PDA

View Full Version : Yep..



vogeldude
26 november 2010, 12:41
Hallo, ik ben net een driekwartjaar bezig met gitaarspelen, heb een epiphone les paul gehad, een squier standard strat, maar niks trekt me zo als een klassieke gitaar, omdat het zo mooi en soortvan peaceful klinkt.., (ja ik ben een beetje een hippie :hippie: )
is dit vreemd? want iedereen in men buurt zeg altijd elektrische gitaar die ownen alles bla bla al die crap, dus nu zit ik dik te twijfelen tussen een middelmatige elektrische of een high end klassieke gitaar :???:

kunnen jullie mij helpen? want soms denk ik ook wel van elektrische gitaar is ziekelijk vet, maar klassiek trekt me toch veel meer :S

beruk
26 november 2010, 12:46
Welkom!
Ga voor de high end klassiekert. Dat is een blijver. Zeker als je in je post al twee keer noemt dat je het mooi vind. Wat anderen ervan zeggen.... veeg er je reet mee af :rockon: (behalve mijn advies, dat is goud waard;) )

vogeldude
26 november 2010, 12:50
Welkom!
Ga voor de high end klassiekert. Dat is een blijver. Zeker als je in je post al twee keer noemt dat je het mooi vind. Wat anderen ervan zeggen.... veeg er je reet mee af :rockon: (behalve mijn advies, dat is goud waard;) )

Ha dankjewel voor je snelle reactie! :D
lekker radicaal weer zo je reet afvegen met andere mensen :seriousf:
nee echt oke dankjewel :) much appreciated, ik had ookal zoiets van; iedereen speelt al elektrisch, dus wat zou ik eraan hebben om men buren nog meer lastig te vallen ipv te entertainen met een mooie riedel?:soinnocent:

Harald
26 november 2010, 13:01
Niks mis met klassiek gitaar, wel een totaal andere speelstijl en technisch toch ook wel anders.

Bergrijp alleen de keuze tussen high end klassiek en middelmatige elektrische niet zo. Als je voor beiden hetzelfde budget uit trekt is het eerder omgedraaid. Van het geld van een goede elektrische produktiegitaar koop je een goede middenklasse klassieke gitaar. De high end klassieke gitaren zitten al snel boven 5000 en richting 10000 Euro.

LaurentB
26 november 2010, 13:03
Het zijn verschillende instrumenten, elektrische, akoestische of klassieke gitaar. Ik vind ze allemaal prachtig en daarom speel ik ze ook allemaal!

Kiezen zou moeilijk zijn voor mij. Maar als klassiek je zo mooi lijkt en je kent elektrisch al, waarom het niet eens geprobeerd?

--=HANS=--
26 november 2010, 13:14
Harald heeft gelijk, al vind ik € 5.000 tot € 10.000 wel érg high end.
Tussen de € 1.500 en € 2.500 koop je ook al heel behoorlijke klassieke gitaren. Ik vraag me overigens zeer af of TS niet bedoelt dat hij een akoestische gitaar zoekt ipv een klassieke.

vogeldude
26 november 2010, 13:15
@ Harald
Normaal gesproken is een goed klinkende elektrische gitaar nogal wat duurder dan een goed klinkende klassieke gitaar cause of pups etc.., een klassieke gitaar is goedkoper om te maken, maar heeft ook geen pups/chrome hardware etc.., gewoon een brug tuners nut en you're done ;)
en high end was misschien wat overdreven, maar het principe blijft hetzelfde, een net goed klinkende klassiekert is over het algemeen gewoon goedkoper dan een goed klinkende elektrischert, en het hele ''merkengeilheidssyndroom'' maakt het nog eventjes wat duurder zo'n elektrische.

@LaurentB
ik vind ze zelf ook allemaal prachtig, ook cello's piano's etc echt alles kan ik goed waarderen en naar luisteren zonder te denken ''oke fk**ng lame T_T''.

oke weer een lap tekst op beeld:P

thankyou all :hippie:

Harald
26 november 2010, 13:25
Harald heeft gelijk, al vind ik € 5.000 tot € 10.000 wel érg high end.
Tussen de € 1.500 en € 2.500 koop je ook al heel behoorlijke klassieke gitaren. Ik vraag me overigens zeer af of TS niet bedoelt dat hij een akoestische gitaar zoekt ipv een klassieke.

