PDA

View Full Version : Single channel amp (advies gevraagd)



Damster
27 november 2010, 17:05
Ik speel nu over een Koch Powertone II, maar heb het gevoel dat ik door moet
op zoek naar mijn sound.

Mijn idee is om dat via een goeie eenkanaals amp te gaan doen,
met een booster en een drive pedaal ervoor. (verder een wah, delay en phaser)
Style: Van lichte tot zwaardere rock.
Een beetje in de richting van qotsa, pearl jam, foo fighters enz. en af en toe
een uitstapje naar wat bluesy dingen.
Ik speel meestal op een Strat (hss)

Er zijn hier volgens mij zat mensen die ook een eenkanaals amp als basis gebruiken,
en hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen.

Prijs is niet heel belangrijk, ik ga voor sound
maar liever niet boven de €2000,-

bvd!

Pepe
27 november 2010, 17:19
Het is de way to go wat mij betreft, 1 channel amp en pedalen.
Je hebt in feite 2 mogelijkheden, je amp als clean platform te gebruiken waarbij je boost alleen het volume verandert en je een dirtbox nodig hebt voor je dirts of; een mastervolume 1 channel zodat je kan afstellen hoeveel dirt je clean boost meepakt.

Ik gebruik een silverface Fender voor 1 en een Ceriatone lighting voor 2.

Je kan nog kijken naar modern of vintage voiced amps en hoeveel toeters en bellen maar in feite komt het dan daarop neer. To master or not to master.

Gezien je gebruik zou ik een moderne 1 channel master nemen, een Dr.Z bijvoorbeeld.

Mukkez
27 november 2010, 17:21
Misschien een Cornford ?
Ze lijken mij erg cool, maar heb er nog nooit één in het echt gezien of gehoord.
Ook weet ik niet waar je ze kunt bewonderen.

Orpheo
27 november 2010, 17:23
Klein probleem. Je hebt vox,fenders en marshalls, not to mention een vrachtlading betaalbare boutique amps. In welke richting wil je het? Jekan de nieuwe slash sig proberen, of een (ceriatone) silver jubilee, of dr ceriatone chuoavabra, maar wellicht vind je een dumbleclone te gek, of ee opgefokte vox, zoals de badcat hotcat, en klonen daarvan, zoals de ceriatone stray cat.

Beschrijf de sounds die jij zoekt.mate van gain, balans tussen mid, bas en hoog, de jlankleuren, welke bandbreedte strak moet zijn, etc etc.

muziekschuur
27 november 2010, 17:24
Wil je een crunchier geluid of een mooier clean?

Misschien eens een Fender Bassman proberen... Als startpunt...
Dan een Fender Twin en daarna iets van Marshall. Bluesbraker.

Dan heb je iets van een startpunt...

jerome
27 november 2010, 23:23
Ik zeg een JMP2203...
Met de preamp tussen de 4 en de 5 een heerlijke crunch, volumepot op de gitaar een tikkie terug een zalig clean met een randje en volume voluit en wat harder aanslaan een zalige heavy rock sound, een booster aan voor nog een vettere rocksound en een booster met hoog volume aan voor de solo's.
Op deze manier maak je van je 1-kanaals toch een 5-kanaals versterker.... ;)
(Overigens speel ik ook over HSS Strats)

Maar er is eigenlijk geen éénduidig antwoord op jouw vraag te geven, het heeft allemaal met smaak te maken
Er zijn veel meer 1-kanaalsversterkers waar je de sounds die jij zoekt uit kan halen, al dan niet met behulp van een paar pedaaltjes
Veel versterkers uitproberen dus... :)

elmoman
28 november 2010, 00:13
Heb zelf ook een tijdje over een Powertone gespeeld. Vond het geen relaxte versterker moet ik zeggen en ben uiteindelijk ook naar een single channel amp gaan zoeken, om alles uit pedalen te halen. Speel trouwens meestal ook op een HSS strat.
Heb echt superveel uitgeprobeerd, overal in Nederland. Vond de keuze heel erg moeilijk. T lastige is dat sommige amps super mooi clean klinken, maar dan heel picky zijn met pedalen.

Ben uiteindelijk voor de Hiwatt Studio/Stage MKII combo gegaan. Ben er echt superblij mee! Bijna elk pedaal dat ik heb, klinkt wel goed. Dit ding slikt alles! En het toffe is dat je hem of superclean kan gebruiken (tot oorbloedende volumes), of de gain boost gebruiken (push-pull) en een lekkere scheur uit de amp kan halen! Hij is shakelbaar tussen 20 en 40 watt, dus dat maakt het ook wat aangenamer als je hem over zn nek wilt laten gaan door het mastervolume open te schroeven.

Ook verkrijgbaar in top versie!

