PDA

View Full Version : Hoe weet ik in welke toonsoort ik zing?



MeneerJoost
26 november 2010, 13:26
Hey guys,

Ik ben een nummertje aan het opnemen met een simpel USB-microfoontje en garageband.

Het instrumentele deel is gelukt om op te nemen en ik wilde zo de vocalen op gaan nemen.

Enige wat ik me afvraag voor het afmixen, hoe weet ik in welke toonsoort ik zing? Want dan kan dat weer ietsje 'preciezer' gedaan worden via garageband.

Iemand tips?
Nummer is E|Emaj7|A|A7
En een eventuele solo zou passen in Em pentatonisch (of zeg ik nu iets heeeel doms?:soinnocent:)
9 -- 9--9--9---9---9
12 -11-11-11-12-12

Kweet niet of jullie zo kunnen zeggen in welke toonsoort het is of kan iemand mij dat vertellen door een snippertje van het nummer te horen?

Thanks!(:

Pepe
26 november 2010, 13:39
Als je wil weten WAT je precies zingt, uitzoeken op je gitaar.

MeneerJoost
26 november 2010, 13:45
Okay en als ik dan de melodielijn op m'n gitaar gevonden heb hoe bepaal ik dan welke toonsoort dat is?
:$

Okay 9 van de 10 noten van de melodielijn zitten op die schaal die in m'n eerste post staat is het dan in de toonsoort van Emin?

The Bertman
26 november 2010, 13:52
Lijkt me gewoon E mineur. Hou je daar maar aan, dan zit je goed.

Pepe
26 november 2010, 13:53
Okay en als ik dan de melodielijn op m'n gitaar gevonden heb hoe bepaal ik dan welke toonsoort dat is?
:$

Okay 9 van de 10 noten van de melodielijn zitten op die schaal die in m'n eerste post staat is het dan in de toonsoort van Emin?

Okee.
Je begint te vertellen dat het nummer in E staat.
Als je een melodie zingt heet dat een melodie (!), dat zijn single noten.

Je hebt je akkoorden, je hebt een melodie. Wat heb je nog meer nodig?
Voor Mozart was het voldoende.

Waar die mineur van Bert ineens vandaan komt weet ik niet?

The Bertman
26 november 2010, 14:48
Me bad, leesfout. Gewoon E dus. :chicken:

MeneerJoost
27 november 2010, 14:34
Okee.
Je begint te vertellen dat het nummer in E staat.
Als je een melodie zingt heet dat een melodie (!), dat zijn single noten.

Je hebt je akkoorden, je hebt een melodie. Wat heb je nog meer nodig?
Voor Mozart was het voldoende.

Waar die mineur van Bert ineens vandaan komt weet ik niet?

Ik snap de post niet helemaal maar waar het op neer komt is dat het in E staat.

Weet ik genoeg, thanks(:

grayfink
27 november 2010, 15:34
Als je beperkt bent tot pentatonisch, zou je dan voor de solo C#m pentatonisch kunnen gebruiken.

Pepe
27 november 2010, 15:46
Ja, je kan op Majeur soleren in pentatonisch mineur maar dan wordt het bluesy en dan wil je lang niet altijd.
Bij de tip van Grayfink speel je een pentatonisch mineur patroon dat klinkt als een majeur van de root.
Maar wil je wel een bluesy sound, dan komt Bert weer om de hoek met zijn pentatonisch mineur in E.