PDA

View Full Version : fender champion 600 red plated tube?



pi
25 november 2010, 19:40
Hey,

K' heb al een tijdje een fender champion 600 in mijn bezit, laatst gaf de ehx 6v6 gt tube geen teken van leven meer ... Heb er een nieuwe ingedraaid, een tung sol. Nu heeft die last van " red plated tube" . Is dit een groot probleem? Nog iemand ervaringen mee?

big dooley
25 november 2010, 20:15
Hey,

K' heb al een tijdje een fender champion 600 in mijn bezit, laatst gaf de ehx 6v6 gt tube geen teken van leven meer ... Heb er een nieuwe ingedraaid, een tung sol. Nu heeft die last van " red plated tube" . Is dit een groot probleem? Nog iemand ervaringen mee?

je kan niet zomaar een eindbuis vervangen zonder zeker te weten, dat de bias goed afgesteld is...
bias wil zeggen, dat de buis een bepaalde hoeveelheid stroom (ampere) trekt in rust... een soort stationaire loop zeg maar... als deze te heet staat afgesteld, trekt de buis meer stroom, dan dat deze eigenlijk aankan zodra er signaal op gezet wordt en dat resulteert in het opgloeien van de anode (plate)

elke buis is net ietsjes anders, waardoor de ene van nature meer stroom trekt dan de andere... door de bias in te stellen, compenseer je dit

pi
25 november 2010, 20:40
Ik dacht dat het een self -bias is, iets met cathode , dat het zichzelf regelt of is dit fout?

guitarguru
25 november 2010, 21:06
Ik dacht dat het een self -bias is, iets met cathode , dat het zichzelf regelt of is dit fout?

Je hebt gelijk hoor. Is cathode biased. Gewoon elke 6v6 indouwen, en spelen maar.

pi
25 november 2010, 21:12
Maar kan het kwaad dat die anode rood gloeit? Is er een andere oorzaak?

guitarguru
25 november 2010, 21:22
Maar kan het kwaad dat die anode rood gloeit? Is er een andere oorzaak?

Nou lijkt me niet goed nee. Het schijnt dat een JJ 6v6 hier geen/minder last mee heeft in die amp. Big Dooley heeft eigenlijk wel gelijk, met zijn technische verhaal. Ik ook vwb het moeten kunnen wisselen van eindbuis zonder biassen, alleen werkt dat kennelijk in de praktijk niet helemaal goed...

PeeVee
26 november 2010, 11:25
Zijn het werkelijk de platen die je (kersen)rood op ziet gloeien? Dus die buitenste grijze dingen? Hieronder zie je een plaatje van een buis met "mesh plates", die horen inderdaad op te gloeien. Bij een 6V6 mag dat niet!

Een Champ is inderdaad kathode biassed. In principe kun je daar dus gewoon een 6V6 in prakken en dan zou het goed moeten zijn. Het is natuurlijk mogelijk dat de kathode weerstand verlopen is of een te hoge waarde heeft (gekregen). In dat geval gaat de buis teveel stroom trekken en zullen de platen rood opgloeien. Dat is niet de bedoeling. Het komt echter nog al eens voor dat mensen zich vergissen met het filamentje; dat geeft ook een oranje/rode gloed maar dat kan geen kwaad. Wanneer de buitenste grijze platen na verloop van tijd beginnen te gloeien is het foute boel!

http://tubesound.com/wp-content/uploads/2008/02/mx280.jpg

big dooley
26 november 2010, 12:05
ow, dat ding is cathode biased... wist ik niet...
ik zou in dat geval een andere buis proberen... JJ bijvoorbeeld... winged C is ook een erg goed merk qua betrouwbaarheid, maar ik weet ff zo gauw niet of zij 6V6-buizen maken
tungsol vertrouw ik niet... gaan veel te vaak stuk, en je kan nergens specificatie's ervan vinden (wat overigens met alle producten van new sensor is), waar JJ en winged C die uitgebreid op hun website hebben staan...