PDA

View Full Version : 15 watt, Hoeveel dB?



beunklats
26 november 2010, 18:45
hallo

mijn ouder zitten wel eens te zijken dat me versterker te hart staat:( en dat het slecht voor mke oren is.
mijn vraag is daarom.
ik heb een vox vt15, hij is 15watt maar hoeveel decibel is dat?

gr johan

big dooley
26 november 2010, 19:07
hallo

mijn ouder zitten wel eens te zijken dat me versterker te hart staat:( en dat het slecht voor mke oren is.
mijn vraag is daarom.
ik heb een vox vt15, hij is 15watt maar hoeveel decibel is dat?

gr johan

ligt er puur aan hoe hard je dat ding zet en wat de gevoeligheid is van de speaker die erin zit
laat ik ff uitgaan van een gevoeligheid van 95dB per watt per meter afstand (een celestion G12-75 zit op 97dB en een vintage 30 op 100dB), terwijl de versterker vol open staat

een vertienvoudiging van vermogen betekend ongveer 10dB meer
een verdubbeling van vermogen staat ongeveer gelijk aan 3dB meer
dus...
95dB op 1 watt
105dB op 10 watt
108dB op 20 watt
112dB op 50 watt
115dB op 100 watt
118dB op 200 watt
122dB op 500 watt
125dB op 1000 watt
etc.

dit zijn dus de geluidsdrukken met 1 meter afstand!!! walkmans, ipods en weet ik wat voor troep, hebben totaal geen vermogen, maar doordat die krengen in je oren zitten kan die geluidsdruk gelijkstaan aan 125dB!!!!!!
alles wat boven 80dB komt kan al gehoorbeschadiging veroorzaken

een verhoging met 10dB wordt door het gemiddelde menselijk gehoor als 2 maal zo luid ervaren, terwijl 3dB verhoging net merkbaar is

G.G.
26 november 2010, 19:36
hallo

mijn ouder zitten wel eens te zijken dat me versterker te hart staat:( en dat het slecht voor mke oren is.
mijn vraag is daarom.
ik heb een vox vt15, hij is 15watt maar hoeveel decibel is dat?

gr johan


Heel technisch verhaal

Nu weet je nog niet of het slecht voor je oren is...

Reken erop dat 15 watt, zelfs transistor schadelijk voor je gehoor kan zijn. Mijn 3 watt buizenversterker kan met de juiste speaker al voor koppijn zorgen in een kleine kamer.

Als je jouw volume wat terugdraait, zul je merken dat je ouders alleen nog maar over je spelling gaan zijken (korte ei), me is mijn of m'n en hart is dat ding in je romp dat klopt. Leestekens etc, wordt de volgende les

Arvoitus
26 november 2010, 19:37
mijn ouder zitten wel eens te zijken dat me versterker te hart staat:(
Die versterker heeft echt niks met je hart te maken hoor.

Daarnaast kun je die vraag onmogelijk beantwoorden en kun je beter gewoon met een decibel meter in je slaapkamer gaan staan.
En pieken van 95/100db in je kamer en dan een uurtje spelen is nog niet eens zo schadelijk.

Gewoon zachter zetten, is ook fijner voor jouw oortjes.

Mitch
26 november 2010, 19:48
En dan? Als je weet hoeveel dB die versterker produceert dan heb je een argument om tegen ze in te gaan? Ook al aan gedacht dat ze niet voor niets zijken dat -ie te hart staat? Als je ouders er last van hebben: zet dat ding zachter. Als ze bang zijn dat je je gehoor beschadigt: wees blij dat ze bezorgd om je zijn.
En nu naar bed zonder eten, guppenkop.

G.G.
26 november 2010, 19:50
En nu naar bed zonder eten, guppenkop.

Het orakel heeft gesproken.

big dooley
26 november 2010, 20:05
Nu weet je nog niet of het slecht voor je oren is...


nog eens het technische verhaal doorlezen GG... het staat er echt in...
met een omweggetje, dat dan weer wel :makeup:

G.G.
26 november 2010, 20:12
nog eens het technische verhaal doorlezen GG... het staat er echt in...
met een omweggetje, dat dan weer wel :makeup:

Ja, die zin met "alles dat meer dan 80 decibel...."

Maar dan nog... Als zijn slaapkamer 600m2 is, zijn gitaarkabel 30 meter lang is en zijn versterker onder de minst luide hoek naar TS staat....

Zelf houd ik altijd het volgende aan:

Als het harder klinkt dan ik prettig vind, net als een scheeuwend kind dat niet wil eten... dan is het zeker al schadelijk.

