PDA

View Full Version : ht 60 ruist



nak
24 november 2010, 23:02
Heb een Blackstar HT60 stage overgekocht van iemand en een paar maandjes er al op gespeeld maar vanavond zat er flink wat ruis in de OD2 kanaal.
OD1 ruist ook wel wat maar veel minder.
Het cleane kanaal ruist niet of nauwelijks.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

crapton
24 november 2010, 23:39
De hoeveelheid gain?

Tankman
24 november 2010, 23:52
Als het gaat om de hoeveelheid gain is de oplossing simpel: Boss NS-2!

nak
25 november 2010, 08:09
De versterker ruiste eerst niet of weinig, nu dus veel meer.

Franc
25 november 2010, 09:25
Waarschijnlijk een buisje ergens.

rudolf
25 november 2010, 10:11
Stom misschien, maar is het stopcontact geaard?

Rick trodat
25 november 2010, 10:15
Als ie ineens gaat ruisen, dan is er dus iets mis met de amp.

Ik zou zeggen, als het niet het gebruikelijke is ( buizen ) wegbrengen die handel. ( naar een goede tech )

Franc
25 november 2010, 10:28
Van een niet-geaard stopcontact krijg je hooguit brom, geen ruis.
De vraag aan de TS is dan wel: bedoel je echt ruis of eigenlijk brom?

nak
25 november 2010, 14:01
Het is echt ruis geen brom.
Vooral kanaal OD2 ruist als een gek.

Nu zag ik een schema van de HT-5 (helaas geen HT60 schema kunnen vinden)waarbij het signaal gemuted wordt als er geen jackstekker in de input zit.
Het rooster van de eerste buis wordt dan aan massa gelegd.
Weet niet of hetzelfde circuit voor de HT60 geldt maar zonder een jackstekker is de versterker wel muisstil.
Misschien dus de voorversterkerbuis of preamp circuit?

Terminus
25 november 2010, 16:13
Heb je de ruis ook als je je volume dichtdraait of een kabel aansluit zonder gitaar? Zo wel dan ligt het aan je versterker.

nak
25 november 2010, 22:42
De versterker ruist ook met een losse kabel, en ook met de volume potmeter op de gitaar helemaal dicht.
Als ik daarentegen de versterker volume dichtdraai zowel eind als kanaal volume dan hoor ik ook niets meer.
Aangezien het ruisen reageert bij het kanaal volume zou ik denken dat het probleem zich in de preamp bevind.
Zou het in de eindtrap zitten dan maakt het m.i. geen verschil hoe de preamp staat, ruisen doet die dan toch.

RoelSmoel
25 november 2010, 22:49
Toevallig geen computers, optische muizen etc in de buurt? Mijn HT20 wil dan nog wel eens gaan storen, ruisen etc.

nak
26 november 2010, 12:28
Nope.
Heb hem even los op de werkbank gehad en de middelste buis is nogal microfonisch.
Als wat tegen het buisvoetje tik komt er ineens ook een brom in.
Denk dat ik die maar eens ga vervangen.
Zag op het blackstar forum dat velen de preamp buizen er al gelijk uithalen en vervangen door andere merken.