Henri H
28 november 2010, 00:29
Ik weet het niet hoor.
Volgens mij zijn er wel degelijk hele goeie 2 (of meer-) kanaals amps, zoals b.v.:

Mesa Stiletto
HOOK Captain
Bogner XTC
EVH 5150III

Voordeel van b.v. de HOOK en Mesa (v.d. anderen weet ik het niet) is dat je de beschikking hebt over een 2e master volume (bij de HOOK gebruik ik de FX-loop als 2e master).
Dat kan natuurlijk ook met een cleane amp en een (clean-)booster, maar met een JCM 800 2203/2204 heb ik m'n twijfels, omdat je die lastig kunt volume boosten als je de gain rond de 5 hebt staan, gaat misschien net?
Mijn 2204 heb ik rond de 6 a 7 staan en volume boosten is lastig.

Er zijn vast mooie cleane versterkers die goed reageren op pedalen, en andersom, maar ik vind tot nu toe een buizen-oversturing mooier.
Het schijnt dat Matchless wel een erg goed clean platform is, maar misschien wat duur.

rijsberman
28 november 2010, 01:01
Ik zeg Brunetti Singleman.

Slotje!

HaroldA
28 november 2010, 01:24
Wil je een clean versterker en alle gain uit pedalen halen of een ronkende rock bak en die verder pushen met een milde overdrive/booster?

Indien 2: Marshall 2204. Des te ouder des te beter.

Volume pot: clean
Volume open: crunch
Milde overdrive (Blues pro/Distortion+/etc): full gain
Milde overdrive + boost: lead
Boost: full crunch

Zo maar 5 "kanalen" uit een single channel amp! En omdat je nooit 100% wissels van sound is de geluidsman je ook nog eens heel erg dankbaar!

tillens
28 november 2010, 02:32
Ik speel nu over een Koch Powertone II, maar heb het gevoel dat ik door moet
op zoek naar mijn sound.

Mijn idee is om dat via een goeie eenkanaals amp te gaan doen,
met een booster en een drive pedaal ervoor. (verder een wah, delay en phaser)
Style: Van lichte tot zwaardere rock.
Een beetje in de richting van qotsa, pearl jam, foo fighters enz. en af en toe
een uitstapje naar wat bluesy dingen.
Ik speel meestal op een Strat (hss)

Er zijn hier volgens mij zat mensen die ook een eenkanaals amp als basis gebruiken,
en hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen.

Prijs is niet heel belangrijk, ik ga voor sound
maar liever niet boven de €2000,-

bvd!

Wellicht dat je dan moet kijken naar een amp die beide kan leveren? Er staat een 9/15 bij Max Guitars te koop... is volgens mij single channel maar je kunt kiezen tussen 6v6 op 9 watt, en bij 15 watt kies je voor de britse kant, el 84's/// staat voor 2198 te koop maar moet best wel wat af te lullen zijn. volgens mij ben je dan klaar.

Renin
28 november 2010, 09:07
Het zou handig zijn als je vermeld of je een top wilt/combo, hoeveel watt dat ding moet zijn, of je voor je bedrag een speakerkast erbij wilt.

Dat maakt het al iets minder ruim.

Top: wat Harald zegt iets in de geest van een 2203/4 of een plexi wellicht
hou je genoeg over voor een deugdelijke speakerkast

Combo: tsja....???

ieme
28 november 2010, 16:23
Wil je een top of combo?

Ik heb single channels: vox ac30s die ik met pedalen boost.
Sinds ik een bogner XTC heb blijven de ac30s thuis. Live hebben multi channel amps met 2 masters mijn voorkeur.

ieme
28 november 2010, 16:25
Heb ook nog een vernet plexi, single channel, erg cool ding! Maar gebruik hem live niet vaak. Wellicht is die 65 amps van gitaarmarkt wat voor je?

Mukkez
28 november 2010, 17:32
Heb jij al je rotzooi ook nog steeds te koop Ieme?
Of ben je het merendeel misschien al kwijt?

ieme
28 november 2010, 17:50
Heb jij al je rotzooi ook nog steeds te koop Ieme?
Of ben je het merendeel misschien al kwijt?

Hangt er vanaf wat je onder rotzooi verstaat....

Mukkez
28 november 2010, 22:25
Neem het me niet kwalijk Ieme, het is gewoon een beetje jaloezie..

'Rotzooi' = is jou gitaar en versterker spul/gear/meuk.

Mitch
28 november 2010, 22:40
Als je wil kunnen rocken maar ook kunnen bluesen moet je het zoeken in de single channels met mastervolume. Maar een beter advies dan dit kun je pas krijgen als je grofweg een indicatie kunt geven van welke sound je wil. Het verschil tussen Fender, Marshall en Vox is al groot genoeg om nog maar te zwijgen van de rest.

