PDA

View Full Version : FX Loop engl 530 --> doe ik iets fout ?



the_only_mordred_fan
26 november 2010, 22:52
Hoi,

ik heb een vraagje over mijn engl 530 en de FX loop die daarop zit.
Ik zit zojuist wat te proberen met een effect pedaal van boss en tot mijn verbazing werkt dit niet. Ik kan me haast niet voorstellen dat ik het pedaal verkeerd heb aangesloten.

Ik heb een kabel vanuit de FX LOOP SEND naar de input van het pedaal aangesloten en vervolgens twee kabels (output a en b) vanuit het pedaal terug naar de twee inputs van de FX LOOP RETURN

Maar ik hoor het effect niet terug in mijn eindgeluid.
Het effect werkt gewoon, want als ik het tussen mijn gitaar en de input van de engl zet dan hoor ik het wel.

Ik heb de 530 nog maar net, dus het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie maar naar mijn weten werken die fx loops bij iedere versterker gewoon hetzelfde.

iemand een tip ? of moet ik de versterker eens na laten kijken ? (was een tweedehands en dit had ik niet getest helaas)

caliban
26 november 2010, 23:03
Ik denk dat je beter als return de input van je poweramp kan gebruiken.

the_only_mordred_fan
26 november 2010, 23:30
Ik denk dat je beter als return de input van je poweramp kan gebruiken.

werkt dit niet hetzelfde als met combo's en top's dan ?
is de return daar dan de eindtrap ?
Ja, klinkt eigenlijk wel logisch.

Maar waarvoor is de return input op mijn pre-amp dan ? waarvoor zou ik die dan kunnen / moeten gebruiken ?

Liquid_Metal
26 november 2010, 23:54
Je kan de fx-loop op de E530 gebruiken als je de interne poweramp gebruikt. Anders kun je een effect net zo makkelijk tussen preamp en poweramp aansluiten. Maar het zou allebei net zo goed moeten werken en jouw aansluitmethode is correc.

the_only_mordred_fan
27 november 2010, 00:39
Ja maar die interne poweramp (van 1.5 watt geloof ik) werkt toch al als je de headphones aansluit he ?

ook daarop hoor ik geen effect wanneer ik de fx send en return gebruik.

misschien is de return ingang dan stuk ? kan ik me eigenlijk nauwelijks voorstellen, temeer vanwege het feit dat ik hem van een betrouwbaar persoon gekocht heb die dat wel had gezegd tegen me.

ik zoek nog even verder. tips zijn welkom !

the_only_mordred_fan
27 november 2010, 00:49
Je kan de fx-loop op de E530 gebruiken als je de interne poweramp gebruikt. Anders kun je een effect net zo makkelijk tussen preamp en poweramp aansluiten. Maar het zou allebei net zo goed moeten werken en jouw aansluitmethode is correc.

Het werkt nu. wet niet precies waarom nu wel, maar het werkt (zal wel iets niet goed hebben aangesloten)

De reden waarom ik het zo wilde doen, is dat de line outputs meer output hebben dan de send output en ik dus die outputs naar m'n poweramp wil sturen. Of heb je ook daar misschien een alternatief of oplossing voor ? Of moet ik hiervoor een nieuw topic openen ?

Johannes
27 november 2010, 02:04
Soms werken fx loops en of pedalen niet als je onverhoopt een stereo kabel gebruikt.

peter_heijnen
27 november 2010, 09:40
Soms werken fx loops en of pedalen niet als je onverhoopt een stereo kabel gebruikt.
Klopt, het ene pedaal vreet gewoon stereopluggen waar het andere resoluut dienst weigert.

Haha Maarten, welkom in rackland! Straks als je switcher binnen is zul je waarschijnlijk ook wel eens ergens tegenaan lopen terwijl je toch denkt dat het goed is aangesloten. Een foutje is helaas heel snel gemaakt, probeer dan nooit meer dan één stap tegelijk te 'problemshooten'!

the_only_mordred_fan
27 november 2010, 12:07
Haha, we komen elkaar ook overal tegen !

