PDA

View Full Version : Fender Super Champ xd andere buis



Mr10
26 november 2010, 10:33
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb een Super Champ xd en ben erg tevreden met de mogelijkheden en het geluid. Echter, ik gebruik hem thuis en vind het volume dan al snel behoorlijk hard, zeker s'avonds laat. Ik houd mijn buren graag te vriend ;-)
Ik heb hier en ook op de Amerikaanse fora artikelen gelezen over upgraden met andere buizen en speakers maar dan gaat het eigenlijk altijd om méér volume, naast betere definitie enz. Ik wil graag een snellere oversturing van het cleane kanaal, effecten toevoegen en dan niet de volumeknop op mijn gitaar terug moeten draaien.
Nu heb ik wat gezocht en op de site van Tonefactory kom ik bijvoorbeeld deze buis tegen: de Sovtek 12AX7/ECC83 WA. Wordt beschreven als een rustige, stabiele buis met weinig ruis en een versterking van 80 Mu.
Denken jullie dat dit iets voor me zou zijn, en wordt het karakter van het geluid hiermee niet te negatief beïnvloed ? Andere suggesties ?

Meneer I.
26 november 2010, 11:05
De Sovtek is een redelijk standaard 'afleverbuis' (ik heb ze vervangen). Betere opties zijn m.i. de TungSol 12AX7 V1, en de JJ ECC83S (higain). Verkoopt Tonefactory ook.

jim__
26 november 2010, 11:28
Ik geloof niet dat je dit alleen met buizen op kan lossen, dit zal een volumeverschil geven maar niet zo'n verschil dat je ineens 's avonds wel de versterker een stuk harder kan zetten. Ik denk dan ook eerder een een overdrivepedaal om je preamp eerder te laten oversturen. Je klank zal hierdoor wel veranderen, maar dit hoeft niet per se negatief te zijn.

Een tweede optie is een attenuator, maar dat is wellicht duurder dan het je waard is.

arcane
26 november 2010, 11:29
Ik meen dat het 1e kanaal niet sneller overstuurt kan worden. dit heeft te maken dat het signaal door een moddeling gedeelte gaat die er juist voor zorgt dat er zo min mogelijk oversturing onstaat, ook op hard volume. Ik vermoed niet dat een andere buis hierbij zal gaan helpen.

Mr10
26 november 2010, 12:36
De Sovtek is een redelijk standaard 'afleverbuis' (ik heb ze vervangen). Betere opties zijn m.i. de TungSol 12AX7 V1, en de JJ ECC83S (higain). Verkoopt Tonefactory ook.

Die buizen worden vaker aangeraden, maar als ik de beschrijving lees dan staat er bij de TungSol : "hoge versterking"
bij de JJ ECC83S (higain) staat er o.a. : "minimaal 20 % meer power"

Ik bedoelde het omgekeerde..

Meneer I.
26 november 2010, 12:42
Je wilde toch een snellere oversturing? Dus hogere gain. Maar ik begrijp inmiddels van de andere reacties dat de xd nog wat modelling erin heeft etc. waardoor het verschil wellicht niet is wat je wilt.

Pepe
26 november 2010, 13:44
Andere buizen doen niks aan je oversturing op lager volume.
Bij een hogere versterkingsgraad krijg je meer output, bij een lage versterkingsgraad moet je meer volume er in gooien en heb je zo weer dezelfde output.

Meneer I.
26 november 2010, 15:51
Wat ik er van merk (door 12AX7 te vervangen door lagere gain 5751) is dat bij gelijkblijvende preamp volume het mastervolume hoger kan om hetzelfde geluidsniveau te ervaren. Echter ik merk ook dat het randje dat ik bij clean had met de 12AX7 verdwenen is met de 5751. Ergo de amp is cleaner geworden in mijn gehoorbeleving.

Dus lagere gain preamp tube resulteert bij mij in een cleaner blijvende amp bij gelijkblijvend geluidsniveau(beleving), let wel dit geldt dan bij een amp met mastervolume.

Vanuit de TS vraag heb ik dus andersom geredeneerd, maar ik weet overigens niet of de XD een mastervolume heeft.

Maar misschien zie ik het verkeerd of praten we over verschillende uitgangspunten, weet ik niet...ben ook een beetje erg gaar vandaag...gelukkig bijna weekend!

Mr10
26 november 2010, 16:08
Je wilde toch een snellere oversturing? Dus hogere gain. Maar ik begrijp inmiddels van de andere reacties dat de xd nog wat modelling erin heeft etc. waardoor het verschil wellicht niet is wat je wilt.