Klopt, heb hier zelf een Bernabé van toen iets meer dan 2000 gulden. Maar dat is dan het instapmodel bij Bernabé. Wil je een Berbabé die echt van de hand van de meester is dan zit je toch echt een heel stuk hoger in prijs (tot aan bijna 9000 zag ik op de site van Benelly). Is maar net hoe je high end definieert. Mag hopen dat er bij Gibson en Fender toch ook nog enig verschil is tussen de produktielijnen en de custom shop modellen. Maar het prijsverschil is daar toch minder extreem. (muv van een mooie L5 dan bv. Die zijn ook achterlijk duur)

Maar als je die 1500 a 2500 aan een elektrische gaat uitgeven zit je toch echt niet meer in de categorie instap/studiegitaren. Dan heb je ook een mooie Les Paul Custom. Topmodel Alhambra zou wel al in de buurt komen trouwens. Maar dat zijn dan weer de grote bouwers, niet de 'boutique' markt. Betwijfel of de echt hardcore klassieknerd zich daarmee op het grote concertpodium wil laten zien. De steelstrings van Alhambra zijn trouwens stiekem best goed.

Zou wel als ik TS was eens overwegen om eerst eens een tijdje een redelijk betaalbare beginners klassieke gitaar te proberenie later met een verwerkbaar verlies weer van de hand te doen is (als Laurent trouwens geen gelijk heeft en hij eigenlijk een steel string bedoelt) om te kijken of het echt iets voor hem is. Nylon is toch echt een heel andere speelervaring, en als je het klassieke repertoire goed wilt doen ook muzikaal een compleet andere 'frame of mind'

Harald
26 november 2010, 13:33
@ Harald
Normaal gesproken is een goed klinkende elektrische gitaar nogal wat duurder dan een goed klinkende klassieke gitaar cause of pups etc.., een klassieke gitaar is goedkoper om te maken, maar heeft ook geen pups/chrome hardware etc.., gewoon een brug tuners nut en you're done ;)
en high end was misschien wat overdreven, maar het principe blijft hetzelfde, een net goed klinkende klassiekert is over het algemeen gewoon goedkoper dan een goed klinkende elektrischert, en het hele ''merkengeilheidssyndroom'' maakt het nog eventjes wat duurder zo'n elektrische.




Net goed klinkend is idd wel wat anders dan high end. Dan kan een goede Alhambra een prima keus zijn. Maar je redenering over pups etc. klopt niet. Zie ook mijn vorige post. De high end klassieke gitaren komen van de hand van gevraagde bouwers, en die mensen hoeven niet meer voor een tientje per uur te werken. Die willen gewoon (en terecht) goed betaald worden. Het verschil in kwaliteit zit dan in ervaring van de bouwer en de kwaliteit van het handwerk. Daar zie je aan de buitenkant weinig van, maar de aandacht aan zangbalkjes, het stemmen van het bovenblad en achterblad maakt het verschil. En de serieuze concertgitaristen tellen zonder al te veel te schrikken zo'n bedrag voor een instrument neer. In de klassieke wereld is dat ook niet ongebruikelijk. Kennis van me is professioneel celliste geweest. Die speelde toen op een cello van meer dan 30000 gulden.

Die pups rammen ze er gewoon in grote series uit, daar zit het prijsverschil deels in gebruikte materialen maar grotendeels in naam. Uitzondering is misschien de mevrouw die voor de happy few bij Fender nog steeds handmatig de spoelen van de elementen wikkelt. En hetzelfde geldt grotendeels voor de rest van de elektrische gitaar. Dat is veel makkelijker als fabriekswerk te doen. En net goed klinkend is bij elektrisch gitaar nogal rekbaar. Kan soms enorm genieten van de sound van mijn Epiphone Sheraton. Kan me als het moet ook best een gig met een London City stratje redden.

