PDA

View Full Version : Wat vinden jullie ervan?



Anoniels
24 november 2010, 08:10
De volgende onderdelen zullen in mijn 'zelfbouw' project zitten.

Pickups:
-Bartolini MMX (bridge)
-Fender Jazz (neck)

Bridge:
-Leo Quann Badass III

Pre-amp:
-Aguilar OBP-2

Tuners:
-1x Hipshot D-tuner musicman style
-3x Hipshot American Classic Series

Neck:
-Carbon fiber
-24 frets
-Pearl inlay

Body:
-Musicman style
-Blue burst


Elk commentaar is welkom

D3nnis
24 november 2010, 10:56
Waarom een Fender jazz, en geen Bartolini jazz?

Cocobolo
24 november 2010, 11:06
doe eens wat meer info over die carbon hals : ga je die zelf maken? Zo ja, hoe gaat dat? :)

Anoniels
24 november 2010, 21:46
Tot nu toe ben ik nog geen losse bartolini jazz pickup tegen gekomen voor op de neck positie. Dus nam ik maar genoegen met de fender variant.



Mijn plannen om de carbon neck te maken gaan als volgt:

Eerst een replica maken van een al bestaande nek maken uit mdf. Vanuit daar kan ik een glasvezel mal maken. Daar leg ik eerst een paar lagen heel fijn koolstofvezel in, en daarna wat zwaarders of koolstof staven.


Op moment het ik een behoorlijke mdf model gemaakt. Ik ben nog een beetje aan het friemelen met de 'ideale' maten;)

D3nnis
25 november 2010, 08:18
Tot nu toe ben ik nog geen losse bartolini jazz pickup tegen gekomen voor op de neck positie. Dus nam ik maar genoegen met de fender variant.


Bekend probleem, dat had ik ook. Ik heb toen Vox Humana gemaild, of het mogelijk is om een losse bartolini jazz neck te kopen, ipv de door hen in de webshop aangeboden losse jazz bridge, en dat kon gewoon.

ghost-rider2006
25 november 2010, 08:20
foto,s misschien erbij ??

Mattia
25 november 2010, 17:19
Ergens op het MIMF is een project met een carbonfiber bas hals; in wezen is de techniek een 'core' van een lichtere houtsoort maken, en daaromheen met vacuum carbon doek lamineren. Ik ben zelf nog steeds op zoek naar een NL/EU leverancier van carbon doek/cloth voor een 'parker fly' achtig instrument dat ik al jaren wil bouwen, en liefst een NL leverancier van vacuum laminatiebenodigheden (batting, absorbant spulletjes...)

muziekschuur
25 november 2010, 17:36
Laten bouwen door Vox Humana Vlaardingen? (die doen dat soort dingen?)

Javaca
25 november 2010, 22:57
@Anoniels
Heb je ervaring met het lamineren van carbon en glas?
Wat ga je als buitenlaag van de hals gebruiken? Wil je gaan lamineren met epoxy of polyester?

De twee basjes waar ik nu mee bezig ben krijgen halzen van vuren omtrokken met een laminaat van carbon, glas en fineer met epoxy.

Het idee hiervoor kwam toen ik eerder dit jaar op Corde Factum de lezingen van Ken Parker bijwoonde. Ineens vielen er een aantal puzzelstukjes waar ik mee worstelde op hun plaats.


Ergens op het MIMF is een project met een carbonfiber bas hals; in wezen is de techniek een 'core' van een lichtere houtsoort maken, en daaromheen met vacuum carbon doek lamineren. Ik ben zelf nog steeds op zoek naar een NL/EU leverancier van carbon doek/cloth voor een 'parker fly' achtig instrument dat ik al jaren wil bouwen, en liefst een NL leverancier van vacuum laminatiebenodigheden (batting, absorbant spulletjes...)

Welk project is dat? Ik ken wel de jute telecaster.

Carbon en glas haal ik bij Polyservice (http://www.polyservice.nl). Ze zijn niet de goedkoopste, maar hebben wel kleine hoeveelheden voor de consument. Bij andere leveranciers moet je vaak grote hoeveelheden afnemen, en vooral bij carbon loopt dat in de papieren.

Epoxy gebruik ik van het merk Brands, maar dat is vooral omdat ik hier via m'n werk aan kan komen. Voordelen zijn een lange opentijd (3 uur) en dat het zo dun is als drinkyoghurt. Dit is een heatcuring epoxy, die pas bij 80 graden op volledige sterkte komt.