Ik snap wat je bedoelt. Dit is eigenlijk hetzelfde principe als een overdrive pedaal toevoegen om de preamp eerder te laten oversturen.
Ik heb toevallig zo'n overdrivepedaal liggen en dat werkt natuurlijk wel maar ook hierbij geldt dan dat ik de volumeknop van het overdrivepedaal nauwelijks open kan zetten.
Eigenlijk gaat het me dus om een lager eindvolume en meer mogelijkheden om te oversturen. De scxd heeft 1 volume op het cleane kanaal en een gainknop en volume op het "voicing" kanaal. Of dit vergelijkbaar is met een mastervolume weet ik eerlijk gezegd niet.
Misschien zou ik dus juist moeten denken aan het vervangen van de twee buizen in de eindtrap, maar als ik de andere reacties begrijp heeft dat ook niet zoveel effect ? Bovendien schijnt dat lastiger te zijn i.v.m het afstellen van de bias..
Ik ben wat aan het lezen over attenuators maar dat is ook wel ingewikkelde materie.

Prettig weekend in elk geval !

Mr10
29 november 2010, 00:06
Ok, ik heb wat zaken opgezocht over attenuators (of powersoaks zoals ze ook wel genoemd worden). Op zich lijkt het een goede optie om oversturing te krijgen op lager eindvolume. De Weber Minimass is dan nog wel betaalbaar en die schijnt ook een natuurlijk geluid te geven.
Maar ik lees toch ook steeds dat de Super Champ XD helemaal niet op natuurlijke wijze te vervormen zou zijn omdat er altijd modelling tussen zit. Als dit zo is, verlaagt de attenuator wel het volume maar natuurlijke buizenvervorming kan ik vergeten. Alleen met pedalen werken wordt wat makkelijker. Klopt dit ?

Pepe
29 november 2010, 01:05
Probeer het uit.
Op de een of andere manier schiet een powersoak zijn doel voorbij bij een moddeling amp heb ik het idee. Moddeling.. dat wat toch bedoeld om een goed geluid te krijgen ongeacht het volume?

Mr10
29 november 2010, 01:09
Wat verder googelen leverde dit op:

I've managed to find the info I was looking for. In short, you need to replace the stock 12AX7A preamp tube with a 12AU7:
If the SCXD is too loud:
Change the pre-amp tube of the Super to 12AU7. This really helps a lot!
It is THE solution for people who find the SCXD too loud! Thanks Gtrman100 and BillM.
The sound will still kick in at volume 2, but it will be softer than your unplugged guitar!
Now you can turn from 2 until 3,5 for moderate living-room volumes, with that great Super speaker.
I would also urge you not to ignore pedals as a way to get decent driven blues tones (Robben Ford doesn't seem to mind using them!). I'd certainly recommend experimenting with a cheap overdrive (or even a compressor) with the SCXD before shelling out on an expensive attenuator.

I use a Digitech Bad Monkey and Marshall Bluesbreaker 2 (both inexpensive), I set them for a reasonably transparent overdrive and can then back the pedal volume down to make the amp quieter.

FWIW, I've spent a few bob trying to get a "great valve amp tone" at neighbour friendly volumes. I've had a THD Univalve, Matamp C7 and custom 1xEL84 amp head all with either built-in or external attenuators. My conclusion is that it's not worth going down this route. I had to use extreme attenuation to get down to those levels and the end result was always a pale shadow of the amp played at even modest volume. For my needs, the SCXD sounds as good as the more expensive amps for low-volume noodling.

Conclusie :
Ik ga dus eerst maar eens een 12au7 proberen en mijn overdrivepedaal en de modelling geluiden verder onderzoeken

Mr10
29 november 2010, 01:13
Probeer het uit.
Op de een of andere manier schiet een powersoak zijn doel voorbij bij een moddeling amp heb ik het idee. Moddeling.. dat wat toch bedoeld om een goed geluid te krijgen ongeacht het volume?

Tot die conclusie kom ik dus ook, dank voor de kernachtige formulering. Het kostte alleen wat tijd om er achter te komen dat ik een moddeling amp heb en dat het dus zo werkt.

Pepe
29 november 2010, 01:15
Het maakt niks uit, een buis met een lagere oversturingsgraad is hetzelfde als je volume lager zetten maar experimenteer gerust, een buisje is 10 euro.

Mr10
29 november 2010, 01:18
Het maakt niks uit, een buis met een lagere oversturingsgraad is hetzelfde als je volume lager zetten maar experimenteer gerust, een buisje is 10 euro.

Ga ik doen, het punt is nu dat hij niet lager kan dan 2 (dan is het volume uit) en dan is hij al vrij hard, dus als ik met een andere buis een lager volume heb op 2 ..

Pepe
29 november 2010, 01:23
Ja, that makes sense.

josan
29 november 2010, 08:56
Je kunt er ook een klein modelllingcombootje, zoals de Vox DA5 bij kopen voor de situaties dat het echt zacht moet. De DA5 heeft 5W, 1,5W en 0,5W standen en met de modelling kun je toch veel verschillende sounds krijgen. Verder koptelefoonuitgang wat de SXCD ook niet heeft. DA5-je 2e hands via MP zo'n 75 euro.

