PDA

View Full Version : Een goede snaar voor mijn fender tele, wat,o,wat.



steros
27 november 2010, 17:48
Hallo allemaal,

Ik heb daarnet al op het forum gezocht, maar niet gevonden, dat ligt ongetwijfeld aan mijzelf, maar goed ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb vanmiddag de snaren vervangen van mijn fender tele. er zit nu een setje op van D'addario .10- .46 regular light gauge, bright round wound, (das nog eens een mond vol) maar ik vind het voor geen meter klinken, het lijkt of met lege bussen sta te rammelen. De snaren die er af zijn gekomen zijn de originele van toen ik hem gekocht heb.

Wat adviseren jullie mij?

ps: Meer over mij staat in ff voorstellen onderwerp '"oi".

barno
27 november 2010, 17:55
nochtans niks fout met dat setje d'addorio's. nieuwe snaren klinken de eerste uren altijd wat briljant en "rammelig", sommigen vinden dat leuk en leggen daarom heel vaak nieuwe snaren op. het verdwijnt heel snel;

dus ofwel eerst wat inspelen, ofwel ben jij een van die enkelingen die echt verschillen hoort tussen verschillende snaarmerken.

Pepe
27 november 2010, 17:57
Er is een heel topic over wat voor snaren gebruik jij maar ik weet zeker dat iedereen dat graag nog eens dunnetjes over doet.

steros
27 november 2010, 18:33
nochtans niks fout met dat setje d'addorio's. nieuwe snaren klinken de eerste uren altijd wat briljant en "rammelig", sommigen vinden dat leuk en leggen daarom heel vaak nieuwe snaren op. het verdwijnt heel snel;

dus ofwel eerst wat inspelen, ofwel ben jij een van die enkelingen die echt verschillen hoort tussen verschitllende snaarmerken.


@Barno,
Dat geeft de burger weer moed, ik hoop dat het snel verdwijnt. En nee ik behoor niet tot die enkelingen, maar ik heb wel een selectief gehoor,maar das weer iets anders.

Tussen de verschillende snaarmerken zul je het verschil niet horen,maar hoe zit het met de verschillende diktes?

@Pepe,
Kun je daar zoveel over vertellen dan?

gr René

barno
27 november 2010, 19:20
verschillende merken, diktes enz;.. is allemaal van belang hoor maar zoals pepe suggereert, gebruik de zoekfunctie, bestaat heel veel info over in andere topics op dit forum

Ijselrobo 07
27 november 2010, 21:08
hey,,

ik zal dan wel even met mijn verhaaltje aankomen:
Vroeger had ik op 3 van mijn 3 gitaren allemaal d'addario 009 liggen, toen ik toch eens nieuwe snaren moest gaan bestellen, heb ik me de 'Dean Markley Vintage Electric Snaren (http://www.deanmarkley.com/Strings/Electric/VintageElectricEl.shtml)' gekocht, was 50cent duurder dan de d'addario, maar echt super veel beter dan de d'addario!!
dus ik kan je de Vintage Electric van Dean echt aanbevelen, zijn echt veel beter,
zelfs mijn oom, die al meer dan (zo-ongeveer) 30 jaar met d'addario snaren speelt, vind dit ook véél betere snaren :blast:

Grtz.
Ijselrobo 07

newbreed
27 november 2010, 21:45
nochtans niks fout met dat setje d'addorio's. nieuwe snaren klinken de eerste uren altijd wat briljant en "rammelig", sommigen vinden dat leuk en leggen daarom heel vaak nieuwe snaren op. het verdwijnt heel snel;

dus ofwel eerst wat inspelen, ofwel ben jij een van die enkelingen die echt verschillen hoort tussen verschillende snaarmerken.

Probeer eens een setje Curt Mangan of Richard
Rider.
Indien je het verschil niet hoort met bv D'addario dan
is er echt iets mis met je gehoor.
Je wilt toch graag die Briljante sound van een nieuwe set?
(anders hoef je geen nieuwe snaren toch)
Bij D'addario is dat inderdaad na enkele dagen spelen weg
wat genoeg zegt over de kwaliteit

steros
27 november 2010, 22:12
Hallo,


Ijselrobo en newbreed ik ga de merken die jullie noemen zeker aanschaffen.
vraag: wat doet de dikte ertoe behalve dat het makkelijker zou spelen?
En zijn er misschien snarenmerken die beter matchen met een bepaald
soort merk gitaar, of is het allemaal heel erg persoonlijk?

gr René

Rooker
27 november 2010, 22:15
Ik heb nu Elixer snaren op mijn Gibson zitten en wilde de overstap maken naar Dario. Nu was er unfortunatly van de elixer set de D gebroken. Heb hem vervangen door een dario. Let nu....... Laat dat nu de enige snaar zijn die zo dood als een pier klinkt (in vergelijking met de rest). Is dit verschil echt zo groot?????? Dan zou dit voor mij het prijsverschil rechtvaardigen..

