PDA

View Full Version : Hoe speel ik stereo mét effectsloop?



ChazyChaz
27 november 2010, 03:23
Hallo iedereen!

Ik denk dat jullie me wel kunnen helpen met dit gepuzzel.
Ik wil stereo gaan spelen, met twee versterkers, alleen ik wil de effectsloops op beide versterkers nog blijven gebruiken.

Ik vroeg me af wat goede manieren zijn om deze aansluiting waar te maken?

Een manier waar ik eerder over gelezen heb is deze:
- Gitaar gaat naar versterker A
- Effects Send van versterker A naar de imput van versterker B
- Effects Send van versterker B naar eerste pedaal
- Laatste pedaal naar signaal splitsdoosje, of stereo-out effect als laatste in serie
- Output A naar Effects return van Versterker A en output B naar Effects Return van Versterker B

Bovenstaande is waarschijnlijk een redelijke oplossing, maar er doet zich gelijk al een probleem voor:
De Pre-amp van Versterker A voed nu Versterker B.
Ik ga het zeker uitproberen omdat het prettig kan zijn maar 1 kanaal switcher te hoeven gebruiken.
(Als versterker A naar overstuurd gaat, komt dat ook zo binnen bij Versterker B)
Maar Versterker A kleurt dan wel ten alle tijden Versterker B, en eigenlijk wil je stereo met twee verschillende versterkers omdat ze... juist, verschillend zijn.
Ook schakeld het gelijk de optie uit om één amp clean te laten en de ander overstuurd, wat juist zo'n mooie truc is als je stereo speelt.

Ik ga experimenteren met bovenstaande, en hou jullie zeker op de hoogte,
maar zou graag alternatieven willen uitproberen en so far heb ik zelf niks kunnen bedenken.

Nog even iets niet onbelangrijks:
- Versterker A is een SS (+ 12AX7 voor overdrive) 120 watt Marshall Combo (2X12) + 2X12 Cab
- Versterker B is een SS 130 watt Fender met mono- en stereo effectsloop (heb zo'n gevoel dat dat op een bepaalde manier nog wel eens van pas gaat komen?)


Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!

Groet,
Chaz

(PS Sorry voor eventuele spelfouten e.d., het is ontzettend laat!)

Midwolda
27 november 2010, 08:55
Heeft èèn van de versterkers twee inputs voor je gitaar (Hi en Lo, 1 en 2, normal en bright oid)?
Dan de gitaar in Hi en een kabel van de Lo naar de input van de andere versterker.

Dat is alleen wel geen stereo omdat je niet van de ene naar de andere versterker kunt pannen.
Daarvoor zou je de stereo outputs van een chorus of een delay of zo moeten gebruiken.

Is een ABY-box niets voor jou? Ook dubbel mono, maar misschien wel handig voor jouw toepassingen.

muziekschuur
27 november 2010, 09:34
Ik denk dat het handig is als je eerst eens DRY WET probeert. Dus je hebt een versterker die je naar crunch of lead schakelt en de reverb staat op versterker B altijd aan. Dus;

Gitaar; split naar versterker A
Voetpedaal reverb versterker B

Bij crunch en lead wordt dan de de overdrive van versterker A gebruikt. B blijft clean. (evt kun je die aan het eind van de lead ook naar overdrive schakelen.

In de mixwereld wordt dit proces parallel processing genoemd. Je procest A maar wil, na het schakelen van A naar overdrive, toch ook het clean van B in het signaal, tijdens overdrive. Dus gebruik je ze naast elkaar.

Ik heb jaren met 3 Fender versterkers (SS) gespeeld met een Mesa Boogie V-twin ervoor die naar de Centrum speaker ging. En dan links en rechts een chorus. (reverb stond aan op de combo's.

Dit is het zogenaamde WET DRY WET. En de andere gebruikte opstelling (als je niet al je zooi mee wil nemen) is dan WET DRY.

Het centrumkanaal werkt het lekkerst als dat een buizenbak is. Ik speel nu, als ik zo speel, met links en rechts SS en centrum een Fender Twin of een Floyd (Hiwatt kloon). (Beiden dus buizenbakken).

Jan Akkerman heeft een tijd op de Marble Jazzah gespeeld die een stereo SS eindversterker had voor links en rechts en centrum een buizenversterker. Een klein combo met twee satteliet speakers. (12" centrum & links en rechts een ovale speaker (merk mij onbekend)

De ellende met jouw opstelling is dat het heel snel veel te hard gaat. Ook met mijn 3 SS Fender's. Mijn totaalvermogen was 3x80w=240w aan gitaarversterker. Dat is heel lastig in de hand te houden. Een ander probleem is "De grote verhuizing" als je met deze opstelling gaat optreden. M.a.w. leuk voor thuis maar praktisch is wat anders.

Ik denk er nu over om o.b.v. de huidige kleine gitaarversterkertjes een ding te bouwen met 3x10" en 3 buizenversterkertjes van 6 watt= 18W. De meeste 18w buizencombo's kunnen makkelijk met een drummer meekomen. En ik zou dan meer speakeroppervlak hebben dan 2x12.