Mr10
29 november 2010, 12:12
Je kunt er ook een klein modelllingcombootje, zoals de Vox DA5 bij kopen voor de situaties dat het echt zacht moet. De DA5 heeft 5W, 1,5W en 0,5W standen en met de modelling kun je toch veel verschillende sounds krijgen. Verder koptelefoonuitgang wat de SXCD ook niet heeft. DA5-je 2e hands via MP zo'n 75 euro.

Dat is inderdaad ook nog een optie. Ik zag dat er zelfs een piepklein buizencombootje is van VOX: de AC4TV mini, met 4, 1 en 1/10 watt stand.

Willi@m
29 november 2010, 13:13
Je kunt er ook een klein modelllingcombootje, zoals de Vox DA5 bij kopen voor de situaties dat het echt zacht moet. De DA5 heeft 5W, 1,5W en 0,5W standen en met de modelling kun je toch veel verschillende sounds krijgen. Verder koptelefoonuitgang wat de SXCD ook niet heeft. DA5-je 2e hands via MP zo'n 75 euro.

Koptelefoonuitgang heeft ie wel hoor :soinnocent:

Exi
29 november 2010, 14:07
Koptelefoonuitgang heeft ie wel hoor :soinnocent:
Dacht het niet. Line Out; ja, Koptelefoonuitgang; Nee.

Mr10
29 november 2010, 16:00
Dacht het niet. Line Out; ja, Koptelefoonuitgang; Nee.

Klopt inderdaad

Willi@m
29 november 2010, 20:21
Waarom zit er dan langs mijn Line out en Swootswitch een Headphone ingang :dontgeti:

Ik heb maar meteen effe een plaatje gegoogled en idd daar zit ie ook niet op. Bij mij wel en het ziet er heel origineel uit.

Dus... superchamp heeft geen koptelefoonuitgang :sssh:

Maar ik wel :mmmm:

Mr10
29 november 2010, 20:49
Waarom zit er dan langs mijn Line out en Swootswitch een Headphone ingang :dontgeti:

Ik heb maar meteen effe een plaatje gegoogled en idd daar zit ie ook niet op. Bij mij wel en het ziet er heel origineel uit.

Dus... superchamp heeft geen koptelefoonuitgang :sssh:

Maar ik wel :mmmm:

Dat is apart, je hebt dus een uniek exemplaar ! Misschien een eerste serie of zo ? Je hebt het toch ook wel over de XD hè ?

Willi@m
30 november 2010, 13:30
Jazekers! Nou ik moet er wel bij zeggen dat de amp een 2e handsje was maar deze was pas een maand oud (bon) , misschien dat de vorige eigenaar deze meteen aangepast heeft :???: Anyway, ik ben er blij mee :lovelove:

BroodroosterNL
30 november 2010, 15:17
Wat raar? Ik wil weleens een foto van je achterkant zien dan..

Willi@m
30 november 2010, 19:37
Laten we het wel gezellig houden hier :seriousf:

Mijn batterijen zijn op van m'n cam, ik zal morgen wel effe een plaatje schieten van de achterkant ;)

Exi
30 november 2010, 19:47
Lijkt mij inderdaad dat de vorige eigenaar de versterker heeft gemod met een koptelefoonuitgang. Wordt wel vaker gedaan en er deze versterker valt goed te modden.

josan
30 november 2010, 22:26
Ik heb er een line-in op gemaakt. Daardoor kun je een modeller/pre-amp direct op de buizen-eindversterker aansluiten.

BroodroosterNL
1 december 2010, 19:43
Laten we het wel gezellig houden hier :seriousf:

Mijn batterijen zijn op van m'n cam, ik zal morgen wel effe een plaatje schieten van de achterkant ;)

Niks aan 't handje hoor!:) haha

Dan denk ik ook dat ie gemod is.:)

Outline
2 december 2010, 05:06
Als we dan weten hoe die van jou gemod is, dan kunnen wij die Mod ook toepassen. Zijn we allemaal weer wat blijer...

Overigens zou je met die Line-out naar een Headphone-amp kunnen gaan. Heb je ook een koptelefoonuitgang. En zo duur zijn die headphone amps niet: tientje of 3-4. Kun je 'm gelijk voor je in-ear monitoring gebruiken...

Willi@m
2 december 2010, 20:22
http://i811.photobucket.com/albums/zz33/William1981_photos/P1010009.jpg

Hier ist die dan!

arcane
2 december 2010, 22:44
Bij mij wel en het ziet er heel origineel uit.