Over het parker fly achtige project: tell me more... :D

Mattia
25 november 2010, 23:40
@Anoniels
Welk project is dat? Ik ken wel de jute telecaster.


Die was inderdaad enorm gaaf!

Deze:
http://mimf.com/cgi-bin/WebX?128@21.1lJkam9PH8S.2@.2cb6e2e8



Carbon en glas haal ik bij Polyservice (http://www.polyservice.nl). Ze zijn niet de goedkoopste, maar hebben wel kleine hoeveelheden voor de consument. Bij andere leveranciers moet je vaak grote hoeveelheden afnemen, en vooral bij carbon loopt dat in de papieren.

Epoxy gebruik ik van het merk Brands, maar dat is vooral omdat ik hier via m'n werk aan kan komen. Voordelen zijn een lange opentijd (3 uur) en dat het zo dun is als drinkyoghurt. Dit is een heatcuring epoxy, die pas bij 80 graden op volledige sterkte komt.

Over het parker fly achtige project: tell me more... :D

Dankjewel! Ik zie daar alleen geen fiberglass of carbon materialen, of ik kijk verkeerd. [EDIT] laat maar, gevonden! Ik zal denk ik 'gewoon' blijven bij west systems, ken ik nu redelijk, in verschillende combis te krijgen, en redelijk dun zonder silica filler - veeeel dunner dan de hobby epoxies en bouwmarktrubber. Re: Fly-achtig project, sinds ik zo'n ding in handen heb gehad speelt bij mij de gedachte. Ik heb van ChrisV nog een en ander aan notities van de Parker lecture bij Corde Factum gekregen, wat mij ook inspireert om eens een archtop te bouwen, maar dan geen klassieke, en ook terug te gaan naar constructietechnieken voor 'klassieke' instrumenten zoals viool en luit.

Enfin, mijn idee voor een 'fly-esque' isnstrument moet nog volledig uitcristaliseren, maar een onderdeel is een soort variant van mijn fanned fret headless gitaar idee, in bariton uitvoering, met een lichtgewicht houten 'core' en een monocoque constructie van CF/glasfiber, met ETS hardware. Deze body 'familie', waarschijnlijk met wat aanpassing:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/greg/greg23.jpg

..meet een diep 'gescoopde' achterkant, dus niet alleen de hiel, zoals bij dit model:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/greg/greg26.jpg

Zelfgemaakte P-90 style pickups (niet te diep), en slider-style of recessed volume knob. Het andere idee dat ik zou willen integreren, maar waarvan ik denk dat het te lastig is, is een 'onzichtbaar' kunstwerk van verschillende diktes en kleuren glasvezel, geillumineerd door LEDjes - gitaar zou zwart zijn (duh), de LEDs zouden een soort 'starscape' uit moeten beelden/verlichten. Gewoon een soort 'anti-alles wat ik tot nu toe heb gebouwd' gitaar; strak, slick, massieve kleur, geen hout te bekennen. Denk dat dit vooral ook enige leuke CNC planning gaat vergen.

Javaca
26 november 2010, 06:37
Gaaf.

Die Ken Parker Lectures waren erg inspirerend. Ik heb hier de patenten van Parker in PDF. Zou ze even door kunnen sturen, of heb je ze al via Chris?

Een puntje wat nog handig is van carbon; het geleidt stroom. Je zou je gitaar dus kunnen shielden door een aarding op het carbon te zetten.

Sowieso zou ik het je aanraden eens een luit te bouwen. Het verandert je inzicht in akoestische instrumenten drastisch.

Mattia
27 november 2010, 09:52
Gaaf.

Die Ken Parker Lectures waren erg inspirerend. Ik heb hier de patenten van Parker in PDF. Zou ze even door kunnen sturen, of heb je ze al via Chris?

Een puntje wat nog handig is van carbon; het geleidt stroom. Je zou je gitaar dus kunnen shielden door een aarding op het carbon te zetten.

Sowieso zou ik het je aanraden eens een luit te bouwen. Het verandert je inzicht in akoestische instrumenten drastisch.

Nee, de patenten heb ik niet. Als je zou door kunnen sturen, dan graag! Enige probleem van een luit is dat ik een luitspeker moet voenden om 'm aan te slijten; ik wil bijvoorbeeld ook een F5 mando bouwen, en daar heb ik al iemand voor ;)

Anoniels
28 november 2010, 14:46
Geweldig veel ervaring met koolstofvezel heb ik niet. Maar tot nu toe is alles goed uitgekomen.

