PDA

View Full Version : Meer sustain bij geschroefde hals?



josan
26 november 2010, 23:11
Las net dit (http://www.tdpri.com/forum/tele-technical/136456-luthier-neck-tighten-sustain-trick-2.html)en heb dit bij een Tele gedaan. Klinkt daadwerkelijk alsof het ding nu een betere resonantie/sustain heeft. In het kort:

Stem de gitaar op normale spanning/stemming.
Draai de neck-bolts 1/8 tot 1/4 slag los. Je hoort dan wat lichte kraakgeluidjes ten teken dat de nek zich opnieuw zet onder de spanning van de snaren.
Draai de neck-bolts weer vast.
Stem de gitaar opnieuw. Je zult misschien zien dat de snaren iets te laag gestemd waren.
Sla opnieuw een akkoord aan en luister.
Check ook even of je intonatie nog goed is.


Berichten in de gelinkte post zijn gemengd, maar een aantal zijn zeer enthousiast. Dat zijn waarschijnlijk diegenen bij wie de afstelling van hals en body wat te wensen overliet.

grayfink
27 november 2010, 08:01
Lijkt mij een kulverhaal.
Sustain is overrated trouwens.

Luigi
27 november 2010, 09:18
Is volgens mij geen kulverhaal; een goeie neck-bodyverbinding is belangrijk voor resonantie en sustain. Dit verhaal lijkt echter inderdaad op te gaan bij gitaren waarbij al iets mis was met die verbinding.

Ik heb onlangs van een van mijn gitaren de neckplate-cusion (zo'n "chique" plastic plaatje) verwijderd; meer sustain en resonantie!

muziekschuur
27 november 2010, 09:42
Gitaar afstellen (Tele en Strat types) houdt ook vaak in de Neckpocket afstellen (lees afsteken (evt onder hoek).

Check ook altijd of de halspen al onder spanning is gebracht. Dit is ook goed voor de sustain. Een zwaardere brug helpt ook. Ook is het vaak handig als snaren door de body heen lopen i.p.v. alleen in de brug eindigen.

Heb je hier geen ervaring mee en is je gitaar het waard dan is een gitaarbouwer het beste adres om dit alles voor je te doen...

josan
28 november 2010, 10:12
Het aandeel "ingebeeld effect" lijkt mij ook groot en ik ben ook sceptisch, maar ik dacht echt een kleine verbetering te bespeuren, vooral op de dikkere snaren. Het feit dat dit experimentje gratis en risicoloos is houdt het natuurlijk ook in leven. Als ik ervoor naar een winkel moest fietsen en euro's voor zou moeten betalen, zou ik het niet gedaan hebben. De sustain van die Tele is in ieder geval dik in orde.

Brewskie
28 november 2010, 10:21
Ik had deze thread vrijdagavond al gelezen en dacht dat het wel behoorlijk wat discussie zou opleveren, maar dat valt dus erg mee. Ik had ook verwacht dat er wel over de technische reden zou worden gesproken.

Wat denken jullie dat er gebeurt met de gitaar als je deze truuk toepast ? Wordt de hals meer in de pocket getrokken door de gespannen snaren ? ...worden de schroeven verbogen ? Wat is de technische verklaring van de vermeende toegenomen sustain ?

Midwolda
28 november 2010, 12:41
Als je wat dan ook onder druk in elkaar zet zal het zich anders gedragen
dan wanneer je het als losse onderdelen aan elkaar schroeft en er daarna druk op zet.
De werkspanningen worden anders verdeeld cq. verwerkt door de onderdelen.
Dat kan iedere architect/motorrijder/cabinet-bouwer/etc. je vertellen.
Zelf pas ik dit trucje ook vaak toe bij het afstellen van een gitaar. Het werkt.

guitarnijboer
28 november 2010, 13:57
Het werkt inderdaad en dit is wat ik bij al mijn gitaren met geschroefde hals doe. De reden is dat de verbinding / het contact tussen het achtereind van de hals met de body zorgt voor het grootste deel van de sustain. Dit is ook logisch. Je kunt het expiriment ook omdraaien en een klein spleetje tussen de hals en body laten. Je zult dan merken dat de gitaar veel minder sustain heeft maar ook minder lekker speelt.

Brewskie
28 november 2010, 15:30
Hoe zit het eigenlijk met de verhouding van de trekkracht van de snaren ? Is de spanning van de dunne snaren bijvoorbeeld minder hoog dan de dikke snaren, waardoor wellicht met losse schroeven de hals iets scheef kan worden getrokken ?

josan
28 november 2010, 17:31
Hoe zit het eigenlijk met de verhouding van de trekkracht van de snaren ? Is de spanning van de dunne snaren bijvoorbeeld minder hoog dan de dikke snaren, waardoor wellicht met losse schroeven de hals iets scheef kan worden getrokken ?

Opvallend was dat ik de dikkere snaren na het los- en vastdraaien van de schroeven, meer moest bijstellen. Ik heb nog gecontroleerd of de hals niet scheef getrokken wordt, maar dat was niet zichbaar. Ik denk wel dat de kop van de hals iets steviger tegen de body aangetrokken wordt, de snaarlengte (vooral aan de lage-E-kant) iets korter wordt, de toon dus lager. En inderdaad, bij de dikkere snaren moest ik de intonatie iets bijregelen.