:soinnocent:

10 tekens

Exi
2 december 2010, 22:56
Haha, dat is wel komisch!:seriousf:
Ach je hebt er tenminste zelf geen moeite voor hoeven te doen en je hebt gewoon een koptelefoonuitgang in je Champ:cheerup:
Zitten er toevallig ook niet nieuwe buizen en een nieuwe speaker in?

Willi@m
3 december 2010, 10:46
Speaker heb ik na een korte tijd zelf vervangen door een Eminence Ragin Cajun. Buizen zijn naar mijn weten wel origineel, tenminste er staat Fender op... Buisjes vervangen staat wel op het verlanglijstje maar ik ben tevreden zo :cheerup: De vorige eigenaar had een Roland batterijen ampje gekocht ipv deze dus ik denk dat de champ te hard ging voor de beste man :stop: dat verklaard natuurlijk de mod :)

Outline
3 december 2010, 16:36
Zou je 'm ook nog open kunnen schroeven zodat we kunnen zien hoe het aan de binnenkant in elkaar zit?

Willi@m
3 december 2010, 18:48
Sorry maar daar ga ik niet aan beginnen aangezien ik niet technisch ben en nogal zuinig ben op mijn spullen :hippie:

Outline
4 december 2010, 01:57
Daar hoef je niet technisch voor te zijn hoor!

Het is simpel, let op:
-stroomkabel er uit en 'n half uurtje wachten (als hij aan stond)
-jackplug van je speaker er uit
-achterplaat onder het chassis er uit (waar ook de kooi die om de buizen heen zit op vast zit). als het goed is, kun je die met kooi en al verwijderen zonder de buizen te beschadigen, anders kooi even apart loshalen.
-4 schroeven bovenop los schroeven. wel iemand regelen die het chaasis van onderen ondersteunt.
-chassis er uit pakken en foto maken van de draden die van de headphone af komen en waar ze heen gaan. die hier plaatsen
-alles weer monteren in omgekeerde volgorde.

Het enige technische wat je moet kunnen, is met een schroevendraaier om gaan en deze instructie's kunnen volgen.

Mr10
6 december 2010, 14:10
Update :

Ik heb inmiddels de Fender 12AX7 vervangen door een JJ 12AU7. Het gevolg is inderdaad een wat lager volume dus voor mij een prettig resultaat voor €8,40.
Het geluid is ook wat warmer heb ik het idee.

Ik ben trouwens ook wel geïnteresseerd in een foto van het binnenste van de versie met headphone aansluiting !

Maarten

Mr10
6 december 2010, 14:14
Kennen jullie trouwens dit apparaatje ? Zo te zien kun je die gewoon aan de achterkant hangen zonder de versterker open te schroeven of zie ik dat verkeerd ?

http://www.pro-audio-warehouse.com/pm52.html

Meneer I.
6 december 2010, 14:24
Dat lijkt er wel op, maar volgens mij blijft je speaker het ook gewoon doen. Zit er geen datasheet bij?

jim__
6 december 2010, 14:27
Klopt, maar je moet wel nog altijd met speaker of dummyspeaker spelen omdat je poweramp anders geen 'load' heeft en zichzelf opblaast. Het is dus veelal geen manier om zo alleen met koptelefoon te kunnen spelen.

Meestal zijn dit soort oplossingen ook qua geluid nogal bagger doordat er geen of slechte speakersimulatie inzit, en dus niet aan te raden. Duurdere oplossingen doen dit vaak beter, maar de vraag is of je daar het geld voor over hebt.

fender89
10 december 2010, 20:58
Speaker heb ik na een korte tijd zelf vervangen door een Eminence Ragin Cajun. Buizen zijn naar mijn weten wel origineel, tenminste er staat Fender op... Buisjes vervangen staat wel op het verlanglijstje maar ik ben tevreden zo :cheerup: De vorige eigenaar had een Roland batterijen ampje gekocht ipv deze dus ik denk dat de champ te hard ging voor de beste man :stop: dat verklaard natuurlijk de mod :)



Ik zit er ook aan te denken om mijn speaker van mijn scxd te vervangen. Hoe is de sound met een Eminence Ragin Cajun? Heeft deze speaker ook nog invloed op het volume?

arcane
11 december 2010, 11:16
Ik zit er ook aan te denken om mijn speaker van mijn scxd te vervangen. Hoe is de sound met een Eminence Ragin Cajun? Heeft deze speaker ook nog invloed op het volume?

Lees je het topic wel door?
Die vragen zijn reeds beantwoord.

Willi@m
11 december 2010, 15:37
Ik zit er ook aan te denken om mijn speaker van mijn scxd te vervangen. Hoe is de sound met een Eminence Ragin Cajun? Heeft deze speaker ook nog invloed op het volume?

Ik vind persoonlijk dat het volume het grootste verschil is. Hoger dus. Qua geluid vind ik het niet veel verschil. Het is allemaal wat volwassener geworden.