Ik heb al wel eerder een rack gehad trouwens, maar heb toen bij lange na niet de mogelijkheden en flexibiliteit benut die het biedt. Dat ben ik nu wel van plan en je ziet het, ik ben overgeleverd aan de expertise van meer ervaren gebruikers. Maar al doende leert men.
Fijn dat ik hier zo snel een antwoord krijg, dat helpt echt goed !



Klopt, het ene pedaal vreet gewoon stereopluggen waar het andere resoluut dienst weigert.

Haha Maarten, welkom in rackland! Straks als je switcher binnen is zul je waarschijnlijk ook wel eens ergens tegenaan lopen terwijl je toch denkt dat het goed is aangesloten. Een foutje is helaas heel snel gemaakt, probeer dan nooit meer dan één stap tegelijk te 'problemshooten'!

caliban
27 november 2010, 19:38
werkt dit niet hetzelfde als met combo's en top's dan ?
is de return daar dan de eindtrap ?
Ja, klinkt eigenlijk wel logisch.

Maar waarvoor is de return input op mijn pre-amp dan ? waarvoor zou ik die dan kunnen / moeten gebruiken ?

Ik heb het gisteren ook even opgezocht :). Het is niet overdreven logisch benaamd.

Liquid_Metal
27 november 2010, 20:32
Ja maar die interne poweramp (van 1.5 watt geloof ik) werkt toch al als je de headphones aansluit he ?

ook daarop hoor ik geen effect wanneer ik de fx send en return gebruik.

misschien is de return ingang dan stuk ? kan ik me eigenlijk nauwelijks voorstellen, temeer vanwege het feit dat ik hem van een betrouwbaar persoon gekocht heb die dat wel had gezegd tegen me.

ik zoek nog even verder. tips zijn welkom !

Je gebruikt de poweramp alleen als je een cabinet aansluit. Dat kan met die 1.5 watt. Voor een headset moet je de switch omzetten want dan wil je de poweramp juist niet gebruiken.

caliban
27 november 2010, 22:12
Je gebruikt de poweramp alleen als je een cabinet aansluit. Dat kan met die 1.5 watt. Voor een headset moet je de switch omzetten want dan wil je de poweramp juist niet gebruiken.

Ik ging er eigenlijk van uit dat die poweramp ook actief was met headphones. Heb me nooit in dat deel van het schema verdiept eerlijk gezegd.

the_only_mordred_fan
27 november 2010, 22:46
Klopt inderdaad. Het heeft me bijna een paar trommelvliezen gekost om daar achter te komen :-)


Je gebruikt de poweramp alleen als je een cabinet aansluit. Dat kan met die 1.5 watt. Voor een headset moet je de switch omzetten want dan wil je de poweramp juist niet gebruiken.

tommus42
28 november 2010, 08:43
Ik ging er eigenlijk van uit dat die poweramp ook actief was met headphones. Heb me nooit in dat deel van het schema verdiept eerlijk gezegd.

Klopt ook, die 1,5W poweramp werkt ook op de koptelefoon, de switch is voor de speakersimulatie. Als je een headset hebt met een laag ohmage, gaat ie wel hard denk ik.

Trouwens, niet met een monoluidsprekerkabel aansluiten op 1 cabinet, dan gaat de andere kant stuk (wordt kortgesloten met een monojack).

caliban
28 november 2010, 16:37
Trouwens, niet met een monoluidsprekerkabel aansluiten op 1 cabinet, dan gaat de andere kant stuk (wordt kortgesloten met een monojack).

Dit heb ik me altijd afgevraagd.. Kan het echt kwaad??

tommus42
28 november 2010, 17:39
Weet ik eigenlijk niet zeker, heb altijd begrepen dat de uitgang van een transistor wel zonder belasting kan, maar niet met een te kleine weerstand.

caliban
28 november 2010, 23:09
Weet ik eigenlijk niet zeker, heb altijd begrepen dat de uitgang van een transistor wel zonder belasting kan, maar niet met een te kleine weerstand.

Ja maar aangezien het hier over erg weinig vermogen gaat, weet ik niet of het wel kwaad kan..

tommus42
29 november 2010, 06:43
Zou kunnen van niet, Engl waarschuwt er wel tegen in de handleiding.
Stereo klinkt ie trouwens veel mooier:strat:.