Ik heb de hals eerder zo gezet dat de snaren aan beide kanten parallel aan de fretranden liepen. Dat betekent mogelijk dat de gleuf tussen hals en body niet strak dichtgetrokken is. Dat doe je wel met deze truc, waardoor het hals-body contact beter wordt.

Nicks
28 november 2010, 17:54
Is volgens mij geen kulverhaal; een goeie neck-bodyverbinding is belangrijk voor resonantie en sustain. Dit verhaal lijkt echter inderdaad op te gaan bij gitaren waarbij al iets mis was met die verbinding.

Ik heb onlangs van een van mijn gitaren de neckplate-cusion (zo'n "chique" plastic plaatje) verwijderd; meer sustain en resonantie!

En daar verwijder je dus de verdeling in druk mee, chapeau

barno
28 november 2010, 20:03
Lijkt mij een kulverhaal.
Sustain is overrated trouwens.

+1
zeker wat betreft die sustain fetisj. trouwens: meer sustain equals minder attack

grayfink
28 november 2010, 20:32
Het kan ook niet én meer sustain én meer resonantie. Het is het een of het ander. Als de energie van de trillende snaar goed wordt overgebracht naar de body zal de body resoneren en en de snaar zijn energie snel verliezen en gauw uitgetrild zijn.
Bij een massief blok zwaar hout (denk LP), zal de body minder meetrillen en de snaar daardoor langer.
Maar goed, als mensen geloven dat je met hocus pocus of instralen door Jomanda beide kunt bereiken moeten ze dat vooral doen. :)

josan
28 november 2010, 22:41
Los van of het sustain of resonantie is: een goede hals-body verbinding lijkt me bij te dragen aan een goed geluid. Als dit trucje die hals-body verbinding helpt verbeteren, doordat de snaren de aansluiting strak trekken, dan kan ik me best voorstellen dat de geschetste stappen iets doen. In tegenstelling tot wat Jomanda doet, bestaat voor de waarnemingen van veel gitaristen die dit geprobeerd hebben, wel een rationele verklaring.

RS-Rik
28 november 2010, 22:49
Right on grayfink!

Het blijft een beetje een placebo effect. Als ik eens een hals eraf haal (de laatste tijd vrij regelmatig) gewoon kneiter strak weer aandraaien.
Ik merk ook weinig verschil in sustain tussen mn strat en mn LP... zal wel aan mij liggen

josan
28 november 2010, 22:50
+1
...... trouwens: meer sustain equals minder attack

Klopt niet. Jij bedoelt compressie, dat geeft minder dynamiek en gaat ten koste van de attack. Bij de akoestische eigenschappen van een gitaar gaat een heldere attack prima samen met een lange sustain.
Of je attack of sustain uberhaupt nodig hebt is een andere vraag. Als je "chicken-pickin'" C&W speelt heb je geen sustain nodig maar attack en als je metal speelt is dat eerder andersom. Alhoewel je in het laatste geval veel nep-sustain haalt uit de compressie door je effecten en versterking.

Midwolda
28 november 2010, 22:55
Vergelijk het maar met normaal gewapend beton versus voorgespannen beton.
Het laatste is vele malen sterker omdat het op werkspanning ge"assembleerd" wordt.
Zo werkt het met dit verhaal ook, daar is niets placebo aan.

barno
28 november 2010, 23:40
Klopt niet. Jij bedoelt compressie, dat geeft minder dynamiek en gaat ten koste van de attack. Bij de akoestische eigenschappen van een gitaar gaat een heldere attack prima samen met een lange sustain.
Of je attack of sustain uberhaupt nodig hebt is een andere vraag. Als je "chicken-pickin'" C&W speelt heb je geen sustain nodig maar attack en als je metal speelt is dat eerder andersom. Alhoewel je in het laatste geval veel nep-sustain haalt uit de compressie door je effecten en versterking.

wees gerust, ik bedoelde wat ik schreef :) tuurlijk gaat attack en sustain samen, alleen is die attack gewoon minder knallend en abrupt voor het gehoor bij een zwaar sustainende gitaar. Attack is nl de snelheid waar me je geluid van 0 naar whatever gaat. Als je niet van 0 vertrekt omwille van sustain, hebt je minder contrast enz. Chicken pickin klinkt het best op het brugelement van een tele, en dan nog vaak slaghand kort bij de brug (om sustain te vermijden...)

macwilliams
29 november 2010, 14:24
Vergelijk het maar met normaal gewapend beton versus voorgespannen beton.
Het laatste is vele malen sterker omdat het op werkspanning ge"assembleerd" wordt.
Zo werkt het met dit verhaal ook, daar is niets placebo aan.

Dus zo'n constructie heeft dan ook meer sustain en zullen de voestappen over de gallerij langer doorklinken. Net als een echtelijke ruzie. :D

Midwolda
29 november 2010, 14:56
Dus zo'n constructie heeft dan ook meer sustain en zullen de voestappen over de gallerij langer doorklinken. Net als een echtelijke ruzie. :D

Nee joh, in het laatste geval hoor je toch echt meer attack hoor... :seriousf: