PDA

View Full Version : Analoge effect-chain per kanaal



the_only_mordred_fan
24 november 2010, 17:50
Hoi,

ik zit met een vraag, die hier misschien wel eens vaker gesteld is:

Ik heb een versterker (in mijn geval een engl e530), die analoog te schakelen is (clean, overdive )
Nu wil ik voor ieder van de twee kanalen andere effecten gebruiken.
Ik wil voor het cleane kanaal een beetje chorus, reverb en eventueel wat delay toevoegen en voor het overdrive kanaal wat reverb en een noise gate. Ik wil de effectpedalen van boss gebruiken hiervoor, omdat ik die het mooist vind klinken (kwestie van smaak zullen we maar zeggen).

Is het nu mogelijk om voor het cleane kanaal de ene effect chain in werking te stellen en voor het overdrive kanaal het andere ? dus met 1 trap de hele setting te veranderen van clean (met effect) naar overdrive (met andere effect) en weer terug ?
Er zit een send en return op de versterker, maar dat geldt natuurlijk voor alle kanalen. Dus als je daarin effecten hangt, dan hebben ze effect op zowel overdive als clean toch ?

Of is dit iets heel simpels wat ik als leek gewoon niet weet misschien ?

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje helder is. Ik zal hieronder in schema nog even neerzetten wat ik bedoel:




GITAAR --> VERSTERKER(analoog) --> clean + effect chain 1 (alles analoog)
--> of: overdrive + effect chain 2 (alles analoog)

aad
24 november 2010, 18:11
Hoi,

Een vraag is of (sommige) effecten in chain1 ook in chain 2 worden gebruikt.
Als dat zo is wordt het wat complexer.
Zoniet zou je een dubbele A/B switch kunnen gebruiken.

Maar er komen vast nog meer ideen.

Tankman
24 november 2010, 18:47
Het simpelst (maar ook vrij prijzig) is iets van een midi systeem. Een GCX audio switcher + floorboard kost je al gauw 900 euro samen, maar dan kun je je amp kanalen switchen en zelf kiezen wanneer welk pedaal aan moet. Mocht je een delay voor zowel clean als drive willen gebruiken, kun je dat zo programmeren.

Een iets goedkopere oplossing heb jij bij Rocktron. De Patchmate floor. Dit is hetzelfde concept als de GCX, alleen gaat het hier om een pedaal op je bord. Hier sluit je weer al je andere pedaaltjes op aan. Als je zorgt dat je versie 2 hebt, kun je ook je amp kanalen ermee switchen. Dit kost je zo'n 350 euro.

Hetzelfde concept, maar dan zonder amp kanaal switch mogelijkheden heb je met de Carl Martin Octaswitch. Hier zul je een beetje moeten tapdancen. Met een A/B switch geld dit ook.

Ik heb hetzelfde probleem en zat zelf te denken aan de Rocktron, omdat ik toch graag mijn pedalen voor me op de grond heb om deze makkelijk te kunnen tweaken. Het is ook een niet al te duur systeem.

interessander
24 november 2010, 19:03
Waarmee schakel je nu je kanalen van je ENGL 530?
Want als je op afstand meerdere effecten in loops wil gaan schakelen dan ontkom je eigenlijk niet aan een MIDI floorbaord of uitgebreide schakelaars zoals de genoemde rocktron patchmate floor.

Verder neem ik aan dat je net altijd met de effecten aan speelt, dus zou je ook nog de mogelijkheid moeten hebben om de effects loop geheel uit te schakelen.

Wat je nu schetst is een setup met 4 boss pedalen, en dan waarschijnlijk een looper en midi board, dat wordt al aardig prijzig.

Mocht je een rackeffect ook in overweging kunnen nemen dan zou je met een TC electronics G-major of een Rocktron Replifex al twee vliegen in een klap[ kunnen slaan, die kunnen namelijk ook de kanalen van je ENGL 530 meeschakelen met de effecten.

De Replifex heeft de mogelijkheid om je directe signaal analoog te houden voor minimaal toonverlies.

peter_heijnen
24 november 2010, 19:08
Wat je nu schetst is een setup met 4 boss pedalen, en dan waarschijnlijk een looper en midi board, dat wordt al aardig prijzig.
Hoeft niet perse theonlymordredfan. Als je nu nieuwsgierig bent pm me dan maar even. ;)

interessander
24 november 2010, 19:12
Hoeft niet perse theonlymordredfan. Als je nu nieuwsgierig bent pm me dan maar even. ;)

Een roland GP-8 ?

jaywalker
24 november 2010, 19:27
Hoi,

ik zit met een vraag, die hier misschien wel eens vaker gesteld is:

Ik heb een versterker (in mijn geval een engl e530), die analoog te schakelen is (clean, overdive )
Nu wil ik voor ieder van de twee kanalen andere effecten gebruiken.
Ik wil voor het cleane kanaal een beetje chorus, reverb en eventueel wat delay toevoegen en voor het overdrive kanaal wat reverb en een noise gate. Ik wil de effectpedalen van boss gebruiken hiervoor, omdat ik die het mooist vind klinken (kwestie van smaak zullen we maar zeggen).

Is het nu mogelijk om voor het cleane kanaal de ene effect chain in werking te stellen en voor het overdrive kanaal het andere ? dus met 1 trap de hele setting te veranderen van clean (met effect) naar overdrive (met andere effect) en weer terug ?
Er zit een send en return op de versterker, maar dat geldt natuurlijk voor alle kanalen. Dus als je daarin effecten hangt, dan hebben ze effect op zowel overdive als clean toch ?

Of is dit iets heel simpels wat ik als leek gewoon niet weet misschien ?

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje helder is. Ik zal hieronder in schema nog even neerzetten wat ik bedoel:




GITAAR --> VERSTERKER(analoog) --> clean + effect chain 1 (alles analoog)
--> of: overdrive + effect chain 2 (alles analoog)

ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd.
groeten,

Tom

the_only_mordred_fan
24 november 2010, 19:51
Ik heb inderdaad al zitten rondneuzen en ik denk dat een GCX, of een variant daarop het beste voor mij is. Ik heb al een midi footcontroller van boss. die is ook op die GCX aan te sluiten neem ik aan ?

Verder heb ik inderdaad ook de g-major, maar ik ben niet zo kapot van de manier waarop het signaal vervormd wordt door dit apparaat. ik ben inderdaad op de hoogte dat de g-major de pre-amp kanalen kan switchen met een stereo jack, maar ik wil graag weer mijn boss pedalen gebruiken omdat ik ze beter vind klinken. Het zal dus zo'n switcher worden denk ik, waarop ik m'n pedalen dan kan aansluiten en de switcher dusdanig kan programmeren dat ik zelf kan bepalen welke pedalen ik voor welk kanaal van m'n pre-amp wil gebruiken. Zeg ik het zo goed ? :-) Als ik het niet goed begrepen heb hoor ik het graag. Ik wil graag het goede apparaat kiezen hiervoor.

the_only_mordred_fan
24 november 2010, 20:13
Waarmee schakel je nu je kanalen van je ENGL 530?
Want als je op afstand meerdere effecten in loops wil gaan schakelen dan ontkom je eigenlijk niet aan een MIDI floorbaord of uitgebreide schakelaars zoals de genoemde rocktron patchmate floor.

Verder neem ik aan dat je net altijd met de effecten aan speelt, dus zou je ook nog de mogelijkheid moeten hebben om de effects loop geheel uit te schakelen.

Wat je nu schetst is een setup met 4 boss pedalen, en dan waarschijnlijk een looper en midi board, dat wordt al aardig prijzig.

Mocht je een rackeffect ook in overweging kunnen nemen dan zou je met een TC electronics G-major of een Rocktron Replifex al twee vliegen in een klap[ kunnen slaan, die kunnen namelijk ook de kanalen van je ENGL 530 meeschakelen met de effecten.

De Replifex heeft de mogelijkheid om je directe signaal analoog te houden voor minimaal toonverlies.


ik schakel nu met een jcm900 pedaal. maar daar kan ik dus alleen de kanalen van de engl mee schakelen (clean / lead) en hi gain / lo gain. Dus een footconroller met twee druk knoppen. Het zou mooi zijn als er iets dergelijks was waarmee ik in 1 keer zowel het kanaal, als hi gain / lo gain als mede het effect wat ik daarmee wil gebruiken kan schakelen.
Dat zou dus een apparaat moeten zijn waaraan ik mijn bosspedaaltjes aansluit, in de effect loop hang bij voorkeur omdat ik eerst mijn pre-amp geluid wil en dan pas het sausje erover, en waarbij dat apparaat via twee jacks die clean / lead en hi gain / lo gain schakelt.
Klinkt mij nogal complex in de oren, aan de andere kant ben ik er zeker van dat ik niet de enige ben met dit probleem, dus vraag me af wat er allemaal op de markt is hiervoor en hoe duur een en ander kost.

interessander
24 november 2010, 20:40
Ik maak zelf gebruik van een Exef combi-switcher die precies kan doen wat jij wil. Ik bedenk me net dat peter_heijnen ook zo'n ding had dus daar doelde hij misschien op ;)

Deze looper/switcher kan 8 functies schakelen met jacks en 4 loops voor effecten, alles MIDI geschakeld, en dat kan dan inderdaad met je MIDI controller van boss.

Tankman
24 november 2010, 20:43
Ik maak zelf gebruik van een Exef combi-switcher die precies kan doen wat jij wil. Ik bedenk me net dat peter_heijnen ook zo'n ding had dus daar doelde hij misschien op ;)

Deze looper/switcher kan 8 functies schakelen met jacks en 4 loops voor effecten, alles MIDI geschakeld, en dat kan dan inderdaad met je MIDI controller van boss.

Die ken ik niet. Had je foto's?

the_only_mordred_fan
24 november 2010, 20:44
Ik maak zelf gebruik van een Exef combi-switcher die precies kan doen wat jij wil. Ik bedenk me net dat peter_heijnen ook zo'n ding had dus daar doelde hij misschien op ;)

Deze looper/switcher kan 8 functies schakelen met jacks en 4 loops voor effecten, alles MIDI geschakeld, en dat kan dan inderdaad met je MIDI controller van boss.

dat klinkt interessant.
is dat zoiets als dit ding: VOODOO LAB GCX Audio Switcher
zag ik zojuist op internet en kan volgens mij ook midi bestuurd worden via footcontroller

Tankman
24 november 2010, 20:45
dat klinkt interessant.
is dat zoiets als dit ding: VOODOO LAB GCX Audio Switcher
zag ik zojuist op internet en kan volgens mij ook midi bestuurd worden via footcontroller

Dat is dus die ene waar ik het over had. In het rack forum is veel over te vinden. Ik weet bijvoorbeeld dat forumlid Liquid Metal er een gebruikt. Maar die zijn vrij prijzig.

Ik heb hem de laatste tijd door veel profs gebruikt zien worden. Stone sour, Avenged Sevenfold sowieso. Als je naar gear tour filmpjes kijkt op youtube zie dat ding zo vaak langs komen.

interessander
24 november 2010, 23:10
Dit is de Exef:

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/EXEF.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/EXEF2.jpg

Liquid_Metal
24 november 2010, 23:30
Misschien binnenkort dus een rack-user erbij?
Ik gebruik zelf een GCX van Voodoo Lab en die zijn inderdaad nogal prijzig. Maar: de mogelijkheden zijn echt bijna eindeloos. Zeker samen met de Ground Control Pro (midi floorboard) is het superflexible. Je kunt er pedalen in hangen, maar ook wisselen tussen verschillende versterkers (voor jou (nog) niet interessant) en ampchannels schakelen. Met zo'n systeem kun je ontzettend groeien. Ik heb nog niets bedacht dat 'ie niet aankan :cheerup:.

peter_heijnen
25 november 2010, 09:48
Dit is de Exef:

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/EXEF.jpg

De hoofdprijs gaat naar interessander! :)

Maar er is een bonusje voor de toekomstige eigenaar, die krijgt er ook een Rockman Midi Octopus Remote Loop bij voor een ev vijfde pedaaltje.

De combi switcher is echt een geweldig apparaatje dat weinig ruimte in beslag neemt, en ondanks dat ik al jaren niet meer 'rack' heb ik de combi switcher nooit weggedaan, onzin natuurlijk. Ik ben nog steeds aan het ruimen thuis en de combi mag nu eindelijk weg.

interessander
25 november 2010, 09:59
Ja absoluut een superhandig apparaat, zeer makkelijk te programmeren en hij heeft functies te over die ik nu niet gebruik zoals de mogelijkheid om twee aparte preamps aan te sturen en een input voor een volume pedaal. Verder kun je de switches op latching of momentary zetten, en daarbij zelfs de tijd instellen.

Ik heb ook ooit nog eens een fotootje van de binnenkant gemaakt, ziet er wel degelijk uit:

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/exef-1.jpg

peter_heijnen
25 november 2010, 10:49
Ja absoluut een superhandig apparaat, zeer makkelijk te programmeren en hij heeft functies te over die ik nu niet gebruik zoals de mogelijkheid om twee aparte preamps aan te sturen[/IMG]
Of twee gitaren... ;)

the_only_mordred_fan
25 november 2010, 21:18
Misschien binnenkort dus een rack-user erbij?
Ik gebruik zelf een GCX van Voodoo Lab en die zijn inderdaad nogal prijzig. Maar: de mogelijkheden zijn echt bijna eindeloos. Zeker samen met de Ground Control Pro (midi floorboard) is het superflexible. Je kunt er pedalen in hangen, maar ook wisselen tussen verschillende versterkers (voor jou (nog) niet interessant) en ampchannels schakelen. Met zo'n systeem kun je ontzettend groeien. Ik heb nog niets bedacht dat 'ie niet aankan :cheerup:.

ja, het rack is bijna compleet, op de switcher na.
Maar ik denk dat ik binnenkort wel iets in huis heb tweedehands ;-)