PDA

View Full Version : Beginnersgitaar?



n00dle
27 november 2010, 15:56
Hey peeps. :D
Ik wil binnenkort beginnen met gitaar spelen, en ik zit nu met een probleem.
ik kan niet kiezen tussen 2 gitaren. dus aan jullie de vraag, zal ik gaan voor een Epiphone les paul special II zonder benodigde spullen voor 120,- of een beginnersset met 10W versterker en benodigde spullen voor 105,-?
dat zal dan wel een flut kwaliteit zijn denk ik.
Ik heb echt totaal geen verstand van gitaren, maar ik weet bijna wel zeker dat ik later toch wel een LP wil, dus waarom niet meteen nu?
wel moet ik dan allerlei spullen erbij gaan kopen, en daar heb ik geen geld voor. dus is het geluid van de LP special II ook goed zonder versterker?
thanks!

n00dle
27 november 2010, 15:58
de set die ik bedoel is trouwens de set van conrad.nl; Elektrische gitaar set zwart

ghost-rider2006
27 november 2010, 16:26
niet doennnnn
koop een goede gitaar geloof me beter 2e hands dan een conrad stuk

want dat is echt bagger en weggegooit geld

advies is dus niet de conraddddddddddd !!!!!

marco v
27 november 2010, 16:36
Kijk eens op marktplaats, daar staat vast wel een setje met een les paul achtige voor 120 euro bij.

macwilliams
27 november 2010, 16:38
Wat je zou kunnen doen is een "beetje" meer geld bij elkaar zien te schrapen en dan kijken of je een beetje schappelijk een occasion epiphone LP standard op de kop kan tikken. Daar heb je meestal wel een fatsoenlijk gitaartje aan.

marco v
27 november 2010, 16:43
Doorsparen voor iets beters is inderdaad aan te raden, tenzij je voor 120 euro een mooie deal kunt scoren 2dehands. Voor dit bedrag is er nu eenmaal weinig te vinden wat niet onder het kopje flutkwaliteit valt.

D-string
27 november 2010, 16:47
Als je op dit forum naar vergelijkbare topics kijkt zul je vaak zien dat er eigenlijk altijd reacties zijn dat een budget rond de 100 euro te weinig is. Nu kan niemand hier op het forum zien of dit voor jou een relatief groot bedrag is en hoe lang jij voor dit geld hebt moeten sparen.

De kans is groot dat niemand op dit forum dit specifieke conrad-setje gekocht heeft, maar wel is er een algemene mening over goedkope starters-setjes. Naast de kwaliteit van de gitaar is de kwaliteit van de versterker vaak ook slecht te noemen. Het risico hierbij is dat je de motivatie van het gitaarspelen verliest en nooit verder komt dan een eerste setje.

MAAR, als je voldoende motivatie hebt en plezier hebt in elke noot die je speelt dan maakt het eigenlijk niet uit met wat voor instrument je start. Zeker als je nog niet heel ver gevorderd bent met een ander instrument zou het kunnen dat dit een prima geluid is voor je oren. Als je dan verder komt zul je merken dat jouw geluid toch minder is dan het geluid van andere gitaren. Ook zul je enorm veel verschil merken als je jouw gitaar in een goede versterker plugt.

Niemand zal je dus het conrad-setje hier aanraden. Als je dan toch voor zo'n goedkoop setje wilt gaan zou ik eens op marktplaats kijken naar bijv. een C.Giant-set. Niet dat ik denk dat deze beter of minder is dan de conrad-set maar wel omdat er veel mensen met een gestorven ambitie deze setje op MP zetten voor de helft van het geld. De set is niet beter, het geld wat je daarna over hebt voor je volgende aankoop is er dan nog wel.

Mocht je een goedkope LP vinden dan zit je natuurlijk nog meer in de goede richting. Maar zolang je er geen versteker bij hebt zal het echte verschil voornamelijk in de vorm zitten.

Spelen zonder versterker is overigens we te doen. Ik neem vaak niet de moeite om mijn versterker met koptelefoon 's avonds te gebruiken waarbij ik dan op mijn strat speel zonder versterking. Wel is het goed om af en toe wel een versterker te gebruiken omdat je daarmee toch bepaalde dingen kan horen die je beter kan doen.

SantaX
28 november 2010, 02:45
Ik zou zo een hele goedkope set niet via internet kopen. Er zijn zat muziekzaken die ook hele goedkope setjes hebben van 120-150 euro. Dan heb je het voordeel dat je wel even zelf kunt voelen en luisteren of jij het wat vind.

Het is immers jouw geld! Misschien ben je al een jaar aan het sparen voor die 100 euro en dan kan ik me voorstellen dat je nu ook wel eens wil gaan spelen.

Al is ook mijn eerste advies, als het kan, spaar nog even door en kijk ook eens op de 2de hands markt inderdaad. Met gitaren is het een beetje zo: er is een gigantisch verschil tussen een gitaar van 100 euro en eentje van 300 euro. Er is ook een aardig verschil tussen eentje van 300 en 500. Maar tussen een gitaar van 500 euro en eentje van 1500 euro is het verschil eigenlijk veel kleiner. Je betaald bij die laatste gitaren (en ik heb er zelf ook) eigenlijk 1000% meer voor 2 tot 5% extra 'sound' en vooral speelcomfort.