PDA

View Full Version : Koptelefoon aansluiten op versterker: geluid maar aan 1 kant hoorbaar



Dancing Lobster
26 november 2010, 21:23
Hoi hoi all,

Ik heb zonet voor het eerst geprobeerd een hoofdtelefoon op men versterker aan te sluiten. Echter, ik hoor het geluid maar aan 1 kant van men hoofdtelefoon...

De aansluiting op men versterker voor een koptelefoon is een grote jack, maar men koptelefoon zelf is minijack. Met het tussenstukje dat wij hebben krijg ik de koptelefoon dus wel aangesloten, maar ik hoor het geluid slechts aan 1 kant.

Op de piano beneden werkt de koptelefoon samen met het tussenstukje wel gewoon goed.

Dus, hoe kan ik dit oplossen? Dit heeft waarschijnlijk iets te maken met het mono kanaal van de gitaar om te zetten naar een stereo kanaal voor de koptelefoon en shizzle, maar mijn technische kennis op dat vlak is zéér beperkt :makeup:

Ik heb ook snel wat foto's met men mobiel gemaakt.
De uitgang op men versterker:

http://i.imgur.com/JVopS.jpg

http://i.imgur.com/ryufB.jpg


Links de minijack van men koptelefoon, rechts het tussenstukje:

http://i.imgur.com/Q2Bf9.jpg

Alvast bedankt voor de hulp :ok:

AoDf
26 november 2010, 21:31
Ik verwacht dat de headphone jack-ingang op je versterker gewoon naar de klote is. Als de koptelefoon (met verloopstekker) gewoon goed werkt op een andere bron is daar niets mis mee. Met een mono output van je gitaar zou het niets te maken moeten hebben, het is onzin dat de fabrikant een headphone out maakt die maar 1 kant aanstuurt. Je kunt een mono signaal ook gewoon over links en rechts uitsturen.

Morrel anders eens wat met de headphone plug als hij in de versterker zit. Misschien maakt hij slecht contact.

Dancing Lobster
26 november 2010, 21:34
Ik verwacht dat de headphone jack op je versterker gewoon naar de klote is. Als de koptelefoon (met verloopstekker) gewoon goed werkt op een andere bron is daar niets mis mee. Met een mono bron van je gitaar zou het niets te maken moeten hebben, het is onzin dat de fabrikant een headphone out maakt die maar 1 kant aanstuurt. Je kunt een mono signaal ook gewoon over links en rechts uitsturen.

Morrel anders een wat met de headphone plug als hij in de versterker zit. Misschien maakt hij slecht contact.

Dat zou wel straf zijn, aangezien ik deze headphone jack nog nooit gebruikt heb :makeup:. Heb hem wel 2de hands gekocht van men nichtje, maar die zou me wel op de hoogte hebben gebracht moest ie kapot zijn :(

AoDf
26 november 2010, 21:37
Probeer de plug van de koptelefoon eens een paar keer flink stevig in- en uit de headphone uitgang van de versterker te halen. Misschien zijn de contactpunten op de headphone jack-ingang in de versterker een beetje geoxideerd geraakt in de loop van de tijd.

Dancing Lobster
26 november 2010, 21:44
Probeer de plug van de koptelefoon eens een paar keer flink stevig in- en uit de headphone uitgang van de versterker te halen. Misschien zijn de contactpunten op de headphone jack-ingang in de versterker een beetje geoxideerd geraakt in de loop van de tijd.

Net geprobeerd, doet helemaal niks :(

nak
26 november 2010, 22:20
Je kunt eens proberen om deze er niet helemaal in te duwen maar langzaamaan verder, en dan te horen welke kant het doet.
Mocht de jack in de versterker een mono stekker zijn en je sluit een stereo headphone erop aan dan zal één kant kortgesloten worden.
Daarom ff proberen om je headphone een stukkie in de jack te doen.

Outline
27 november 2010, 00:09
Mocht de jack in de versterker een mono stekker zijn en je sluit een stereo headphone erop aan dan zal één kant kortgesloten worden.