LaurentB
26 november 2010, 13:49
@ Harald
Normaal gesproken is een goed klinkende elektrische gitaar nogal wat duurder dan een goed klinkende klassieke gitaar cause of pups etc..,

Dan heb jij nog nooit een echt goed klinkende klassieke gitaar gehoord... :)

Punt is dat de allergoedkoopste akoestische gitaren inderdaad wel vaak nylonsnarige beginnersgitaren zijn, en die heb jij misschien in gedachten, zo tot 500 euro. Maar ga er maar eens van tussen de 1000 en 2000 testen, en kijk eens wat je dan hoort. En dan kan het nog duurder, zoals Harald zegt.

--=HANS=--
26 november 2010, 14:14
een klassieke gitaar is goedkoper om te maken, maar heeft ook geen pups/chrome hardware etc.., gewoon een brug tuners nut en you're done ;)


Ik raad je aan om eens uit te zoeken wat een setje goed hout voor een klassieke gitaar kost, tel daar een mooie set stemmechanieken en heel erg veel tijd bij voor de bouw en je zult begrijpen dat wat je beweert echt onzin is.
Goede akoestische gitaren, zowel nylonsnarig als staalsnarig zijn in het algemeen een stuk duurder dan hun elektrische evenknie.

Harald
26 november 2010, 14:18
En dan kan het nog duurder, zoals Harald zegt.

En dat verschil hoor je ook nog steeds.

vogeldude
26 november 2010, 14:26
nja oke :P
als stundent hebk nogal weinig te besteden ;) sowiezo en zoals ik in mijn voorsteltopicje heb gezegd speel ik het liefst in weer en wind buiten dus dacht ik aan zo'n 200 euro om niet geld te verkrachten, en in die prijsklasse kan een akoestische wel degelijk beter zijn dan een elektrische ;)

LaurentB
26 november 2010, 14:30
nja oke :P
als stundent hebk nogal weinig te besteden ;) sowiezo en zoals ik in mijn voorsteltopicje heb gezegd speel ik het liefst in weer en wind buiten dus dacht ik aan zo'n 200 euro om niet geld te verkrachten, en in die prijsklasse kan een akoestische wel degelijk beter zijn dan een elektrische ;)

In die prijsklasse heb je gelijk, ja :) Kijk eens voor een tweedehands voor dat geld, kun je misschien nog een redelijke vinden.

vogeldude
26 november 2010, 14:35
In die prijsklasse heb je gelijk, ja :) Kijk eens voor een tweedehands voor dat geld, kun je misschien nog een redelijke vinden.

+1 :P

ja zal wel even kijken, zag laatst op mp wel een mooie almeria, even kijken of ie er nog opstaat :$

--=HANS=--
26 november 2010, 14:36
Shit, ik zat allemaal stiekem te hopen na de openingspost dat hij mijn onderschrift wel zou lezen, ik had de champagne al koud liggen :seriousf:

Nee hoor, idd gewoon even rondneuzen op de daarvoor aangewezen sites en een leuke gebruikte opsnorren. Als je hem in weer en wind wil gebruiken is het zonde van de poen om een duur instrument te kopen.
Succes ermee!

vogeldude
26 november 2010, 14:40
:) dankjulliewel!
in weer en wind spelen is gewoon mooi, krijg ik altijd inspiratie uit :$

maar sowiezo allemaal bedankt :P nu weet ik teminste de hoetjes en de watjes ;)
:noob:

KwintEastwood
26 november 2010, 15:11
Persoonlijk zou ik voor de klassieke variant gaan. Want ook daar kun je zeker vette muziek mee maken http://www.youtube.com/watch?v=vNc5o9TU0t0 . Niet dat ik van klassieke muziek vervelend vind, maar led zeppelin is toch anders :rockon:
Ook omdat daar in je eerste post je voorkeur al naar uit ging.

Alleen als je met je gitaar ook moet optreden is het wel handig als je hem ergens in kan pluggen.