Deze vraag sluit misschien ook aan bij jou zoektocht naar de juiste snaren.

caliban
27 november 2010, 22:27
Ik heb als ik met niet vergis een setje 11-48 op mijn tele liggen, dunner zou ik zelf niet gaan, maar dat hangt erg van je smaak af. Wat klinkt er juist niet goed? Klinkt het zonder amp enigszins oké?

steros
27 november 2010, 23:15
hallo,

De snaren die het slechts klinken zijn de 2 dikste snaren.
de lage E en de A snaar, zonder amp klinkt 't ook niet zo best.

Het geluid kun je het best vergelijken met rammelen van de uitlaatdemper van je auto waarin een schotje los is geraakt.
Misschien een verregaande vergelijking, maar klopt wel.

gr,

Mesjoggah
28 november 2010, 08:21
hallo,

De snaren die het slechts klinken zijn de 2 dikste snaren.
de lage E en de A snaar, zonder amp klinkt 't ook niet zo best.

Het geluid kun je het best vergelijken met rammelen van de uitlaatdemper van je auto waarin een schotje los is geraakt.
Misschien een verregaande vergelijking, maar klopt wel.

gr,

Dat lijkt mij meer een gevalletje fretbuzz, waarschijnlijk is de set die je er nu op hebt gezet van een andere dikte dan hetgeen eraf kwam en is je hals daardoor op een andere spanning komen te staan waardoor je actie lager is geworden en je dus aanlopende snaren krijgt.

steros
28 november 2010, 13:31
Dat lijkt mij meer een gevalletje fretbuzz, waarschijnlijk is de set die je er nu op hebt gezet van een andere dikte dan hetgeen eraf kwam en is je hals daardoor op een andere spanning komen te staan waardoor je actie lager is geworden en je dus aanlopende snaren krijgt.

Hallo,

Ik denk dat je gelijk hebt Mesjoggah, er is inderdaad een andere dikte op gegaan (dikkere snaren).
Maar wat nu? Hoe ga ik dat oplossen?
Tips en wijsheid zijn van harte welkom.

met veul groeten,

Jilles
28 november 2010, 14:24
Dan moet je je gitaar even laten afstellen bij een gitaarboer. :) Dat lost je rammel probleem op.
(Of je stelt je gitaar zelf af, maar dan moet je wel weten hoe dat moet.)

steros
28 november 2010, 14:30
Dan moet je je gitaar even laten afstellen bij een gitaarboer. :) Dat lost je rammel probleem op.
(Of je stelt je gitaar zelf af, maar dan moet je wel weten hoe dat moet.)

help me eens dan door me te vertellen hoe dat in z'n werk gaat.
aub natuurlijk.:???:

gr

Mesjoggah
28 november 2010, 14:49
help me eens dan door me te vertellen hoe dat in z'n werk gaat.
aub natuurlijk.:???:

gr

Daarvoor verwijs ik je graag door naar: http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen

steros
28 november 2010, 15:00
Daarvoor verwijs ik je graag door naar: http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen

Mijn dank is enorm.
Ik gaat de zaak 's daar bekijken.:)

verdere do's en dont's zijn altijd welkom.

gr René

guitarkid
28 november 2010, 15:26
Mijn ervaringen:

Ik ben een op zich tevreden d'Addario gebruiker en heb sinds een jaar of drie op al mijn gitaren .10-.52. Een wat mooiere toon, het speelt erg lekker en bends e.d. gaan gewoon nog gemakkelijk.
Ik kan behoorlijk lang met een setje doen, maar ben er dan ook wel "zuinig' op, d.w.z. ik maak ze steeds schoon na het spelen, zowel thuis als op het podium en gebruik Fast Fret. Ik weet dat de meningen daarover wat verdeeld zijn, maar ik vind het in ieder geval wel goed spul.
Ik heb een tijdje geleden 10 setjes Dean Markley gekocht (de goedkopere variant) en dat doe ik toch niet weer. Het klinkt toch minder en vooral: het voelt minder. M.n. de gewonden snaren voelen cheapo. Ik kan het niet echt omschrijven, maar geloof me maar. De plain snaren zijn verder wel ok.
Kortom, voor mij geen echt goedkope snaren meer, hoewel de d'Addario's nog relatief goedkoop zijn t.o.v. een hoop andere merken.
Ik moet zeggen dat ik bijv. nog nooit Elixer geprobeerd heb. Toch maar eens doen.

Gr. C.

PS: ik vind een nieuwe set op mijn Telecasters meestal pas lekker klinken na een een tijdje spelen, als dat hele heldere er net af is. t Is ander net te veel van het goede...
Op m'n Les Paul is het wel weer lekker en ook mijn Strats lusten wel hele frisse snaren!

steros
28 november 2010, 15:50
Mijn ervaringen:

Ik ben een op zich tevreden d'Addario gebruiker en heb sinds een jaar of drie op al mijn gitaren .10-.52. Een wat mooiere toon, het speelt erg lekker en bends e.d. gaan gewoon nog gemakkelijk.
Ik kan behoorlijk lang met een setje doen, maar ben er dan ook wel "zuinig' op, d.w.z. ik maak ze steeds schoon na het spelen, zowel thuis als op het podium en gebruik Fast Fret. Ik weet dat de meningen daarover wat verdeeld zijn, maar ik vind het in ieder geval wel goed spul.
Ik heb een tijdje geleden 10 setjes Dean Markley gekocht (de goedkopere variant) en dat doe ik toch niet weer. Het klinkt toch minder en vooral: het voelt minder. M.n. de gewonden snaren voelen cheapo. Ik kan het niet echt omschrijven, maar geloof me maar. De plain snaren zijn verder wel ok.
Kortom, voor mij geen echt goedkope snaren meer, hoewel de d'Addario's nog relatief goedkoop zijn t.o.v. een hoop andere merken.
Ik moet zeggen dat ik bijv. nog nooit Elixer geprobeerd heb. Toch maar eens doen.

