PDA

View Full Version : Leslie??



Angel
24 november 2010, 21:37
ik denk dat een grote lesliespeakercabinet op de kop heb getikt in de buurt, maar effectief weet ik het niet. Hij geeft output, je hoort hem draaien en dit op 2 snelheiden(via de footswitch).

Wat erop staat is:
'Super X80 - Two Speed'
Spacesound Effect
http://i289.photobucket.com/albums/ll206/Averechts/Leslie-voorkant.jpg

Hij heeft 3 ingangen:
http://i289.photobucket.com/albums/ll206/Averechts/Leslie-achterkant.jpg

Vaste stroomkabel en vaste footswitch met 'speed'-knop en 'aan/uit'-knop

Is er iemand die weet hoe ik hem best kan aansluiten?
Iemand die deze ooit al gezien heeft of waar ik hierover informatie kan vinden?

Plant
26 november 2010, 13:16
Yep, een mechanische leslie. Zo'n draaiende trommel met een gat erin voor een speaker zag je vroeger veel in orgels ingebouwd. Met een schakelaar kon je de trommel in 2 standen laten draaien.

Losse lesliekasten worden dacht ik meer bij (Hammond) orgels gebruikt, probeer het eens op een orgelforum.

Nobler
26 november 2010, 13:26
Inderdaad, onze toetsenist heeft ook zo'n oude Leslie. Betrouwbaar zijn ze volgens mij niet, de meeste kosten die hij de afgelopen 10 jaar aan zijn apparatuur heeft gehad heeft hij volgens mij besteed aan reparaties van de Leslie. Dat ding staat meer bij de reparateur dan dat hij hem kan gebruiken.

RB-1
26 november 2010, 13:45
@ Nobler:
Het zal de aandrijving wel zijn.
Doe die man een plezier en zet er iets goeds op, een betrouwbare Oliver kloon of zo. Wel goed dempen natuurlijk.....:seriousf:;)

Angel
26 november 2010, 16:19
Thx heren voor jullie antwoorden,maar hoe sluit je hem het beste aan op gitaar?

caliban
26 november 2010, 20:58
Gaat dit enigszins klinken voor gitaar? Kan zijn dat ik me vergis

RB-1
26 november 2010, 21:05
Thx heren voor jullie antwoorden,maar hoe sluit je hem het beste aan op gitaar?Via de line-out van je gewone versterker.

euserh
26 november 2010, 23:54
Gaat dit enigszins klinken voor gitaar? Kan zijn dat ik me vergis

dit gaat geweldig klinken voor gitaar, Jan Akkerman trad er vroeger standaard mee op in de brainbox tijd en geloof ook met focus.

Angel
27 november 2010, 10:03
Via de line-out van je gewone versterker.

Sorry voor de misschien domme vraag, maar als die geen line-out heeft?
Mag de 2de speakeruitgang ook?

nico verduin
27 november 2010, 12:17
Sorry voor de misschien domme vraag, maar als die geen line-out heeft?
Mag de 2de speakeruitgang ook?Als je van de leslie af wil....
Een versterker heeft bij vermogen al gauw een spanning van 15V (18W) tot 100V (100W). Line out spanningen liggen rond de 1V

Als je een FX out heb, dan kun je die gebruiken.

Angel
27 november 2010, 15:33
Super, de send van de effect loop gebruikt van mijn jubilee en dat klinkt idd goed.

refused199
28 november 2010, 18:05
Is dit niet zo'n CRB Space Sound Chorus amp?
Inderdaad met roterende motor maar dan een transistor Leslie copy. Waardeloze dingen als het gaat om gitaar versterking.

Angel
29 november 2010, 12:42
Is dit niet zo'n CRB Space Sound Chorus amp?

Geen idee, kan, maar ik vind er helemaal niets van terug.


Inderdaad met roterende motor maar dan een transistor Leslie copy. Waardeloze dingen als het gaat om gitaar versterking.
In mijn oren toch niet. Clean prikt hij er niet helemaal door, maar met wat oversturing klinkt hij heel erg aangenaam.

jacky
29 november 2010, 23:05
Is dit niet zo'n CRB Space Sound Chorus amp?
Inderdaad met roterende motor maar dan een transistor Leslie copy. Waardeloze dingen als het gaat om gitaar versterking.

roterende motor

aangedreven door de speaker zeker HA HA HA

refused199
29 november 2010, 23:09
Haha die had ik zelf nog niet gezien! Slordig.:seriousf:
Goed het gaat natuurlijk om de speaker;)

Angel,
Als je er tevreden over bent dan is er natuurlijk niets mis mee. Kun je nog checken of het nou gaat om een buizen of transistor amp, denk dat dat al veel verklaart.

JER00N
29 november 2010, 23:28
Onze zanger heeft ook zo'n ding, alleen dan de 100-versie geloof ik. Hij gebruikt hem voor zowel zang als gitaar, via een of ander behringer mixertje.