PDA

View Full Version : Probleem bij het vaststellen van nek radius



BamBuFan1
24 november 2010, 22:57
Goegemeente,

Ik heb hier mijn oude, redelijk afgeleefde Ibanez 647 uit begin jaren 70 liggen met putten in de fretten (en de toets) zo diep als de groeven in de kop van Jeroen Paul.

http://www.hpdetijd.nl/images/2009-09/jeroen_pauw_by_herman_wouters.png

Ik gok dat ik de fretten één keer kan vlakken voordat ze op zijn, maar ik loop tegen een vreemd probleem aan: het lukt me niet om de radius van de nek (en fretten) te bepalen.

Ik heb al eens een setje RVS radiussjablonen bij m'n set radiusblokken gekregen, dus ik zou in staat moeten zijn om de radius betrouwbaar te meten. Ik heb er nog even twee Strat-nekken bijgepakt en daar kan ik duidelijk zien dat de ene een 9,5 en de ander een radius van 10 heeft (sjabloon op de hoogste toets, lampje erachter en geen licht meer zichtbaar bij de goede maat).

De fretten van de Ibanez zijn te ver ingesleten om betrouwbaar te meten dus meet ik op de 'hoogste' toets dan kom ik uit op een radius van 20, op de laagste op 9,5 a 10. En dat terwijl ik me meen te herinneren dat 12 of 14 de normale radius voor een western is?

Het lijkt me sterk dat Ibanez in 197* al aan compound radiussen op westerns deed... Wat doe ik fout en hoe kom ik aan de juiste waarde voor het te gebruiken radiusblok?

barno
24 november 2010, 23:26
Iik gebruik geen radiusblok om fretten te vlakken, enkel een vlakke vijl, dus ik zou het ook niet nodig vinden de exacte radius te weten.

Noid
24 november 2010, 23:35
Voor mij geldt hetzelfde als Barno aangeeft: voor vlakken geen radius nodig. Ik gebruik overigens geen vijl meer, maar een aluminium t-profiel, waar ik met adhesive spray strookjes schuurpapier op plak. Dat geeft me meer controle tijdens het vlakken.

BamBuFan1
24 november 2010, 23:50
Dat heb ik tot nu toe ook voornamelijk gedaan, maar ik was toch wat ontevreden over het resultaat. De stew mac vijl die ik tot nu toe heb gebruikt is maar 2,5cm breed en het is moeilijk om bij alle banen die je dan over de fretten trekt precies dezelfde druk over de hele haal uit te oefenen. Ik heb mezelf met een setje radiusblokken verwend omdat ik er van baalde om achteraf steeds vast te stellen dat de snaarhoogte pas écht ideaal zou zijn geweest als ik die ene plek nog net één haaltje extra had gegeven.

En ja, ik ben een Formicidae-forniceerder.

Ik zit het web al af te zoeken of er bv een formule is waardoor je met de breedte van de hals de gewenste radius kunt berekenen...

BLUEWEY
25 november 2010, 00:16
Dat heb ik tot nu toe ook voornamelijk gedaan, maar ik was toch wat ontevreden over het resultaat. De stew mac vijl die ik tot nu toe heb gebruikt is maar 2,5cm breed en het is moeilijk om bij alle banen die je dan over de fretten trekt precies dezelfde druk over de hele haal uit te oefenen. Ik heb mezelf met een setje radiusblokken verwend omdat ik er van baalde om achteraf steeds vast te stellen dat de snaarhoogte pas écht ideaal zou zijn geweest als ik die ene plek nog net één haaltje extra had gegeven.

En ja, ik ben een Formicidae-forniceerder.

Ik zit het web al af te zoeken of er bv een formule is waardoor je met de breedte van de hals de gewenste radius kunt berekenen...

Wat zegt de site van Ibanez zelf over die gitaarnek/radius ?
Anders stuur ze gewoon 'n mailtje met die vraag.., wie weet..

BamBuFan1
25 november 2010, 00:19
Wat zegt de site van Ibanez zelf over die gitaarnek/radius ?
Anders stuur ze gewoon 'n mailtje met die vraag.., wie weet..

Ik heb al in hun jaren 70 folder gekeken maar daar wordt de radius niet vermeld. Ik heb eigenlijk geen idee of ze dit bij Ibanez zelf weten, Japanners interesseerden zich destijds niet echt in archiveren...