Gr. C.

PS: ik vind een nieuwe set op mijn Telecasters meestal pas lekker klinken na een een tijdje spelen, als dat hele heldere er net af is. t Is ander net te veel van het goede...
Op m'n Les Paul is het wel weer lekker en ook mijn Strats lusten wel hele frisse snaren!

Hallo,

Welke snaren heb jij op je telecasters en dan bedoel ik merk, dikte en type?
Dikte weet ik al .10-.52, .

guitarkid
28 november 2010, 15:54
Hallo,

Welke snaren heb jij op je telecasters en dan bedoel ik merk, dikte en type?
Dikte weet ik al .10-.52, .



Ik ben een op zich tevreden d'Addario gebruiker en heb sinds een jaar of drie op al mijn gitaren .10-.52. Een wat mooiere toon, het speelt erg lekker en bends e.d. gaan gewoon nog gemakkelijk.


Nou, zoals ik al schreef: d'Addario 10-52 (XL140 set). En ik maar denken dat ik zo'n duidelijk verhaal had... ;)

Gr. C.

steros
28 november 2010, 20:32
Nou, zoals ik al schreef: d'Addario 10-52 (XL140 set). En ik maar denken dat ik zo'n duidelijk verhaal had... ;)

Gr. C.

Hallo guitarkid,

Ik was nog aan 't ontdooien van een mtb tocht van vanmorgen.:soinnocent:

Het was ook een heel duidelijk verhaal, het ging er mij erom wat je tussen de haakjes gezet hebt. Ik heb op de site van d'addario en ik kan toch wel zeggen dat ze een redelijk uitgebreid assortiment hebben.
Maar in ieder geval sorry en bedankt hé.:ok:

guitarkid
28 november 2010, 22:06
Hallo guitarkid,

Ik was nog aan 't ontdooien van een mtb tocht van vanmorgen.:soinnocent:

Het was ook een heel duidelijk verhaal, het ging er mij erom wat je tussen de haakjes gezet hebt. Ik heb op de site van d'addario en ik kan toch wel zeggen dat ze een redelijk uitgebreid assortiment hebben.
Maar in ieder geval sorry en bedankt hé.:ok:

Hallo Steros.

Sorry waarvoor? ;) Bovendien, graag gedaan!
Ik ben dus wel content met die set en op een Telecaster doen ze het erg lekker. Zoals gezegd, een goede bespeelbaarheid en lekker veel toon, zeker aan de onderkant!

Gr. C.

Amokachi
2 december 2010, 11:46
ik vroeg me af wat voor dikte/merk ze er in de fabriek op leggen
als je een nieuwe telecaster koopt.

Kim Wilson
2 december 2010, 11:51
Staat wel op de Fender site. Persoonlijk vind ik dat minder interessant. Ik heb mijn gitaar bij de winkel laten afstellen op een setje Ernie Ball Beefy Slinky (.011-.054) toen ik hem kocht. Bij een goeie winkel liggen de fabriekssnaren er namelijk niet meer op als jij hem koopt.

steros
2 december 2010, 20:20
ik vroeg me af wat voor dikte/merk ze er in de fabriek op leggen
als je een nieuwe telecaster koopt.

Hallo Amokachi,

Een medewerker van de gitaarwinkel vertelde dat het
.009- .042 zou zijn.

Ik heb zelf d'addario erop gelegd exl 110,maar vond dat geen succes (zie voorgaande berichten).

Ik heb deze week mijn gitaar naar de winkel gebracht en nu gaan ze er dunlop snaren opleggen, kijken hoe dat klinkt en tevens wordt hij dan ook helemaal opnieuw afgestelt.
Ik ben zeer benieuwd.


gr.

Wabbie
2 december 2010, 21:13
ik vroeg me af wat voor dikte/merk ze er in de fabriek op leggen
als je een nieuwe telecaster koopt.

www.google.com
www.fender.com

Maar meestal een set fender 09 dacht ik. :makeup:

Ijselrobo 07
2 december 2010, 21:19
Ik heb een tijdje geleden 10 setjes Dean Markley gekocht (de goedkopere variant) en dat doe ik toch niet weer.

Welke soort, en dikte van dean markley?
Want ik gebruik nu de Vintage Electric 1973 snaren (linkje (http://www.deanmarkley.com/Strings/Electric/VintageElectricEl.shtml))
En ik vind ze véél beter dan de D'addario 09 set die ik eerst altijd gebruikte.