PDA

View Full Version : Geluid valt weg tijdens hoge bends (na 14 fret)



Lonac
27 november 2010, 00:15
Ik heb ooit ergens, een aantal jaren geleden hier op de forum een topic gezien/gelezen met een meneer die hetzelfde probleem had als die ik nu heb. Ik heb er naar lopen zoeken maar tevergeefs. Dus bij deze.

Ik heb sinds een maandje een Fender Highway One, en ben er heel blij mee. Heb hem alleen van de muurstandaard laten valen en toen viel hij op mijn 12string waar nu een deuk en een scheur van 2,5 tot 3 cm in zit (KUT!) Er is wat lakschade aan de Fender maar dat maakt mij niet zoveel uit. Wel geleerd: Geen andere gitaren onder mijn muurstandaard zetten :(

Maar los van het vorige alinea, zoals het onderwerp al zegt: Valt het geluid weg tijdens het benden (rond de 14e fret en hoger dan anderhalve bend). Dit zal waarschijnlijk niet door de val komen want ik had hier al eerder last van. Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen en misschien een oplossing? Een link van de topic waar ik het over had kan ook goed zijn denk ik.
Alvast bedankt :strat:

Lonac

TimoSomers
27 november 2010, 00:30
Dan staat je nek misschien te recht. Deze kun je zelf wat 'schuiner' zetten. (Ben geen expert daarin, nooit hoeven doen, dus ff googlen).
Ook kan het zijn dat je actie gewoon te laag is (hoe dicht staan je snaren bij de frets?)

EDIT: Of je topkam te ver ingeveild, dit kun je fixen door bijv. een klein stukje papier onder de snaar te doen bij je topkam of gewoon een nieuwe te checken. Maar misschien is het dat niet).

Lonac
27 november 2010, 00:42
Dan staat je nek misschien te recht. Deze kun je zelf wat 'schuiner' zetten. (Ben geen expert daarin, nooit hoeven doen, dus ff googlen).
Ook kan het zijn dat je actie gewoon te laag is (hoe dicht staan je snaren bij de frets?)

EDIT: Of je topkam te ver ingeveild, dit kun je fixen door bijv. een klein stukje papier onder de snaar te doen bij je topkam of gewoon een nieuwe te checken. Maar misschien is het dat niet).

Mijn actie is 4mm. Gemeten op de 12e fret. Als dit het niet is dan ga ik de topkam checken. En nog even afwachten wat de rest gaat zeggen voordat ik mijn neck zelf schuin ga zetten :p

EDIT: Ik denk eigenlijk dat het de actie is want ik heb ook nog fretbuzz op de lage E

barno
27 november 2010, 00:49
google es (of zoek op dit forum) over truss rod bijstellen. gaat niet om schuinzetten maar hals minder hol zetten. fret buzz bovenaan kan ook andere oorzaken hebben, maar vaak heeft het met afstelling truss rod te maken.

maar ga niet zomaar draaien: eerst wat inlezen (of een kenner laten doen)

marter544
27 november 2010, 02:27
Dan staat je nek misschien te recht. Deze kun je zelf wat 'schuiner' zetten. (Ben geen expert daarin, nooit hoeven doen, dus ff googlen).
Ook kan het zijn dat je actie gewoon te laag is (hoe dicht staan je snaren bij de frets?)

EDIT: Of je topkam te ver ingeveild, dit kun je fixen door bijv. een klein stukje papier onder de snaar te doen bij je topkam of gewoon een nieuwe te checken. Maar misschien is het dat niet).

De hoogte van de topkam maakt echt geen hol uit als je op de 14e fret staat te spelen.. Dat lijkt me enigszins, apart..

Heb je het bij alle fretten boven de 14 fret, of alleen op de 14e fret en daar om heen? Als dat 2e het geval is, is dat toevallig een positie waar je graag mag spelen en benden? Dan is namelijk de kans vrij groot dat er een of meerdere fretten zijn ingesleten, en wordt het tijd voor een vlakbeurt...

geert1976
27 november 2010, 11:03
google es (of zoek op dit forum) over truss rod bijstellen. gaat niet om schuinzetten maar hals minder hol zetten. fret buzz bovenaan kan ook andere oorzaken hebben, maar vaak heeft het met afstelling truss rod te maken.

maar ga niet zomaar draaien: eerst wat inlezen (of een kenner laten doen)

De werking van de trusrod doet er na de 14e fret niet zo heel veel meer toe.


De hoogte van de topkam maakt echt geen hol uit als je op de 14e fret staat te spelen.. Dat lijkt me enigszins, apart..

Heb je het bij alle fretten boven de 14 fret, of alleen op de 14e fret en daar om heen? Als dat 2e het geval is, is dat toevallig een positie waar je graag mag spelen en benden? Dan is namelijk de kans vrij groot dat er een of meerdere fretten zijn ingesleten, en wordt het tijd voor een vlakbeurt...

nope ook geen ingesleten fretten.

Ik denk dat de hals te schuin omhoog staat, heb ik al vaker meegemaakt bij Fenders, ook de HW1 series.

Nek shimmen kan een goede optie zijn, zodat de hals iets rechter komt te staan (bij Fenders is 4-6 graden stijding van de hals t.o.v. de body het mooiste), frets bijvlakken heeft geen zin, de HW heeft nu niet echt een bol radius waardoor je deadspots krijgt bij bending.

De bruggen van de HW1 zijn ook niet om over naar huis te schrijven, koop voor E 70,00 een goede gotoh (die zijn inclusief goede block sadles)

kun je makkelijker afstellen en ook intoneren.

Mijn beide Tele's hebben een actie van 1,8 mm tussen de lage E en de 12e fret, bij de laatste fret ligt de actie ongeveer op 2 a 2,1 mm

4 mm is dus echt veel en veel te hoog......

chefdaniel
27 november 2010, 13:18
ik denk aan één ding, ''radius'' misschien even op googelen?

succes, dan

Lonac
27 november 2010, 15:03
De hoogte van de topkam maakt echt geen hol uit als je op de 14e fret staat te spelen.. Dat lijkt me enigszins, apart..

Heb je het bij alle fretten boven de 14 fret, of alleen op de 14e fret en daar om heen? Als dat 2e het geval is, is dat toevallig een positie waar je graag mag spelen en benden? Dan is namelijk de kans vrij groot dat er een of meerdere fretten zijn ingesleten, en wordt het tijd voor een vlakbeurt...

Als ik op de 14e en hoger speel, dan valt het geluid weg na de bend. Ik kan ook niet zeggen dat ik alleen maar rondom die plek speel want tijdens het soleren gebruik ik de hele nek.

barno
27 november 2010, 16:11
De werking van de trusrod doet er na de 14e fret niet zo heel veel meer toe.


heel veel niet maar wel genoeg om fretbuzz daar weg te halen

Pepe
27 november 2010, 16:39
ik denk aan één ding, ''radius'' misschien even op googelen?

succes, dan

Dat denk ik ook. Afstellen van topkam, shim of brug gaat over de hele neck.

Een veel voorkomend euvel van de smalle Fender radius is de te lage frethoogte aan de buitenzijde en dat merk je het eerst bij het omhoogduwen van de E rond de 14 fret, hij loopt vast op de fret voor hem.
Het is makkelijk te verhelpen met een level job.