Mr.Bluesbreaker
28 november 2010, 23:13
Wat is er toch aan de hand met die "je moet singlechannel amps hebben" - hype van 2010...
Begrijp me niet verkeerd: in sommige situaties ben ik het hier totaal mee eens, ik prikte voorheen breed grijnzend in mijn singlechannel 2203 in (met extra master mod welteverstaan) en deed met een booster al het werk icm volumepot.

Nog steeds gebruik ik in bandje B mijn Valvetech en een drivepedaal maar in bandje A een 3 kanaals met vies veel functies en ojeee gatverredamme - een complexe digitale FXbak die alles schakelt in presets van soms per song - oh nooooo!

Oftewel: volgens mij is er van de TS zijn post nog totaal niet duidelijk of het singlechannel verhaal wel aan hem is besteed. Er staat naar mijn mening nog echt niet genoeg info over (ik stel mezelf even voor) om zo'n split al te maken. Kortom de lange versie van Mitch zijn laatste post.

tillens
29 november 2010, 00:24
Je vat het perfect samen. Er is niet meer dan vox , fender en marshall. daarom is het af en toe zoon ballen tent hier. zodra het verder gaat dan dan wordt hier gerept over gear page perikelen wat erg jammer is...

Pepe
29 november 2010, 00:50
Ik snap jullie punt niet zo eerlijk gezegd.
De poster gebruikt een Koch en vraagt ervaringen over 1 channel amps.
Op zich is het dan raar dat je dan aan komt zetten met een meer channel amp.
Nog raarder is om in dit topic het aandragen van 1 channel amps ter discussie te stellen.

De hype van een 1 channel amp zie ik ook niet zo.

tillens
29 november 2010, 01:26
Ik snap jullie punt niet zo eerlijk gezegd.
De poster gebruikt een Koch en vraagt ervaringen over 1 channel amps.
Op zich is het dan raar dat je dan aan komt zetten met een meer channel amp.
Nog raarder is om in dit topic het aandragen van 1 channel amps ter discussie te stellen.

De hype van een 1 channel amp zie ik ook niet zo.

Dan kun je blijkbaar niet lezen. Ik post niet over mijn eigen bijdrage, want om eerlijk te zijn, mij maakt het niet uit wat een ander kiest. ik geef alleen aan dat vox, fender etc altijd als eerste naar voren wordt gebracht wat ik zonde vind. Alsof er niets anders is... Overigens als je op mij doelt, ik kom niet met een meer channel amp...als je single channel wil prima, maar er is meer dan waarmee 'wij' komen...

Pepe
29 november 2010, 01:31
Als eerste werd naar voren gebracht een Ceriatone, een Dr.Z, Cornford, de Matchlessen, nog meer Ceriatones, de Fenders,, Dumbleclones.

Of lees ik dat ook niet goed :)

Dit forum is ruim vertegenwoordig in zijn 19 ich rekken, de JVM's, Boogies en Bogners, sterker, soms heb ik het idee dat den ouderwetse single channel een uitstervend fenomeen is maar inderdaad, langzaam begint hier en daar het tij te keren.

Chiel
29 november 2010, 08:16
Gebruik zelf een Hook R20. Enkel het cleane kanaal met daarvoor een paar pedalen (o.a. OCD, Mercury-box en RC-booster). Werkt echt te gek. Het is wel heel verschillend hoe bepaalde amps op pedalen reageren. Testen blijft dus het devies!

Midwolda
29 november 2010, 08:27
Na veel uitproberen hou ik het nu ook bij een goede single-channel amp hoor.
Met meerdere kanalen is er altijd wel iets aan òf het cleane òf het drive-kanaal
waar ik wat op aan te merken heb en dat ik dan dus vanzelf minder ga gebruiken
en dat is dan mooi zonde van het halve bedrag wat ik er aan uitgegeven heb...
Gewoon een single channel met een clean waar je helemaal van uit je dak gaat
en de rest met pedaaltjes doen, die wissel je makkelijker, en je hebt veel meer keuze.
Plus ik vind het fijner als ik de knoppen van de drive etc. voor m'n neus heb ipv. zes meter verderop.

Mitch
29 november 2010, 11:12
En 2010 is het al helemaal niet:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=82201
Vier jaar zitten slapen Erik? :D
Ik denk dat het een beetje overdone is om nu eerst aan de kaak te stellen of topic starter wep wil wat hij vraagt. De drie genoemde klassiekers zijn dan alleen maar bedoeld om opheldering te vragen, een iets duidelijker idee qua klankkleur te krijgen van zijn wensen. Andere merken zijn er méér dan genoeg gevraagd.
Nee dan Gitaarnet 2003: als je clean wil moet je een Twin, als je scheur wil moet je een JCM800 kopen :seriousf:

Thijssie
29 november 2010, 11:44
Nee dan Gitaarnet 2003: als je clean wil moet je een Twin, als je scheur wil moet je een JCM800 kopen :seriousf:
Hmmm, imho heeft die zin een lager bullshit gehalte als de gemiddelde gitaarnetposting anno 2010 ;)

even
29 november 2010, 11:55
Electra Dyne van Mesa Boogie. Een kanaals met twee gain stages. Fantastisch apparaat maar voor mij te prijzig.