Squier4ever
26 november 2010, 20:45
hallo

mijn ouder zitten wel eens te zijken dat me versterker te hart staat:( en dat het slecht voor mke oren is.
mijn vraag is daarom.
ik heb een vox vt15, hij is 15watt maar hoeveel decibel is dat?

gr johan

Voor thuis is die hard zat, kan net met een bandje mee, mits drummer niet te hard slaat. Verder kan hij ook gewoon zacht hoor, de meesten van ons hebben op hun slaapkamer echt niet 100watt voluit staan hoor. Ik hou het bij 30 watt buizen, en die staat zelden harder dan standje 4 thuis. Dan trilt namelijk alles al mee.
Maar die vox is een leuke versterker, klinkt goed voor dat geld!

big dooley
26 november 2010, 20:58
Ja, die zin met "alles dat meer dan 80 decibel...."

Maar dan nog... Als zijn slaapkamer 600m2 is, zijn gitaarkabel 30 meter lang is en zijn versterker onder de minst luide hoek naar TS staat....


als ie zo'n kamer had gehad, denk ik dat er ook wel iets anders in dat kamertje zou staan dan een 15 watt bakkie :D

matto
26 november 2010, 22:55
Ik hou het bij 30 watt buizen

Huh....? met een Vox ac 30 in de huis/slaapkamer?
Dat is luid hoor ! als je lekker pittig wilt spelen, in een cafeetje of in een gemiddelde zaal is dat eigenlijk nog steeds veel te luid.

beunklats
27 november 2010, 12:52
Ik heb hem ook bijna altijd op de helft staan.
Mijn vader wou ook wel weten hoeveel dB het ongeveer was, dus daarom de vraag.
Maar ik weet genoeg, als een 15 watt 108 dB maakt en ik heb hem op de helft staan dan zal het wel niet schadenlijk zijn.

Bedankt voor de reacties.

big dooley
27 november 2010, 15:35
Ik heb hem ook bijna altijd op de helft staan.
Mijn vader wou ook wel weten hoeveel dB het ongeveer was, dus daarom de vraag.
Maar ik weet genoeg, als een 15 watt 108 dB maakt en ik heb hem op de helft staan dan zal het wel niet schadenlijk zijn.

Bedankt voor de reacties.

integendeel... op half vermogen zit je dan op 105dB WAT WEL DEGELIJK SCHADELIJK IS... maar goed... het zijn jouw oren

Pepe
27 november 2010, 16:20
Haha, Big Dooley doet zijn best met getalletjes en wiskundige formule en de conclusie van de poster is: dan zet ik hem wel op de helft!

Er zijn een paar oudhollandse spreekwoorden die ineens bij mij omhoog komen.

Buzzel
27 november 2010, 16:32
Als je ouders bang zijn dat je oren kapot gaan dan koop je toch gewoon goeie oordoppen voor 15 euro?

En thuis spelen gaat waarschijnlijk toch wel hard :punk:

Squier4ever
27 november 2010, 16:51
Huh....? met een Vox ac 30 in de huis/slaapkamer?
Dat is luid hoor ! als je lekker pittig wilt spelen, in een cafeetje of in een gemiddelde zaal is dat eigenlijk nog steeds veel te luid.

Helaas geen VOX ac30 nee, wel een Marshall JTM 30. Alsnog tyfushard idd, hard zat voor in een kroeg.

Mitch
27 november 2010, 16:58
Haha, Big Dooley doet zijn best met getalletjes en wiskundige formule en de conclusie van de poster is: dan zet ik hem wel op de helft!

Er zijn een paar oudhollandse spreekwoorden die ineens bij mij omhoog komen.

Iets met een klok en een klepel die je allebei niet meer hoort door de piep in de oren van beunklats? :D
Inderdaad, als -ie op de helft staat... da's gewoon te hard. Ook met een 15W transistor ampje, afhankelijk van de grootte en demping van de ruimte.

guitarkid
27 november 2010, 16:59
hallo

mijn ouder zitten wel eens te zijken dat me versterker te hart staat:( en dat het slecht voor mke oren is.
mijn vraag is daarom.
ik heb een vox vt15, hij is 15watt maar hoeveel decibel is dat?

gr johan

Dag jongen.

Je moet gewoon heel goed naar je ouders luisteren nu het nog kan!!! :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Gr. C.

PS: me oren, zijken, te hart.... ?????
Ik zou me over heel ander dingen druk maken.....

Pepe
27 november 2010, 17:09
Ik vind wel, Beunklats, dat wanneer jij je ouders met vernietigend repliek betreffende decibels om de oren wil slaan je er ook niet zomaar vanaf komt met "dan zet ik hem wel op de helft"

Je vader wil weten hoeveel decibel jongen!

Beetje meer pit een doorzettingsvermogen he. Het antwoord ligt ergens verscholen in dit forum maar dan moet je er wel wat moeite voor doen.