Op het moment zit ik met een apparaat die voor mij de halscontouren maakt. Deze werkt ook heel goed en snel. De maten kloppen nu ook precies. Dus in feite heb ik al de hals die ik wil....alleen dan in MDF.

De volgende stap is om het definitieve model te maken en die met glasvezel bekleden. Zo heb ik, als het goed is, de juiste mal van koolstof.

Maar nu zat ik vanochtend te denken. Kan ik niet één stuk koolstof in mijn apparaat stoppen. Dan is het alleen een kwestie van bijwerken van de vorm. Nu nog aan een stuk koolstofvezel komen dat groot genoeg is;)

Mattia
28 november 2010, 16:59
Geweldig veel ervaring met koolstofvezel heb ik niet. Maar tot nu toe is alles goed uitgekomen.

Op het moment zit ik met een apparaat die voor mij de halscontouren maakt. Deze werkt ook heel goed en snel. De maten kloppen nu ook precies. Dus in feite heb ik al de hals die ik wil....alleen dan in MDF.

De volgende stap is om het definitieve model te maken en die met glasvezel bekleden. Zo heb ik, als het goed is, de juiste mal van koolstof.

Maar nu zat ik vanochtend te denken. Kan ik niet één stuk koolstof in mijn apparaat stoppen. Dan is het alleen een kwestie van bijwerken van de vorm. Nu nog aan een stuk koolstofvezel komen dat groot genoeg is;)

Koolstofvezel is vre-se-lijk om te bewerken. Het stof is gevaarlijk, en maakt onderdelen bot, en het is relatief duur. Dus maak gewoon een mal of een hals die een maatje kleiner is en lamineer daarop.

Javaca
28 november 2010, 22:32
Aanrader voor het werken met kunststoffen:
http://www.polyservice.nl/Praktijkhandboek-Kunststoffen-p-16367.html

Als je een mal wilt maken moet je de mdf eerst glad aflakken, in een losmiddel (loswas, pva) zetten en er dan glasvezel en een -bijvoorbeeld houten- versterking omheen lamineren, anders krijg je het later met geen mogelijkheid van elkaar.

Wat voor apparaat gebruik je voor die halscontour? CNC?

Anoniels
29 november 2010, 16:31
Voor de contouren gebruik ik een zelfbouw projectje. Het is nogal lastig om uit te leggen hoe het werkt. Dus daar heb ik het nu even niet over ;p

Ik neem maar aan dat uit een blok koolstofvezel niet gaat? Dan word het maar verder gaan met het maken van de mal.

Wat geeft lamineren eigenlijk voor toon verschil?

Javaca
30 november 2010, 06:42
Ik neem maar aan dat uit een blok koolstofvezel niet gaat? Dan word het maar verder gaan met het maken van de mal.

Koolstofvezel is vre-se-lijk om te bewerken. Het stof is gevaarlijk, en maakt onderdelen bot, en het is relatief duur. Dus maak gewoon een mal of een hals die een maatje kleiner is en lamineer daarop.


Wat geeft lamineren eigenlijk voor toon verschil?
Het lijkt me goed als je je voor je aan een dergelijk project begint eerst goed documenteert en op zoek gaat naar de verschillende technieken en materialen die er zijn en hun verwerking en toepassing.
Het is een wereld op zichzelf. Alleen al in carbonweefsels is er verschrikkelijk veel op de markt. Normaal weefsel, keperweefsel, unidirectionaal, hybride (met bijvoorbeeld glas en/of aramide) en allemaal hebben ze hun eigen voors en tegens. Ook zijn er veel verschillende harsen verkrijgbaar, allemaal met verschillende eigenschappen. Dik, dun, flexibel, stijf, snelgelerend, traag, uithardend onder invloed van warmte.

Ga eens op zoek naar andere bouwers die er al wel mee gewerkt hebben. Voorbeeld: Parker guitars (op de site staat een goede factorytour, waarin je kunt zien dat ze met preprex (voorgeïmpregneerde matten) werken.
Andere bouwers die veelvuldig gebruik maken van koolstof: XOX, Ken Parker Archtops, Status, Carbonacoustics.

oigun
30 november 2010, 07:57
LEESVOER!!
http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/214836-carbon-build.html