is het dus.
Maar de kwaliteit van ijzeren snaren is natuurlijk beter, mooiere klank enz.
Als je daarvoor gaat.

Als je eens goed op het forum rondsnuffelt, zul je zien dat veel gitaarliefhebbers het niet met je eens zijn zeker waar het beslist onjuistheden betreft: nylonsnaren zijn niet moeilijker te bespelen, zijn niet per definitie kwalitatief slechter dan stalen snaren en die laatsten worden ook vaak anders gebruikt dan alleen elektrisch.
Vederlicht

Acoustic Capo
14 december 2010, 23:15
Het zit em ook in de brede hals, grote frets. Maar bij bijvoorbeeld een liedje als stairway to heaven gespeeld word, vind ik het indrukken op de nylon snaren echt moeilijker dan ijzeren snaren.Dan zijn nylon snaren in dat opzicht tog moeilijker te bespelen?

Maar goed @ rijberman over 'vaag advies' ik geef hem advies, zo zou ik het niet zeggen, verkeerd advies, maarja ik probeer hem wel te helpen, het is echt niet zo dat ik zo maar wat roep, dan moet je hier ook niet posten.

rijsberman
15 december 2010, 00:45
... het is echt niet zo dat ik zo maar wat roep, dan moet je hier ook niet posten.

Daar verschillen we dan van mening. Op het eerste punt. Het laatste zou ik een goed idee vinden.

Acoustic Capo
15 december 2010, 23:13
Daar verschillen we dan van mening. Op het eerste punt. Het laatste zou ik een goed idee vinden.

Ja,we verschillen van mening. Ik vind en daar blijf ik bij, nylon snaren lastiger te bespelen dan ijzeren snaren, neem zo'n liedje als stairway to heaven, je moet bij de nylon snaren veel beter je vingers indrukken dan bij ijzeren snaren om goed geluid te krijgen. En doe niet al zo flauw van , vaag advies, het laatste vind ik een goed idee,komop man.Ijzeren snaren zei mijn gitaarlerares geven over het algemeen een betere klank in het akoestische spel, vind ik ook. Ik speel puur met nylon snaren omdat ik dat erg leuk vind.