PDA

View Full Version : OS X en Cubase



xmichielx
27 november 2010, 17:42
Hi,

Ik heb thuis een Imac 22" met Garageband en DrumKit from Hell en dat werkt prima met mijn apogee duet geluidskaart voor het opnemen van mijn gitaar.
Alleen nu wil ik wat meer flexibiliteit met het prograqmmeren van de drums, mijn drummer vertelde mij (en liet mij ook zien) dat in garageband je drums moet copy/pasten (stel je hebt een loopje en je wilt de bass drum aanpassen dan moet je de bass drum copy/pasten op de gewenste plekken).
Ook zie je aan de linkerkant een piano layout en zie je niet per vakje om welk gedeelte van de drums het gaat.
Hij raadde mij Cubase aan omdat die ook goed werkt met Drum Kit from Hell en je dan een drum stel ziet en gewoon met je linker muisknop drums kan plaatsen op de plek waar je maar wilt, wat dus het componeren van drum tracks ten goede komt.

Mijn vragen:

- Gebruikt iemand OS X met Cubase en klopt dat het programmeren van drums zo eenvoudig is?
- Ik wil graag een betaalde versie kopen van Cubase maar ze hebben nu 3 versies. De verschillen heb ik gelezen en voor het datgene wat ik wil is volgens mij de Cubase 5 Essentials de beste en eenvoudigste optie.
- gaat deze Cubase 5 essentials ook werken met de Drum Kit from hell die al als vst onder garageband draait? of moet ik iets anders regelen om de eenvoudigheid van mijn drum kit from hell aan de praat te krijgen onder Cubase?
- er is een gewone essentials en een essentials voor studenten, als ik geen student ben en toch de studenten versie koop, zal deze versie het dan gewoon doen op mijn imac?
Het gaat om deze versie:
http://www.tonecontrol.nl/nl/producten/ ... ve-versie/

Sorry voor mijn vele vragen maar ik zoek een manier waarom het voor mijn drummer zo eenvoudig mogelijk is om drums in te programmeren (hij is windows xp met cubase en drum kit from hell gewend).

Bij voorbaat dank voor elke tip!

Michiel

ps..ik heb begrepen dat cubase 4 le ook misschien voldoende zou zijn maar die krijg je volgens mij alleen op dvd bij je pc dacht ik..zie nergens een download link van staan

MaximVMH
27 november 2010, 23:14
- Gebruikt iemand OS X met Cubase en klopt dat het programmeren van drums zo eenvoudig is?Ik heb Mac OS X Snow Leopard, en heb er met Reaper, Cubase, Logic en GarageBand op gewerkt. Het programmeren van drums gaat zo goed als even gemakkelijk en is voor 90% hetzelfde in alle 4 de programma's. Gewoon de drumklanken aanklikken waar je ze wilt op een tijdslijn / partituur / piano roll gaat perfect in GarageBand.
- Ik wil graag een betaalde versie kopen van Cubase maar ze hebben nu 3 versies. De verschillen heb ik gelezen en voor het datgene wat ik wil is volgens mij de Cubase 5 Essentials de beste en eenvoudigste optie.
- gaat deze Cubase 5 essentials ook werken met de Drum Kit from hell die al als vst onder garageband draait? of moet ik iets anders regelen om de eenvoudigheid van mijn drum kit from hell aan de praat te krijgen onder Cubase?EZDrummer / Drumkit From Hell werkt zonder problemen in Cubase (Essentials).

- er is een gewone essentials en een essentials voor studenten, als ik geen student ben en toch de studenten versie koop, zal deze versie het dan gewoon doen op mijn imac?Ja, je kan die installeren. Nadeel is dat 't onwettelijk is, en je met een studentenlicentie geen tracks commercieel mag uitbrengen. De technologie om opnames te 'watermarken' en achteraf te 'screenen' om te zien met wat voor een soort licentie ze gemaakt is, bestaat (maar wordt daarom niet persé gebruikt).
Sorry voor mijn vele vragen maar ik zoek een manier waarom het voor mijn drummer zo eenvoudig mogelijk is om drums in te programmeren (hij is windows xp met cubase en drum kit from hell gewend).Nogmaals, in GarageBand gaat het even eenvoudig. Gewoon even mee leren werken ;)
ps..ik heb begrepen dat cubase 4 le ook misschien voldoende zou zijn maar die krijg je volgens mij alleen op dvd bij je pc dacht ik..zie nergens een download link van staanCubase LE 4 of LE 5 wordt gratis gegeven bij bepaalde audio interfaces (vb. Tascam US-122 MKII). Je moet Cubase LE 4/5 installeren, en via de website van Steinberg kan je gratis een licentie krijgen als je aanduidt dat je een audio interface van vb. Tascam hebt.

xmichielx
28 november 2010, 11:09
Hi,

Dank je wel voor de antwoorden!
Ik kon alleen niet vinden hoe ik ipv de piano roll aan de linker kant een overzicht van mijn drums kon zien in garageband.
Ik heb toch voor de zekerheid Cubase 5 Essentials gekocht (de reguliere versie).
Ik denk dat het geen kwaad kan en dat het product ook wat uitgebreider is dan Garageband.
Ik wil eigenlijk ook 1 op 1 werken met wat mijn drummer en de andere gitarist kent en het liefst ook compleet een cubase project importeren als dat gaat.
Ik heb helaas bij mijn Apogee Duet geen LE versie gekregen..maar ik betaal graag voor goedwerkende software :)

Highway49
29 november 2010, 13:00
Even over die LE versie. Ik kreeg deze inderdaad gratis bij mijn Tascam US1641 interface. Deze kon ik zowel op Mac als PC installeren.