Vertel eens wat over de je kamer, constructie, materialen en kubieke inhoud.
Daarna de speaker, rendement en projectie.
Om over de eikpunten van je vader's perceptie nog maar te zwijgen!

big dooley
27 november 2010, 17:22
Vertel eens wat over de je kamer, constructie, materialen en kubieke inhoud.
Daarna de speaker, rendement en projectie.
Om over de eikpunten van je vader's perceptie nog maar te zwijgen!

je verwacht toch niet dat ik dat allemaal ga uitrekenen zeker? (laat staan dat ik dat uberhaubt kan... :D) laat hem maar lekker doof worden....

Pepe
27 november 2010, 17:37
Big Dooley, je KAN het! Ik geloof in je.

Afgezien daarvan, het was meer of min mijn ongelooflijk ingewikkelde manier om te zeggen dat de vraagstelling an sich bezopen is.
Stel dat je weet hoeveel decibel dat ding op standje 2 geeft. Wat bewijst dat?

Of het moet zijn dat de ouders een heilig vetrouwen hebben in het handboek "Decibels om en rond het huis voor opgroeiende koters".

Kijk, dan komen we ergens.!

big dooley
27 november 2010, 17:43
och, ik beantwoord simpel de vraag: "hoeveel decibel is 15 watt?"
tja, van een 15 watt gloeilampje kun je weinig herrie verwachten :D
afgaand op het rendement van een speaker, kun je dan een benaderend antwoord geven...
wat de topicopener daarmee verder doet is zijn zaak... als hij dan denkt dat 105dB niks voorstelt, mag hij wat mij betreft gerust verder gaan met het slopen van zijn trommelvliezen

Pepe
27 november 2010, 17:50
Andersom,
Ik had vorige week een optreden in een theater. Gezeur van de crew, gitaar te hard. Wijs ik naar het ding... "maar, tis maar 18 watt!"
Ze trapten er niet in. Het kon ze niet schelen, het ding kwam boven de zaal PA uit.
Uiteindelijk stond mijn amp 10 meter verder achter in de coulissen te ronken omdat ik gewoon weiger om het kreng op een stoel op oorhoogte te zetten. Ik hoor prima en dat wil ik graag zo houden.

big dooley
27 november 2010, 18:16
tegenwoordig hebben we in de oefenruimte alle gitaarcabinetten richting muur gezet... scheelt toch... oordoppen vind ik niks, dus dan maar wat anders...

beunklats
27 november 2010, 18:54
oke.
Na deze reacties weet ik wel wat ik doe.
Ik zet voortaan de knop achter op mijn versterker op de helft en de volumeknop op 1/4e.
Het klinkt iets zachter, zal wel ff wennen zijn. Maar na deze reacties te hebben gelezen zal het wel beter voor me zijn.
Muziek bepaald een groot deel van mijn leven en dat wil ik graag zo houden.

gr johan

Mitch
27 november 2010, 19:15
Heel verstandig! Het is ook gewoon gewenning. Als je eerst alles lekker hard hebt klinkt het ineens dodelijk saai als je eens wat zachter speelt. Kwestie van geduld! Stug volhouden op het veel lagere volume en na een tijdje ben je daar prima aan gewend. Moet je 'm daarna weer eens zo hard zetten als eerst, dan besef je ineens dat dat dus gewoon té hard was...

Mijn DA5je, nog een maatje kleiner dan je VT15, staat hier thuis ook gewoon op de 0,5W stand. Dat is niet zo tof als een AC30 half open maar voor thuis functioneert dat méér dan prima.
Succes met het behoud van je gehoor, daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. :listen:

big dooley
27 november 2010, 19:29
oke.
Na deze reacties weet ik wel wat ik doe.
Ik zet voortaan de knop achter op mijn versterker op de helft en de volumeknop op 1/4e.
Het klinkt iets zachter, zal wel ff wennen zijn. Maar na deze reacties te hebben gelezen zal het wel beter voor me zijn.
Muziek bepaald een groot deel van mijn leven en dat wil ik graag zo houden.

gr johan

een puber (vermoed ik hoor) die iets aanneemt van een stelletje ouwe knarren... zeer bewonderingswaardig... klasse!

beunklats
27 november 2010, 19:46
Ik ben 17, maar wel slim genoeg om te luisteren, ( Ook meestal naar m'n ouders hoor.);)

guitarkid
28 november 2010, 10:38
Ik ben 17, maar wel slim genoeg om te luisteren, ( Ook meestal naar m'n ouders hoor.);)

:ok: :ok: :ok:

Gr. C.

G.G.
28 november 2010, 10:58
:ok: :ok: :ok:

Gr. C.


Inderdaad complimenten. Wilde al bijna gaan zeggen:

Bekhouden snotaap. Luister naar je ouders, zet dat ding zacht en als je later zelf de huur betaalt mag je doen wat je zelf wilt.

Hebben we ineens een verstandige tiener hier op het forum. Zeker een verkeerde afslag op de digitale snelweg gepakt.

stikel
28 november 2010, 21:00
En z'n taalgebruik is ook al een klasse beter :D