BLUEWEY
25 november 2010, 00:28
Ik heb al in hun jaren 70 folder gekeken maar daar wordt de radius niet vermeld. Ik heb eigenlijk geen idee of ze dit bij Ibanez zelf weten, Japanners interesseerden zich destijds niet echt in archiveren...

Als je echt de juiste oplossing wil, en die intussen nog niet hebt gevonden en je hebt de tijd, zou ik die mail naar hun sturen. Ze zijn tegenwoordig behoorlijk up to date, want dat moeten ze wel i.v.m. concurentie.
Ze gaan behoorlijk af als ze geen juiste info kunnen overleggen. Bij Aria b.v. ligt dit anders. Heb er zo'n vermoeden van, dat ze er bij Ibanez niet moeilijk over zullen doen als ze die gegevens wel hebben.

BLUEWEY
25 november 2010, 00:46
Als je die mail wel stuurt, doe er 'n foto bij met exact het juiste type en indien mogelijk het serie#, en prijs die gitaar de hemel in..., 'n beetje slijmen zijn ze daar wel gek op.., ;)
Miss zit er toevallig een of andere freak die al die dingen exact weet

BamBuFan1
25 november 2010, 01:19
Als je die mail wel stuurt, doe er 'n foto bij met exact het juiste type en indien mogelijk het serie#, en prijs die gitaar de hemel in..., 'n beetje slijmen zijn ze daar wel gek op.., ;)
Miss zit er toevallig een of andere freak die al die dingen exact weet

De mail is al de deur uit, maar na een tigtal keer meten is mijn voorzichtige conclusie dat het toch om een variërende radius lijkt te gaan: van vlak op de 20e toets tot bol op de eerste. Dat wordt waarschijnlijk weer een klusje voor de stew-mac vijl.

En dit keer ga ik echt overal even hard drukken, echt waar! Ik heb net een aambeeld voor op de vijl besteld.

Ok, het echte plan is om een strook schuurpapier op de platte kant van mijn straight edge te plakken en daarmee in één keer elke snaarlijn van het fretboard mee te pakken. Met de vijl kan ik niet in één keer alle frets op dezelfde snaarlijn raken waardoor er dus een verschil in druk kan ontstaan tijdens de (langgerekte) schuurbeweging.

BLUEWEY
25 november 2010, 01:40
De mail is al de deur uit, maar na een tigtal keer meten is mijn voorzichtige conclusie dat het toch om een variërende radius lijkt te gaan: van vlak op de 20e toets tot bol op de eerste. Dat wordt waarschijnlijk weer een klusje voor de stew-mac vijl.

En dit keer ga ik echt overal even hard drukken, echt waar! Ik heb net een aambeeld voor op de vijl besteld.

Ok, het echte plan is om een strook schuurpapier op de platte kant van mijn straight edge te plakken en daarmee in één keer elke snaarlijn van het fretboard mee te pakken. Met de vijl kan ik niet in één keer alle frets op dezelfde snaarlijn raken waardoor er dus een verschil in druk kan ontstaan tijdens de (langgerekte) schuurbeweging.

Ik ken iemand die z'n frets vlakt met een wetstone. Een flinke wetstone pakt ook de breedte van de hals en dan mooi gelijkmatig over de toets van links naar rechts of vise versa.
Zelf heb ik zo ooit fretje voor fretje gepakt over de lengte v.h. fretje, dus van onder naar boven of vise versa.
Het is wel 'n kwestie van "fingerspitzengefuuhl" ;) .., maar ja, da's met 'n gitaar omgaan sowieso..

Goed dat die mail de deur uit is. Nooit geschoten = nooit raak !

Succes joh..

Mattia
25 november 2010, 17:22
Vlakken doe je niet met radiusblok, IMO; ik zou zeggen: doe het onder spanning! Snaren erop, iets eleveren (iets onder de snaren bij de nut) en stel de hals onder min of meer concert pitch zo vlak mogelijk af met de truss rod. Dan met een stukje aliuminum L hoek met schuurpapier op een kant (korrel 100, 200 als er niet veel af moet, 80 als er veel af moet) onder iedere snaar vlakken totdat de boel vlak en recht is. Dan snaren eraf en recrownen.

