PDA

View Full Version : getordeerde hals en de oorzaak.



wietse
26 november 2010, 19:59
jawel, ben er vermoedelijk achter waarom er bij zoveel egmonds de halzen getordeerd zijn terwijl andere egmonds nergens last van hebben.
kwam er net achter ik heb al jaren een typhoon met ernstig getordeerde hals waarbij ook het fretboard los zat, deels, vanavond het hele fretboard maar verwijderd en nu weet ik waarom de boel getordeerd is.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/egmondneck.jpg

lijkt mij wel duidelijk toch?
de trusrod zit er schots en scheef in wat volgens mij onheroepelijk tot torderen van de hals leidt.
ik denk dat ik nu met een schaaf ga proberen de hals zover bij te schaven dat het vlak waar het fretboard op komt weer vlak is zoals het hoort en dan de boel er weer op lijm, slechter kan het nooit worden.

barno
26 november 2010, 20:32
lijkt bijna alsof ze de halsrand als geleider voor de bovenfrees gebruikt hebben om het channel te frezen... lijkt me inderdaad een garantie voor een goede, degelijke onomkeerbare tordering :)

alhoewel, hij zit niet alleen scheef, ook nog es in een boog...

wietse
26 november 2010, 21:44
en als je dan bedenkt dat ik hier ook een 12 snaar van egmond heb uit dezelfde tijd met een kaarsrechte hals die net zo licht speelt als een normale elektrische gitaar, waarom dit dan??
ze konden het wel maar zulke grove fouten maken, bij de afdeling trusrod montage was dus geen kwaliteits controle neem ik aan.

oigun
26 november 2010, 22:07
Egmond gebruikte ook vaak beuken. Dat is voor een hals echt helemaal ruk...
De trusrod loopt niet eens evenwijdig met de rand maar zelfs nog een stuk scheverhttp://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

no 1 hops
27 november 2010, 14:06
Egmond gebruikte ook vaak beuken. Dat is voor een hals echt helemaal ruk...
http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gifwaarom is beuken verkeerd voor een hals?

Hedge
27 november 2010, 18:36
Beuken kan heel lang stabiel zijn, maar ook in 1 keer enorm krom trekken.

oigun
27 november 2010, 18:41
Beuken heeft ook een vrij korte vezel wat wel fijn is voor het opvangen van klappen (hakblok,snijplank,houten hamer) maar de overdracht van trillingen niet echt ten goede komt. (weinig sustain, dood geluid etc.)

stijnkenens
27 november 2010, 20:13
Zou je dan niet beter dat trusrod kanaal opvullen, en terug recht uitfrezen?
Anders zit je misschien direct met het zelfde probleem als je een beetje spanning op de trusrod zet.



s.

gengar
29 november 2010, 11:50
Lijkt me inderdaad een kwestie van grove fout in productie, ongelooflijk zeg dat ze op deze manier trussrods in hebben gelegd.

Ik zou het kanaal ook opnieuw uitfrezen.

aaronstonebeat
29 november 2010, 22:49
Erg leuk om te zien. Maar ook ongelofelijk; volgens mij doet elke zelfbouwer hier dat stukken beter, zelfs op de eerste bouw.

Ik ben er ook voor om het kanaal opnieuw te frezen.

BLUEWEY
30 november 2010, 15:38
'k zie dat je die hals hebt los liggen.., dan zou ik 'r een ander halsje opzetten.., als die gitaar het waard is.
Je weet nu welk risico je met dat beuken loopt.., alhoewel het miss ook goed kan gaan. (tenzij je d'r origineel wilt houden..? )

btw; het lijkt ook ofdat ze niet al te ruimschoots zijn geweest met verlijmen v.d. toets.

Ja.., dat waren nog 'ns "echte kunstenaars".., die Egmondjes.., in 't verdoezelen van dingen
Maar ja, eerlijk=eerlijk, heb er niet zodanig genoeg verstand van. Het zou b.v. kunnen zijn, dat ze die dingen zodanig goedkoop maakte, zodat ze voor meerdere mensen beschikbaar zouden worden

wietse
1 december 2010, 13:10
'k zie dat je die hals hebt los liggen.., dan zou ik 'r een ander halsje opzetten.., als die gitaar het waard is.

heb ik al geprobeerd, gibson clone hals, strat clone hals, oude japanner, allemaal een andere mensuur, egmond was daar dus ook eigenwijs in.
daarbij is origineel houden het mooiste, maar goed dit ding kocht ik jaren geleden voor 20 euro, tijd in m'n eigen collectie gehad en nu vond ik het tijd worden om hem eens aan te pakken.
ding is sowieso al apart, lijkt een solidbody maar is een hollow.
http://www.wietsesguitars.nl/_wp_generated/wp10928811_0f.jpg
http://www.wietsesguitars.nl/_wp_generated/wp8ee84f28_0f.jpg

lukt het niet dan heb ik in ieder geval wat onderdelen voor weinig, die dingen zijn toch meer voor de sier dan om op te spelen al klinken de elementen beslist niet verkeerd als je wat cleane muziek speelt.

Saf
4 december 2010, 19:22
jep bekend euvel. heb het al menige maal bij egmond gezie ndeze scheve trussrod kanalen. Als je het goed wilt doen is opvullen en opnieuw fresen een goede optie. Heb het zelf een paar keer bij collectiestukken de trussrod verwijderd en het hout recht opgespannen op een rechte tafel of zoiets met klemmen. dat een hele tijd laten zitten, fretboard er terug op en dunne snaartjes niet gespannen erop gelegt. Maar goed dan is stemmen er niet meer bij.

Die body constructie gebruikt egmond heel vaak. hun solid bodies zijn vaak semies zeker bij de vinyl overtrokken modellen.

Leuke kant tekening hun solid 7 gitaar en bas zijn zo bijvoorbeeld ook niet solid maar hollows.