Je kan natuurlijk ook als echte hippie micheal hedhes style denken aan een versterkte steelstring.. maar ik weet niet of dat binnen het budget te krijgen is.

vogeldude
26 november 2010, 15:18
Persoonlijk zou ik voor de klassieke variant gaan. Want ook daar kun je zeker vette muziek mee maken http://www.youtube.com/watch?v=vNc5o9TU0t0 . Niet dat ik van klassieke muziek vervelend vind, maar led zeppelin is toch anders :rockon:
Ook omdat daar in je eerste post je voorkeur al naar uit ging.

Alleen als je met je gitaar ook moet optreden is het wel handig als je hem ergens in kan pluggen.

Je kan natuurlijk ook als echte hippie micheal hedhes style denken aan een versterkte steelstring.. maar ik weet niet of dat binnen het budget te krijgen is.

haha :P thanx maar heb er gewoon eentje van music store geraapt, lekker goedkoop ding, kan ik er lekker mee buiten spelen (oke dat klonk wat infantiel :seriousf: ) http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/4/4-Classical-guitars/Almeria-C-46-S-Classic-/art-GIT0012190-000 is mooi doch goedkoop
echte hippies hebben nylon snaren :) ik dus ook :rockon:
had wel een groter budget, maar ik speel er toch alleen voor mezelf mee, als ik ooit wil giggen heb ik daar mijn steelstring voor ;) en nu heb ik er nog een dikke Rockbag tas bij ook :D http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Bags-for-classical-guitars/Rockbag-Gigbag-Deluxe-Line-f.-Class.-Rock-Tex-Nylon-Bag-25mm-Pad/art-GIT0000189-003 gewoon 25mm padding voor zo'n cheapo, nja komt nog wel een duurdere kan die daar ook mooi in :ok:

Cue Zephyr
26 november 2010, 15:20
Ik denk dat er persoonlijk véél en véél meer tijd zit in 't bouwen van een akoestische gitaar (ivm hout afschren, top en zangbalkjes precies goed afstemmen op elkaar, je kunt 't zo moeilijk maken als je zelf wilt).
Ik zou ook voor de klassieke gitaar gaan. Ik wil persoonlijk nog wel een dikke elektrische gitaar, maar ook ik ben erg geintrigeerd met 't geluid van de klassieke gitaar.

Over gitaar-God MH... hij gebruikte een D-28 met een Sunrise magnetische pick-up (type S-1) met D'addario nickelwound snaren en ik geloof ook Fraps pick-ups (ben ik niet bekend mee verder). MH wilde de kast van de top isoleren want de kast was getuned om te resoneren met de lage E. Michael gebruikte alles behalve standaard, dus dat verklaart een hoop. Ik vond zijn versterkte geluid persoonlijk werelds.

Succes!

guinevere
26 november 2010, 22:46
Ook ik zou voor de klassieke gitaar gaan. En je kunt inderdaad voor rond de duizend euro beste klassieke gitaren kopen. Al is en blijft er natuurlijk altijd baas boven baas, maar we zijn niet allemaal miljonair.
En het geluid van een klassieke gitaar is nou eenmaal mooi! Ik heb er ook niet voor niets voor gekozen! En als je bijvoorbeeld Stairway to heaven of Angie of Nothing else matters wilt spelen dan kan dat heel goed op een klassieke gitaar. Zo is er een hele mooie serie muziekboeken te koop; Best of Pop and Rock for classical guitar. Deze serie bestaat uit een tiental of meer delen. En die songs speel je dan in klassieke stijl, zowel mooi om te horen als om te spelen.
Succes met je klassieke gitaar en je muziek.
O ja, als ik je een tip mag geven dan zijn de gitaren van Estéve, Prudencio Saez en Alhambra prima gitaren. En een instapmodel van een van deze merken is echt niet slecht al hoor je natuurlijk wel duidelijk het verschil tussen een instapmodel en een topmodel. Maar als je begint dan zou ik gewoon met een goed instapmodel beginnen en als het bevalt kun je hem altijd inruilen op een duurdere of gewoon verkopen. Maar neem wel een met een massief bovenblad.:noob: