PDA

View Full Version : Koude JMP 2203 defect: rust, KLAP/POP, stilte, RUIS, RUIs, RUis, Ruis, ruis, rust...



HaroldA
25 november 2010, 13:50
Ik heb al een hele tijd een vreemd probleem met mijn JMP 2203: als ik de amp koud aanzet en dan vrij snel door ga vanuit standby klapt/popt hij een keer, begint dan hard te ruisen totdat de ruis afsterft en daarna doet hij het gewoon. Ik kan het dan pas uren later weer reproduceren: te vroeg proberen is weer uren wachten.

Bij dit fenomeen is 1 keer de 2A zekering gesprongen. Daarna is er van alles vervangen, waaronder de buisvoeten maar het probleem blijft bestaan.


Sample:

http://img.sait.nl/2203_mic_16ohm.mp3
Je hoort eerst de klik van de standby knop, dan even stilte en daarna harde ruis tot dat ineens afsterft en hij netjes stil is.
16 Ohm, met microfoon opgenomen
Kabel in 'high' input
Gitaar op 0
Master op 0



Amp feiten:

Ik heb het nog alleen nog maar op 16 Ohm kunnen reproduceren
Volgens de reparateur heeft mijn 2203 een slecht geëtste printplaat
2x alle buizen vervangen, dus dat is het niet
Alle condensatoren zijn vervangen (incl de big ones)


Ik wil de amp ergens ter reparatie aan gaan bieden maar misschien is een forumdiagnose vooraf wel een goede start voor degene die 'm gaat repareren. Leuke adresjes rond Tilburg/Gorinchem/Dordrecht/Breda zijn welkom!

Een alternatief is de amp opnieuw (PTP?) opbouwen, maar eigenlijk heeft hij mij nu al genoeg gekost. Dat zelf uitvoeren kan, maar ik heb nog nooit op hoog voltage gewerkt en besteed dat liever uit dan dood te gaan omdat ik een paar knaken wou besparen. ;)


Oja: tips als "eerst op laten warmen" heb ik niks aan, dit is gewoon niet normaal en zorgt er ook voor dat ik de amp niet vertrouw.

cluseau
25 november 2010, 16:34
Een alternatief is de amp opnieuw (PTP?) opbouwen, maar eigenlijk heeft hij mij nu al genoeg gekost.

Ben je gek, dat getuigd niet van ballen. Ben jij nu de baas of die amp. Persoonlijk houd ik niet zo van om alles domweg te vervangen. Klopt ook wel want je hebt nu alle caps, buizen en buisvoeten gehad. Allemaal voor niets. Zoek de fout waar hij zit en los het op. Realiseer je dat het ook wel eens de OT kan zijn. Maak je hem voor niet PtP. Ooit eens zo'n klacht gehad waar ik vreselijk door in de maling werd genomen. Verdacht anode weerstandje vervangen, bleek een eindbuis ook ruis te veroorzaken. Twee componenten dus die hetzelfde effect hadden. Ook bij jouw is dat niet onmogelijk. Je zou de anodeweerstandjes nog even kunnen pakken, neem dan gelijk 1% metalfilm. Je kan ook de fasedraaier eruit trekken en kijken of de ruis dan weg is. Je sluit dan de oreamp uit, scheelt veel zoekwerk. Verdeel je probleem op deze manier in blokken om je zoekgebied te verkleinen. Mocht dat niets opleveren kun je hem altijd nog wegbrengen.

Frans.

HaroldA
25 november 2010, 16:48
Ben je gek, dat getuigd niet van ballen. Ben jij nu de baas of die amp.

Op dit moment de amp.


1) Persoonlijk houd ik niet zo van om alles domweg te vervangen. Klopt ook wel want je hebt nu alle caps, buizen en buisvoeten gehad. Allemaal voor niets.
2) Zoek de fout waar hij zit en los het op.
3) Realiseer je dat het ook wel eens de OT kan zijn. Maak je hem voor niet PtP.
4) Je zou de anodeweerstandjes nog even kunnen pakken, neem dan gelijk 1% metalfilm.
5) Je kan ook de fasedraaier eruit trekken en kijken of de ruis dan weg is. Je sluit dan de preamp uit, scheelt veel zoekwerk.
6) Verdeel je probleem op deze manier in blokken om je zoekgebied te verkleinen.
7) Mocht dat niets opleveren kun je hem altijd nog wegbrengen.

Ik heb ff je post opgesplitst ;)

1) heb je helemaal gelijk in. De amp had 20 jaar stil gestaan en ik wou "vers" beginnen met een frisse amp. Domme keuze achteraf.
2) Ik kan pedaaltjes maken van een schema. Buizenamps zijn andere koek.
3) OT heb ik ook al aan gedacht omdat ik het vooralsnog niet op 8 Ohm gereproduceerd krijg...
4) Dat is iets wat ik zelf zou moeten kunnen, maar ik heb wel "angst" voor ontladingen, dus als het niet moet...
5) Dat is iets wat ik wel kan! Ga ik zsm testen! (al kost het reproduceren van het euvel soms 24h)
6) Zie 2.
7) Ik acht die optie nog het waarschijnlijkst ;)

muziekschuur
25 november 2010, 16:54
Lullige vraag hoor. Je laat dat ding maken en de tech vervangt driekwart van je amp (en presenteert je een mega rekening) en vervolgens krijg je te horen dat het een slecht ge etste printplaat betreft?

Waar is hier je garantie gebleven? Of ben ik nu gek?

Frans

HaroldA
25 november 2010, 16:56
Lullige vraag hoor. Je laat dat ding maken en de tech vervangt driekwart van je amp (en presenteert je een mega rekening) en vervolgens krijg je te horen dat het een slecht ge etste printplaat betreft?

Waar is hier je garantie gebleven? Of ben ik nu gek?

Laten we het zo stellen: ik ben klaar met die gozer. Heel deze reparatie heeft nu al meer dan een jaar geduurd en ik heb nog steeds geen amp waar ik blij mee ben.

Ik ga er hier ook verder niet op in, meer info: PM.

guitarnijboer
25 november 2010, 17:16
Het probleem met dit soort problemen is dat het zich niet constant voordoet.

Verschillende zaken kunnen precies deze ruis en dat geluid veroorzaken wat het ook wel lastig maakt. Ik herken het geluid trouwens wel, het komt vaker voor.

De presense potmeter maakt een dergelijk geluid als deze vuil is. (in het geval dit het schema is met gelijkspanning op de potmeter) en kan ook inderdaad zo weer stoppen. Draaien aan de potmeter zou ook dit effect moeten geven.

Een defecte koppelcondensator kan dit effect ook heel goed geven! Met name de keramische als deze defect zijn. Weet je echt zeker dat er geen originele cap meer in de versterker zit? Of zijn alleen de elko's vervangen? Of daarbij ook de filmcaps etc. Sluit ook te heet gebakken en perongeluk met een te laag voltage geinstalleerde caps niet uit.

Brakke contacten maken ook precies dit geluid. Reinig dus de in en outputs van je versterker met contact cleaner en een (of meerdere) wattenstaafjes.

Rotte solderingen kunnen ook deze problemen geven, evenals slechte (chassis) massa contacten.

Buizen kunnen ook precies deze ruis geven, maar na twee nieuwe setjes (naar ik hoop niet van het zelfde merk natuurlijk) kan dat wel uitgesloten worden denk ik.

Het probleem is zeker op te lossen, maar het kan even tijd kosten om alles goed na te lopen.

HaroldA
25 november 2010, 17:31
De presense potmeter maakt een dergelijk geluid als deze vuil is. (in het geval dit het schema is met gelijkspanning op de potmeter) en kan ook inderdaad zo weer stoppen. Draaien aan de potmeter zou ook dit effect moeten geven.

Zodra het ruisen afgelopen is functioneert de amp zoals hij hoort: zonder ruis, kraak, pop, etc. Ook het draaien aan de potmeters gaat geruisloos.


Een defecte koppelcondensator kan dit effect ook heel goed geven! Met name de keramische als deze defect zijn. Weet je echt zeker dat er geen originele cap meer in de versterker zit? Of zijn alleen de elko's vervangen? Of daarbij ook de filmcaps etc. Sluit ook te heet gebakken en perongeluk met een te laag voltage geinstalleerde caps niet uit.

Alle caps zijn vervangen (ten minste, dat was de opdracht) en ook door iemand die er genoeg verstand van heeft. Te heet gebakken en of verkeerde caps kunnen we dus vrijwel zeker uitsluiten.


Brakke contacten maken ook precies dit geluid. Reinig dus de in en outputs van je versterker met contact cleaner en een (of meerdere) wattenstaafjes.

De 2 inputs zijn ook vervangen, de outputs zijn nog origineel. Ik zal ze schoonmaken!


Rotte solderingen kunnen ook deze problemen geven, evenals slechte (chassis) massa contacten.

Zoals gezegd heeft de amp man al jaren ervaring in het vak en ga ik er blind vanuit dat hij weer hoe je moet solderen.


Buizen kunnen ook precies deze ruis geven, maar na twee nieuwe setjes (naar ik hoop niet van het zelfde merk natuurlijk) kan dat wel uitgesloten worden denk ik.

Ga ik ook van uit... De buizen die er nu in zitten zijn ook getest met een buizentester, dus ze zouden 100% in orde moeten zijn. Met de nadruk op "zouden".

e!
25 november 2010, 22:10
(...)iemand die er genoeg verstand van heeft. (...) Zoals gezegd heeft de amp man al jaren ervaring in het vak en ga ik er blind vanuit dat hij weer hoe je moet solderen.
1. Nergens van uitgaan.
2. Met alle respect, maar...als je mannetje zo goed is, waarom heeft 'ie dan na een jaar - een fucking JAAR?!? - geen werkende amp afgeleverd?
3. Ik vraag me af of dit probleem bestaat van vóór die revisie of erna.
4. Kan idd. zoiets stoms zijn als slecht contact met de speakerkabel, maar a) dat zou je horen door aan de plug te draaien b) dat zou niet rijmen met het feit dat in 8 Ohm stand het probleem er niet is (tenzij je daar aparte outputs voor heb). /edit: en als die supertech DAT niet eens had kunnen vinden - in een stinkend JAAR - dan is het ECHT een prutser en zou ik 'em persoonlijk nog geen batterij laten vervangen.

cluseau
25 november 2010, 22:23
dan is het ECHT een prutser en zou ik 'em persoonlijk nog geen batterij laten vervangen.
Wees voorzichtig met die uitspraak, al neig ik naar dezelfde mening. Je kent de voorgeschiedenis niet en dit kunnen fucking lastige fouten zijn


btw dit is geen speaker onderbreking. HEt doet mij meer denken aan een buis of rotte cap (die allemaal vervangen zijn haha) Slechte soldering heb ik trouwens ook moeite mee maar sluit niets uit.

muziekschuur
25 november 2010, 23:02
Als je de buizen verwijdert en inspuit met WD40 en terugplaatst, heb je dan, als je hem aanzet, dit ook? Zitten er meetweerstanden aan de buisvoeten? Zijn die doorgemeten?

Als je twee buizen verwijdert. Is het geluid er dan ook? En wanneer je wisselt? (eerst de buitenste twee buizen verwijderen & testen, dan de twee binnenste verwijderen en testen (en de buitenste terugplaatsen). Let op; ohmage verandert.(16 wordt 8 en 8 wordt 4) Maar voor even maakt dit niet zo'n verschil.

Frits van Mourik
25 november 2010, 23:29
HaroldA meldt, dat de ellende zich voordoet:
a) met MV geheel dicht.
b) met uitgangsimpedantieswitch op 16 Ohm.

Met de switch op 8 Ohm is er kennelijk geen probleem.

Is het nu te simpel om te veronderstellen, dat die switch niet helemaal lekker is?

cluseau
26 november 2010, 07:53
Is het nu te simpel om te veronderstellen, dat die switch niet helemaal lekker is?

Ja, ik denk dat dit een beetje te makkelijk is.

Zelfs de preamp kun je niet uitsluiten, ook met dichte mv

e!
26 november 2010, 09:17
Wees voorzichtig met die uitspraak, al neig ik naar dezelfde mening. Je kent de voorgeschiedenis niet en dit kunnen fucking lastige fouten zijn
IF -> THEN

Ik noem niemand onvoorwaardelijk een prutser. Geloof dat ik niet zo'n risicovolle uitspraak deed, als je even goed leest wat de "IF" was. Die staat er immers ook niet voor niets. Voor 't overige liet ik het bij kritische vragen. Blijft hoe dan ook n kutprobleem. Succes dus!

Renin
28 november 2010, 12:07
Ik wil de amp ergens ter reparatie aan gaan bieden

Leuke adresjes zijn welkom!

(dit niet normaal en zorgt er ook voor dat ik de amp niet vertrouw.

Ik heb je een pm gestuurd met een suggestie

HaroldA
13 juli 2012, 12:25
Even terugkomen op dit topic: ik heb de 2203 begin dit jaar afgestoft, alles er uit gesloopt en 'm van een compleet nieuw binnenwerk voorzien.

Dit is blijven zitten:

Pots
OT + Bedrading
Power/impedantie switches + bedrading
Preamp buisvoeten
Outputs + bedrading
Filtercaps


Dit is er nieuw ingekomen:

EL34 buisvoeten (Belton)
Heater bedrading
PtP bordje (Sozo, carbonfilm, F&T, etc)
Siliconen draad
Alle off-board weerstanden + caps


http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=6299.0;attach=8964 ;image

... en ik heb die ruis/pop nooit meer teruggehoord!!! :ok:

cluseau
13 juli 2012, 12:43
Even terugkomen op dit topic: ik heb de 2203 begin dit jaar afgestoft, alles er uit gesloopt en 'm van een compleet nieuw binnenwerk voorzien.

Dit zeker naar aanleiding van het andere ploptopic ;).

Natuurlijk is de kans op succes groot als je 90% van de componenten vervangt maar....... Je zal maar net die elko laten zitten waar het probleem in zit nadat je de halve amp hebt overgebouwd. Dan sta je toch raar te kijken hoor. Als techneut in hart en nieren wil je ook exact weten waar het probleem zit anders geen bevrediging. Het gaat eigenlijk meer om het aantonen van het defect dan de reparatie zelf. Is het probleem eenmaal aangetoont kunnen de meeste daar wel een nieuw component in solderen....hoewel? Ook is het aan een klant niet te verkopen dat je 90% van zijn amp hebt vervangen in een poging het probleem te tackelen dus daarom gaan we tot het gaatje.

HaroldA
13 juli 2012, 12:57
Als techneut in hart en nieren wil je ook exact weten waar het probleem zit anders geen bevrediging.

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben programmeur en kan ook niet leven met "he, nou doet hij het ineens wel?".

Bij deze versterker was het alleen anders: ik had er gewoon geen goed gevoel meer bij dankzij het enorm vervelende proces er omheen en er moest iets rigoureus aangepakt worden. Bij deze.

Mocht het probleem gebleven zijn was het ook makkelijk om aan te wijzen: PT, OT, filtercaps, schakelaars of pots (en de presence pot had ik al uitgesloten).

cluseau
13 juli 2012, 16:02
.....Ik ben programmeur en kan ook niet leven met.....

Dan hoef ik je nix te vertellen, storing zoeken en logisch nadenken ontlopen elkaar niet zoveel als het om electronica of software gaat.

Agent_Smith
13 juli 2012, 16:45
Herkenbaar ;) Hier nog een programmeur :)

pietrka
13 juli 2012, 17:05
:punk:en nog een programmeur:sssh: PLC's welteverstaan. enne je oorspronkelijke probleem zal wel een massief draadbreukje ergens zijn geweest;-)

HaroldA
13 juli 2012, 17:08
Nou, officieel moet ik "scripter" zeggen (php). :hide:

Dirk_Hendrik
17 juli 2012, 10:22
Als je de buizen verwijdert en inspuit met WD40 en terugplaatst,

En zo zat ik een paar weken terug een Soldano van ladingen WD40 te ontvetten. WD40 is bij mijn weten een smeermiddel en leuk voor fietskettingen, sloten en scharnieren. Geen reinigingsmiddel en hoort dus zeker niet thuis in buisvoeten, potmeters en op printplaten.

Edit
jikes, ik warm 2 jaar oudekots op...

Agent_Smith
17 juli 2012, 13:05
Nou, eigenlijk is het voornamelijk vochtverdrijver. Eigenlijk niet eens smeermiddel te noemen. En hoort idd al helemaal niet in elektronica thuis.

HaroldA
17 juli 2012, 13:48
jikes, ik warm 2 jaar oudekots op...

Maakt niet uit: wie weet had iemand het advies opgevolgd! (ik niet iig)