Michael AE
29 november 2010, 12:44
Wat is er toch aan de hand met die "je moet singlechannel amps hebben" - hype van 2010...
Begrijp me niet verkeerd: in sommige situaties ben ik het hier totaal mee eens, ik prikte voorheen breed grijnzend in mijn singlechannel 2203 in (met extra master mod welteverstaan) en deed met een booster al het werk icm volumepot.

Nog steeds gebruik ik in bandje B mijn Valvetech en een drivepedaal maar in bandje A een 3 kanaals met vies veel functies en ojeee gatverredamme - een complexe digitale FXbak die alles schakelt in presets van soms per song - oh nooooo!

Oftewel: volgens mij is er van de TS zijn post nog totaal niet duidelijk of het singlechannel verhaal wel aan hem is besteed. Er staat naar mijn mening nog echt niet genoeg info over (ik stel mezelf even voor) om zo'n split al te maken. Kortom de lange versie van Mitch zijn laatste post.

Tsja, ik voel me een beetje verantwoordelijk voor de single-channel hype, omdat ik op dit forum regelmatig de single-channel wijze de hemel in prijs.

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Iedereen heeft zo zijn smaak en het is maar net wat het beste voor je werkt. Een multichannel amp is gewoon praktisch voor sommige mensen en dat begrijp ik prima.

Toch vind ik dat er een hoop mensen zijn, die single channels geen kans willen geven omdat ze niet veelzijdig genoeg zouden zijn. Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Een single-channel biedt juist mogelijkheden, omdat je met een klein pedalenbordje met een paar goede drive pedalen heel veel sounds kunt maken. Het is een kwestie van smaak als ik zeg dat ik het ook nog eens beter vind klinken, maar dat moet iedereen lekker voor zichzelf bepalen.

Ik wil in elk geval niet anders meer, omdat ik de sounds die ik nodig heb allemaal voor elkaar heb met single-channels en ik ben doltevreden met de sounds die ik er uit haal.

Het is een keuze en je zal echt zelf moeten testen wat je het beste vindt werken.

HaroldA
29 november 2010, 12:47
Tsja, ik voel me een beetje verantwoordelijk voor de single-channel hype, omdat ik op dit forum regelmatig de single-channel wijze de hemel in prijs.

Gelukkig... Ik was al bang dat ik het was!

Mitch
29 november 2010, 15:06
Hmmm, imho heeft die zin een lager bullshit gehalte als de gemiddelde gitaarnetposting anno 2010 ;)
Het is nu drukker dan toen dus het gemiddelde niveau zal al snel lager liggen ;)
Maar serieus, zoals er nu ten onrechte wordt gezegd dat het maar over drie merken gaat w.b. single channelbakken, ach... Pepe vatte het al prima samen.
Het wachten is op de topic starter :listen:

Henri H
29 november 2010, 15:12
Haha, de topicstarter bedenkt zich wel 3 keer.
Dit genuil heeft ie vast geen behoefte aan. ;)

tillens
29 november 2010, 18:08
Als eerste werd naar voren gebracht een Ceriatone, een Dr.Z, Cornford, de Matchlessen, nog meer Ceriatones, de Fenders,, Dumbleclones.

Of lees ik dat ook niet goed :)

Dit forum is ruim vertegenwoordig in zijn 19 ich rekken, de JVM's, Boogies en Bogners, sterker, soms heb ik het idee dat den ouderwetse single channel een uitstervend fenomeen is maar inderdaad, langzaam begint hier en daar het tij te keren.

Hm ik heb nogmaals het topic gelezen, en begrijp je punt.

Op naar de amp waar het om gaat!

ieme
30 november 2010, 18:05
Waar de neuk is de topic starter gebleven??

bartjo
1 december 2010, 08:00
Ik ga deze week een Marshall Vintage Modern 2266 ophalen :)
Vind ik toch wel een hele veelzijdige single channel amp, maar wel weer met een low/high Dynamic Range. Ik zou er ook naar kijken ;)

HaroldA
1 december 2010, 09:10
Ik ga deze week een Marshall Vintage Modern 2266 ophalen :)

Leuke versterker, maar toch wel een klasse minder dan de 2203/2204 en de DSL.

Maar ja: de topicstarter is al een tijdje kwijt...