Ik denk zelf dat dit het probleem is.

cluseau
27 november 2010, 00:31
Dit gaat zo niet werken. Je prakt een stereo plug in een mono chassisdeel dus één kant van de stereoplug ligt gewoon aan massa.

De oplossing is eenvoudig. Koop een mono (mannetje) en een stereo (vrouwtje) jackplug. Soldeer aan het mannetje een stukje draad. De min kun je een op een verbinden maar de tip van het mannetje verbind je met de tip en de sleeve van het vrouwtje. Daar steek je dan het door jouw gekochte tussenstukje in.

Frans.

Midwolda
27 november 2010, 00:34
Een koptelefoon is stereo, en een headphone out op een gitaarversterker is dubbel mono.
Ik kan het me niet anders voorstellen. Mijn wereld zou op z'n kop staan. :dontgeti:

big dooley
27 november 2010, 01:07
Een koptelefoon is stereo, en een headphone out op een gitaarversterker is dubbel mono.
Ik kan het me niet anders voorstellen. Mijn wereld zou op z'n kop staan. :dontgeti:

mee eens... ik kan me niet voorstellen, dat een headphone uitgang als monojack zou zijn uitgevoerd... lijkt mij dat er slecht contact is... zij het de ingang zelf, zij het een soldering die niet deugt...

budje
27 november 2010, 08:27
Een koptelefoon is stereo, en een headphone out op een gitaarversterker is dubbel mono.
Ik kan het me niet anders voorstellen. Mijn wereld zou op z'n kop staan. :dontgeti:

wat midwolda zegt!

cluseau
27 november 2010, 10:04
Een koptelefoon is stereo, en een headphone out op een gitaarversterker is dubbel mono.

Is dat zo? Ik moet bekennen dat ik er niet zeker van ben. Heb ook wel anders gezien maar ken deze amp niet. Als Midwolda gelijk heeft dan moet je geen mono plug in de koptelefoonuitgang prikken, die zou de uitgang dan volledig kortsluiten. Misschien heeft TS een manual dan kunnen we dat checken.


Frans.

Midwolda
27 november 2010, 10:18
Frans, ik zit het nog eens terug te lezen en ik realiseer me dat ik had moeten zeggen:
"Een koptelefoon is stereo, en een headphone out op een mono gitaarversterker is dubbel mono."
Ik kan oprecht met de hand op m'n hart zeggen dat ik dat in 40 jaar niet anders heb gezien.
Waarschijnlijk is het met stereo versterkers anders, en met versterkers met ingebouwde modeling en FX ook.
Ben benieuwd wat voor merk/type versterker het is, een aanduiding als "GF-15" zegt niet zo veel.

big dooley
27 november 2010, 10:31
hebbes...

http://www.theguitarfolks.com/media/Amps/FM-GF15-3.jpg

cluseau
27 november 2010, 13:47
Ben benieuwd wat voor merk/type versterker het is, een aanduiding als "GF-15" zegt niet zo veel.


skylark...:ok:

Dancing Lobster
27 november 2010, 14:52
Frans, ik zit het nog eens terug te lezen en ik realiseer me dat ik had moeten zeggen:
"Een koptelefoon is stereo, en een headphone out op een mono gitaarversterker is dubbel mono."
Ik kan oprecht met de hand op m'n hart zeggen dat ik dat in 40 jaar niet anders heb gezien.
Waarschijnlijk is het met stereo versterkers anders, en met versterkers met ingebouwde modeling en FX ook.
Ben benieuwd wat voor merk/type versterker het is, een aanduiding als "GF-15" zegt niet zo veel.

Nou, ik kan zelf over de amp ook geen informatie vinden op internet. Lijkt wel van een onbekend merk te zijn ofzo, dunno :'). Er staat niets meer op dan GF-15.

En euh, dingen als solderen en dubbel mono zijn voor mij zo ongeveer Chinees :makeup:

cluseau
27 november 2010, 15:09
Nou, ik kan zelf over de amp ook geen informatie vinden op internet.


klik (http://www.skylarkguitars.com/skylark-gf15-classic-series-guitar-amp-1849-0.html)

Frans.