D3nnis
25 november 2010, 18:42
Als je je hals helemaal vlak maakt, met de gitaar min of meer op stemming, hoe krijg je dan je halsholling nog voor elkaar? Dan ben je verplicht om een dubbelwerkende trussrod te nemen (of een enkelwerkende andersom erin te stoppen), toch? Of mis ik iets?

Mattia
25 november 2010, 20:38
Als je je hals helemaal vlak maakt, met de gitaar min of meer op stemming, hoe krijg je dan je halsholling nog voor elkaar? Dan ben je verplicht om een dubbelwerkende trussrod te nemen (of een enkelwerkende andersom erin te stoppen), toch? Of mis ik iets?

Je mist iets ;-)

De hals - onder spanning - staat hol. Met de trussrod trek je hem vlak, dus zo recht mogelijk. Dan vlak je, en laat je de truss rod weer 'veeren' om 'm weer iets hol te laten staan.

gengar
25 november 2010, 21:53
even terug naar het begin. Meet je radius gewoon op de toets. Zogauw als er eenmaal gevlakt is in het verleden zullen de fretten afwijken.

@ Mattia. Ik vind dit een interessante aanpak. Ik vraag me af hoe dit af zal wijken tov vlakken zonder snaren. Ik zie er op zich wel iets in, omdat je niet exact weet hoe de snaarspanning de nek beinvloed. Er zijn twee krachten, de snaarspanning en de gecombineerde nek/ trussrod/ bodybevestiging (en wat en nog meer zit) spanning. Door de nek op spanning te vlakken weet je dat je de juiste conditie hebt. Bij het 'veren' echter weet je niet exact hoe en waar de relief zal plaatsvinden.

Als je zonder snaren vlakt geldt dik ook, behalve dat de relief door de snaarspanning zal worden gecreeerd ipv het lossen van de trussrod. Of er dus echt een voordeel is met jouw manier vraag ik me af.
Heb je verschil gemerkt tussen de 2 methoden?

Mattia
25 november 2010, 22:13
@ Mattia. Ik vind dit een interessante aanpak. Ik vraag me af hoe dit af zal wijken tov vlakken zonder snaren. Ik zie er op zich wel iets in, omdat je niet exact weet hoe de snaarspanning de nek beinvloed. Er zijn twee krachten, de snaarspanning en de gecombineerde nek/ trussrod/ bodybevestiging (en wat en nog meer zit) spanning. Door de nek op spanning te vlakken weet je dat je de juiste conditie hebt. Bij het 'veren' echter weet je niet exact hoe en waar de relief zal plaatsvinden.


Dat 'veeren' van de truss rod is gewoon hoe de spanning er altijd inkomt - door de snaren. Ervanuitgaande dat je een single-action rod hebt (heb ik nooit, maargoed, ik het eigenlijk maar bij een gitaar de 'dual' action nodig gehad). Wat ik hiermee doe is in wezen een versie van de Erlewine Neck Jig, maar dan met de snaren er gewoon op, en zonder jig. Ik vind het gewoonweg 'makkelijker', omdat de snaarspanning erop zit, en rare kronkels die daardoor kunnen komen dus meteen aangepakt worden. Het is snel en best makkelijk.

Ik heb het gejat van Rick Turner, die er o.a. op luthiersforum.com in het verleden veel over heeft gehad, ook met foto's.

oigun
25 november 2010, 22:20
Ik heb ook ergens gelezen van iemand die het Alu radiusblock van stewmac gebruikt en de snaren dan door het blok laat lopen. Er zitten drie kanaaltjes doorheen dus dat zou moeten werken. Of het zo praktisch is en daadwerkelijk een lagere actie/minder buzz opleverd weet ik niet...

gengar
25 november 2010, 22:29
Ik werk zelf met dat blok, ik denk niet dat dat zou lukken maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Ik snap de setup, ik had de koppeling naar de jig al gemaakt. Ik zie hier op zich wel iets in voor de gevallen die op een of andere manier gewoon niet goed te krijgen zijn. Elke 10 0f 20 gitaren is er wel een bij die gewoon maar niet goed genoeg te krijgen is. Goed vind ik 3 1/2 en 2 1/2 64e, lage E en hoge E. De volgende keer dat ik het idee heb dat de nek iets onverklaarbaars doet bij het bespannen en niet goed genoeg te krijgen is ga ik dit zeker een keer proberen.