Jouw setup is eigenlijk veel te groot en te lomp voor mooi. Dus als je beiden zou verkopen voor 1 buizenversterker naar keuze met daaronder een 4x12 dan kun je later via een stereoversterker de onderste twee speakers van het 4x12 cabinet gebruiken voor een stereo bron en de bovenste voor het droge versterkergeluid.

Een voorbeeld. je speelt op een Marshall JCM800. In dit geval eentje met een effectsloop omdat we na de preamp een signaal willen splitten. Daaronder staat ee TC Electronics stereo effect. Hier ga je mono in, maar dit wordt stereo bewerkt. Onder de TC Electronics hang je een 19 inch versterker van 2x20 watt bijvoorbeeld. En die gaat dan naar speaker A en B onder in de 4x12.

Een kleinere opstelling is dan een 2x12 speaker waarbij je 1 kant de JCM800 inplugt en dan de andere kant het TC effect mono bijmixt.

Nu heb je een opstelling die je relatief makkelijk mee kan nemen. En waarbij de snoerenbrij gereduceerd is.

Het TC effect kun je ook direct splitten en naar F.O.H. sturen zodat je direct signaal via de microfoon gaat (De JCM800) en links en rechts vanaf de TC komt (als line level).

Ik hoop dat dit helpt.

peter_heijnen
27 november 2010, 09:58
Ik wil stereo gaan spelen, met twee versterkers, alleen ik wil de effectsloops op beide versterkers nog blijven gebruiken.

Ik vroeg me af wat goede manieren zijn om deze aansluiting waar te maken?
Met twee versterkers heb je in feite twee losse preamps en twee losse poweramps.

De fx-returns van de loop van je versterkers zijn de inputs van de respectievelijke power amps. In een stereo setup sluit je daar sowieso je stereo signaal komend van je stereo bron op aan.

De fx sends zijn de mono outputs van je respectievelijke preamps. Uit die outputs komt mono bronsignaal dat je stereo maakt dmv een processor/pedaal.

Simpelste uitgangspunt voor zo'n setup:
git > amp1
fx-send1 > stereo processor
l/r outputs stereo processor > fx-returns amp1/2

Met deze manier gebruik je alleen een van de twee beschikbare preamps, wil je ze allebei gebruiken, heb je een tweevoudige looper nodig (tenzij je ze wilt stacken natuurlijk).

ChazyChaz
27 november 2010, 15:06
Hartstikke bedankt iedereen! Nu al veel om mee te experimenteren.

@Midwolda
Ja de Fender heeft, zoals heel veel Fenders, twee inputs.
Ook heeft de Fender een Stereo Return Effectloop.
Ik denk alleen niet dat jou aansluiting, hoewel simpel en dus praktisch, niet voor mij gaat werken. Ga het wel uitproberen, bedankt!

@Muziekschuur
Prachtige lap tekst, dank je wel! Ik had inderdaad al eens eerder gehoord van dit systeem en het lijkt me erg interessant!
In de studio heb ik hier, op een bepaalde manier, al eens gebruik van gemaakt. Versterker A in het midden van de mix en B, en C gepanned.
Maar eigenlijk wil ik het stereo gaan gebruiken voor een mooi, zo breed mogelijk klank spectrum. Vandaar het idee om twee totaal (maar dan ook echt totáál!) verschillende versterkers hetzelfde te laten doen. Het "twee gitaristen tegelijk" idee, maar dan subtiel.
Echter heeft je verhaal wel veel goede punten. Ik geloof dat Dweezil Zappa (hoewel hij tegenwoordig 4 cabs mee heeft, quadrafonie?) tegenwoordig ook een vergelijkbare set up gebruikt. Via een digitale matrix en vier expressie pedalen kan hij elk afzonderlijk effect naar een van de speaker naar keuze sturen.

@Peter
Ook een mooie praktische oplossing, maar het bied wel hetzelfde probleem als het voorbeeld in mijn openingspost:
Je verliest een van de twee Pre-Amps en dat wil ik eigenlijk vermijden(voor zover ik nu nog heb kunnen proberen, kan zijn dat het erg gaat bevallen)


Het grote probleem met wat ik in mijn hoofd heb is natuurlijk dat, als ik twee Pre-Amps wil gebruiken, ik eigenlijk ook twee Effect Loops nodig heb.
Dat wil zeggen, twee verschillende series van effecten. Misschien is het een idee om heel simpel gezegd de effecten die ik nu in de Loop wil hebben te verdelen over de twee amps?
Muziekschuurs WET en DRY systeem veranderd dan wezenlijk in een WET en WET systeem, maar met verschillende effecten.
In de Loop moeten komen te staan: Een volume pedaal, (vind het prettig een volume pedaal óók na de drive te hebben,
ivm ampoverdrive dus deze oplossing) drie Delays (2 maal DD3 en 1 maal George Dennis delay, erg prettig geluid)
en Reverb (Marshall Reflector)
Binnenkort komt er waarschijnlijk nog het een en ander aan modulatie bij, want ik heb nog heel veel speeltjes in de kast liggen die ik eigenlijk al een poos in mijn live set-up wil.
Binnenkort schakel ik over op een nieuw pedalboard (aprox. 160cm x 50cm) dus alles past er nu bij op.